Glasul Bucovinei, februarie 1926 (Anul 9, nr. 2027-2049)

1926-02-02 / nr. 2027

Cernăuţi Marţi 2 Februarie 1926 Nunmârul 2 Lei Anul IX, No. 2027 ORGAN NAŢIONAL ROMANESC Ziarul: Telefon Nr. 61 ■ — fîFflP.B ZILNIC === Tipografia: Telefon Nr. 286 ABONAMENTUL: p» as »H 368 ini, p« Vi an 200 iei, pe trei luni 106 iei, pentru ţâf**i zilnic: pe un ea 200 lei, pe Va an 120 iei, pe trei luni 66 lei. Atunar numărul de Duminică: pe un an 80 lei, pe Vi an 30 lei, pe trei luni 30 lei. Pentru străinătate pe un an 5 lei, pe Vi an 400 lei. Plăţile se fac la sediul ziarului. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele sa se înapoiază. ANUNŢURI Şl RECLAME 2» calculează după tarif şi se primele la adm?» stsfrsţia: Strada lancu Fiondor No. 33 $®stei tattmte In lateriorul ziarului se arcă tas»ea S0*fa, Porul de Judecată la Cernăuţi. Vor şti să aleagă Alegerile comunale cari se vor desfăşura în curând în zilele de 18, 19 şi 20 .Februarie în întreaga ţară, stau azi în centrul preocupaţiunilor opiniei publice şi a întregii prese române, şi sunt chestiunea principală de discuţii şi hotărîrî în sânul tuturor partidelor politice din ţară. E lucru firesc să fie aşa. Dela războiul cel mare încoace alegeri comunale nu s’au mai putut face nicăiri în toată ţara de mai bine de zece ani. Dar mai bine de zece ani de zile, gospodăria comunală, din cauza împrejurărilor excepţionale create de marele războiu şi urmările lui, a trebuit să fie încredinţată gerenturilor şi consiliilor interimare. Această situaţie de lucruri era o situaţie excepţională şi încetarea ei şi întoarcerea la situaţia normală dinaintea războiului era dorită din toate părţile. Guvernul dat ţării de Partidul Naţional-Liberal înzestrând, cu toată atitudinea de obstrucţie negativă şi destructivă aşa zisei opoziţii unite, ţara cu legea de unificare administrativă,"are meritul de a fi grăbit încetarea acestei situaţii excepţionale, dând posibilitatea efectuării alegerilor comunale. Posibilitatea aceasta fiind dată şi zilele de alegere fixate, e interesant să se vadă ce atitudine iau faţă de acest eveniment de mare importanţă pentru viaţa noastră obştească partidele noastre politice. Scopul principal şi unicul pe care rezultatul acestor alegeri trebue să-l atingă, este ca prin acest rezultat să fie dată posibilitatea pentru satisfacerea în măsura cea mai largă a interesului obştesc local de o bună gospodărie şi administraţie comunală. Având aceasta în vedere, Partidul Naţional Liberal crede că aceste alegeri să fie ridicate deasupra pasiunilor politice de partid şi în acest scop a dat ideia listelor cetăţeneşti. Adecă, în fiecare comună să se alcătuească liste din cei mai indicaţi cetăţeni din toate stările şi partidele cari dau cea mai sigură garanţie pentru o bună şi înţeleaptă administraţie şi gospodărie comunală. Partidul Naţional Liberal dând această ideie a listelor cetăţeneşti, a dat dovadă că la aceste alegeri se gândeşte înainte de toate la interesele obşteşti locale şi că ştie interesele sale de partid să le pue mai prejos de marile interese obşteşti ale ţării şi poporului. Acestui gând patriotic şi desinteresat al Partidului Naţional-Liberal, ce îi opun însă partidele de opoziţie? In vreme ce Partidul Naţional-Liberal pune cu prilejul acestor alegeri pe planul întâiu interesele obşteşti ale populaţiunii şi abia pe planul al doilea interesele politice de partid, partidele de opoziţie fac exact invers. Chiar cu desconsiderarea celor mai elementare interese obşteşti, declară alegerile comunale drept alegeri prin excelenţă politice, în care interesul politic de partid trebuie să primeze orice alte consideraţiuni. De aceea cer şi se silesc să facă in aceste alegeri o înţelegere a întregii opoziţii in contra Partidului Naţional Liberal, ca nici un membru de-a! acestui partid să mi izbutească a fi ales. Las că noi întotdeauna am dorit si ne-am bucurat ca in rândurile opoziţi aducă o lămurire şi o înţelegere deplină, nu în vederea numai a vreunui acord electoral, mai mult sau mai puţin trebuitor şi înţelept, ci ca partidele de opoziţie să-şi poată îndeplini rolul lor politic de îndreptător critic al partidului de la guvern şi că atunci când ţara ar avea nevoie, şi ele să poată da ţării un givemn capabil. Dar toate încercările şi străduinţele de patru ani de zile de a se obţine vre-o înţelegere sau lămurire între partidele de opoziţie, r-au putut izbuti. Presupunând că patima politică ar fi atât de hotărîtoare în rândurile opoziţiei, în cat, din ură şi invidie faţă de Partidul