Glasul Bucovinei, septembrie 1927 (Anul 10, nr. 2470-2493)

1927-09-01 / nr. 2470

f*ag. 2 Parastas in memoria Regelui Bucureşti 30 (Rador). Joi, 1 Septembrie a. c. are loc la Curtea de Argeş parastasul de 40 zile de la moartea Regelui Ferdinand, In prezenţa familiei Regale, a înaltei Regenţe şi a membrilor guvernului. In tot —■ Un incident la congresul internaţional al presei ţinut la Genova Ziarul „Berliner Tagblatt“ din 27 August a. c. aduce de la conferinţa internaţională a presei ţinuţi la Genova următoarea informaţiune: In şedinţa plenară din 27 August redactorul-şef al ziarului Pester Lloyd cu numele Visi a adus In discutiune măsurile de restricjiune ce se aplică peste tot presei, dar, nu numai atât, dl Vest a afirmat că mai ales in România presa ungară ar fi foarte rău tratată. Imediat şi foarte prompt reprezentantul lui Pester Lloyd şi-a primit răspunsul cuvenit. Dl Mavrodi, redactorul-şef al ziarului „Viitorul“ din Bucureşti a arătat congresului că afirmaţiunile d-lui Vesi sunt tendenţioase. Fapt este insă, a spus dl Mavrodi, că guvernul maghiar aplică presei române şi astăzi aceleaşi măsuri coercitive de cari se folosia monarhia habsburgică şi înainte de războiu. Afară de aceasta s'a constatat că presa maghiară din Ungaria se dedă fără nici o jenă la cea mai deşanjată agitaţiune Împotriva României. In aceste Împrejurări, dacă România se vede silită a lua din când In când anume măsuri de stăvilire, evident ea nu este decât în stare de legitimă apărare. Di Mavrodi a incheiat spunând că în principiu d-sa ca ziarist e contra oricărei măsuri de stânjenire a cuvântului liber, dar atunci când cineva, fie el chiar ziarist, atentează la Însăşi existenta unui stat, incontestabil că cei ce răspund de liniştea şi ordinea statului ameninţat au dreptul şi datoria să-l apere. Preşedintele congresului lordul Bumham, in urma lămuririlor date de dl Mavrodi, a declarat incidentul închis, rugând pe congresişti să nu ridice asemenea chestiuni cu caracter curat politic. --------------------••••-------------------- Pentru preîntîmpinarea pagubelor Statului Bucureşti 30 (Radar)* — Ministerul de finanţe a trimis astăzi o circulară administraţiilor financiare, invitându le să ia imediate măsuri de sechestrare a averilor celor inplicaţi In fraudele de la Monitorul Oficial, Divizia 11 a Craiova şi Divizia 2-a Romanafi, pentru ca să evite înstrăinarea şi să asigure despăgubirea măcar Parţială a Statului. Administraţiile trebue să raporteze până la 5 zile de executarea ordinului. Culturale Din Suceava. — Conferinţe pentru deţinuţi* In urma unui ordin al direcţiei generale a Închisorilor, s’a început şi la penitenciarul din Suceava un citu de conferinţe cu subiecte religios-morale şi naţionale. Au vorbit până acum: S. Sa păr. Mih. Sârbul, care de 25 ani e duhovnicul acestui penitenciar, despre patima beţiei medicul oraşului, Dr. Panaitescu, despre acelaşi subiect, şi preşedintele „Ateneului Român", d. insp. Dr. O. Tarangul tot despre ravagiile alcoolismului, cu proiecţiuni. Din partea "Ateneului" a mai vorbit d. prof. V. Morarariu despre Ştefan cel Mare, tot cu proiecţiuni. Luni In 29 i. c, de sărbătoarea tăierii capului sf. loan, a vorbit păr. T. Codici despre ispită şi conştiinţă, cu pilde din Sf. Scriptură. — Vor urma şi alte conferinţe. Conferinţele se fin in frumoasa capelă a penitenciarului. Pe lângă mulţumirea sufletească de a contribui la ridicarea unor suflete rătăcite, conferiniiarii au avut şi satisfacţia de a putea constata ordinea şi curăţenia exemplară, care dovedeşte că se pune multă grijă, cu adevărat părintească, pentru Întreţinerea institutului. Ornamentele bisericii «Sf. Dumitru» din Suceava. Ziarul „II Lavoro d’Italia“ (22 iulie) publică un erud articol intitulat „Biserica Sf. Dimitrie din Suceava in România" însoţit de fotografia pietrei cu inscripţia ctitoricească, datorit d-lui prof. Claudiu Isopescu de la Univ. din Roma. D-sa documentează că ornamentul de pe acea piatră, reprezentând stema