Glasul Bucovinei, noiembrie 1924 (Anul 7, nr. 1679-1703)

1924-11-01 / nr. 1679

No. 1679 cut bolșevicii in Rusia în anul 1917 Firește că în Anglia scrisoarea aceasta a lui Zinoviev a stârnit un val de supărare și desgust atât împotriva bolșevicilor, cât și împotriva lui Macdonald, șeful partidului muncitoresc care și-a făcut de lucru cu bolșevicii de la Moscova și a încheiat cu ei, ca prim ministru englez, un contract de înțelegere, tocmai în preajma alegerilor hotărîtoare pentru stăpânirea lui Macdonald. Din Italia Pe insula Sardinia care este a Italiei, au căzut ploi groaznice. Apa s’a revărsat peste țărmi și peste multe sate făcând pagube foarte mari. Din Ucraina Știri din Ucraina arată că acolo se alcătuește o armată mare cu ofițeri din gărzile albe rusești, cu gând să se împotrivească măsurilor de asuprire luate de guvernul bolșevic din Moscova față de locuitorii din Ucraina. Pregătiri bolșevice de război. Gazetele din America aduc știrea că Troțkhi, care până acuma a comandat armata rusească din Caucaz, a plecat în Siberia de răsărit, la hotarul Chinei, pentru a lua acolo comanda asupra armatelor roșii adunate în această parte. Sfatul cel mare bolșevic din Moscova a hotârît să „bolșevizeze“ (să facă bolșevică) o mare parte din China. > INFORnIȚIUNI Sărbătoarea sfinților arhangheli Mihail și Gavril Potrivit cu îndreptarea care s’a făcut calendarului ziua sfinților arhangheli Mihail și Gavril se va serba de Sâmbătă Intr’o săptămână, adică în ziua de 8 Noembrie. Sătenii să iee aminte aceasta ! Adunarea țărăniștilor Zilele trecute țărăniștii d- lui Lupu și Stere au ținut la București o adunare, în care toți vorbitorii au cerut o apropiere a partidului țărănist de dușmanii noștri bolșevii din Moscova. Este bine că în sfârșit prietenii d-nui Lupu și tovarășii lui s’au dat pe față, pentru ca lumea sa știe din capul locului cu cine are a face. Răscoale țărănești în Rusia Se anunță din Rusia că în părțile agricole de acolo s’au iscat mari lupte între țărani și trupele roșii, cari cu forță recvitează grânele locuitorilor. Lupta se dă cu cea mai mare îndârjire. Mulți țărani au fost împușcați. Reîntorși la legea strămoșească In comuna Jiba din județul Sătmar (Transilvania) toți locuitorii greco-catolici au trecut la ortodoxism, revenind astfel la sfânta noastă lege strămoșească. Sfat de miniștri In 30 Octombrie s’a ținut un sfat de miniștri în locuința d-lui ministru al învățământului Angelescu La acest sfat s’a examinat (controlat) bugetele (vistieriile) ministerelor, apoi s’au hotărît măsurile trebuincioase pentru păstrarea ordinei la Universități și s’au orânduit unele treburi grabnice. Cât pământ are țara noastră și câți locuitori România are suprafața de 296.142 kilometri patrați în care trăesc 16 500 000 locuitori. Asta înseamnă că ar veni 50 locuitori pe un kilometru de suprafață. Suprafața și locuitorii s-ar împărți astfel : Vechiul regat. 139 078 kmp, cu 7.897.000 locuitori. 'Transilvania: 102.200 kmp. cu 5114.000 locuitori. Basarabia: 44 422 kmp. cu 2.600.000 locuitori. Bucovina: 10.442 kmp. cu 812 009 locuitori. Din Igești Școala din Igești- Ursoaia-Pârlitura fiind lipsită cu desăvârșire de o bibliotecă școlară și cum tineretul școlar de la această școală e dornic de a se cultiva prin cetitul de cărți folositoare, toate societățile studențești precum și toți oamenii cu tragere de inima , pentru luminarea poporului, sunt rugate pe această cale, să birevoiasca a sprijini această bibliotecă cu cărți și reviste. Donațiile se vor trimite pe adresa:u-lai Damienescu dirig. școl. Toate ziarele și revistele sunt rugate să reproducă acest apel. Dat afară din slujbă Prin înaltul Decret Regal No. 3620 din 24 Oct. crt. d. Eugen Forgaci, judecâtor la ocolul Vatra- Dorne din județul Câmpulung, a fost pus în disponibilitate pentru refuz de