Glasul Bucovinei, decembrie 1927 (Anul 10, nr. 2542-2562)

1927-12-01 / nr. 2542

No. 2542 Cinstiţi gospodari ai judeţului Câmpulung Nu e departe ziua de 2 Decemvrie a. c., când Vă veţi găsi în faţa urnei de votare pentru a vă alege consiliul judeţean, în a cărui mână se găseşte soartea frumosului Dv. judeţ Cinstiţi gospodar!, dacă doriţi ca judeţul D-voastră să prospereze, dacă doriţi o gospodărie cinstită a judeţului şi o îndrumare înţeleaptă a treburilor acestuia, votaţi cu toţii lista pusă de către partidul naţional-liberal cu semnul I şi care are în frunte pe d. Dr. luliu Malinaş. D. Dr. luliu Malinaş nu are nevoie de nici un fel de recomandaţie. D-voastră II cunoaşteţi cu toţii, bătrâni şi tineri, femei şi copii, şi ştiţi câtă osteneală îşi dă pentru propăşirea mândrului nostru popor dela munte. D-voastră cunoaşteţi câtă dragoste Vă poartă. Ceilalţi candidaţi, gospodari cinstiţi şi muncitori, sunt deasemenea o garanţie că, odată aleşi, îşi vor pune toată râvna întru împlinirea intereselor judeţului D-voastră. De aceea votaţi cu toţii la alegerile judeţene din 2 Decemvrie a. c. următoarea listă cu semnul I : 1) Dr. Iuliu Malinaş, 2) Leontia Pavel Andronicescu, 3) Ioan Anghel, 4) Nicolaia Spiridon Bălan, 5) Andrei a lui David Candrea, 6) loan Costea, 7) Petrea a Bartolomei Coştiug, 8) Petrea Dreslean, 9) Georg Geib, 10) Dr. losif Glücksman, 11) Nicolai a loan Iosep, 12) Ștefan Litu, 13) Iacob Paicu, 14) Gheorghe a Vasile Paţa, 15) Silvestru Strugariu, 16) Vasile a P. Tâmpescu, 17) Ichim a Ioan Ţăran, 18) Gheorghe a Vasile Ţâmpău, 19) Arsenie Vicarean, 20) g Roman Nuţescu, 21) Roman a Trifon Todaşcă, 22) Ilie Dranca, 23) Valerian Malcinschi, 24) Cozma Dreiciuc Supleanţi: 1) Chaim Rachmuth, 2) Vasile a Toader Nemţean, 3) Emanoil a Hie Corlaţan, 4) Tanasă a Ichim Nastiuc, 5) loan Popovici, 6) Dumitru a Gheorghe Dârtu, 7) Vasile Viga, 8) Evghenie Chiruţ. II Pentru Cartea letro-Românească. — Fondul „C. I." a mai sporit cu 110 lei dar din partea Părintelui profesor Simeon Beli. Suma integrală se ridică deci acum la 22.170 lei, vezi Carnet de depuneri No. 671 de la Banca Suceveană, Suceava. — Numele fiecărui cititor va fi pomenit şi’n această carte. E un foarte frumos şi durabil fel de a veşnici amintirea cuiva, d. p. a unui scump defunct etc., inscriindu-i numele în Cartea fraţilor chribiri. OLASUL BUCOVINEI Şedinţa consiliul comunal al Municipiului Cernăuţi Marţi, 29 Noembrie a. c. a continuat şedinţa Consiliului Comunal al Municipiului Cernăuţi. S-a discutat în mod foarte interesant o serie de chestiuni în interesul Municipiului. Din lipsă de spaţiu vom dat raport detailat în numărul viitor al ziarului nostru Convocare Prin aceasta Convocăm comitetele Judeţene P. N. L. ale organizaţiilor din următoarele judeţe: Storojineţ şi Câmpulung pe ziua de Duminecă 4 Decembrie a. c. Cernăuţi pe ziua de Luni 5 Decembrie a. c. Rădăuţi şi Suceava pe ziua de Harţi 6 Decembrie a. c. Ordinea de zi: Situaţia politică şi proclamarea noului şef al partidului naţional-Siberal. Şedinţele se vor ţine în Cluburile respective la orele 11 înainte de aminzi.Preşedinte: ION I. NISTOR ministru al lucrărilor publice „Journal des Debets“ despre situaţia din România Paris, 29 (Rador). Cunoscutul scriitor August Gouvain discutând în ziarul „Journal des Debats“ situaţia din România arată imposibilitatea efectuării de noui alegeri în România şi recomandă partidului naţional-ţărănesc atitudine conciliantă pentru înlesnirea unui guvern