Glasul Bucovinei, ianuarie 1923 (Anul 6, nr. 1161-1179)

1923-01-04 / nr. 1161

No. 1161 Vorbesc apoi domni prof. Dr. Rădulescu, Dr. Octavian Scalat, Eugen Silion şi reprezentanţii diferitelor societăţi academice. In răstimpul dintre vorbiri corul «Junimii» a cântat vechile cântece studenţeşti, cam mai mult ca orice fac pe foştii studeţi, astăzi cum părul sur, să-ş reamintească cu duioşie frumoasele vremuri ale neliniştitei vieţi de student. — Sfârşindu-se partea oficială, a urmat dans până în zorii zilei. Respectând un vechiu obiceiu, «Junimea» a dat în seara zilei de Sf. Nicolai tradiţionala-i serbare. A fost mult aşteptată serbarea aceasta, dovadă sala archiplina şi lojele cari cu două săptămâni înainte fuseseră prenotate toate. La orele 9 şi jum, a început programa frumoasă, bogată, hazlie şi, ceea ce mai ales a bucurat publicul, fără discursuri ocazionale. Au plăcut dansurile naţionale şi celelalte dansuri, ca cei de apaşi, și ’n special acela care s’ar putea numi, să zicem, un «’Tanzkränzchen în Clocucica». Sceneta «Postillon d’amour», căreia în această umilă dare de seamă i s’ar cuveni un loc cu câteva șiruri mai sus, a fost bine interpretata, bine jucată, mai ales în scenele în cari nu se vorbea nimic. A urmat apoi împărţirea cadourilor lui Moş Nicolai, neobicinuit de multe în anul acesta, multe şi frumoase. Nu dovedeau tinerii Jummeni să le înmâneze destinatarilor, dar mai ales destinatarelor. Apoi a început dansul, divinul dans, care te transportă întrucâtva in altă lume (dacă carambolurile terestre, sala fiind archiplina, nu te-ar fi adus la realitate) La orele 6 dim. s’au împrăştiat şi ultimii fericiţi, mulţumiţi şi mulţumitori »Junimei» pentru clipele de trecătoare fericire pe care le-a procurat-o. Studenţii români şi Teatrul Naţional La adunarea de Duminecă convocată de către studenţimea română publicul adunat a votat următoarea moţiune : Românii adunaţi, la chemarea studenţimii, în sala Teatrului Naţional din Cernăuţi, în ziua de 31 Decembrie 1922, se solidarizează în toate cu acţiunea studenţilor români de la Universitatea din Cernăuţi şi cer ca autorităţile în drept să urgenteze încadrarea acestui teatru în legea teatrelor naţionale. Cer ca autorităţile în drept să nu cruţe nici o jertfă pentru a aduce la îndeplinire postulatele legitime ale populaţiunii româneşti şi să ţină cont de interesele culturale ale Neamului. Protestează cu toată energia contra reintroducerii trupei germane de sub conducerea d-lui W. Popp, care cu toate că a insultat neamul nostru, joacă mai departe pe scena Teatrului Naţional. Rămân consecvenţi în hotârârile luate în adunarea naţionala din 1 ianuarie 1922, cerând cu insistenţă îndepărtarea neîntârziată a trupei Popp, precum şi interzicerea oricărei alte trupe străine de a mai juca pe scena Teatrului Naţional din Cernăuţi. Constituirea unei noi societăți la Suceava * In ziua de 7 Noembrie a. c. s’a constituit definitiv la Suceava societatea «Voluntarii, bucovineni în armata română» cu următorul comitet: Președinte : G Cârlan, profesor ; vicepreședinte : căpitanul C. Moraru; secretar : A. Barbier, profesor ; casier : V. Ienceanu, profesor; membri fără funcţie: M. Polocuşer, profesor, Criş Vasile, avocat şi locotenentul N. Ciubotaru. Scopul principal al societăţii este ridicarea unui monument la Suceava în amintirea eroilor bucovineni căzuţi în rândurile armatei române în războiul pentru dezrobire şi îngrijirea familiilor celor căzuţi. Fondurile pentru acest scop se vor aduna din taxele de membri fondatori şi ordinari, beneficii realizate din serbări prin liste de subscripţii, precum şi din donaţiuni şi diverse venituri incidentale. E de prisos să mai inzistam asupra importanţei ridicării acestui monument. Cei căzuţi au de mult dreptul la recunoştinţa celor ce se bucură de libertatea câştigată prin moartea lor. Această recunoştinţă nu se poate exprima mai bine decât prin ridicarea unui monument, care să întruchipeze în mod concret vitejia şi jertfa celor aleşi ai vremilor noastre şi să servească generaţiilor viitoare ca o dovadă din zile mari şi ca un îndemn la abnegaţie în folosul patriei. Nu este în Bucovina un loc mai potrivit pentru ridicarea acestui monument decât Suceava, muzeul celui mai