Glasul Bucovinei, octombrie 1924 (Anul 7, nr. 1653-1678)

1924-10-01 / nr. 1653

No. 1653 3) Toate cererile şi toate desluşire se vor înainta numai Consilieratului agricol Cernăuţi, care are delegaţia acestor lucrări şi unde funcţionează un serviciu special de la orele 11,1 a. m. în fiecare zi la dispoziţia oricărui interesat în cauză. 4) Termenul de înscriere şi înaintare a lucrărilor de colonizare se prelungește până la 20 Octombrie 1924. Consilier agricol: Ion Scutaru ■................ « • «ft » ———- '■ GLASUL BUCOVINEI INFORnfiŢIUNI PERSONALE Cu trenul de Marți seară d-nii miniştri Lapedatu şi Nistor au plecat la Bucureşti, pentru a lua parte la consiliul de miniştri. ŞCOLARE De la liceul militar «Ştefan cel Mare» Cernăuţi.— Liceul militar „Ştefan cel Mare“ din Cernăuţi aduce la cunoştinţa domnilor profesori cari doresc să ocupe catedre la acest liceu, pentru anul şcolar 1924—1925, chiar dacă n’au înaintat cererile până în prezent, să le prezinte până în seara zilei de 3 octombrie curent la Direcţia Liceului. Concursul la care domnii profesori urmează să ia parte este conform legii şi regulamentelor Liceelor Militare; el este impus de aceste legi şi regulamente, care nu se pot schimba, iar participarea ca şi rezultatul nu poate aduce nici un fel de atingere prestigiului vreunuia din domnii profesori, acest concurs neavând nici o legătură cu cariera domniilor lor de profesor la liceele civile. Se reaminteşte că concursul va avea loc cu începere din ziua de 4 octombrie curent la Liceul real ortodox din localitate şi constă din o lecţie practică ca model. Comisiunea se compune din : Preşedinte : D. Colonel Dr. Cherchez Leon; Membrii: Lt.-Colonel Grigorescu Traian, Colt. Lic. Militar , inspector-şef Iliul, inspector-şcolar N. Pandele, inspector şcolar I. Tutuc, inspector şcolar N. Marinescu, profesor Ioan Prassa, profesor Valentin Bude, profesor A. Borgăoanu (desen şi caligrafie) şi profesor A. Zirra (muzica vocală). MILITARE Incorporarea se va face la 15 Octombrie. — Se aduce la cunoştinţa tinerilor recrutaţi în cond art. 52 şi 53 I. R. atât din contgt. 1925 cât şi din contingente mai vechi, precum şi acelora cari au depus actele legale în acest scop la cerc, că în conf cu ordinul M. St. M. No. 6760 1924 încorporarea lor se va face pe ziua de 15 Octombrie 1924, data când toţi tinerii ce cad în categoriile de mai sus, se vor prezenta la reşedinţa Cercului de Recrutare Cernăuţi, strada Volan 70, pentru a fi încorporaţi. Prezenta publicaţiune înlocuieşte ordinele de chemare pentru acei ce eventual nu ie-ar primit. SANITARE Laboratoriile de analiză sau de chimie. Serviciul Sanitar al oraşului Cernăuţi aduce la cunoştinţa D-lor medici şi chimişti că în conformitate cu regulamentul pentru laboratoriile particulare de analize microbiologice sau de chiie medicală publicat în M. Of. No. 163 din 29.VII. 1924 nimeni nu poate deschide sau conduce pentru folosinţa publicului, un asemenea laborator, dacă n’a primit Autorizaţia prealabilă a Ministerului Sânâtâţei şi Ocrotirilor sociale (Direcţia generală a Serviciului Sanitar). Laboratoarele de microbiologie sau chimie cu aplicaţie la medicină existente în prezent vor înainta până la data de 1 Noembrie 1924 Direcţiunei generale a Serviciului Sanitar — prin acest serviciu — autorizaţiile în baza carora funcţionează. Pentru orice lămurire a se adresa la Serviciul Sanitar al oraşului Cernăuţi. SPORTIVE „Dragoş-Vodă“—„Macabi“ 1:1 (0:0). Al doilea joc de şampionat al