serviciu, întârziere în lucrări, purtare necuviincioasă față de șefii săi ierarhici și lipsă de diferență i. raporturi de serviciu față de alte autorități publice. Această decizie s-a publicat în «Monitorul Oficial» No. 237 din 28 Octombrie 1924. Din Jucica-veche Mai mulți gospodari din comuna Jucica-veche ne trimite o scrisoare, în care aduce laude noului secretar comunal d. Toma Paulencu, care, în scurtul timp de când petrece în comună, a dat dovadă că este un funcționar harnic și destoinic și lucrează cu cea mai mare dragoste pentru binele sătenilor. Comuna, care a fost neglijată pe timpul secretarilor de mai înainte, acuma merge spre o rânduială mai bună. Ca un semn de dragoste, gospodarii fruntași ai comunei au dat în cinstea acestui vrednic slujbaș o masă. Pentru grija ce-o poartă spre binele comunei gospodarii îi aduc pe această cale mulțumiri călduroase, urându i sănătate și spor la muncă. Urmează iscălitura a mai multor gospodari.  Cea mai mare înălțime la care s’a ridicat un om Un aviator (sburător cu aeroplanul) francez s’a ridicat cu mașina sa la o înălțime de 12,066 metri (peste 12 kilometri) deasupra pământului. Aceasta este cea mai mare înălțime, la care s’a ridicat până acuma un om. Sărirea de pe șine a unui vagon In ziua de 29 Octombrie trenul accelerat Cernăuți — București a deraiat (a sărit de pe linie) la intrarea în orașul Râmnicu Sărat. Un vagon de persoane a sărit din linie, mergând peste 30 de metri pe pietriș și traverse. S’a iscat o spaimă mare între călători. Unii au încercat să sară din tren și s’au rănit. Rănile nu sunt grele. Autoritățile au cercetat îndată pricina nenorocirii și au aflat că este vinovat mașinistul, care nu a ascultat ordinele date și a intrat în stație cu o mare iuțeală. Cât poate omul răbda setea Un învățat francez a făcut socoteala, că un om poate răbda 5 zile setea, pe când alte ființe îl întrec chiar intraceasta privința. Astfel un șoarece rabdă 15 zile, o broască 25 zile, iar o șopârla poate trăi chiar 4 luni fără apă. O femeie comandantă de hoți In țara China sta în fruntea unei bande de tâlhari o femeie. Această bandă era una din cele mai temute și a săvârșit cele mai groaznice fărădelegi. Intr’o singură comună a ucis 60 de femei și copii. In zilele trecute ea a fost prinsa și pedepsită de a fi tăiată in bucățele. Osemintele unui mare scriitor polon Săptămâna trecută au fost aduse din Elveția în Varșovia osemintele marelui scriitor polon Sankiewicz Acesta a murit în timpul războiului în Elveția, unde a și fost înmormântat. Poporul polon, acum când Polonia este liberă, a ținut ca osemintele lui Sienkiewicz, scriitorul cu mare nume care a luptat cu atâta îndârjire prin scrisul său pentru libertatea Poloniei, să fie aduse acasă și înmormântate în Varșovia capitala Poloniei. La poarta Varșoviei osemintele acestui mare scriitor au fost întimpinate cu mare paradă. Astăzi ei se odihnesc într’o biserică din Varșovia. Sienkiewicz a fost și un prieten al Românilor. Casă cu 80 caturi Un inginer din Italia a făcut un pian după care vrea să zidească o casă cu 80 caturi, care să fie cea mai mare din lume, și sa fie chiar și mai mare decât o casă din America, care acum e cea mai înaltă, și care are numai 55 caturi. Smărăndia, fata lui nenea Lixandru care n’a stat toată ziuliea, joacă și ea de zor că doar mâine poimâine o să se mărite. E așa de frumoasă hora „Basarabeanca“ care a poruncit-o ea că ar da mult să nu se mai isprăvească și stărue de toți să nu plece. Toate dările și șezătorii se isprăvesc cu hora Perniței, horă frumoasă și ușoară. Se joacă ca și hora mare numai că la mijloc un flăcău ori fată joacă cu o pernă în brațe. Lăutarul cântă cântecul perinii și cel ce o joacă alege pe cine i place din horă, face o plecăciune dându-i perina și se sărută amândoi din fugă, cel ales joacă hora mai departe