glorios trecut al Moldovei, focarul de propagandă românească sub stăpânirea străină şi locul unde s’au luminat cei mai rauli din voluntarii cazuţi. Facem un călduros apel, la toţi bunii Români să sprijinească realizarea acestui scop frumos. Preşedinte : Secretar : Gh. Cârlan A. Barbier ♦ai I Onor, cititori ai ziarului nostru sunt rugaţi în interesul propriu moiască abonamentul, îîm siliţi a le opri -int ül TLASUL BUCOVINEI Situaţia externă * E probabil ca zilele acestea să se înhida conferinţa dela Lausanne fără să fi adus pacea dorită. Intre puntul de vedere aliat şi cel turcesc e o prea mare deosebire. turcii aruncă vina asupra aliaţilor, cari n’ar fi înţeles noul spirit ce suflă în Turcia şi ar vrea să tratase cu Kemaliştii ca sau diplomaţii vechiului regim, lunii nu se opun recunoaşerei minorităţilor etnice, dar nu pot admite a la Condantinopol să stea un delegat al Societaţii Naţiunilor. In chestia Strâmtorilor Turcia a primit să nu le fortifice şi a recunoscut libertata nvigaţiunii pentru vasele de răsboiu şi de comerţ dar nu va accepta un control străin asupra lor Vilaetul Mossul, pământ turcesc, e reclamat de delegaţia turcească cu îndărătnicie. Aliaţii au respins printr’o notă toate pretenţiunile turceşti şi Lordul Curzon a făcut cunoscut lui Ismir Paşi, că Anglia şi-a spus ultimul cuvânt şi nu stă de vorbă pe chestia Mossulului. In vederea deschiderii din nou a războiului naţionaliştii turci au oprit demobilizarea armatei şi au concentrat trupe în apropierea Mossuului. Greiii debarcă mereu forţe militare în Iroda, iar Anglia şi-a întărit flota din Strâmtori cu mai multe vise de războiu. Dacă actuala atitudine a turcilor va urma, isbucnirea războiului e iminentă. * Anglia va supune conferinţei de la Paris un nou proiect în chestia reparaţiunilor, cerând fixarea unei sume pe care Germania să o poata plăti In caz că proieiul englez va fi adoptat, se vor hotărî şi sancţiunile ce se vor lua contra Germaniei, dacă nu-şi va ţine obligaţiunile. Statele Unite doresc să convoce o conferinţa internaţională In cheta reparafiunilor. Atât Anglia cât şi Italia admit cererea de gajuri productive dar resping sancțiunile cu caractr militar. Germania încă nu a făcut nici o propunere. •••• Pag. 2 INFORMAŢIUNI STUDENŢEŞTI Cercul stud. „Arboroasa“ din Cernăuţi va aranja Vineri în 19 ianuarie coperată cu concert, teatru, recitări şi dans în sala Casei germane din Rădăuţi, începutul la orele 8 şi jum. seara. Intrarea de persoana 15 lei, exclusiv impozitul pe bilete. Invitări se trimit numai în judeţ. CULTURALE Parastas. Joi 4 Ianuarie c. se va celebra în biserica seminarialâ din localitate la orele 11 a. m. un parastas în amintirea distinşilor dascăli de la Şcoala normală şi a marilor bărbaţi ai neamului: Dimitrie Isopescul director, Gherasim Buliga coadiutor, George Tofan director, Nicolae Ieremievici-Dubau profesor, Ioan Boşneag, prof., Archip Roşea prof., Dionisie Para prof., Die Luţia prof. şi Vasile Ţopa profesor. Rudele, prietenii şi colegii celor decedaţi sunt rugaţi să asiste la parastas. Direcţiunea şi corpul didactic de la Şcoala normală din Cernăuţi. MILITARE Pentru ofiţerii de rezervă. Toţi ofiţerii de rezervă inferiori şi superiori, până la gradul de colonel inclusiv, cari domiciliază obişnuit pe raza Cercului de recrutare Cernăuţi, sunt obligaţi a se prezenta la acest Cerc, indiferent de Cercul de Recrutare de origina la care ar fi înscrişi anterior, în cursul lunei ianuarie 1923 în orice zi de lucru. Această prezentare se va face fără nici o obligaţiune deţinută. Fiecare ofiţer va avea cu sine toate actele militare ce le posedă, şi va primi de la Cerc o dovadă asupra situaţiei sale. Ofiţerii cari nu se vor prezenta în termenul prevăzut mai sus, vor fi socotiţi ca contravenienţi la dipoziţiunile art. 66 din Regulamentul asupra mobilizarei Armatei, şi în consencinţă vor fi urmăriţi şi daţi în judecată, conform art. 224 bis din codul justiţiei militare. AVOCAŢIALE De la Corpul Avocaţilor. Comitetului Corpului Avocaţior din Bucovina a convocat o adunare generală a avocaţilor din Bucovina, pentru ziua de 5 Ianuarie, orele 3. p. m., în palatul Justiţiei din Cernăuţi, sala Nr. 201, cu următoarea ordine de zi: 1. Raportul Comitetului