Glasul Bucovinei, aprilie 1920 (Anul 3, nr. 391-412)

1920-04-01 / nr. 391

l * Anal III NUMĂRUL 25 BANI Cernăuți, Joi 1 Aprilie 1920 r . Organul partidului de APARE ZILNIC. Abanamantuli â?# «an» 60 lei» pe ’s an 30 lei, pe trei inni 15 lei, pentru ani zilnic , pe an an 30 lei, pe Ji an 15 lei, pe trei ierni 7.50 numai numărat de Duminică pe un an 101 lei, pe an 5 lei, pe trei Iuni 2.50 lei. Un număr costă 25 bani. Telefon Hr. 71 Redaosia și administrația «t.rnăuți., Strada Flanda, So. (POȘTA DOMNEASCĂ) Se primesc articole numai iscălite UNIVERSITATE ',AȘS Nr. 391 __11111 11.1111 Fondator: Saxtil Panțoai*!« Ănunțuri și reclamat se calculează după tarif și se primesc la administrație STRADA FLONDOR No. 33 Pentru înserare în interiorul ziarului se arcă taxa cu 50%la serai si unirii In preajma alegerilor Disolvându-se Corpurile Legiuitoare, guvernul Averescu a anunțat alegeri nouă pentru sârșitul lunei Mai. Aceste alegeri nu se vor mai face însă, ca alegerile trecute, după diferite legi, ci guvernul lucrează chiar acuma la o nouă lege electorală, unitară pentru toate ținuturile românești. Principiul de căpetenie e micșorarea numărului parlamentarilor. Va veni la 50.000 de locuitori un deputat și la 100 000 de locuitori un senator. Bucovina va avea astfel 15 — 16 deputați și 8 senatori. Atmosfera electorală începe a se Încărca de pe acum. „Țărănimea“, organ improvizat al «Ligei Poporului» a și început campania pe două fronturi și jumătate. Nu numai ca nu-i plac foștii parlamentari bucovineni, împotriva cărora are ieșiri vehemente, fără însă să producă până acum dovezi pentru acuzele săptămânale ce le scriu, dar nici odd d-lui Iancu Flondor nu-i prea plac. Afară de aceea lupta împotriva Evreilor formează o jumătate de front: 11 place dl dr. Ebner, îl condamnă însă pe d. dr. Scraucher. Condamnă pe jidani în totalitatea lor, ar voi totuși să trăiască bine cu el. Nu vor ca ministru al Bucovinei nici pe d. I. Nistor, nici pe d. I. Flondor, nici pe d. Dori Popovici—pe cineva, unul dela spatele noii firme bucovinene’a «Ligei Poporului» îl vor totuși, numai nu-i numesc. Sânt hâtri detot și siguri de isbânda. Față de ieșirile lor vor urma desigur răspunsurile celor vizați, și atmosfera electorală se va tot Încărca. Massele electorale vor fi vântulte iarăși de deferite apetituri — vechi între cei noi și noi între cel vechi — și la urmă ele vor vota totuși pe cel ce 1l va impune In ultimul moment prin înțelepciune românească. Căci pe aceasta pune preț țăranul nostru. Nimeni mai mult decât el nu cântărește vorba surtucarului, pentru a pătrunde la sufletul, de unde a ieșit cuvântul, nimeni mai mult decât el n’are o mai mare experiență, de ce însemnează demagogia vorbelor umflate și a laudelor seci. Cine vrea să fie pe placul țăranilor noștri — și aceasta o doresc doar toți candidații de deputăție, de cari vom avea de data aceasta foarte mulți — trebue să aibă în activul său, dacă nu fapte care I ridică în ochii lor cel puțin străduința necurmată de a-i ajuta și a-i ridică, străduință, pe care alegătorii, cărora se prezintă, o cunosc. Acesta va fi probabil criteriul, după care se vor judeca, fă viitoarele alegeri ,nenumărații Candidați, cu programe care de care mai ideale, de către alegători, cari, cel puțin la Bucovina, sperăm că vor ști să aleagă. D Marmelino. Doriți ostenirea traiului? Voiți să aveți de toate? Subscrieți la împrumutul intern împotriva luxului „Societatea pentru educațianea cetățenească“ a înființat o secțiune pentru combaterea luxului. Această secțiune, după mai multe constituiri, a lansat un inimos apel către public, din care extragem pasagiul acesta : „Liga pentru combaterea luxului" nu înțelege să meargă în propaganda sa ca pretențiuni ce nu se pot realiza. Nu cere deci nici suprimarea acelei prezentări sărbătorești care se impune în anumite împrejurări, după cum nu combate nici acea îngrijire sănătoasă care de multe ori se confundă cu frumosul, ci caută să deschidă ochii muțimei asupra adevăratei primejdii a luxului destrăbălat și abuziv, a luxului care ne vine din străinătate și care nu numai că duce la degradarea morală a Societaței, dar istovește și sărăcește țara. Cerem deci înfrânarea tentațiilor, cerem cumpătare și modestie, cerem măsură în cheltuelile și în toate îndeletnicirile zilnice. Cerem simplitate și pudoare în îmbrăcăminte, sobrietate în podoabe, estetică și puritate în gesturile și manifestările exterioare Moda să fie întocmită și confecționată în țară, în limitele mijloacelor de care dispunem, cu brațe și material românesc, ca banii noștri să nu treacă peste hotare. Costumul nostru național, o moștenire și o ilustrație a datinei strămoșești să fie reintronat și răspândit în toate straturile, fiind vestmântul româncei la cele mai de seamă baluri, aniversări și