Glasul Bucovinei, iulie 1931 (Anul 14, nr. 3541-3566)

1931-07-22 / nr. 3558

Cernăuţi, Miercuri 22 Iulie 1931 Numărul 3 Lei , noi- Asociaţiunea ar ,ra ?i ,,teratura poporului Român Sibiu &AN NAŢIONAL ROMÂNESC ) —1 ■: APARE ZILNIC , Tipografia: Telefon Nr. 286 Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Fiondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. 1 Exemplar Ziaruli Telefon Nr. SI fl B O N A A E N lei, pentru pe trei luni an 800 lei, pe V* an 300 lei, pe zîlnic, pe un an 300 lei, pe V2 an lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis prin curier, iei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe V2 an 700 lei. Plățile se fac la sediu! ziarului. ANUNȚURI Şl RECLAME I« «*!©tsl®ază după tarif și se primesc la adml* . Strada lancu Flondor No. 33 Pentru iacerate în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50%. Porul *5© judecată In CGrrîăsseî. Spre o nouă îndrumare a mănăstirilor noastre In vechime mănăstirile pe lângă îndeplinirea înaltelor chemări duhovniceşti îşi aveau şi rostul lor economic. Moşiile cu cari erau înzestrate de ctitorii lor, erau bine gospodărite, devenind adese ferme model. La noi după secularizarea moşiilor mănăstireşti, stareţul şi călugării au devenit bugetarii fondului bisericesc, iar puţinul pământ ce a mai rămas mănăstirii se cultiva în condiţiile cele mai detestabile, dându-se în cele mai multe cazuri în dijmă la oameni. Călugărul nu se putea înjosi a pune el însuş mâna pe plug sau pe coasă, căci această îndeletnicire strămoşească ar fi adus grave prejudicii vieţii sale contemplative. I. P. S. S. Mitropolitul Nectarie, un bun cunoscător al vieţii călugăreşti de pe timpul arhipăstoriei sale în Basarabia, a crezut că este bine să rupă cu sistemul acesta austriacesc şi să readucă mănăstirile în adevărata lor chemare, îndrumând pe călugări la rugăciune dar şi la ascultare, adecă la îndeletniciri practice precum este plugăria, prăsila vitelor şi diverse meşteşuguri ca dogăria, coşărcăritul, legătoria de cărţi etc. Principiul sănătos de Ora et labora trebue reintrodus în mănăstirile noastre, dacă dorim ca acestea să nu-şi piardă cu desăvârşire dreptul la existenţă. Primele începuturi cu aplicarea acestor vechi norme monahiceşti, ajunse sub austriaci în desuetudine, s’au făcut cu nou înfiinţatul schit dela Poiana-Stampis unde călugării fără lefuri bugetare, prin priceperea şi hărnicia lor se roagă clară şi muncesc, făcând din schitul lor o mică fermă model. Principiile acestea s’au aplicat decurând şi la mănăstirea Dragomirna sub îndemnul mitropolitului Nectarie, şi prin osârdia părintelui stareţ Gherman, un om priceput şi harnic, care a luat mătanie la Sfântul Munte. După rugăciune călugării se duc fiecare la ascultare, adecă la îndeletnicirile modestei lor gospodării. Masa o iau împreună din rodul muncii lor. Şi unde până acuma orice nevoie a mănăstirii se cerea a fi acoperită din bugetul fondului, astăzi rodul gospodăriei mănăstireşti este suficient pentru acoperirea tuturor nevoilor de întreţinere, ba prisoseşte chiar. Dacă principiul regiei autonome a dat greş, aplicat la mănăstirile noastre el se dovedeşte ca foarte practic şi folositor. Curând noua îndrumare se va aplica şi la mănăstirea Putea, pentru ca cu vremea să găsească desăvârşirea sa la Suceviţa şi Suceava. Mănăstirile trebue să devină ceea ce au fost în vechime loc de închinăciune şi edificare sufletească, dlară şi de muncă şi hărnicie gospodărească. Ele trebue să revină la străvechile tradiţii mănăstireşti, trăind prin ele însele. Programul căsătoriei A. S. R. Principesei Ileana Serbările căsătoriei A. S. R. Principesa Ileana cu A. S. R. Arhiducele Anton se va desfăşura după următorul program: Vineri, 24 Iulie: Primirea felicitărilor