Gazeta de Sud, ianuarie 2011 (Anul 17, nr. 4830-4853)

2011-01-04 / nr. 4830

fr " ^ 0 ( Director: Adrian VOINEA Nr. 4830 | 10+8 pagini [ www.gds.ro | Marți, 4 ianuarie 2011 | Preț: 1,5 lei Judecător șpagar de dragul amantei Magistratul craiovean Laurențiu Anghel, judecat pentru șpaga primită de la avocatul Octavian Ciucă, a declarat în fața instanței că banii erau, de fapt, un împrumut de care avea nevoie pentru a-și cumpăra un apartament unde dorea să se mute cu amanta. Anghel a spus că nici economiile din salariu, de 16.000 de euro și 10.000 de lei, și nici vânzarea unui autoturism,nu i-au ajuns pentru a-și îndeplini dorința. Magistratul a dat vina pe presă pentru imaginea de om corupt pe care o are și a precizat că nici procurorii nu îl aveau la suflet, culmea, tocmai pentru că era excesiv de corect. Anghel a făcut aceste declarații în fața judecătorilor de la Curtea de Apel Cluj, acolo unde a reușit să strămute procesul la cerere ■—î——pagina După propriile declarații, judecătorul Laurențiu Anghel a primit plicul cu bani ca să se mute cu amanta Guvernarea pe muchie și criza de lideri au definit anul 2010. Al doilea an dificil de criză economică le-a pus la încercare politicienilor români calitățile. Câți s-au dovedit a fi oamenii timpului lor? Cine-și va lăsa măcar umbra peste istoria acestor vremuri tulburi? Traian Băsescu a marcat al șaselea an de „președinte jucător“, dar a înregistrat o scădere importantă de popularitate și o primă criză de autoritate asupra majorității parlamentre (cazul Ridzi). Ea tinde să se amplifice în 2011, an prelectoral, într-un love&date perpetuu, Victor Ponta și Crin Antonescu și-au dat măsura de lideri prea mici pentru proiecte mari sau soluții credibile. Cea mai clară criză de leadership se manifestă la PDL. Deși uzat, Emil Boc are șanse, după debarcarea sa din guvern, să-și conserve puterea în partid, în lipsa alternativei. Tăierea pensiilor cu 15% și a salariilor cu 25% anunțată în luna mai de Traian Băsescu a trecut la limită: doar opt voturi au lipsit, în iunie, opoziției să doboare guvernul Boc. Adoptată pe muchie, această măsură extremă a spulberat mitul statului tătuc, a produs și încă va produce efecte politice pe termen lung și scurt, precum și clarificări ideologice între stânga și dreapta. 2010 va rămâne în mentalul colectiv drept „anul marilor tăieri“ și un moment greu pentru bugetari și dependenții de stat. Din cele 15% recuperate pe hârtie începând cu 1 ianuarie, bugetarii pierd în realitate mai bine de jumătate din cauza inflației. Premierul Boc pretinde că a salvat România de la dezastru și că anul acesta economia va ieși din recesiune, încă e devreme pentru verdict; în tot cazul, curajul de a impune măsuri nepopulare, sinucigașe pentru orice politician cu planuri politice pe termen lung, îi asigură încă un viitor politic, poate chiar șefia partidului. PDL își alege, în februarie, o nouă conducere. Deși e lipsit de autoritate, Boc n-are competitori de anvergură, cu excepția lui Vasile Blaga, însă, PDL ar avea puține șanse de redresare având la conducere un fost ministru din garda veche, candidat perdut în 2008 la Primăria Capitalei. Blaga are însă ambiții mari și se va lupta până la capăt. Theodor Baconschi sau Gheorghe Falcă sunt pariuri pierdute, din motive radical diferite: primul e prea sofisticat și fără stofă de politician, al doilea e caz provincial și cu probleme penale. Criza internă de lideri și competențe s-a văzut, în 2010, în alte două momente relevante: la remanierea guvernului din septembrie și la alegerea Elenei Udrea în fruntea filialei București - un episod tragicomic. în 2010, toate măsurile de reformă convenite în acordul cu FMI, UE și Banca Mondială au trecut cu greu de parlament (Legea salarizării unice, Legea pensiilor), alt proiect important fiind blocat la Curtea Constituțională (Legea educației). Judecătorii de la Curtea Constituțională, Dumnezeu guvernării, conduc mica lume românească imprevizibil, cu toane, tot la limită. Din cei nouă judecători, cinci joacă, teoretic, partitura puterii, dar practic se poate întâmpla orice. Mersul reformelor, remodelarea statului depind în mod fatal de cei nouă. Guvernarea pe muchie face ca România să rămână, și în 2011, o țară cu evoluții economice și politice imprevizibile. Una din cauzele guvernării pe muchie trebuie căutată și în votul uninominal. Parlamentarii puterii sacrifică deseori interesele partidului ca să satisfacă interese personale sau locale. Din 2008, parlamentarii se simt legați mai puternic de colegiul