iar celați intră in horă Și așa mereu toate fetele sunt sărutate și toți flăcăii mulțumiți. Dar cântă cocoșii de ziuă „ Mai sunt numai două ceasuri de dormit“ spun cei bătrâni, „dați acasă, v’o fi ajungând atâta țopăeala“. Și toți pleacă... La strecoară pe poartă grăbiți unul câte unul clăcașii harnici urând stăpânului „să mănânci porumbii sănătos și să mai jucăm și la anul". In poartă se despart flăcăii de fete și toți apucă spre casele lor. Din praful casei am ascultat până târziu chiotele și cântecele lor până s’au pierdut prin văi și coclauri. Șuiei Argeș 1923. .Poșta Țăranului“ —— >»>» Al. Soarș GLASUL BUCOVINE! Pag 3 Au înconjurat lumea cu aeroplanul Niște aviatori (zburători cu mașina) englezi au făcut înconjurul lumii cu mașina lor în numai 176 zile, străbătând 44.302 km. Un cartof de aproape 2 kg. In Franța în grădina unui funcționar s'a scos un cartof ce avea o greutate de aproape 2 kg. Sfâșiate de lei In Africa doi lei au pătruns in casa unui sătean și înhățând fiecare câte o femeie, au luat o la picior cu toatepetele nefericitelor. Mai târziu trupurile sărmanelor au fost găsite sfâșiate. O familie cu 21 copii In Franța este o familie ce e binecuvântată cu 21 de urmași, toți sănătoși și deștepți Un mare ziar a început să adune ajutoare pentru sprijinirea acestei numeroase familii. 130.000 Lei pentru un semn de rană Această frumoasă sumă o va primi o fată ce s’a ales cu un semn pe frunte pe urma unei întâmplări nenorocite. Căci judecătorul a stabilit că e probabil că nu se va putea mărita din cauza semnului de pe față. .............. • • • ....... I ■ ...... DIN PUBLIC MijUrji din jnn de curând înființată lângă gara TereblenuliU UCluv, cea Nouă, se recomandă onor public ca cea mai bună și mai ieftină din județul Siretului. O singură încercare ajunge ca fiecare sa se convingă. Tribuial5 su minină în apă și în cieiu executa cu preülul mili lil UU cu lflturi convenabile Rudolf Novak Cernăuți, strada Petru Rareș 22. Pß mi un băiat harnic, care sâ știe citi și scrie: A Ot lCUM se adresa administrației ziarului. Hji Harca avățâtori la cărți didactice de curs primar 10 la sută, reducere. Pqhi4agoilor și vitelor se vindecă cu „DISTOL“. UulUbilul Depozitul la Farmacia Frunză, Cernăuți. Pnoriciarul Procopiu Guz din Voloca p. D. județul OUaji UIKUIII Cernăuți, roagă pe toți camarazii fiului său, Onufrei Guza Procopie, mobilizat în armata austriacă (regimentul 41) in 1914 să binevoiasca a-i în cunoștiința cu orice știre — din 1914 până în prezent — despre susnumitul fiu. Beimliul restaurau renovare și înzestrare completă. Acest etablisement, care de decenii se bucură de cel mai bun renume, a dovedit prin această înzestrare și renovare din nou, că e chemat a deschide un drum nou în această direcție și de a putea fi comparat cu o întreprindere de acest fel din Vest. Conducerea acestui etablement de clasa întâia e în mâna unui specialist distins. Bucătăria, căruia i s-a dat o atențiune deosebită, e condusă de un bucătar-șef foarte priceput. Un bufet rece e oricând la dispoziția publicului. Localurile se potrivesc mai ales și pentru banchete, nunți și orice aranjeri. In fiecare seară află loc un concert, dat de un trio de artiști de primul rang, care desigur va afla aplausele publicului. In general e un etablisement, care se prezintă bine. important pentru fiecare Brânză de Elveția: Ementhaler, Ementhaler-Sica, Ementhaler în cutii, Eidamer, Drapisten-Jörg, Quargel de Olmütz, brânză românească, scrumbii de tot felul, Batog, scrumbie afumată, păstrăvi, sardine, sardele mari afumate, zacusca, nissetru, măsline, muștar, salamă (marca Herz) lichioruri, vinuri, șampanie marca cea mai fină precum și toate celelalte coloniale cu prețuri fără concurență la M. Waldmann Cernăuți, str. Regina Maria Nr. 5 (vis-a-vis de Primărie) Citiți „Glasul Bucovinei"