de colaborare, în care să facă experienţa conducerii alături de d. Vintilă I. C. Brătianu. Numai după o asemenea experienţă acest partid va avea titlul să revendice succesiunea d-lui Vintilă I. C. Brătianu, căci România necesită oameni de stat. Orice bun cetăţean să citească „Glasul Bucovinei“. localul pentru alinierea bulevardului, institutul care rivaliza cu cele mai renumite institute din Apus, este închis în lăzi şi aruncat în noul local al Institutului de fiziologie ce se canoneşte de 14 ani pentru a fi terminat. Zilele trecute când am văzut în ce hal se găseşte, o jale m’a cuprins, ştiind cât suflet şi parte din viaţa mea am depus pentru el. Viţa moare în 1902 şi după 2 ani se dă catedra lui Ion Atanasiu care-şi începuse studiile sub direcţia lui Alexandru Locusteanu, Intemeetorul Şcoalei Veterinare din România. Prin ajutorul unei scrisoare a lui Locusteanu către Charles Verdin constructor de instrumente fiziologice intră în laboratorul lui Charles Richet, profesor de fiziologie, la medicină. Cu ajutorul lui Carvahlo, Langlois apoi Richet, Marey, Atanasiu întors în ţară face bine cunoscuta fiziologia din ţara românească timp de 22 ani, când răpus de cancer locul lui este ocupat de Dumitru Calugareanu elevul lui Paul Portier din laboratorul lui A. Castre, transferat de la Cluj. Atanasiu a avut şi Catedra de fiziologie de la facultatea veterinară, care-şi aşteaptă titularul. Iaşi. Fiziologia la medicină a fost ocupată timp de 42 ani de Gabriel Socor care era în acelaş timp şi oculist. Socor trăeşte ca să vază pe demnul său succesor fostul său elev Dr. Vasile Raşcanu, îndemânatic fiziologist, admirabil organizator, care a ştiut ca din nişte pivniţe camere dărâmate să-şi instaleze un laborator ce poate servi de model laboratoarelor din străinătate. La facultatea de ştiinţe catedra de fiziologie este mult mai recentă decât fiziologia de la Bucureşti. Fiziologia era făcută de Leon Cosmovici, profesor de zoolo-je unde a stat până în jinul trecut, când dărâmându-se gie In 1904 venind Ion Borcea, doctor în zoologie de la Paris, Cosmovici Ii cedează zoologia și rămâne cu fiziologia pe care o ocupă până la moartea sa survenită în 1921, când dă ca suplinire lui I. Borcea. In 1926 catedra este ocupată de Nicolae Cosmovici, fiul lui Leon Cosmovici cunoscut în fiziologie prin frumoasele sale lucrări originale şi o bună tehnică experimentală. Cluj. La medicină laboratorul de medicină admirabil înzestrat de şovinismul ungar iar ca titular este I. Niţescu. La ştiinţe, D. Călugăreanu cât a fost profesor decan şi rector a ştiut să aranjeze şi să înzestreze bogat un laborator care îşi aşteaptă titularul. Cernăuţi. Medicina nu exista, iar facultatea de ştiinţe este la începutul său. In 1921 D. Profesor N. Costeanu fără a mă cunoaşte, cunoscându mi numai valoarea ştiinţifică îmi cedează o parte din cursul său. In 1922 consiliul facultăţii de ştiinţe în urma propunerei d-lui decan E. Botezat admite facerea unui curs gratuit de Fiziologie animală, făcând şi conferinţe de Chimie biologică. D. profesori E. Botezat şi N. Coteanu îmi pune la dispoziţie fonduri pentru cumpărare de instrumente fiziologice aşezate într’o cameră căpătata numai în urma marelor insistenţe ale d-lui profesor E. Botezat. Anul acesta, graţie influenţei şi intervenţiei dlui Ministru I. Nistor şi a stăruinţei fostului locţiitor de rector prof. G. Drăgănescu, fostul Ministru Profesor I. Petrovici a trecut o lege prin Parlament prin care se creează