Moldovei susţinută de doi îngeri, e o vie mărturisire a influenţei italiene asupra artei moldoveneşti, dovedind că acest ornament seamănă foarte mult cu o balustradă a lui Mino da Fiesole din Capela sixtină din Roma. CERNĂUŢENI, votaţi cu toţii lista «Blocului cetăţenesc»cu semnul ,glasul bucovinei 0 punere la punct Ne pare a nu fi lipsit de interes ca, fată de discuţiunea publicistică — nu totdeuna destul de obiectivă — în jurul chestiunii Sacco-Vanzetti, să reproducem aprecierile critice și desigur serioase ale ziarului berlinez „Vestische Zeitung*. In legătură cu solujiunea tragică ce s’a dat problemei prin executarea celor doi anarhiști italieni la Boston numitul ziar, străveche tribună publicistică de peste două sute ani, scrie in numărul său din 24 August a. c. sub titlul „o rătăcire a cugetării“ următoarele: Nu e îngăduit ca groaza, ce desigur trebue să ne cuprindă imaginându-ne cele ce s’au petrecut ori noaptea In închisoarea din Boston cu prilejul executării celor doi condamnaţi, să ne întunece cugetarea. Să ne dăm bune seama că toate demonstraţiile unor oameni a căror credinţă de partid nu concepe decât o justiţie de clasă ca mijloc de luptă împotriva celorlalte clase sociale şi care adoptă teroarea ca metod de luptă politică, n'au avut alt efect decât că au adus numai rău cauzei celor doi anarhişti condamnaţi. Nu încape nici o îndoială că aruncarea de bombe şi orice alte acte teroriste nu vor reuşi niciodată să forţeze mâna celui ce deţine puterea; cel mult ele vor avea darul să confirme susţinerea deţinătorului puterii că în lupta ce o duce el este în drept. Spunem acestea referindu-ne la Cazul Sacco-Vanzetti, dar gândindu-ne şi la alte cazuri similare, principiul stabilit aci rămâne în vigoare şi pentru America, dar şi pentru ţările Rinului, pentru regiunea Ruhrului etc... O proba de complectă întunecare a cugetării e şi cazul unui ziar berlinez de seară care, reproducând in coloanele sale icoana unei gări din New-York distrusă de bombele anarhiștilor, comentează tabloul scriind în josul lui: » ... Și toate acestea n’au făcut nici o impresia asupra judecătorilor din Boston" 1... Nici o impresie ? — continuă Vossische Zeitung — Ba dimpotrivă, lucrurile acestea au făcut impresie asupra judecătorilor, decât împotriva oricărui act de graţie!... Scaunul electric din Boston n’a îmhis însă definitiv cazul. Când rătăcirea de astăzi a cugetării tuturora — aci Vossische acuză de rătăcire atât pe reacţionarii din dreapta, cât şi pe extremiştii de stânga — va fi trecut, atunci va trebui să se revizuiască în fapt şi nu drept acest caz Sacco-Vanzetti... Vossische Zeitung înclină a crede că chestiunea vinovăţiei celor doi anarhişti executaţi nu ar fi fost lămurită complect în cursul procesului şi încheea ... Şi această învinuire va trebui încă odată cercetată şi pusă la punct, dar nu cu proteste, cu demonstraţii şi gesturi de ameninţare, ci prin cercetări nepreocupate făcute de oameni cari nu au sentimente de ură împotriva celor urmăriţi şi nici nu-i duşmănesc pe cei ce-i urmăresc pe vinovaţi. Dacă doriţi o administraţie cinstită a oraşului Cernăuţi, dacă doriţi o bună şi sănătoasă îndrumare a trebilor oraşului votaţi lista cetăţenească cu semnul Adunările Blocului Cetăţenesc Adunările convocate de candidaţii blocului cetăţenesc continuă. Marţi, un 30 crt. s-au ţinut alte două adunări, frequentate de un foarte mare număr de alegători, una la orele 7 seara în strada Podului la „Weingast“, alta la orele 8 seara în „Casa germană“ din Ruşă. Toţi vorbitorii au accentuat solidaritatea de interese ce-i leagă pe toţi cetăţenii Cernăuţului, cari vor trebuie să voteze lista blocului cetăţenesc in interesul lor propriu. Oratorii au fost viu aplaudaţi de numeroşii alegători. Miercuri In 31 crt.se va ţine in sala meseriaşilor din Clocucica la orele 8 seara o adunare a Ligii chiriaşilor, iar Joi 1 Sept. la orele 7 seara o adunare In Casa evreiască, iar la orele 8 seara o adunare In Manasterişte la O. Rubisch. SITUAŢIA