Gazeta Transilvaniei, 1864 (Anul 27, nr. 1-103)

1864-08-05 / nr. 63

AZET’A TRANSILVANIEI. Mr. 03. Braslovu, 19/5 Augustu 1804. Anula XXVII. Qaaet’a esee de 2 ori: Meroarea si Duminec’a, Feiea ana data pe septemana.— Pretiulu, pe 1 ana 10 fl. pe‘/4 3 fl v.a. Tieresterne 16 fl. v. a. pe ana ana sau 40 doidieperi, or 3 galbini moa. suaatoria. Pe prenumera 1* postele c. r., si pe la DD. corespondenti. — Pentru serie ad. cam 10 vorbe mari sau mici inserate secern 8 er. Tapsa timbrala e 30 er. de fiacare publicare. Fara depunerea acestui pretiu înainte nu se vorn mai primi publicări. MONARCHI’A AUSTRIACA. Dela dieta. Sied, din 29 Iuliu. Alduleanu: (Urmare). Mai incolo dice dlu. dep. C. Schmidt, ca nu precepe propunerea mea bene, ca cum poate se aiba gubernatorele reg. si vice-presiedintii gub. locu in dieta, cari numai ca representanti ai regimului potu se figurese acolo si ca ceialalti membrii ai regimului se se eschida dela votisare. Aci se-mi iertati dloru o deslucire. In cas’a acést’a nu are dreptu de intrare si nu potemu neci pre venitoriu da dreptulu de intrare altora, fara numai membriloru dietali. Acést’a amu oserbatu pana aci si si de aici incolo credu, ca nu se va obserba altumentrea. Acést’a se infaci siedia de regula generale, facla cu care numai o singura esceptiune încape si acést’a este ca póate se intre si gubernatorele reg. si vice-presiedintii gubernului; acestia au dreptulu de intrare insusi qua tales si fara a debui a ii totu deodata si membri ai dietei, si au scaunu si cuventu, de si nu votu. In casu candu acesti functionari mari imbraca totu deodata si insusire de membrii dietali, inse nu au mandatu speciale ad-hoc de a apera cateva proiectu alu regimului, eu cugetu, ca in casulu acestu din urma nu potemu presupune de dinsii, ca desi sunt ei membri dietali, dloru totusi numai pentru aceea aru intră in dieta, că se apere propunerile regimului. Acesta presupunere ar’ fi pre estinsa si ar’ discredită pre toti acei membri ai dietei, cari sunt totuodata si amploiati de statu. De totu alta este dloru, candu careva membru dietale că amploiatu de stătu este delegatu de representante ad-hoc aluinait, regimu, si tocma si numai pentru astufeliu de casuri amu voitu eu de a preingriji prin propunerea mea. Stim cu totulu de parte de a presupune, ca dora membrii dietei, totuodata si amploiatii de statu, nu s’aru tiené potrivitu convingerii loru si nu aru ave curagiu de a representă pre aceea, in corpulu legislativu numai pentru ca ei sunt si amploiaţi ai inait, regimu, nu dloru, formulatiunea propunerii mele ve póte convinge pre deplinu despre adeverulu acest’a. Dar’ venimu dioru in unu casu că celu amintitu de mene, unde unu membru dietale atunci, pre candu înaintea dietei se desbate unu proiectu alu regimului, capata însărcinare speciale, care se face anume cunoscuta înaltei case prin presidiulu dietale, cum se intemplă si pana acum, ca adelu este menitu si delegatu de a apera proiectulu regimului. Aci si nu aiurea, vedu eu lips’a, necesitatea de a preingriji, că pre unu membru dietale, candu l’a ajunsu sortea de a luă o chiamare că acest’a, ce trebue se fia împreunată cu instrucțiune positiva, se lu deslegamu de dreptulu de a votisă in obiectulu, care are de alu apera facia cu diet’a. Acestea este singura distinctiunea la care amu vrutu se ve făcu