Catedra de Fiziologie trecută în buget de 4 ani. (Va urma) Pag 8 PARASTAS PENTRU ION I. C. BRATIANU Organizaţia partidului naţional-liberal din Cernăuţi face întru pomenirea lui Ion I. C. Brătianu un parastas în Catedrală Sâmbătă 3 Decembrie a. c. la orele 11. Toţi membrii şi prietenii partidului sunt rugaţi să ia parte. Litigiul polono-lituan Geneva, 29 (Rador) — Relativ la litigiul polono-lituan cercurile Ligii Naţiunilor cred că Consiliul Ligii, constatând că un stat membru al Ligii s’a declarat în stare de războiu faţă de alt stat membru al Ligii, va lua măsurile de rigoare împotriva Lituaniei fără să discute fondul litigiului. Apoi va proceda la aplicarea hotărîrii conferinţei ambasadorilor, care a regulat frontierele ambei lor ţări. Is Isias Islas Miss la Cernăuţi A fost înregistrat altă noapte aproape in plin centru al oraşului nostru. Pe când birjarul Moinisik Wagner din strada Română 90 stătea de vorbă cu fiul său Elias deodată îşi făcură apariţia în local 3 indivizi cari fără absolut nici o somaţiune pealabilă — puseră mâna pe scaune şi începuseră să lovească pe cei doi nenorociţi car din primul moment rămaseră dezorientaţi asupra motivului acestei agresiuni. După terminarea acestei operaţiuni cei 3 indivizi se năpustiră la casa de bani de unde luară cei 19.000 lei ce se găseau acolo şi plecară. Nu mult după plecarea lor Molnisik Wagner revenindu-şi in fire, reclamă cazul comisariatului din Piaţa Unirii care imediat începu cercetările şi desigur „record îii găsi şi aresta pe tustrei. Ei sunt Melcher Wihelm de 43 ani birjar domiciliat în str. Molniţei No. 49 . Streich Ion 21 ani zidar domiciliat în str. Cimitirului No. 1 şi Tuful Tadeu de 32 ani, lucrător la o fabrică de cărămizi din localitate. Cei 3 bandiţi „ghinionişti" se află in beciul poliţiei luaţi „îndeaproape" la cercetare. Se crede că ei ar mai fi comis şi alte pungăşii, pe cari cercetările urmează a le stabili. INPOIWflŢIUNI POLITICE întrevederea Vintilă Brătianu—Maniu. — Ziarul „Viitorul" confirmă că Marţi, 29 Noembrie a. c., la ora 6 d. a., a avut Ioc o întrevedere între domnii prim-ministru Vintilă I. C. Brătianu şi d. Iuliu Maniu, preştdntele partidului naţ.-ţărănesc-Ziarele „Lupta" şi „Adevărul" consideră că întrevederea aceasta va însemna sfârşitul încercărilor de apropiere, ideea unui guvern de colaborare eşuând definitiv. (Rador). întrevederea Duca-Prezan. — întrevederea ce a avut loc intre d. ministru Duca și d. general Prezan este considerată de unde zi are ca demonstrativă, voind să arete postilitatea unui guvern provizoriu de destindere, prezidat de d. general Prezan. Atitudinea averescanilor. — Comitetul de direcţie averescan s’a întrunit sub preşidenţia d-lui general Averescu şi a precizat acţiunea politică a partidului, hotârind reorganizarea partidului şi votarea unei moţiuni care — după cererea d-lor Manoilescu, Trancu- Iaşi şi Petrovici — cuprinde un atac împotriva guvernului, potrivit declaraţiunilor făcute de d. general Averescu în Senat. FINANCIARE Nu uitaţi a depune declaraţiile până la 5 Decembrie a. C. — Din partea Adiţiei financiare Cernăuţi suntem rugaţi să publicăm următoarele : Expirând termenul pentru predarea declaraţiilor form. 3 pe ziua de 5 Decembrie 1927, toţi contribuabilii sunt invitaţi a depune aceste declaraţii până la această dată, deoarece acei, cari nu vor face declaraţii, vor fi impuşi din oficiu conform art. 96 din legea pentru unificarea contribuţiunilor directe. Sîtițî „Stasul Bucovinei*