Naţional-Liberal, pe chestunea alegerilor comunale ar izbuti o deplina frţelegere intre partidere de opoziţie şi în locul listelor cetăţeneşti, ar birui listele curat politice ale opoziţiei, uşor ne putem închipui câtă bună înţelegere şi ce unire de bună gospodărie şi administraţie comunală ar domni în astfel de consilii comunale politice. Cei patru ani de pertractări amestecate cu certe şi insulte reciproce între partidele de opoziţie sunt destul de edificătoare şi bune prevestitoare de ceea ce ar putea să aştepte comunele cari şi ar alege astfel de consilii comunale. Dar satele şi oraşele aşteaptă de la consiliile comunale ce urmează să fie alese, bună gospodărie şi înţeleaptă administraţie, nu însă pertractări şi certe, de aceea vor şti să aleagă listele izvorîte din consideraţiuni patriotice şi de interes obştesc, şi nu listele izvorîte din ură oarbă politică. Un alegător O apreciere justă Ziarul „Argus“, despre care nu se poate spune că simpatizează partidul naţional-liberal, afla în numărul său din 30 ianuarie crt. următoarele cuvinte de apreciere faţă de politica financiară a actualului guvern, spunând între alteia: „Afacerile publice, după cum rezultă din statisticileoficiale publicate, sunt satisfăcătoare, bugetul încheîndu se cu un excedent important. Se înregistrează plus-salute la mai toate capitolele, veniturile vnriale depășesc prevederile, iar gestiunea finanțelor Statului, organizată în mod economic după un plan urmărit cu minuţiozitate, denotă un progres continuu, şi arată rezultate favorabile. Nu credem c ar trebui să se ţină cont de faptul, adesea ori relevat, că bugetul actual al Statului nu e în proporţiuni cu nevoile şi resursele actualului mare Stat al României. Prudenţa şi progresiunea înceată sunt necesare în materie de buget şi cifrele pe 1926 arată sporuri simţitoare, indicând astfel o adoptare reală nouei situaţiuni stabilite, — o accentuăm, gară ajutorul vreunui împrumut străin de la armistiţiu încoace*. “©000- Ruperea tratativelor între naţionali şi ţărănişti Bucureşti, 31 (Rador). — Acordul între partidul naţional şi partidul ţărănist, în vederea pretinsei guvernări, e rupt. Informaţii sigure arată că acordul principial a fost publicat numai pentru influenţarea opiniei publice, pe când în realitate tratativele au eşuat Comisiunea mixtă, cu ocazia împărţirii portofoliilor şi candidaturilor, plecarea d-lui Stere, boala diplomatică a d-lui Lupu şi amânarea pertractărilor pe Marţi, ascund realitatea ruperii tratativelor. Inaugurarea judecătoriei şi preturei din Vicovul de sus Duminică 31 Ianuarie ort. s’a inaugurat in Vicovul de sus judecătoria şi pretura, în faţa d-lui ministru I. Nistor, a preşedintelui Tribunalului Rădăuţi, d. Dr. Artur Minidei şi în faţa prefectului judeţului de Dr. Em. Bancescu, precum şi a tuturor autorităţilor locale şi a unui mare număr de popor din Vicovul de sus și din comunele vecine. Un raport detailat urmează. -•IM e Victor Popovici Duminică în 31 ianuarie cht. a fost dus la lăcaşul său de veşnică odihnă Pictor Popovici, inspectorul regional zootehnic şi sanitar veterinar al Regiunii a X Cernăuţi. Cu el dispare unul din cei mai destoinici şi conştiincioşi funcţionari ai statului, care şi-a dedicat tot zelul şi munca carierei grele şi pline de răspundere ce şi-a ales o. O boală ce nu iartă la răpit prea devreme din rândurile muncitorilor intelectuali, printre cari ocupa, graţie aleselor sale calităţi, un loc de cinste. Funcţionarilor săi un adevărat părinte, prietenii or un devotat tovarăş, colegilor săi un nelipsit sfetnic şi îndrumător, Victor Popovici na cunoscut în toată viaţa sa decât numai prieteni şi binevoitori, cari toţi îl stimau şi iubiau deopotrivă. Pregătirea sa temeinică, făcută la şcoalele din Cernăuţi şi Viena, i-a deschis timpuriu frumoase perspective pentru viitor. In anul 1900 a intrat în serviciul municipiului Cernăuţi, unde a desfăşurat o activitate rodnică. In 1919 e numit director regional zootehnic şi sanitar veterinar al Bucovinei dimnitate ce a ocupat-o până la sfârşit vieţii. Pentru munca sa desfăşurată în funcţiile ce le ocupase, a fost decorat in mai multe rânduri, iar la urmă cu ordinul „ Coroana României“ în gradul de ofiţer. Moartea acestui eminent funcţionar a stârnit o profundă durere în rândurile tuturor prietenilor şi cunoscuţilor, la care defunctul se bucuria de o deosebită stimă şi simpatie. — In faţa proaspătului mormânt, o pioasă lacrimă se cuvine să depunem pentru omul rar şi distins care a fost directorul regional Victor Popovici.