Glasul Bucovinei, mai 1927 (Anul 10, nr. 2378-2396)

1927-05-01 / nr. 2378

ABONAMENTUL: pe un an 500 lei, pe un an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 300 lei, pe 1 2 an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe un an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe ua an 700 lei. Profita se fac la sediul ziarului. »VIA Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie. Strada lancu Flondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă taxa cu 50V* Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se inapoiază. Forul de Judecată In Cernăuți. Adunarea generală a federalei „Moldova de Sus“ Pe ziua de Joi 28 Aprilie a. c. cooperaţia bucovineană de producţie şi consum, organizată în jurul federalei „Moldova de Sus“ din Cernăuţi, şi a ţinut cea de a şesa adunare generală. Cele treizeci şi nouă cooperative afiliate federalei şi au trimis şi de data aceasta de egaţii pentru a discuta şi lămuri atâtea din problemele cari preocupă peste tot cooperaţa. Din seria de interesante chestiuni ce s’au pus şi deliberat în această adunare generală reţinem aci câteva, întrucât le considerăm ca fiind de interes obştesc Raportul consiliului de administraţie al federalei prezentat adunării generale asupra gestiunii anului 1926 arată intre altele că In cursul ultimului an activitatea federalei „Moldova de Sus“ s’a îndreptat cu deosebire in trei direcţii şi anunv : in direcţia consolidării cooperativelor in fiinţă şi a aranjării situaţiunii lor faţă de federală, in direcţia ridicării materiale a federalei şi în direcţia propagandei cooperatiste. In acţiunea de consolidare a situaţiunii cooperativelor existente şi cea a propagandei cooperatiste federala a avut cel mai larg şi devotat concurs al organelor de control şi îndrumare ale Centralei din Bucureşti, fapt pentru care adunarea generală Întrunită a şi exprimat mulţumiri d-lui inspector al cooperaţiei N. Samciuc. Iar pentru ridicarea materială a federalei şi asigurarea veniturilor prevăzute în preliminarul de buget al anului expirat, federala e desfăşurat trei categorii de operaţiuni adecă : operaţiuni cu coloniale desfăcute prin secţia sa de aprovizionare, operaţiuni de alimentare a armatei cu cereale, făute în contul Centralei cooperativelor de producţie şi consum, şi operaţiuni cu material lemnos. Din aceste operaţiuni federala a realizat în cursul anului 1926 un beneficiu brut de lei 1.176.648, sumă din care au putut fi acoperite toate cheltuelile preliminate, inclusiv sporuri de salarii acordate funcţionarilor federalei în cursul anului expirat concomitent şi în măsura in care statul a sporit salariile funcţionarilor publici. Bilanţul încheiat pe ziua de 31 Decemvrie 1926 se cifrează cu un total de 7.619.557 lei, iar intre creditorii federalei figurează statul cu un împrumut acordat în mărfuri în sumă de lei 3,899 625, împrumut dat încă în anul 1920 de câtre fostul subsecretariat de stat pentru aprovizionare, apoi Centrala cooperativelor de producţie şi consum cu un credit de lei 376 473. Beneficiul net realizat în anul 1926 este de lei 63 488, care a fost repartizat asupra cooperativelor afiliate conform prevederilor statutare. Delegaţi ai cooperaţiei de producţie ş consum au ridicat in această adunare generală şi foarte actuala chestiune a exploatării pădurilor Bucovinei prin cooperaţie. In juru acestei probleme s’a desfăşurat o foarte interesantă discuţiune. S’a văzut şi de data aceasta că problema pădurilor şi a lemnului preocupă mult pe toţi cooperatorii, dar mai ales pe cei din cooperaţia forestieră Federala, autorizată prin votul de incredere unanim al acestei adunări generale, işe va face, In limitele puterilor sale, toată datoria; căci cooperaţia e datoare s ă se afum acum când viaţa economică a Bucoviei s* găseşte la o atât de vojnică răpântie , credem hotăât că, aşa cum este cooperaţi noastră şi mai ales aşa cum poate să fie, dacă va fi bine îndrumată şi organizată, ea va putea face faţă şi acestei huni probleme