echipei «Dragoş-Vodă» a văzut această echipă într-o formaţiune mai bună decât Sâmbăta trecută, reuşind echipierii români, deşi cu 2 rezerve, să facă match nul cu echipa «Macabi», dominând cu toate acestea cea mai mare parte a jocului. Echipa «Dragoş-Vodă», care de prezent trece prin obişnuita-i criză internă, pare a-şi reveni în vechea ei formă, DIVERSE întocmirea unei situaţii a împroprietăririlor.Ministerul de agricultură şi domenii dorind să cunoască situaţia exactă a exproprierii şi împroprietăririi a făcut cunoscut tuturor consilierilor agricoli că până la 1 Decembrie a. c. să întocmească o situaţie generale, din care să se vadă exact situaţia reală a acestor lucrări. In situa ia, ce se va trimite direct casei centrale a împroprietăririi, se va arăta şi care e situaţia pădurilor şi islazurilor comunale. Donaţiune — D-na Aurora Cilievici, soţie de preot în Cernăuţi a donat suma de 600 iei, internatului de tete N-rul 2 din strada Herescu N-ru 14 drept parastas pentru decedata fiica sa Lydia. Societatea Doamnelor Române din Cernăuţi aduce şi pe această cale mulţumiri călduroase marinimoasei donatoare. Dela banca „Economia din Botoşani*. Această instituţiune românească trimite un apel adresat cetăţenilor, arătând că şi-a făcut necontenit datoria de a da îndrumări sănătoase oricărui cetăţean. Mijloacele, propuse de ea pentru îmbunătăţirea situaţiunii sunt: muncă, economie şi cinste, cari singurele vor îmbunătăţi situaţiunea ţării. Prin muncă se va ridica agricultura ţării, izvorul nostru de bogăţie. Prin economie se asigură independenţa atât a indivizilor, cât şi a popoarelor. Dovadă este poporul francez, atât de econom şi atât de bogat şi pe care este bine să-l imităm. Să nu cheltuim banii pentru lucruri cari nu sunt de neapărată trebuinţă şi să nu ne lăsăm prinşi în vârtejul luxului şi al plăcerilor care moleşesc şi demoralizează pe om. »Să folosim orice clipă din viaţa noastră şi să ne înflorim gospodăriile. Aceasta să ne fie idealul nostru al tuturor. Nu este suficient ca cineva să muncească şi să economisească, ca să fie mulţumit. Mulţumirea omul o găseşte în iubirea aproapelui său şi în respectarea avutului altuia, adecă în cinste. „ Cu aceste trei mijloace vom putea fi poporul cel mai fericit din toate punctele de vedere“. Piaţa mondială — Pe piaţa mondială se observă o mare concurenţă la fabricatele industriale. Pe piaţa Europei de vest lupta se dă între Germania, Austria şi Cehoslovacia pentru vagoane şi locomotive. In America de sud concurenţa e între produsele germane, belgiene, americaneşi engleze. Pentru a evita concurenţa la ei în ţară, Englezii au scăzut cu 30 la sută preţul roţilor cu motor, făcând astfel imposibilă concurenţa germană. Germania a primit mari comenzi de automobile din America şi în special din coloniile engleze. Suedia exportă fier cu 50 la sută mai puţin ca înainte de războiu. Moartea mareşalului Koevess — Fostul mareşal Koevess Koevesshaza, unul din comandanţii principali austriaci pe timpul marelui război, a încetat din viaţă. Posturi vacante la Liceul Militar Cernăuţi. — Se aduce la cunoştinţă că la Liceul Militar Cernăuţi sunt vacante următoarele posturi bugetare de funcţionari retribuiţi (când sunt necăsătoriţi) după cum se specifică în dreptul fiecăruia: 1. un secretar plătit cu 2376 lei; 2. Trei pedagogi plătit cu 2376 lei; 3. Un subşef de birou cl. II plătit cu 2204 40 lei; 4. un copist cl. II plătit cu 174720 lei; 5. Un submaistru croitor cl. III plătit cu 