Gazeta Transilvaniei, 1932 (Anul 95, nr. 1-102)

1932-01-01 / nr. 1

Anul al XCV-lea Nr. 1- NUMĂRUL 2 Lei 8 pagini Braşov Vineri 1 Ianuarie 19B^1CŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA , PIAŢA LIBERTATEI BRAŞOV, — TELEFON 226 Abonament anual 860 lei. Platam străinătate 800 lei. Aaunţnri, reclame, după tarif. Fondată la 1838 de §e®rge Bariţiu Apare de trei ori pe săptămână ' 71, dorim o.. ** cetitorilor și stri. ....... '■■■ ' m De Anul nou. Rugă Cu faţa ridicată către cer Spre necuprinsu-albastru al credinţii Te implorăm Stăpâne. Piept de fer Zideşte'n noi. Şi’n lupta ’n care milioane pier, Revarsă'n noi nădejdea biruinţii. Nu ne lăsa să ducem greul jug In grea şi nesfârşită opintire. Binecuvântă-ne. Şi-al Tău belşug Să cadă peste noi, Ca brazda răsturnată după plug Sămânţa ’ndestulirii s'o resfire. O, dă-ne, Doamne, părintescul scut Sub oblăduitoarea Ta arcadă. Căci de durere sufletul ni-e mut Şi-ar vrea Ca'n adăpostu-i trecător de lut Slăvită binecuvântarea fii să cadă. Jir o-au, 1 Ianuarie 1931. I. I. & I. B. Partiţii ll in faţa ţării Ne abatem de astadată de la obiceiul de-a face cu prilejul Anului nou bilanţul guvernării actuale. O cunoaştem cu toţii şi prea bine, o vedem chiar cum se desfăşoară sub ochii noştri, pe pielea noastră a tuturor, cu întreg cortegiul ei de suferinţe şi decepţii. II. schimb vom face un scurt bilanţ al atitudinei şi a activităţii desfăşurată în faţa ţării, la lumina zilei, de conducătorii P. N.Ţ., sub guvernarea faimoşilor „tehnicieni" sau „specialişti" în arta guvernării. Este un bilanţ înviorător, care ne înfăţişează o atitudine limpede şi consecventă faţă de toate problemele care frământă azi ţara. Criza grea prin care trecem *■ a impus mai întâi conducerii Partidului Naţional-Ţărănesc o vastă acţiune: deoparte pentru iluminarea şi liniştirea masselor de alegători, de altă parte pentru luarea unui contact cât mai strâns cu poporul în vederea reorganizării cadrelor partidului eliminându-se elementele slabe şi împrospătându-se aceste cadre cu puteri noui şi dornice de-a intra în arena luptelor politice. In partea a doua a anului pe care-1 încheiem s’au ţinut congresele judeţene, cari în ajunul Crăciunului s’au terminat în Ardeal cu marele congres ţinut la Bistriţa, dovedindu-se pe întreaga linie că popularitatea vechiului nostru partid este în continuă creştere. Consultând massele populare din fiecare judeţ, conducerea P. N.Ţ. a urmat numai tradiţia democratică a partidului nostru, care a înjghebat şi susţinut conştiinţa şi existenţa noastră şi care nu este o vorbă goală ci este indispensabilă ca şi aerul pentru noi. Iat această atmosferă de frăţească descălecare şi consultare massele poporului nostru şi-au spus vrerile şi preocupările, de cari fruntaşii poporului au luat cunoştinţă ca îndreptar pentru acţiunea lor viitoare politică în folosul poporului. « In parlamentul guvernului de „tehnicieni“ P. N. Ţ. a avut deasemenea o atitudine precisă şi consecventă. Deşi stătea în faţa unui guvern ales prin suprimarea voinţei libere şi deşi avea convingerea că guvernul actual compus din oameni fără un plan comun de gospodărie a ţării, este dinainte condamnat la insucces, conducerea P. N. Ţ. stând în faţa unei situaţii de fapt, a înţeles că datoria ei este de a nu sabota şi paraliza acţiunea de guvernare prin o acţiune negativă, care