atenti dloru! Ce privesce la reflesiunile dlui dep. Branu de Lemény trebue se marturisescu, ca de si la numeru s’au insemnatu mai multe, eu le reducu pre tóate la un’a singura reflesiune, care se pare a ave ceva însemnătate, inse însemnătate numai părută, si aci, la aceea, ca ar’ fi o contradicere in propunerea mea, că cum asi lasă acestora funcționari mari dreptulu de participare si in comisiuni, de si nu ar’ fi ei membri acestora Trebue ca intre noi subverseza neintielegere; pentru-ca eu intregu §-lu l’amu intielesu si ce am’ disu despre unii membri ai regimului, aceea amu disu si despre toti membrii lui, si retragerea dreptului loru nu o făcu numai pentru desbaterile dietali, ci si pentru desbaterile in comisiuni, inse pentru amendoue conditionatu, ca-ci éta ce dicu eu — vedi bene amu facutu numai nemtiesce, ne avendu tempu de ajunsu se o făcu si romanesce - „Der Landtagsgouverneur und die V.Präsidenten haben das Recht im Landtage und in den Comissiouen des Landtages zu erscheinen und jederzeit das Wort zu ergreifen. An den Abstimmungen nehmen sie nur Tlieil, wenn sie durch Wahl oder k. Berufung Mitglieder des Landtages sind.“ Ce amu vorbitu despre gubernatoriulu reg. si vice-presiedinti, aceea dicu si in aline’a urmatória despre toti funcţionarii înaltului regimu. Dasselbe Recht steht auch den in der speciellen Eigenschaft von Regierungs-Vertretern abgeordneten Organen der Regierung; an den Abstimmungen nehmen sie jedoch selbst, wenn sie zugleich Landtagsmitglieder sind, für die Dauer dieser ihrer amtlichen Function, keinen Theil. Trebue in fine se incheiu cu aceea, ca eu nu potu neci decum precepe ideele acelora dni, cari vedu in propunerea acest’a a mea o restringere a asia numitei libertăți a regimului si care vre se afirme după cum a afirmatu in fapta dn. Brann, ca ad. propunerea acest’a a mea ar’ fi inconstitutionale, ar’ fi iliberale facia cu regimului Si acest’a atunci dloru se afirma, candu noi in sesiunea de eri amu conchisu unu numeru de 40 membri ai dietii denumindi de inaltulu regimu după libera alegere a aceluiasi; atunci, candu noi nu eschidemu alegiveritatea membriloru regimului de deputati dietali, si in fine atunci, candu regimulu si la noi cu poate in Europ’a intrega are unu feliu de influentia chiaru si la alegerile representantiloru poporului (Bravo! bravo! stang’a!) — M. Bohatielu ’si revoca propunerea si se alătură longa a lui Alduleanu, fiendu-ca e mai chiara. Dr. Ratiu nu se invoiesce cu propusetiunea lui Alduleanu intrega, ci pentru că se aduca in consonantia §-lu III cu §-lu IV alinea a 2-a primesce propunerea lui Alduleanu in partea a 2-a si recomenda in. diete propunerea s a in partea la. Ref. Moga după una cuventare mai lunga plena de resonu recomanda dietei §-lu comisiunei cu modificarea Dr. Ratiu, ceea ce se si primesce si totuodata propune încheierea desbateriloru, ceea ce se si făcu si se amanara siedintiele pentru adunarea asociatiunei din Hatiegu. -----------Si edinti’a din O Augustu se ocupă cu pertractarea §-lui 19 care suna asia: „dela dreptulu de alegere si dela alegiveritate sunt eschise: a) persoanele, care voru fi recunoscute de culpase pentru o crima, ori delictu, ori pentru o abatere purcediatoare din poft’a de cascigu, ori comisa in contr’a moralitatei publice, ori care voru fi dechiarate de libere dela acasa