2007 60 lei; 6. Un submaistru cismar cl. III plătit cu 2007 60 lei; 7. Un submaistru iemnar cl. 111 plătit cu 2007 60 lei; 8. Un mecanic cl. 111 plătit cu 2554 80 lei; 9. Un portar cl. III plătit cu 1288 80 lei. Totodată liceul mai are nevoie și da următorul personal: I. Una șefă longieră plătită cu 1161*20 lei; 2. Unu bucătar plătit cu 1228*80; 3. Una bucătăriţâ plătită cu 1228*80 lei; 4. Spălătoare plătită cu 870 lei. Solicitatorii acestor posturi pot cere relaţiuni verbale la Biroul Adjutanturei liceului zilnic intre orele 11*30—12, cu începere din ziua de 2 Octombrie 1924, cererile scrise şi actele trebuiesc depuse la cancelaria liceului cel mai târziu până în ziua de 10 Octombrie ch. Budgete interioare de chsitueli pentru departamente — Pentru ca alocaţiunile budgetare ale unui minister să poată ajunge până la sfârşitul exerciţiului, ministerulfinanţelor a cerut departamentelor celorlalte, ca odată cu proectul general de budget să trimeatâ şi un budgt interior de cheltaeli, cari să fie repartizate pe fiecare lună. Această măsură este în conformitate şi cu articolul 42 din legea comptabilitaţei publice şi prezintă totodată o importanţă deosebtă pentru gospodăria statului. Pe viitor, în urma acestei dispoziţiuni, ministerele nu vor mai putea recurge spre sfârşitul exerciţiului , la deschideri de credite suplimentare şi extraordinare şi vor fi astfel obligate să-şi rezerve disponibilitaţii pentru acoperirea tuturor nevoilor,* prevăzute în budgetul general până la terminarea anului. Biblioteca Academiei Române, — In lunile Iulie- August 1924 s’au consultat de 790 cetitori 2792 volume şi broşuri tipărite; de 106 cetitori s’au consultat 389 manuscripte, 1231 documente, 13 cărţi vechi româneşti (1508—1830). Colecţiunile Bibliotecei au sporit in această lună cu 451 volume şi broşuri, 174 numere de reviste române, 376 reviste străine, 10 atlase şi hărţi, 65 stampe portrete, 6 volume manuscripte, 2 documente, 2 bumuri. Biblioteca este deschisă în fiecare zi de lucru pentru cărţile tipărite în orele 8—12 şi 2—6, pentru manuscripte şi documente în orele 8—12. Toţi elevii cari cumpără la librăria „Ostaşul Român* A. Roşea, primase bilete gratuite pentru a intra la Teatru. A apărut în editura Librăriei „Ostaşul Român* A. Roşea : Couseries Frangaises de E. Kallós, profesor de limba francezi la Liceul Aron Pumnul în Cernăuţi. Acest manual are şi un dicţionar, francezo român, geman şi este compus după cele mai noui metode predarea limbii franceze. Preţul este de lei 60. A apărut „Peninsula Balcanică“, revistă lunară* care apără interesele româneşti din Balcani, anul II, No. 4, Septembrie 1924 cu următorul cuprins: Turnus .* Cea mai nouă contribuţie a Aromânilor la îmbogăţirea literaturei româneşti; T. Hagi Gogu , In jurul dicţionarului d. G. Pascu (o punere în punct); Tachi Papahagi: Temeritate şi perseverenţa diabolică;’ „P. B.“: A şaptea aniversară de la Independenţa Pindului .* R. „P. B." : Theodor Capidan; T. H.: Deputatul Selim Abdulachim ; Nicolae Papahagi: Viaţa şi isprăvile armatolului aromân Caciandoni, T.; însemnătatea unei vizite; Turnus.* Emigrarea unor Aromâni (cauze politice şi economice); Asasinarea lui Ştefan Mihăileanu; Cronica aromânească, etc. etc. Redacţia şi Adiţia: Bucureşti, T. Hagi Gogu, Revista Peninsula Balcanică, Căsuţa poştală 328; Abonamentul în ţară lei 100; în străinătate 200; Abonamentul de lux lei 500; un exemplar 10 lei. A apărut „Lamura“, revistă de cultură generală, anul V, No. 10—11, Iunie—August 1924, cu următorul sumar: Nichifor Crainic •* Moştenitorii victoriei; I. Buzdugan : Cântecul tilincilor ; I. Simionescu: Astra; A. Lupu Antonescu: Un cimitir glorios; G. M. Ivanov: Copiii în Rusia sovietică; Gh. D. Mugur: Scrisori către învăţători; G. I. Simeon.