n’ar fi fost conformă cu interesele ţării şi cu greutăţile de bănuit. Intr’o succintă expunere făcută de vicepreşedintele P. N. Ţ. d-1. Mihaatache ziariştilor în ajunul Crăciunului, d-sa a resumat precum urmează activitatea P. N. Ţ. desfăşurată în parlament: „Nu am răpit timpul guvernului cu discuţiuni generale infructuoase; ne-am mărginit la declaraţii succinte în discuţiunile de la Mesaj, când ne am fixat poziţia noastră faţă de guvern; în schimb, am luat cea mai largă parte la discuţiuni şi critici pozitive asupra legiuirilor şi actelor guvernului, încercând să înlăturăm greşelile sau să i le îndreptăm. „Am determinat astfel numeroase schimbări şi îmbunătăţiri la o serie de legi . La buget, salvând învăţământul primar, ameninţat să fie dat sub tutela şi în plata comunelor. — La legea pentru contribuţiile directe şi impozitul global, suprimând birul de 200 lei de cap de om şi 100 lei pentru agricultori sub 6 ha. (propuse de guvern), şi menţinând avantajele date cooperaţiei prin legile anterioare, etc. — La legea pentru taxarea produselor petrolifere, am scăzut la jumătate taxele pentru agricultură. — La legea timbrului, am obţinut numeroase scăderi. — La legea reorganizării ministerului de instrucfie publică s’au refăcut mai toate articolele privitoare la alegerea consiliului general de instrucţie, consiliul permanent, consiliul Casei de Credit, şi s’au salvat instituţiile de credit ale învăţătorilor (prin menţinerea reţinerii cotelor lunare din salarii). [Asemenea, numeroase îmbunătăţiri s’au la legea judecătorească, iar legea consiliului legislativ a trebuit să fie retrasă de guvern. „Graţie a vităţii intense şi criticelor convingătoare prezentate de parlamentarii noştri, s’au retras sau s’au mai amânat fără *----- - " 1 -— legea peh... salarizarea învăţătorilor. lt. — legea drumurile^ Spre, menţinând actualele .. listaţii în bani, mai adăoga şi cinci zile de prestaţie fjţî natură pentru ţărani. „Datorită şi propunerilor noastre s’a adus şi legea de amânare a execuţiilor silite până la votarea proectului de lege al conversiunii. „Iar prin comunicări şi interperlări s’au înfierat o mulţie de acte abuzive şi s-au deteminat unele îndreptări, ca de exemplu aprovizionarea artetei prin cooperaţie, şi altele. „Nu credem că vreodată, vreo opoziţie să fi înregistrat, ca opoziţie, astfel de succese, mai utile pentru ţară, decât spectacolele pe care le-ar fi aşteptat amatorii de senzaţional* • Inaceeaşi expunere făcută presei de d-11. Mihalache, după ce ajunge la concluzia că guvernul nu e în situaţie să mai reziste şi că P. N.Ţ. se pregăteşte în consecinţă de orice eventualitate, d-sa spune de încheiere : „Busola noastră rămâne fixă către cei doi poli: salvarea agriculturei şi valorificare virtuţilor ţărăneşti, jos; — păstrarea strălucirii Coroanei, sus. „Şi aceasta, prin metoda regimului constituţional parlamentar". Iată un bilanţ rodnic, iată preocupările P. N.