Glasul Bucovinei, ianuarie 1933 (Anul 16, nr. 3961-3980)

1933-01-01 / nr. 3961

ABONAMENTUL : pti an 500 lei, pe V, an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentri, ţărani silnic: pe un an 300 lei, pe V2 an 160 lei, pe trei luni 60 lei Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe V1 an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 iei, pe V* an 700 lei., Piájáé se fac la sediul ziarului. ^ Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Plondor Nr 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. ANUNŢURI Şl RECLfme s* «fttaattaAzâ după tarif ţi st primesc la adndlanteristi: Strada lancu Plondor No. ,33 Paatra teaerate la interiorul ziarului se urcă taxa cu Porul de Judecată in Cernăuți. Tuturor abonaţilor, cetitorilor şi prietenilor noştri le urăm An Nou cu bine şi fericire ! In pragul anului nou Aruncând o privire asupra evenimentelor anului vechiu, nu putem decât să regretăm că se încheie cu un bilanţ pasiv pe toate tărâmurile. Viaţa politică a fost nespus de sbuciumată cu schimbări de guverne şi cu alegeri de tot felul, prilejuri de lupte şi de învrăjbiri între oameni. Dar cu toate acestea nu s a ajuns la o consolidare internă a forţelor politice, întrucât făuţirea lor continuă, concentrându-se asupra partidului de la guvern, care se distramă pe zi ce merge în tot mai multe fracţiuni, cum este cea lupistă, steristă, iunianistă şi conservatoare a d-lui Aurel Vlad în Ardeal Şi Partidul Poporului s a rupt şi el în două îi ramura averescană şi cea gogistă. Până şi partidul minuscul al d-lui Iorga a slăbit prin trecerea unor elemente la gruparea argetoianistă, care umblă să se organizeze în partid. Antisemiţii sunt şi ei divizaţi în două, în ramura cuzistă şi cea codrenistă. La aceste fracţiuni se mai adaugă şi grupările socialiste şi comuniste, care câştigă tot mai mulţi aderenţi în rândurile tineretului srudiu de ambele sexe. Din mulţimea aceasta de grupuri şi grupuleţe politice se distinge o singură organizaţiune politică serioasă pe toată ţara, partidul naţional-liberal, care la toate alegerile şi-a afirmat forţa şi disciplina sa, şi spre care se îndreaptă astăzi ca spre singura oază în deşertul vieţii noastre politice, privirile tuturor. Este singura rezervă a ţării şi de care sunt legate nădejdile în mai bine ale anului nou. Criza morală şi economică şi-a atins culmea in anul expirat. Descoperirea sperjurilor de milioane cu ocaziunea stabilizării şi a comandelor de seringi a demascat manoperile frauduloase ale unui regim, care făcuse lumea să creadă că vine in numele cinstei şi moralităţii. Risipa vinovată la regiile autonome, cu belşugul de milioane pentru favoriţii regiilor autonome a deschis ochii tuturor acelor cari se mai resimţiau pe urma propagandei minciunoase. La defectele acestea morale se asociază inconvenientele de ordin social, economic şi administrativ. Anul expirat a fost anul tuturor expedientelor, amânărilor şi t rgiversărilor. Regimul naţional-ţărănist s’a arătat incapabil de a lua vreo hotărîre în chestiunile, vitale de stat. S’a amânat soluţionarea problemei conversiunii datoriilor rurale şi urbane, s’a amânat alcătuirea bugetului, amânându-se începerea anului bugetar pe ziua de 1 Aprilie. S’a amânat termenul pentru tratativele cu bolşevicii. S’aamânat hotărîrea asupra plăţii datoriilor externe. Ce dovadă mai trebue pentru politica de tergiversări a guvernului ? D-l Iuliu Maniu evită să ia hotărîri, iar colegii săi din guvern se plimbă în străinătate. D-l Mihalache a ajuns la Atena, d-l Mihai Popovici la Viena, d-l loaniţescu la Geneva, d-l Turdlescu la St Moritz, iar dl Lucroşanu pendulează mereu între Bucureşti