Glasul Bucovinei, mai 1930 (Anul 13, nr. 3216-3238)

1930-05-01 / nr. 3216

Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Plondor Nr. 33 ABONAMENTUL: pe va an 300 iei, pe Vi an 300 iei, pe trei luni 130 lei, pent, ţărani stink: pe un an 300 lei, pe V* an 160 lei, pe trei luni 90 lei Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe Va an 70 iei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe ua an 700 lei. Plăţile se fac la sediul ziarului. Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele noi se înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se cateslsfiză după tarif şi se primesc Ie adm!» crotistic: Strada lancu Plondor No. 33 Pentru tratate la interiorul ziarului se urcă taxa cu 00V* Porul de Judecată In Cernăup. sugrumarea libertăţiicorpului didactic Guvernul falimentar al d-lui Maniu a ajuns în conflict cu toate clasele sociale din ţară. Când s-a mai văzut în analele guvernelor româneşti atâta dispreţ pentru ţara aceasta, care îşi ispăşeşte acum păcatul greu de a fi încredinţat partidului naţional-ţărănesc frânele conducerii ei ? Când au văzut farsorii „legalităţii şi dreptăţii“ că poporul nu mai poate răbda şi vrea să le smulgă din mâini frânele guvernării de care se cramponează aşa de tare, au făurit faimoasa lege a alarmismului prin care încearcă să pună căluşul la gura cetăţenilor îngrijoraţi de soarta ţârii. Dar cum nu poţi opri puvoiul de ape care rupe toate zăgazurile şi se varsă năvalnic peste pământuri, aşa nu va putea opri d-l Maniu poporul, care exasperat de nevoi şi desnădăjduit îl va goni din fruntea ţării. Corpul didactic n’a cerut sporuri de salarii, ci numai intrarea în legalitate prin aplicarea legii de armonizare a salariilor, care s’a aplicat faţă de toate categoriile de funcţionari afară de profesori. S’a ţinut congresul cel Mare din Bucureşti din toamna anului trecut, s’au adunat în congrese judeţene mii de reprezentanţi ai corpului didactic federalizat, unde şi-au afirmat demn drepturile, dând alarma că şcoala se dărâmă, dacă se nimiceşte sufletul din ea, care-i alcătuesc profesorii. Multă amărăciune şi durere s’a sălăşluit în sufletele educatorilor neamului, când, îngrijoraţi de ziua de mâine, au fost siliţi să se preocupe mai mult de chestiuni materiale, neputându-şi îndeplini frumoasa lor misiune sufletească. Guvernul a recunoscut doleanţele corpului didactic, dar nu le-a satisfăcut pretextând deficite bugetare. Dar pentru vrăjmaşii pensionari Unguri, pentru îndoparea cu milioane a faimosului „inginer specialist“ care răspunde la numele de S. Vidrighin, ori pentru directorii ministeriali, dintre cari unii dezertori şi certaţi cu codul penal, instalaţi în palate luxoase şi tolăniţi în automobile, d. Madgearu a deschis imediat baerele bugetului, care, ca prin minune, n’a mai fost deficitar. Dar să vedeţi ce se pregăteşte acuma pentru membrii corpului didactic! Ministrul Instrucţiunii a depus la Cameră un proect de lege de reorganizare a Ministerului său, care la articolul 78 prevede că „inspectorii pot suspenda preventiv pe membrii corpului didactic vinovaţi atât în şcoală cât şi afară de şcoală de grave abateri de ordin moral, disciplinar şi de periclitare a ordinii de stat.