Ţ. în ajunul noului an. Vacanţa şcolilor- Ministerul Instițipuluii a iest hord nri prin care se fixează data deshiderii tuturor școllor la 11 ianuarie 1932. Sorcova vesela, Să trăifi, Sâ’mbătrânili Birurile să plătifi Pardon, uitasem să spun că nu e vorba de urările copilaşilor cu sorcove împodobite cu hârtii multicolore, ci de fericirea, pe care şugubăţul sorcovăţ politic, adus pe plaiurile noastre de valurile ritmului nou, o urează ţării prin glas subţire de tehnician grosolan: Sune dobele, sune impozite s’adune . • *•••••• pentru ca deplină să fie fericirea, pe care guvernul specialiştilor o pregăteşte ţării conform programului pe care nu l-a aflat încă. Sorcova vesela Să trăifi, sâ’mbătrănifi, ca să vedeţi funcţionarii fericiţi, trecuţi sănătoşi de curbele a marelui tefician al vnsteve* ţării îi poarţitoare. Câte cuie sunt pe atâţia palbcsele dela ţară, cr aişugul sorcovei p reia boerul den duce conversiune gricole. Să trăifi, Este cunoscută testabilă inscen* * presa guvernuului a ______ Sever Bocu, fost nistru al Bănatului, care a fost acuzat de panamale, mituiri fraude şi Dumnezeu mai ştie de ce alte crime. După luni de zile a sosit în fine şi ziua, însa dovedit ca totul n-a fost altceva decât o înscenare mârşavă politică pentru a descredita pe fruntaşii noştri politici. Camera de punere sub acuzare a Curţii de Apel din Timişoara a admis zilele trecute opoziţiunea făcută de d-l Sever Bocu în contra ordonanţei de urmărire dată de judecătorul de instrucţie. Prin această deciziune se stabileşte că acuzafiunile ridicate contra d-lui Sever Bocu nu pot face obiectul unei urmăriri penale, înalta Curte de Conturi fiind singură competinte să judece dacă actele de administraţie imputate d-lui Sever Bocu, sunt sau nu în contrazicere cu legea contabilităţii generale a statului. D-l Sever Bocu a primit în fine o strălucită satisfacţie din partea înaltului for judecătoresc dar întrebăm: cum rămâne cu sancţiunile împotriva inscenatorilor criminali ? gustorii îşi vor închide şi vor fixa uşile prăvăliei cu patente "fixe promise de tehnicianul bugetului; copii de şcoală vor sburda de fericirea deplină a zăvorului şcoalelor desfiinţate care i-a salvat de grija cea de toata zilele, iar Băncile se vor da de-a dura peste cap ca nişte copii răsfăţaţi. Să fiţi toţi sănătoşi ca să ajungeţi vremea să vă răsfăţaţi în dulce farmentele şomajului, prin care ritmul nou vrea să rezolve problema că: munca e un lux, de care se poate lipsi omul. Ca un măr, ca un păr. Ca un fir de trandafir să-l vedeţi îmbujorat la faţa pe cel ce vă aduce atâta fericire şi să-i doriţi somn uşor, neturburat de visinite negre, cari nu-i dau pace noaptea şi-l poartă îngrozit ! __ .... •-- . -pii, spini și mărăcini până la Bădăcini. amet Ca să Și să S: s-audă Ce-o -ă fie Foae verde Proză rimată Urări de Anul Nou vesela u! vrea ceva: rechi .ia Primărie ie lă Păpădie misiune informativa, jurul unei călătorii la Lonpe care a întreprins’o în d sărbătorilor d-1 I. Lugofost subsecretar de stat, tru a lua contact cu d-1 Tiscu, s’a făcut multă sfară în țară. Reîntors după sărbători din călătoria sa d-1 Lugojanu a dat Pesei un Interview, în care a ia punct tot ce s’a scris în jurul misiunei sale declarând între altele: „Nu am primit nici un mandat oficios din partea partidului ca să ofer preşidenţia d lui Titulescu şi nici nu aş fi putut face o asemenea ofertă unui diplomat în funcţiune. Nici de la di Maniu nu am putut să duc o scrisoare oficioasă, deoarece d sa nu mai este şeful partidului naţional-ţărănesc. „Scopul călătoriei mele nu a fost altul decât de a-l informa pe dl Zitulescu şi de a aduce informaţiuni pe seama partidului nostru Legea pentru organizarea corpului de avocaţi a fost promulgeta pon „Monitorul Oficial" apărut er.