Gazeta Transilvaniei, 1872 (Anul 35, nr. 1-101)

1872-06-10 / nr. 46

Gazet’a ese de 2 ori: Mercurea si Duminec’a, Fai'a, candu concedui ajutoriale. — Pretiulu: pe 1 anu 10 fl., pe V« 3 A*v- 1• Tieri esterne 12 fl. v. a. pe unu anu seu 21/3 galbini mon. sunatoria. Nr. 46. Amin MM. Brasiovu 2210 Ionia Se prenumera la postele c. si r., si pe la DD. corespondenti. — Pentru serie 6 er. Tacs’a timbrata a 30 er. de fiacare publicare. MONARCHIE AUSTRO-UNGARICA. Transilvani’a. Telegramulu .GAZETEI TRANSILVANIEI*. Alb’a folia 19 Itiniu 3 ore, sosita la 10 ore nóaptea. „Romanii din munţii apuseni adoptandn programuri lui I. Hodosiu II. „Federatiunei“ 51 partecipa la conferinti’a anunciata pe 91 Iuliu in Alb’a Iulia. Invita pe toti romanii a face asemenea. Holdoveanu. Nr. 144-1872. ANUMCIC. Conformu conclusiunei luate in siedinti’a III. a adunarei gen. a Asoc. trans., tienute la Fagarasiu in 7—8 Augustu 1871, adunarea gen. a Asoc. trans. pentru anulu cur. 1872, se va tiene la Sasu-Sebesiu Luni si Marti in 5—6 Augustu (adica nu in 6—7 Augustu, cum din erore s’au indusu in protocolulu adun. gen.) după cal. nou 1872. Ceea ce prin acest’a conformu §§-loru 14, 21 si 25 din statutele Asociatiunei, se aduce la cuno- Bcienti’a publica. Sibiiu, in 4 Iuniu 1872. Dela presidiulu Asoc. trans. pentru literatur’a si cultur’a poporului romanu. IacobuBologa, I. V. Rusu, vice-presied. secr. II. Ad Nr. 141-1872. Ordinea lucrariloru adun. gen. a XII., ce Asociatiunea trans. pentru literatur’a rom. si cultur’a poporului rom. va tiena la Sasu-Sebesiu in 5 si 6 Aug. (Luni si Marti) c. n. 1872. Siedinti’a I. 1. Membrii Asoc. adunati fiindu la 9 ore demaneti’a in loculu destinatu pentru tienerea siedintieloru, alegu o deputatiune spre a invită, pre domnulu presiedinte la adunare. 2. Presiedintele ocupandu loculu seu, deschide adunarea. 3. Adunarea alege pentru portarea protocolului 3 notari ad hoc. 4. Se alege o comisiune de 5 membri spre a cercetă socotelile si a reporta in siedinti’a II. 5. Se alege o comisiune de 5 membri, cari in intielesulu §§-loru 6, 8 si 9 din statute va conscrie pre membrii celi noi, va incassa tacsele si le va substerne cassariului. 6. Se alege o comisiune de 5 membri, cari in intielesulu §§-loru 23 lit. f), g) si h) din statute, va prelimina bugetulu anului viitoriu si le va asterne adunarei in siedintia II. 7. Se mai alege o alta comisiune de 6 membri pentru ecsaminarea si reportarea asupra altora motiuni, asternute adunarei gen. din partea comitetului Asociatiunei, sau a altora dintre membri ai Asoc. 8. Secretariatu comitetului reporteaza despre activitatea Asoc. in decurgerea acestui anu, precum si despre resultatele ce s’au ajunsu printr’ensa. 9. Gassariulu si controlorulu asternu bilantiulu venituriloru si speseloru anuali, si arata starea materiala a Asoc. preste totu. Totu-odata cassariulu, conformu-lui 4 din condusula adunarei gen. dela Representatiunea *) comitetului representativu alu districtului Fagarasiu (Transilvania) înaintata din adunarea generale estraordinaria a sa, tienuta in 11 Iuniu c. n. 1872 — înaintata dlui ministru regiu ung. de interne. Domnule Ministrul Ordinulu Escelentiei Vostre din 30 Maiu a. c. Nr. 16.591 a trebuitu se ne surprindă cu atatu mai tare, ca ce de o parte vedemu, ca representatiunea nostra lasata pe cele mai chiare si precise dispositiuni ale legei, nu s’a luatu in consideratiune, or’ de alta parte cu mirare trebuiramu se ne convingeam, ca acelasi ordinu pre lunga contradicerile si dispositiunile obscure, ce se afla in elu, este totu odata si nepracticabile si astfelin neecsecuabile. Acestu comitetu crede armu, ca nu numai ar’ lipsi dela cea mai înalta a sa detoria, dér’ totu deodata ar’ aduce celu mai reu servitiu legei si ordinei, deca reu intielesu, s’ar face a nu vedé si a nu re trage atențiunea la incompabilitatea acestui ordinu cu legea, si chiaru cu practic’a ministeriului, carele in unu statu constitutionale nu este decatu simpleminte organu ecsecutivu, nu poate da alte ordine decatu din lege si pentru lege, adica pentru ecsecutarea legei aduse de corpulu legislative er’ a da ordine contra legei, cum tienemu noi ordinulu presente, constitue vatamarea constitutiunei apelata la noi in specialu facia cu ministeriulu prin art. de lege VIII —1867 § 32 a) b) § 33. Acestea este sensulu §lui 16 art. 42—1870 va se dica a da ordine din lege si pentru lege, or’ nu din contra. La inceputulu ordinului se dice, ca noi nu amu fi