ceremonii familiare sau sociale. In școlile de fete propaganda contra luxului trebue să facă parte din programul oficial al educaței. Modestia și sobrietatea vor trebui să formeze mediumn care va fi Instruită tinerimea. Să se dea premii elevelor și studentelor care se vor îmbrăca simplu și frumos. Uniforma care va trebui adoptată în toate așezămintele de educație, va trebui să corespundă acestor cerințe. Toate membrele Ligei contra luxului, care vor adera la combaterea acestui flagel, vor paria un semn distinctiv, pentru ca astfel exemplul pornit de sus să aibă răsunetul cel mai larg și cel mai adânc. Comitetul de direcție al „Ligei contra luxatul“ . Președintă : Elena E. Mavrodi, mare doamnă de onoare a Majestăței Sale Regina ; vicepreședinte : S. Bibescu-Alimăneșteanu, Adina Take Ionescu ; membre : Ana D. Furnică, Elena V. Goldiș, Coastela Peretz, Ecat. Plteșteanu, Olga Prezan. Pentru societatea de educație cetățenească Miron, Mitopolit Primat, Pimen, Mitropolitul Moldovei și Sucevei. P. S. — Adeziunile se vor trimite deocamdată la Palatul Mitropolitan, București. —------—....——-tt——— — ■ Zadlk, praședinta secției de organizare, d-nel director general Florica Gramatovlcl, președinta secției artistice, contesei EHsa Wassilko, președinta secției economice. Punctele de gravitațiune ale ceaiului artistic, sufletul acestei convenții sociale și isvorul succesul atât moral cât și material au fost chioșcurile înzestrate cu risipă de atracțiuni și bunătăți de sub conducerea doamnelor: Dr. Flinker cu un venit de 2520 cor. și 40 lei. Dr. Fokschaner cDilii. toiîhl. cu 10.950 „ „ 320.25 * Pastor Gloways „ 3901 „ „ 9.50 ” Maior Goilav „ 4300 „ Maria de Grigorcea „ 34 072 „ Mulțumim tuturor doamnelor, domnișoarelor și domnilor cari cu multă bunăvoință și zel au sprijinit pe conducătoarele acelei săli. Aducem sincere mulțămite domnilor maiori Petrescu și Popescu pentru munca depusă la plasarea de bilete în valoare de 25.286 cor, și 300 lei. Domnului profesor și pictor Arhip Roșca, care cu gust artistic și înțelegere apreciabilă și a dat concursul la aranjamentul tehnic al sălii și al chioșcurilor, d-șoareii Holdei pentru debutul frumos cu cântece executate pe violină, d-rei Pihuliac pentru acompaniamentul la piano și mulțumiri speciale d-nei Florica Gramatovici pentru dansurile naționale cari au delectat în deosebi pe participanți. Tot așa mulțumim foarte călduros comandamentului Diviziei 8 a care a avut amabilitatea să ne dea muzica militară a Regimentului 13 pentru a contribui la încoronarea succesului, precum și băncilor și particularilor cari au binevoit să doneze obiecte pentru tombolă și pentru mesele din chioșcuri. Exprimăm in sine recunoștință și antreprenorului bucătăriei din casa germană d-lui Stern pentru amabilitatea cu care a pus la dispoziție tacâmurile necesare pentru înzestrarea și funcționarea bufetelor din chioșcuri. Societatea „Reuniunea Femeile române din Cernăuți.“ Secretară Președintă: Catarina C. Marmeliuc Virginia I. Nistor Casieră : Ena barona Szymonowicz. ..............——æ»......- —. - Gen. Neculcea „ 2160 * „ 405 „ Neuliță Popovici „ 4430 „ „ 230 „ Ministru Nistor „ 8318 „ „ 352 „ de Sklblniewska „ 2500 „ „ Con. E. Wassilko „ 10 880 „ „ 100 „ (Mulțumită publica Societatea „Reuniunea Femeilor Române“ din Cernăuți, ne roagă sa publicăma următoarea scrisoare de mulțumire : Având în vedere mărinimosul concurs și larga bunăvoință, cu care elita societății din Cernăuți au contribuit la succesul strălucit al ceaiului artistic dat în ziua de 21 Martie a. c. în sala festivă a casei germane, aducem și pe această cale călduroase mulțumite celor ce nu au cruțat nici muncă, nici timp și nici jertfe materiale destul de apreciabile, când a fost vorba de o aranjare cu scop umanitar și caritabil, ce au dovedit cum rar se poate mai convingător o generoasă solicitudine pentru suferințele și nevoile clasei de joc. Cadrele minunat întocmite, în care s-a desfășurat mărețul spectacol sânt de datorii Doamnei geneza! ——*a bîbuotecx ! Subscrieți la împrumutul intern Frați Bucovineni! Dați dovadă cu fapta că vă iubiți Patria„ Este o datorie sfântă să subscrieți în număr cât mai mare la împrumutul intern 5 la sută din 2920, emis și garantat de Statul Român. Cu lei 85 puteți cumpăra un efect de hî 100 nominal Față de prețul atât de scăzut, aveți putința de a întrebuința economiile voastre cu un folos mare de lei 5 bani 88 la suta de lei. Pentru acest folos nu veți plăti nici o dare. Statul Român se îndatorește a plăti acest împrumut prin tragere la sorți, la fiecare 6 luni, Cei lei 100 Astfel câștigați încă lei 15 — de fiecere sută. Sub scriitorii la Banca Românească, Sucursala Cernăuți, strada Flondor Nr. 12, vor căpăta înlesnire de plată în condițiuni foarte avantajoase. Citiți „Glasul Bucovinei“