Gazeta de Sud, iunie 2009 (Anul 15, nr. 4346-4371)

2009-06-11 / nr. 4355

Curățăm tot! . Pe o căldură ucigătoare, campania „Craiova curată“ a demarat ieri în forță. Liceenii de la „Matei Basarab“, ajutați de angajații Ford și de deținuții de la Penitenciarul de Maximă Siguranță, au încercat să dea altă față terenului de la Unitatea Militară de la Făcăi și zonei Popoveni, înarmați cu saci și mănuși galbene, copii și oameni mari deopotrivă au strâns cutiile de conserve, sticlele de plastic, lăsând locul curat. Atunci când mâinile fine nu reușeau să smulgă buruienile sau să care bolovanii înfipți în pământ, interveneau angajații Serviciului de Salubritate al primăriei. Craiova va fi mai curată cu ajutorul celor care au participat la campanie ■B • Ne încurcă o lege. Nu-i nimic, o modificăm! Coaliția „Opriți Codurile!“ trage atenția, cu îngrijorare, lupta modului în care Guvernul României înțelege să respecte legile statului de drept. Pe 9 iunie 2009, s-a publicat în Monitorul Oficial Ordonanța de Urgență nr. 61/2009 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Ordonanța nr. 61/2009 prevede, printre altele, eliminarea necesității obținerii studiilor de impact în cazul proiectelor de legi de importanță și complexitate deosebită, al proiectelor de legi asupra cărora guvernul și-a angajat răspunderea, precum și al proiectelor de legi de aprobare a ordonanțelor emise de guvern în temeiul unei legi de abilitare și supuse aprobării parlamentului. Guvernul motivează iminența acestor modificări prin existența unei „situații extraordinare“, în contextul evenimentelor din ultimele luni, în care Coaliția „Opriți Codurile!“ a contestat legalitatea celor patru proiecte de Coduri - civil, penal, de procedură civilă și de procedură penală - tocmai pentru absența acestor studii de impact, precum și a unor dezbateri conform Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, dar și a avizelor CSM și CES. Coaliția „Opriți Codurile!“ consideră inacceptabilă această decizie a guvernului. „Este genul de măsură care subminează ideea de lege în România. Legile sunt acolo nu pentru a fi respectate, ci pentru ca să le poată cineva modifica după interesele de moment“, consideră Ioana Avădani, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, organizație membră a Coaliției „Opriți Codurile!“. „Studiile de impact nu trebuie să fie ceva facultativ, ele sunt vitale pentru a avea Coduri care să poată să fie aplicabile în societatea românească. Nu trebuie să avem doar niște proiecte de cod care să sune bine. Trebuie să vedem dacă pot să fie puse în practică. Și acesta este rolul studiilor de impact“, a declarat Georgiana Iorgulescu, directoarea Centrului pentru Resurse Juridice. Coaliția „Opriți Codurile!“ consideră că procesul legislativ viciat nu poate să fie îndreptat prin modificarea legii, ci doar prin respectarea legilor în vigoare. Coaliția „Opriți Codurile!“ Jose Manuel Barroso, actualul președinte al Comisiei Europene, și-a oficializat candidatura pentru al doilea mandat de cinci ani. De mai multă vreme, analiștii, comentatorii acreditați la Parlamentul European știau de „aspirația“ fostului primministru portughez de a rămâne la conducerea Comisiei, motiv pentru care a desfășurat - neoficial - un intens lobby pe lângă grupurile parlamentare din PE. De data aceasta, spun unii colegi ziariști, Barroso a recurs la o regie bine pusă la punct. Sigur de sprijinul actualei președinții cehe, el a avut mai întâi o convorbire cu premierul ceh, Jan Fischer. Acesta l-ar fi întrebat „dacă este pregătit pentru al doilea mandat la președinția CE“. Răspunsul, firește, a fost pozitiv, urmat de o declarație în care Barroso a precizat că „se simte onorat de propunerea ce i se face“ și că „a acceptat cererea“ lui Jan Fischer. Premierul ceh a început deja consultările cu statele membre ale Uniunii Europene, prima având deja loc marți, cu Angela Merkel. Aceste consultări trebuia finalizate înaintea summitului european din 18 iulie, de la Bruxelles, în perioada de dinaintea scrutinului parlamentar din 7 iunie, majoritatea opiniilor membrilor vechiului Parlament erau favorabile menținerii lui Barroso la conducerea Comisiei Europene pentru încă cinci ani. Rezultatele scrutinului au schimbat însă datele problemei. Ascensiunea Verzilor și pătrunderea în forul legislativ european a mai multor deputați naționaliști, eurosceptici au șubrezit șansele de succes ale lui Barroso, criticat în repetate rânduri pentru ineficiența Comisiei Europene în lupta pentru combaterea efectelor crizei economice și financiare. Pentru moment, Barroso dispune totuși de sprijinul