Dr. Aurel Morariu --------------------s®®a-------------------- - A. S. R. Principesa Elena pleacă la Caransebeș Bucu ești 29 (Rador). -- A S R Principesa E ena placă mâine -• ? rt L Or n wbes. --------------------*•••--------------------- O sărbătorire a vitejiei româneşti la Viena in capitala Austriei s’a ridicat din iniţiativa d-nei Mitilineu, soţia ministrului romă la Viena d. Mitilineu, un monument întru proslăvirea ametirii Românilor cari au optat pe meleaguri străine. Iniţiatoarea acestei fapte frumoase şi-a îndeplinit o datorie patriotică şi evlavioasă faţă de cei aproape de 1300 de nptatori români ce zăceau uitaţi în cimitirul vienez, fără cruce şi fără flori La inaugurarea acestui monument, care constă dintr’o cruce frumoasă românească la o inscripţie făcută de I. P. S. Patriarhul Miron, au luat parte personalităţi marcante din capitala Austriei şi multă lume. S’au ţinut discursuri prin cari s’a scos în evidenţă vitejia românului în luptă, exprimându şi recunoştinţa pentru aceşti fraţi ai noştri. După serviciul religios oficiat de parohul român din Viena, s’au dat onorurile mare de către o companie de onoare cu muzică cântând imnul nostru naţional. Generalul austriac Suttner a depus o coroană ca omagiu din partea armatei austrace. Guvernul Austriei a dat o deosebită atenţie acestei sărbătoriri, trimiţând reprezentanţi şi autorităţilor vieneze lin de Din Tomi Ca şi în anii trecuţi aşa şi în anul acesta organizaţiile partidului naţional-liberal din judeţele Cernăuţi, Suceava, Rădăuţi, Storojineţ şi Câmpulung îşi vor ţinea adunarea tradiţională în Duminica Tomii, 1 Maiu a. c. la orele 11 înainte de ameazi în încăperile Clubului naţional-liberal în Cernăuţi, strada I. Flondor No. 16. La această adunare vor lua parte membrii tuturor delegaţiilor permanente din cele cinci judeţe, şefii de sectoare, preşedinţii tuturor organizaţiilor comunale precum şi unul sau doi delegaţi din fiecare comună. Adunarea va fi prezidată de d-l senator I. Nistor, fost ministru. La această adunare vor lua cuvântul pe lângă preşedinte, care va face o expunere a situaţiei politice, mai mulţi fruntaşi ai partidului precum şi delegaţi din provincie. ---------------------»•••--------------------Protestat presei Urnim Comitetul sindicatului ziariştilor bucovineni întrunindu-se în şedinţă eri, 29 Aprilie a. c., sub preşidenţia d lui O. Rotică spre a lua In desbatere condamnarea samovolnică a d-lui Titus Enacovici, directorul ziarului „Cuvântul“, a protestat cu ultima energie împotriva tendinţelor ce se ascund în acel act anticonstituţional şi a declarat deplina sa solidaritate cu acţiunea întreprinsă de organizaţiunile de presă din Capitală. »•••—---------------- Conferinţa Micii Antante Praga 29 (Rador). — Conferinţa Micii Antante, fixată oficial pentru zilele de la 12 până la 14 Maiu a. c., va avea loc în staţiunea loakim stal din Cehoslovacia. --------- .. . s®«® ...... Conferinţa internaţională economică Geneva, 29 (Rador) — Luni începe conferinţa economică, la care participă 44 de state reprezentate prin 400 de delegaţi şi experţi. Durata probabilă a conferinţei va fi cinci săptămâni. . ................... Recenzământul ppulaţiunel. — Se atrage atenţiunea popuatiunel ca bulet nete de familie (menej) pentru recenzâmântul populaţiunei din Aprilie 1927 se vor prolua de către Circumscripţiile poliţieneşti până inclusiv 2 Miiu 1927 zilnic dela orele 8—12 a. m şi 4—7 d. m. Publicul ce se va afla în interiorul oficiilor susnumite fie la ora 12 sau 7 când urmează Incheerea serviciului, va mai putea preda buletinele chiar la aceste ore; aceste buletine se vor prelua şi Duminică la 1 Maiu a. c. în timpul aceioraş ore de serviciu. Se atrage in special atentiunea populaţiunii care domiciliază in raza circumscripţiilor poliţieneşti II şi 111 de a nu preda buletinele la aceste circumscripţii şi anume II (Piaţa Unirii) şi III (Cuza Vodă) ambele cu sediul în Paza Unirii No. 10 ci în marea sală de şedinţe a Primăriei, clădirea Primăriei, etajul l1.