în hall-ul castelului Peieş. Sâmbătă, 25 Iulie: Orele 8.30 dim dineu la Castelul Pereş, la care vor participa Familia Regala, foştii regenţi, membrii guvernului şi preşedinţii Corpurilor Legiuitoare. Orele 10 seara: recepţie urmată de dans în Castel. Duminică, 26 iulie: Orele 10 a. m.: Căsătoria civilă a A. S. R. Principesa Ileana cu Arhiducele Anton la Castelul Pelişor. Vor participa : Familia Regală şi ministrul justiţiei d. C. Hamangiu, ca ofiţer al stării civile. Orele 11 : Căsătoria religioasă care va avea loc în hall-ul castelului Pereş. Vor participa: Familia Regală, foştii regenţi, guvernul, preşedinţii Corpurilor Legiuitoare, şefii autorităţilor, invitaţii A. S. R. Principesa Ileana. După ceremonia religioasă M. S. Regele Carol al 11-lea, M. S. Regina Maria, Marele Voevod şi A. S. I. se duc să depună o jerbă la cimitirul Eroilor, după care urmează o mică plimbare prin Sinaia. Orele 1.30: dejun la castelul Pereș. Anul XIV. No. 3558 Arestarea senzaţională a unui spion la Cernăuţi In afacerea senzaţională de spionaj de la Braşov, s-au descoperit amănunte foarte importante. E vorba de o nouă organizaţie de spionaj in favorul Sovietelor, care urma să înlocuiască pe cea descoperită anul trecut. Au fost arestaţi până acum Căpitanul Giurcăneanu, sublocotenentul Florescu, locotenentul Stănescu, şi mai multe grade inferioare. Sâmbătă s-a operat la Cernăuţi în urma ordinului telegrafic al Siguranţei centrale, arestarea inginerului Deutsch, originar din loc, care a fost adus imediat la Braşov. El a făcut destăinuiri senzaționale în această afacere. iiiilipim-genul s a realizat Conferinţa manco-germană s’a încheiat Sâmbătă, la orele 11 noaptea. O declaraţiune comună a fost redactată şi semnată de reprezentanţa ambelor State. Declaraţiunea exprimă dorinţa Statului german de a intra în relaţiuni amicale cu guvernul francez, pentru o colaborare strânsă în scopul de a remedia situaţia economică. Reprezentanţii ambelor State subliniează că această conferinţă este începutul unei colaborări şi că dovedeşte o încredere reciprocă. Declaraţia se încheie cu asigurarea formală că ambele guverne au intenţiunea să creeze condițiuni prielnice pentru această colaborare. O vizită la Dragomirna Sâmbătă, 18 iulie, 1. P. S. S. Mitropolitul Nectarie însoţit de d . I. Nistor, a făcut o vizită 1* sfânta mănăstire Dragomirna, unde a rămas până a doua zi pentru a asista 1* serviciul divin. Duminică soborul mănăstiresc de sub conducerea părintelui Gherman a săvârşit sfânta liturghie la care răspunsurile au fost date de un excelent cor compus din călugări şi săteni. Un număr mare de credincioşi umpluse biserica pentru a asista la sfânta slujba. După liturghie I. P. S. S. Mitropolitul Nectarie a rostit o prea frumoasă predica care a făcut adâncă impresie asupra credincioşilor. După liturghie I. P. S. S. Mitropolitul împreuna cu d-l Nistor au lucrat la reorganizarea muzeului mănăstiresc, care conţine precum se ştie piese de cel mai mare preţ. Inaţii oaspeţi au vizitat şi sala gotică, lăsata de multă vreme în părăsire, care urmează să fie restaurata și întocmită ca biserică de iarnă pentru călugări şi credincioşi. Omagiile Eparhiei bucovinene către M. S. Regele I. P. S. S. Mitropolitul Nectarie al Bucovinei a trimis M. S. Regelui următoarea telegramă cu prilejul parastasului pentru Regele Ferdinand : M. S. Regelui Sinaia Săvârşindu-se astăzi rugăciuni fierbinţi pentru sufletul mult regretatului Rege Ferdinand, Mitropolia Bucovinei, împreuna cu credincioşii ei, aduce omagiile ei de loialitate şi supunere Maiestăţii Voastre. M. S. Regele a binevoit a răspunde prin secretarul său particular cu următoarea telegramă : M. S. Regele Vă exprimaii mulţumiri pentru bunele sentimente arătate și buna amintire.