Gazeta de Transilvania, 1841 (Anul 4, nr. 1-52)

1841-01-01 / nr. 1

---. - - --- --- --N. -- DE GPRANSILVANIA. scu PREANALTA voOIE. Mișunou, CRa Femănintele,. Trintinulul. Brașov. Penerantul pensionat Ioan le Seetal, care dela 1814 petrecea aici, s'au mutat din aceasta lume. Pompa îngropăciunii acestui soldat, atăt cisericește, cât și din punctul de vedere milităresc ozvârșită în 2 L Ianuarie e. n. fu vrednică de ostenelile dânsului pute în vreme de ani 50 centru Stat. Seetal fusese născut la 1767 în Laibach și crescut în academia milităreacă de Piener-Paiștalt. Dansul înceta de la rang de oregariu și purtă armele în răsboaiele turcești și franțuzeiști cu mulțumirea gubernului său. Timpul în ținutul nostru luă de căteva zile un curs neobicinuit: dela 16 și 10 graduri de frig, atmosfera se astâmpără deodată la 7- 9 graduri de căldură, încât zăpada se topește fără încetare. Era Româneacă. Cantorul de avis are acestea: „București. La 10 ale aceștii luni, în seama Obșteștii adunări, sau alet prin calitații Comisiile Departamentului din Lăuntru, Departamentul Dreptăți, Departamentul Credinți și L Dipartamentul finanții. Joi în 12 ale aceștii luni la 10 centuri. M. La pre luminatul Postru prinț și Domn Stăpăânitor au fost la sf. piterică a sf. Spiridon, cu DL. Miniștri M. S. și toată coerime, și tot Steapul Ostășenu, de au ascultat sf. Liturghie, ce sau ținut le prea o sfinția ea părintele Mitropolit Poeofit, înconjurat de tot cirul Chiricesc. în 153 ale aceștii luni, frigul sau prefăcut într'un ger la 16 graiuri; în capitală țărani bărbați au umplut ulițile capitali cu sănii de lemne, și le vinde cu un priț cuviincioc. Temeiuri sunt cumpănitoare ce îndeamnă a împărtăși scriitoarea următoare în originaln. Va sună așa: „Cinstitei Redacții ai Gazetei de Transilvania! „Mulțumirea, care pănă acum simțeau atăt cei mai mulți dintre neguțetorii prenumerați la Gazeta de Transilvania, cât și care numai o citiau, cu priimirea Pro. 49 ai leștii soi se prefăcu în o deocste părere de rău, văzănd că întră alte persoane ce amestecați între conspirații de lici, ziceți: „și mai mulți neguțetori, lucru care n'a fost niciodată și nici neguțetorilor nici plugilor lor nu le a trecut prin rând una ca aceasta, nici ea dovedit a fi vr'un neguțetoriu între conjurați, de vreme ce sântem mulțumiți de cel de acum gubern. LDar poate Dvoistră veți zice, că noi am luato dintr'o corespondință din Ciucureși publicată prin Sierenbilgțeg Vote din Sibiiu, ori care a fost acel corespondent sau redactor, a făcutu o sau din zavistie, sau din neștiință. Dar Dvoastră avanți corespondență cu cei din Ciucurești, puteați cerceta pricina mai deaproapei și așa să vă atingeți de cinstea neguțetorilor de aici, dar D voastră ați făcuto din protivă,fără a cerceta, fără a lua o înțeleuire mai cielușită, fără a socoti că cu zicerea „mai mulți neguțetori” necinstiți pe fiecare în parte, ați înșirat ori ce ați găsit într'alte jurnale streine. Pentru aceste de mai sus rugăm că Redacția (de să cade) a îndrepta cu numărul următor acestea cum va găsi cu cuviință, ca să nu fim siliți, fără voia noastră a întrebuința ante mijloace, care va desgusta pe cinstita Redacția, după cum și Dumniaiei a deignotat și mărinit pe cei mai cinstiți neguțetori 1840 Dechemvrie la Cucurești, și cinstitei Redacții prietini Mi fugetorii dio civitelor corporații din cucuriși.