interimar; 2. Judecarea apelului contra hotârîrei Comitetului; 3. Recomandarea membrilor ce urmează a fi numiţi în Comisiunea pentru examenul de capacitate pentru magistrat ; 4. Alegerea Preşedintelui şi a Comitetului Corpului de avocaţi care va fi precedată de stabilirea numărului d■ membri cari vor constitui Comitetul; 5. Alegereamisiunei disciplinare şi a procurorilor disciplinari. Fixarea cotizaţiunei pentru anul 1923 şi 7. Eventale. DIVERSE Răscumpărarea felicitărilor. — In locul felicitărilor obicnuite de sărbători, domnul profesor univ Vasile Greau a depus la administraţia ziarului nostru una sută lei pentru pomul de Crăciun de la Institutul de surdo muţi. Declaraţiuni asupra veniturilor din chirii. — Primim dela Primărie următoarele spre publicare •" Proprietarii şi administratorii de case sunt somaţi a înainta până cel târziu în 20 Ianuarie 1923 la Serviciul de Impozite şi Execuţiuni, str. Universităţii No. 20 declaraţiunile asupra veniturilor din chirii pe anul 1923 I 24 precum şi foaia de înregistrare a câinilor. Pentru autenticitatea datelor cuprinse în declaraţiunile aceste remân direct responsabili proprietarii şi administratorii de case. Îndeosebi se pune în vedere că pentru caz de neurmare sau întârziere se va proceda din oficiu la constatarea datelor cerute pe riscul şi cheltuiala lor. (Formularele necesare se pot cumpăra pe preurile fixate în timpul dela 11 până la 81 1923). Pentru Primărie. — A fost desigur bună măsura prin care Primăria a dispus ca precupeţele sâ nu-şi mai desfacă marfa în »Piaţa Unirii«. Tot o măsură bună ar fi şi aceea, prin care Primăria ar ordona ca noroiul şi zăpada să fie înlăturate de pe întreg pavajul din »Piaţa Unirii«. De la Armonia. In seara ajunului de Anul Nou Armonia va delecta publicul cu cântece frumoase şi va reprezintă revista «O, da, desigur», una din cele mai plăcute surprize. Persoanele ,care de obicei iau parte la petrecerile «Armoniei» şi n’au primit invitaţii sunt rugate să le reclame la «Armonia». Din Storojineţ, «Societatea Doamnelor Române» din Storojineţ aranjează în favorul elevlor germani din localitate o petrecere de program variat în ziua de 8 ianuarie în Oţelul Central din Storojineţ, începutul la 8 seara. Toată suflarea românească e invitată. Invitări speciale nu se trimit. Petrecere poporală. Societatea «Arcaşul» din Stupea aranjează în sala de 8 ianuarie (a doua zi de Crăciun) o petrecere poporală cu dans în localul şcolii primare din localitate, la care sunt invitaţi pe calea aceasta toţi intelectualii şi prietenii societăţilor culturale. Începutul la orele 7 seara. Comitetul De la Coop. „Sporul“. Joi, 4 ianuarie, între orele 3 şi 6 d. m. va fi ultima distribuţie. Vineri, 5 ianuarie, ora 10 a. m. se va distribui peşte. Acei membri cari primesc peşte pe altă cale tot dela federală, nu vor primi şi dela «Sporul». Invitare. — Societatea «Voluntarii bucovineni în armata română» aranjează Luni, 8 Ianuarie 1923 (a două zi de Crăciun), în saloanele primăriei din Suceava, o serată dansantă, la care va concerta muzica Reg. 113 Infanterie. Invitări se trimit numai în judeţ. Oaspeţii din afară de judeţ sunt invitaţi pe calea aceasta. Intrarea 15 Lei de persoană şi 30 Lei de familie. Venitul curat e destinat pentru ridicarea unui monument la Suceava eroilor căzuţi în războiu Comitetul. Deces. — Sâmbătă, 30 Decembrie 1922 a avut loc în Vama înmormântarea colonelului Alexandru Cernăuțean, mort subit în Dornişoara, în vârstă de 43 ani. Decedatul a fost comandantul Reg. 97/98 Inf. din Turda. In ultimul timp fusese numit comandant de brigadă. La înmormântare au dat onorul un pluton de soldaţi din Reg. 114 Inf. din Rădăuţi şi muzica militară a Reg 113 din Cernăuţi. La înmormântare au mai luat parte delegaţii Diviziei a 8-a şi ofiţeri din Regimentul 97/98. Pe urma celui decedat rămân soţia şi 4 copii minori. Condoleanţele noastre! Poşta Redacţiei D-lui T. Coc. prof. cat. Suceava — Rugăm sâ cunoaşteţi că nu ne-a parvenit articolul din chestiune, de aceea nu vă putem satisface. Salutări! t I „Şocolată Ivanier Fabrică de şocolată, cu o magazie model strada Parohiei (coli co strada legale Feminini) Specialităţi de şocolată, bomboane şi Kakes engl, cel mai bogat asortiment CiTU ChipTM CC