conformatu ordinului Escelentiei Vóstre din 10 Maiu a. c., incatu se atinge de comitetulu centrale electorale, după aceea vise totusi mai in diosu binevoiti a dice, ca tieneti ne inschimbatu ordinulu relativu la comitetulu centrale. Noue ne este imposibile a nu afla aici o contradicere. Mai încolo diceti, Escelenti’a Vostra, ca sustieneti ordinulu din 10 Maiu a. c., incatu se im- * I *) Propusa si compusa de advocatulu Arone I Densusianu, pune defigerea unui locu de alegere in Fagarasiu; prin urmare contra-formarei cercuriloru electorali nu ati avé nemic’a, ceea ce este si naturale, ca ce arondarea s’a facutu unanimu, adica chiaru si cu învoirea aceloru doi insi, cari ceru loculu de alegere in Fagarasiu. Cu toate aceste inse Escelenti’a Vostra dispuneţi la finea ordinului urmator de „mai departe impunu universităţii districtuale, ca in contrelegere cu orasiulu Fagarasiu se deserie numai decatu acele comunităţi, cari împreuna cu Fagarasiulu, ca locu de alegere voru forma cercu electorale.“ Conformului 4 din instructiunea electorale cercurile de alegere are se le faca comitetulu municipale singuru fara vreo contrelegere cu altu-cineva. Dor’ Escelenti’a Vostra dispuneţi, ca comitetulu municipale se se intieléga in aceasta cestiune cu orasiulu Fagarasiu. Ce se intielege inse acum sub espresiunea „orasiulu Fagarasiu?“ Totalitatea orasiului nu se poate intielege. Se intielege dóra magistratulu ca atare seu representanti’a urbana, seu dóara cei 12 membri, cari se dice, ca s’ar fi alesu cu comitetu centrale? Nici unulu din aceste nu se pote intielege, de orace in comitetulu municipale potu partecipa si vota numai aceia, cari conformu §-lui 19 si 47 art. 42—1870 suntu membri acestui comitetu. Si apoi afara de aceea conformu §-lui 31 art. de lege 42 — 1870 nime nu pote fi deodata membru in doue comitete municipali, ceea ce s’ar templa déca s’ar ecsecuta si s’ar poté ecsecuta — in veri unu modu necunosc tu nici noue nici legei — contielegerea ordinară. Nici orasiulu Fagarasiu, nici magistratulu, nici representanti’a, nici cei 12 membri, nu suntu membrii acestui comitetu municipale. Prin urmare noi suntemu obligati, era aceia nu au nici unu dreptu la vreo contielegere cu noi, ceea ce legalminte este si absolutu imposibile. Nu mai pucinu frapanta este contradicerea intre ordinulu din 30 Maiu a. c. Nr. 16.591 si intre cel din 10 Maiu a. c. Nr. 14.292 de orace in celu din 10 Maiu a. c. s’a lasatu acestui comitetu, ca se-si formeze cercurile electorali, pre candu in ordinulu din 30 Maiu a. c. se impune se se faca cercurile electorali in contielegere cu Fagarasiulu. Toate aceste credemu noi, nu suntu decatu o incontestabila proba, ca afara din lege nu pote se ecsiste confusiune. Sustienerea, ca Fagarasiulu la 1865 si 1869 nu a potutu pretinde sefia locu de alegere, de orace a fostu municipiu numai pre basea ordinatiuniloru guvernementali, pre candu de presente este decretatu de municipiu prin § 88 art. 41—1870, si asia cu totu dreptulu poate se-si vindece dreptulu de a fi locu de alegere: — este arm’a cea mai agere, ce ni o dati insusi Escelenti’a Vóastra in mana, pentruca, are ordinulu Escelentiei Vóstre, prin care contra legei electorali si chiaru art. de uniune si contra autonomiei municipali impuneti Fagarasiulu ca locu de alegere, nu este ordinulu celu mai guvernementalu ? Nu se pote trece cu vederea, ca § 88 art. 41—1870 in privinti’a alegeriloru, nu da Fagarasiului nici unu dreptu, fara recunosce simplu municipalitatea, ce ecsista deja de multu. Tocma candu art. V—1848 din Posioniu ar’ Naseudu din 1870, va reporta in specialu si despre banii incursi in favoarea fondului de academia. 10. Bibliotecariulu reporteza despre starea bibliotecei Asociatiunei. 11. Presupunenduse ca lucrările enumerate pana aici, nu voru absorbi totu tempulu siedintiei, restulu aceluia se intrebuintiaza pentru cetirea disertatiuniloru, substernute de tempuriu la presidiulu comit. Asoc. Siedintia II. 1. Acesta siedintia se incepe cu continuarea disertatiuniloru restante din siedinti’a premergatoria. 2. Adunarea primesce si desbate reportele comisiuniloru delegate in siedinti’a precedente. 3. Se aducu si se desbatu proiectele si motiunile, ce se făcu in privinti’a Asociatiunei. 4. Se destina loculu si tempulu celei mai de apróape adunari generali. Sibiiu, in 4 Iuniu 1872 e. n. Comit. Asoc. trans. pentru literatur’a si cultur’a poporului romanu. Iacobu Bologa, I. V. Rusu, vice-pretred. secr. II.