şi Paris, după vechiul său obiceiu. Neajunsurile dela centru se resimţesc catastrofal in Bucovina, unde n îcontribuabilii s’au întrunit in adunare de protest, unde Ucrainii ameninţă cu exoduri, iar consiliul municipal n’are altă grijă decât să se certe pe chestiunea limbii. Când scumpetea şi specula cu materiile de prima necesitate se practică pe faţă fără nici o jenă, când restanţele de impozite au atins cifra de 75 milioane, când uzinele electrice au ajuns pe motiile unor oameni fără scrupule, cari nu se gândesc decât la incheerea de contracte oneroase pe socoteala primăriei, d-nii din consiliul reînviat n’au altă grijă decât să se certe pe chestiunea limbii oficiale. Toate grupările minoritare s-au solidarizat cu d-l Gadosch pe această temă, umblând să reînvie trupurile răposatei Austrii, unde orice activitate serioasă de ordin economic şi social era paralizată de învrăjbirile naţionale şi de conflicte de limbă. Şi toate acestea se petrec în vremea când Bucovina este serios ameninţată în interesele ei locale. Din Bucureşti ne vine vestea, că se lucrează la desfiinţarea direcţiunii poştei şi telegrafelor. Iar d-l subsecretar de stat Andrei o mărturiseşte pe faţă că se vor desfiinţa o serie de şcoli chiar primare, ca să nu mai vorbim de şcoalele secundare şi de conservatorul de muzică de la noi. Sunt semne că nici Teatrul Naţional nu va fi cruţat. Cât despre fond, nu mai zicem nimic, împrumutul a fost zădărnicit, iar in schimb se lucrează cu febrilitate la organizarea regiei autonome cu tantieme şi diurne de sute de mii de lei pentru membrii consiliului ■ administraţie. Dar să tragem cu buretele asupra acestui tablou aşa de trist şi posomorit! Să nădăjduim că anul nou va aduce raze de lumină in sufletele noastre desnădăjduite. Semnele unor zile mai senine se arată la orizontul nostru politic. Să dea Dumnezeu ca ele să devină cât mai repede o realitate. Şi aceasta o dorim ţării de Anul Nou. i 1- \ h 'h Sărbătorirea Anului Nou Duminică, 1 Ianuarie 1933, la orele îl dimineaţa, se va oficia în Biserica catedrală din localitate, în prezenţa autorităţilor civile şi militare, un serviciu divin pentru serbarea Anului Nou. După serviciul divin va urma la orel*12 o recepţie în Palatul Mitropolitan. ---------------------• G • • ....—-........... Supraevaluarea proprietăţilor Din toate părţile ne vin plângeri asupra felului cum se evaluiază veniturile proprietăţilor agricole şi a celor vădite. Este ştiut ca din cauza scaderei preţurilor produselor agricole, veniturile proprietăţilor rurale au scăzut şi ele în mod catastrofal. Ei bine, comisiunile numite de ministe de finanţe nu vor să ţina seama de acest fapt real, care domina întreaga situaţie economică şi financiară, şi evalueaza veniturile proprietăţilor agricole la sume fanteziste, mult mai mari decât cele existente. Acelaşi lucru se intâmpla şi pentru proprietăţile urbane. Toata lumea stie ca, din pricini pe care ne este locul sa le cercetăm acum, cheiile în genere au suferit o accentuată scădere. Veniturile tuturor imobilelor urbane, fără excepţie, sunt mult mai mici decât cum erau km doi trei ani. Ei bine, comisiunile de evaluare nu vor sa ţină seama de realitatea lucrurilor şi evaluiază veniturile imobilelor la sume îndoite şi chiar întreite decât cele de până acuma. Şi mai mult. Chiar valoarea locativa a imobilelor locuite de proprietarii lor, a fost mult sporita, deşi faţa de aceasta categorie de contrbuabil fiscal ar trebui sa fie mai îngăduitor. Cele mai bune vinuri din Odobeşti, Cotnari şi Ardeal, precum şi toate colonialele şi delicatese se cumpără cel mai eftin la cea mai veche firmă pe piaţă PAMULA Str. Iancu Flondor 12.