EXTERNA E probabil ca Franţa sa rupă relaţiile diplomatice cu Rusia. Guvernul francez a decis sa nu acorde concedii şi paşapoarte funcţionarilor cari ar dori sa plece in Rusia. — Ministrul de interne, Sarraut a dispus expulzarea a 1000 străini implicaţi in demonstraţiunile din ultimele zile. Franța duce negocieri cu Statele Unite in vederea încheierii unui pact de pace perpetuă. Negocierile se află pe calea cea bună. * Fruntașul socialist Renandel va prezenta Camerei o propunere, tinzând la suprimarea pedepsei cu moartea. * Camera greacă și-a încheiat sesiunea extraordinară. Mihalacopulos, ministrul de externe, va fi şeful delegaţiunii greceşti la Liga Naţiunilor. * Statele Unite par decise să mai cedeze ceva din politica lor de izolare faţă de marie probleme ale Europei, căci delegatul american la conferinţa internaţională a transporturilor a declarat, că guvernul din Washington va trimite reprezentanţi la toate conferinţele cu caracter economic, convocate de Liga Naţiunilor sau de alte organizaţiuni. * Controlul militar interaliat a fost ridicat în Ungaria. Brtand în calitate de preşedinte al conferinţei ambasadorilor, a notificat acest lucru secretariatului Ligii Naţiunilor. -----------------------••••--------------------—• No. 2470 Expulsarea din Franţa a unor indesirabili ziarişti străini Paris, 30 (Rador). — Corespondentul agenţiei telegrafice sovietice Lass, a fost expulzat din Franţa fiindcă a trimis in Rusia telegrame, prezentând recentele dezordine comuniste complect fals. Autorităţile intenţionează să ia măsuri asemănătoare contra tuturor ziariştilor străini, care în felul arătat mai sus discreditează Franţa, deformând adevărul. Noi scandaluri provocate de d-na Grozăvescu Viena, 30 (Rador). — Ziarul „Sonn und Montagszeitung" a început publicarea memoriilor d-nei Nelly Grozăvescu în numărul de Luni. — Publicarea a impresionat dureros pe mama și sora defunctului. Tutorele legal al fetiței lui Grozăvescu a fost însărcinat să impiedice cu toate mijloacele legale continuarea memoriilor. El a adresat o cerere parchetului in acest sens. D-na Grozăvescu s’a prezintat aseară la orele 6 din nou la locuinţa defunctului, intenţionând să ridice lucruri. Avocatul tutorelui fetiţei s’a opus. Femeia a făcut mare scandal atrăgând în fața casei o mare mulțime. SportalMulMmneiMM „Dragoş-Vodă" campion pe 1927 Duminică in 28 Aug. a. c. au avut loc pe terenul „Jahn" concursurile pentru campionatul de atletică uşoară a Bucovinei pe anul 1927. S-au aranjat concursuri de: fugă 100, 200, 400 şi 3000 metri; aruncarea cu lancea şi disc; săritura în lungime şi adâncime, săritura cu prăjina, etc. Campionatul a fost câştigat de societatea sportivă „Dragoş-Vodă", ai cărui concurenţi au obţinut 35 puncte, (premiul 1), clubul „Magabi" 18 puncte (premiul II) şi clubul „Jahn" 7 puncte (premiul III). — „Dragoş-Vodă" a câştigat prin asta premiul „General Fiorescu", o statuetă frumoasă așezată pe un ceas mare de argint, în valoare de 5000 lei. Campionatul a avut loc sub conducerea d-lui Locot. Popescu, președ. subcom. de atletică. fapiMloticlu de Getfletilil reeml Am arătat în unul din numerele trecute ale acestui ziar îngrijitoarea stare în care ajunsese sportul cernăuţian. Marţi în 30 crt. s-a întrunit acum Comitetul Regional din Cernăuţi luând o serie de importante măsuri pentru remedierea acestui rău. „Clubul Muncitorilor" a fost suspendat până la sentinţa definitivă pentru maltratarea unor jucători contrari, ameninţarea arbitrului, şi alte delicte asemănătoare La fel a fost suspendat până la cercetarea definitivă arbitrul Resch, pentru parţialitate vădită în jocul Macabi,Dovbuş, precum şi alţi doi arbitri vinovaţi. Au mai fost daţi în judecată mai mulţi jucători de la cluburile Macabi şi Dovbuş pentru bătăi. Comitetul Regional a decis în principiu de a purcede cu toată severitatea impotriva oricărui fel de călcare a regulamentului pentru a asigura bunul mers al sportului din Bucovina. —Abonați „Glasul Bucovinei“—