* Examenul psihologic; Dr. V. Voiculescu: Schiţa unei farmacii de Cămin cultural; Isabela Sadoveanu: Idei şi fapte; Cronică. Redacţii. şi Administraţia.* Bucureşti, strada Latină No. 10. Abonamentul 80 lei anual; un număr 8 lei. de CIlRŢI ŞI REVISTE A apărut: Note asupra încă unui „Câmpulung“ muntean: „Chiosidele“ de N. Iorga, extras din „Cosminul“, buletinul institutului de istorie şi limbă dela Universitatea din Cernăuţi, Cernăuţi 1924. Pag. 3 TELEGRIfIE Reglementarea datoriei fistante interne a ţării Bucureşti, 29 (Rador). — Ministerul finanţelor a alcătuit o comisiune care să reglementeze datoria flotantă internă a ţării, care este de circa 4 miliarde lei inclusiv căile ferate. Achitarea datoriilor întâi pentru creditorii suferind mai mult se va face cu începere de la mijlocul lunei Octombrie. Ziarele ruseşti din Chişinău suspendate Bucureşti 29 (Rador). Ziarele ruseşti din Chişinău au fost suspendate toate până la nouă ordine, întrucât au publicat articole şi ştiri alarmante, menite să tulbure populaţia de origină rusească. Hughes împotriva recunoaşterii sovietelor Roma, 29 (Rador). — Din Moscova se anunţă că Cicerin primind pe ziariştii străini,a comentat vehement ultimele declaraţiuni ale secretarului american Hughes adversar al recunoaşterii şi acordurilor economice cu sovietele. Cicerin crede că acest gest este preludiul unei noui acţiuni imperialiste contra sovietelor. Un discurs al lui Macdonald Londra, 29 (Rador). — Macdonald a vorbit la Derby despre chestiunile politice actuale, în special tratatul anglo-rus. A arătat ca încheerea păcei cu alta ţară nu înseamnă că se asociază cu acea formă de guvernământ. Macdonald recunoaşte criticele partidului liberal şi spune că guvernul trebue să dea lămuriri. Macdonald a arătat avantagiile tratatului anglo-rus. Vorbind despre împrumutul Rusiei, a spus că acesta va fi garantat şi că este destinat reconstrucţiei. A încheiat arătând că pacificarea Europei este imposibilă fără cooperarea Rusiei. sursa mu paris. 24/1X, România 980, Londra 8506,— Germania -----, New-York 1906—, Belgia------, Serbia-----Italia —, fraga 5715, Elveţia-------, Viena-----, Varşov'a-----, Olaifda —. La București dolirul a cotat 1941/.. ------------------------------------------------------------------ DIN PUBLIC Bigrsy subsemnatul certificatul provizoriu Nr. 626 ribinalul asupra a 10 acţiuni a băncii „Basarabia“ emis.il, sub N-rele 4820—4829, cu cuponul anului 1923, îl declar nul şi nevalabil în mâna ori ci s’ar afla. Leon Goldenfeld strada Fabricei Nr. 8, Loco umile Sus „riss“Si»mnA brie. Toate dansurile moderne se învaţă în acest institut. Pentru persoane mii in vârsta precum şi pentru perechi se dau lecţii separate la orice ora din zi. Cursurile de dans clasice pentru copii şi fetiţe, pentru îngrijirea şi mlădierea corpului tânăr,separat pe naţionalităţi), încep tot la 4 Noembrie şi durează un timp de 6 luni. înscrieri se fac zilnic. Ince-pânt cu 1 Octombrie a- c- în strada Regina Maria No. 24. i ieeie ismiara. din care 5 hectare heleşteie și 45 hectare teren de ară tură de prima calitate la 3 km. îndepărtare degara Cuza-Vodă între Pașcani și Târgu-Frumos). A se adresa Cristi Goilav Gara Cuza-Vodă.