“ Iată un articol de lege care în mod vag şi nedefinit, ca pe vremea inchiziţiei, un fel de adaos la legea alarmismului, îi pune pe profesori la discreţia inspectorilor ce priveşte anchetele şi aplicarea pedepselor! Iată cum răsplăteşte guvernul răbdarea cuminte şi demnă a corpului didacox, care la un moment dat putea ‘să-i fac mariieutei, şi nu i-ar fi ajutat nici toţi pompierii, nici armata care a scos-o ca să lovească în trupurile mutilate ale acelor ce ne-au adus învierea neamului. Credem că nici într’o ţară din lume, nu s’ar putea întâmpla ca un ministru al Şcoalelor să-şi trateze astfel pe colaboratorii săi, pe membrii corpului didactic, cari sunt făuritorii sufletului şi a conştiinţei naţionale. Atragem atenţia membrilor corpului didactic cari neapărat trebue să se sesizeze prin organizaţiile lor de aceasta profundă jignire şi gravă constrângere a libertăţii lor de mişcare şi să ceară Ministrului de Instrucţie să amâne votarea acestei legi de grave consecinţe, până ce nu-şi vor da avizul şi asociaţiile corpului didactic pe care le interesează legea. Secretarii comunali români din Nordul Bucovinei alungaţi din serviciile lor Acte de samavolnicie ale prefectului Neamţ. In nordul Bucovinei au fost numiţi de guvernele trecute, în diferite comune, secretari români. De când s’au instalat la cârmă naţional-ţărăniştii, aceştia au predat provincia de peste Prut iridentiştilor Krakalia şi Zaloziecky, cari au pornit o campanie violentă împotriva secretarilor români, reuşind chiar să îndepărteze pe mai mulţi din posturile lor. Mai râmăseseră vreo şase din ei în posturi. Dar cu aplicarea aşa zisei reforme ac-tive au fost puşi şi aceştia în disponibilitate, rămânândpe drumuri şi muritori de foame. Caracteristic este când fostului secretar cerinţei -tzftiul h Gngleric Ghica Vodă, care a fost pus în disponibilitate de prefectul Neamţu. Omul acesta a dat examene excelente, are mai multe diplome, are însă un singur cusur, este român din vechiul Regat. Şi ştiţi cu cine a fost înlocuit la Grigorie-Ghica- Vodă, comună românească de frontieră, cu un anume Spera Neculai, rutean, care mai e secretar în Orăşeni şi a cărui soţie a primit un post de la prefectul Neamţu la prefectura judeţului Cernăuţi. Fiind însă un aliat devotat al prefectului Neamţu trebuia căpătuit, şi bietul Casiru a fost izgonit din singura slujbă pe care o avea, fără să i se plătească măcar leafa pentru serviciul prestat. -------------------• « • 9 — ... ........ FHV 5 Pentru Socor de la Morgenblattul din Bucureşti Un fericitor de import al Bucovinei, degradatul Socor de la „Morgenblattul“ din Bucureşti polemizează în ultimul număr cu „Glasul Bucovinei“ şi între altele nu-i place că noi am adresat un apel prietenilor noştri să nu-l voteze. Acest fripturist de ultimă oră găseşte că poate să facă spirite pe chestiunea pretinsei noastre impopularităţi; om fi noi, d. I. Nistor şi partidul naţional-liberal, impopulari pentru „Adevărul“, noi care de 12 ani desfăşurăm aici la noi acasă o intensă muncă, îşi poate însă lesne oricine închipui cât de popular este în Cernăuţi d. Socol, despre care până azi nu s’a auzit altceva decât că a fost condamnat la cinci ani muncă silnică pentru crimă de înaltă trădare şi în consecinţă degradat. Aprecieri prieteneşti D. Zaloziecki, senator guvernamental, vorbeşte astfel în ziarul „Ceas“ despre guvernul naţional-ţărănist. Nu ai ce face cu adevărul. Guvernul d-lui Maniu se află pe o pantă şi se prăvale în jos, nu fiindcă opoziţia ar întrebuinţa toate mijloacele ca să-l prăvale în jos, şi ca să-l aducă în situaţii critice, nu din cauza unor intrigi de după culise, ci fiindcă guvernul a ajuns în conflict cu sine însuşi, în conflict cu principiile sale, în baza cărora massele poporului şi între ele şi minorităţile, l-au scos din neant şi l-au sprijinit în tot timpul guvernării sale. Guvernul astăzi nu mai are principii, nu mai are program. Războiul va fi câştigat de acela, care va avea nervi mai tari. Dar guvernul d-lui Maniu a căzut acum în criză nervoasă şi nu-şi mai poate controla paşii, nu-i rămâne decât să se lase dus în jos. Opoziţia şi-a ajuns scopul. Ei a trebuit să-l vadă pe d. Maniu, pierzându-şi echilibrul. I-a succes. Lucrul opoziţiei s’a terminat. Ea poate privi acum cu mânile încrucişate cum căruţa guvernamentală, mişcată din loc, zboară în vale.