uninominal decât de partidul lor; în 2011, an preelectoral, fenomenul se va amplifica. Majoritatea fragilă arată că nimic nu e ireversibil și că puținii pași înainte pot fi oricând anulați de pași înapoi. Totul atârnă de firele de păr numite UDMR și UNPR sau de capriciile Curții Constituționale. (continuare în pag. 6) de Dan TAPALAGA, HotNews.ro Ce rămâne din 2010. Ce va fi în 2011 1 Titlurile zilei ACTUALITATE / PAGINA 3 Omuleții veni și afacerile lor urât mirositoare Slatina tinde să devină centrul universal al spațiului verde. în plină criză financiară, edilii locali au dezvoltat o pasiune nebună pentru amenajarea oricărui colțișor verde al orașului. Nimic rău până aici, doar că moftul șefilor din primărie costă milioane de euro, bani plătiți de mai multe ori pentru aceleași lucrări GORJ/MEHEDINTI/ PAGINA 4 Disponibilizări în minerit și sistemul de energie Constantin Bălășoiu, directorul Complexului Energetic de la Craiova și viitorul director general al Companiei Naționale Energetice Electra, a declarat că în zilele următoare vor începe să funcționeze comisii mixte administrație-sindicate care vor discuta planul de disponibilizare a personalului din minerit și sectorul energetic SOCIETATE/ PAGINA 5 Taximetria nu salvează patria Impozitarea în sistem real a taximetriștilor PFI nu va aduce bani mai mulți la bugetul de stat, susțin reprezentanții taximetriștilor craioveni. Până pe 31 ianuarie, aceștia trebuie să declare la fisc veniturile pe care le estimează în 2011 SPORT/ PAGINA 10 Costea I și Lung Jr., în topurile europene Florin Costea este comparat cu celebrul Henry, în timp ce Silvică ocupă locul șapte în ierarhia celor mai buni tineri portari de pe Bătrânul Continent Sah la asfaltare Primăria Craiova este ținută în șah la capitolul reabilitare stradală din cauza contestațiilor depuse de câteva societăți comerciale la procedura de atribuire a acordului-cadru. Licitația a fost suspendată până la concluziile Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.ÍMarian BADIRCI Contestațiile la licitația pentru atribuirea viitorului acord-cadru de modernizare, reabilitare și întreținere stradală în Craiova au început să curgă la doar câteva zile de la publicarea anunțului de participare, la mijlocul lunii decembrie. La sfârșitul anului, primăria a decis să suspende licitația, conform legii, până la rezolvarea plângerilor, în caz contrar riscând acțiuni periculoase în situația în care CNSC le-ar fi dat câștig de cauză contestatarilor. Nimic îngrijorător, la prima vedere, însă timpul trece și nu în favoarea autorității contractante. Licitația se află abia în faza de depunere a ofertelor, iar până la evaluare și atribuire mai e cale lungă chiar și fără alte contestații. Fiindcă, dacă apar alte nemulțumiri, în celelalte faze ale procedurii de atribuire, situația se complică și mai mult, în tot acest timp, gropile nu vor ține seama de proceduri de atribuire și de termene și vor continua să pună stăpânire pe carosabilul Craiovei. Iar când timpul va permite plombări sau alte lucrări de reabilitare și acordul-cadru nu va fi încheiat, atunci primăria va lua „mat“, pentru că nu va avea dreptul de a contracta astfel de lucrări. Motivul? La această oră este în vigoare un acord-cadru, cu firma Delta ACM ‘93, pe care însă nu mai pot fi contractate lucrări, suma maximă estimată fiind epuizată. „Consider că e prematur să vorbim acum despre ce se va întâmpla la primăvară, noi credem că licitația nu se poate întinde atât de mult. Au mai fost probleme cu această licitație, însă toate criteriile contestate la acea vreme au fost modificate. Așteptăm decizia CNSC“, a spus viceprimarul Teodor Sas. La prima vedere, oficialul craiovean are dreptate: contestații au fost și la precedenta licitație, de la începutul anului, iar procedura n-a fost „atât de mult“ tărăgănată. A fost anulată 285 de milioane în joc Acordul-cadru pe care vrea să-l încheie Primăria Craiova pentru reabilitarea stradală, incluzând aici și amenajarea rețelelor din subsol, apă, canal și netcity, în următorii patru ani este estimat la valoarea maximă de 285 de milioane de lei. Licitația a fost contestată până acum de SC Drum Art SRL București, Filiala CCCF - Instalații București SA și SC Erpia SA Craiova. Primele două firme sunt deținute de Societatea de Construcții CCCF București SA, controlată de CCCF LIMITED, din Cipru. Contestatarii au cerut anularea procedurii, pe motiv că autoritatea contractantă încalcă mai multe prevederi legale, instituind criterii restrictive și discriminatorii.