șefilor de stat și de guvern ai țărilor membre ale UE, dar nu neapărat pentru numirea sa încă din luna iulie. Angela Merkel și-a exprimat doar „sprijinul personal“ față de Barroso. Șeful diplomației franceze, Bernard Kuchner, declara în Adunarea Națională a Franței că „nu-și poate imagina“ că summit-ul european din 18 iulie se va pronunța în favoarea altui candidat care „pentru moment este Barroso“. Interesantă formulare! Căci este știută de mai multă vreme poziția Franței și a Germaniei, ele ar prefera ca desemnarea definitivă a noului președinte al Comisiei Europene să aibă loc după ce și irlandezii vor vota Tratatul de la Lisabona, noul act constituțional al UE ce vizează reformarea organizatorică a Comisiei, inclusiv facilitarea adoptării deciziilor în cadrul Uniunii, dar, mai ales, mult mai responsabilă în fața Parlamentului European. O părere tot mai des evocată este că Barroso nu dispune totuși de un sprijin majoritar în Parlamentul European, forul care decide în cele din urmă cine conduce Comisia Europeană. Grupul parlamentar de dreapta PPE, care, împreună cu statele membre, îl susține pe portughez pentru al doilea mandat, număra 238 de mandate (fără conservatorii britanici), ceea ce este departe de majoritatea absolută (369 de voturi) necesară. Chiar și cu aportul liberalilor (80 de deputați, care nu vor vota în totalitate cu Barroso), ma de Maria COR.U joritatea necesară nu va fi atinsă, în ceea ce-i privește pe socialiștii spanioli și portughezi, de regulă în favoarea lui Barroso, din solidaritate iberică, nu mai sunt la fel de numeroși ca în Parlamentul anterior. Astfel, relevă editorialists cotidianului strasbourghez Dernières Nouvelles d’Alsace, constatăm că în Parlamentul European se conturează mai degrabă o majoritate anti-Barroso. Ea ar putea reuni Verzii (52 de mandate), trei sferturi din cei 162 de deputați socialiști, 33 de deputați din extrema stângă, câțiva liberali, circa 100 de eurosceptici, plus 25 de conservatori britanici ce s-au separat de PPE. Negocierile continuă, ele fiind urmărite atent de guvernele naționale care se tem că vor fi dezavuate la 16 iulie, în sesiunea de la Strasbourg a Parlamentului European. Barroso candidează la propria-i succesiune s •e Titlurile jolei Maine In GdS Aromoterapie cu efect halucinant Unii le spun droguri legale. Alții susțin că sunt doar amestecuri de plante, permise spre comercializare. Se pot procura din magazine cu produse naturiste, unele chiar cu vânzare online. Costă uneori aproape cât drogurile obișnuite și, spun consumatorii, au efecte asemănătoare.____________________________ Numărul de astăzi al Gazetei (A^M ) de Sud conține și suplimentul I 3 GOS SPORT PLUS, cu informații TM ® “ din Liga I și meciul „U" Craiova • FC Vaslui Titlurile zilei ACTUALITATE / PAGINA 3 La doctorul lăudat să te duci cu răbdare o încăpere cu pereți albi, un birou, o mică bibliotecă, ghivece cu flori, un corp de mobilier. Asistenta nu se ridică. Doctorul, în schimb, își primește pacientul în picioare, ca o gazdă ce-și conduce, elegant și atent, oaspetele prin casă. Suntem în cabinetul unuia dintre dermatologii renumiți ai urbei CARIERE/PAGINA 4 „A doua șansă“ își așteaptă cursanții 2.300 de persoane din județul Dolj, analfabete sau care nu au putut finaliza școala din diverse motive, au urmat în ultimii ani cursurile oferite prin Programul „A doua șansă“ SOCIETATE /PAGINA 5 Bănia, sub arșița verii Nici nu a început bine vara, că temperaturile au trecut de 35 de grade Celsius. Căldura toropitoare creează disconfort craiovenilor, care încearcă să se răcorească în parc, la o terasă, la ștrand sau în casă ECONOMIE, POLITICĂ / PAGINA 6 Gazoductul Nabucco, certificat în Dolj Proiectul gazoductului Nabucco este cu un pas mai aproape de realizare. Consiliul Județean (CJ) Dolj a anunțat ieri că a primit documentația privind certificatul de urbanism al conductei, alături de traseul probabil pe care aceasta îl va urma traversând județul Acest număr conține Suplimentul de Sănătate Astăzi la ora 14.00, la biroul de publicitate al Gazetei de Sud situat vis a-vis de cinematograful Modern, are loc tragerea la sorți pentru desemnarea câștigătorilor la Tombola Abonaților și concursul “Iți plătim întreținerea!”. Vă așteptăm! (Autopromovare) EURO 4,1998 USD 2,9774 1 gr. AUR 92,0724 Sfinții Apostoli Vartolomeu și Varnava ABONEAZA-TE CU NUMAI 18 LEI* REDUCERE 43% ECONOMISEȘTI 13,2 Abonare și reclamații: 0251/412.146 Cotidian al oltenilor de pretutindeni Tiraj: 23.000 BRAT ISSN: 1841-1762 Craiova Slatina Târgu Jiu Dr. Tr. Severin 17 ° C/29 ° C 17 ° C/29 ° C 16 ° C/28 ° C 18 ° c/29 ° c (Autopromovare)