Glasul Bucovinei, mai 1936 (Anul 19, nr. 4804-4825)

1936-05-01 / nr. 4804

fiBONfi/^ENTUL H ui ai 500 lei, pe l/s an 300 lei, pe vrei luni 150 lei, pecu t ţărani (Unic: pe un ac 300 lei, pe Va un 160 lei, pe trei iun 80 lei Numai numărul de Duminică pe un ac 120 lei, pe Va &c 70 lei, pe trei turn 35 iei. Pentru Cernăuţi ziarul trimit acasă intr curier, M 6f 'unai Pentru străinătate pe un arie e al zilei a etajului. a şi Administraţia Cernăuţi,trada lancu Flondor Nr. 33 Str. D- Petrino Nr. 1 Se primesc numai articole iscălite. Manuscrisele nu se înapoiază. ANUNŢURI Şl RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie. Strada lancu Flondor No. 36 Pentru Inserate In Interiorul ziarului se urcă taxa cu 50% Forul de judecată în Cernăuți. Pentru Armata Ţării Atâta cât s’a putut, s’a ascuns. Dar astăzi înarmarea tuturor ţărilor din lume se face pe faţă. Trebue s’o facem şi noi, pentru a avea în ea un mijloc de apărare permanentă a graniţelor ţării şi prin urmare o garanţie de linişte lăuntrică. Guvernul continuă mereu sforţările de a înzestra oştirea cu tot materialul tehnic modern. In scopul acesta s’a înscris în anul în curs un spor în bugetul armatei de 2 miliarde şi jumătate de lei. Ori pentru strângerea acestui fond, era nevoie de noui biruri, care au şi fost puse. Insă „ţara trebuie să ştie că jertfele pentru armata ei sunt astăzi o poruncă de la împlinirea căreia nu trebue să se abată nici un român“ spunea în discursul său de la Ploeşti, din ziua Sfântului Gheorghe, d-l Gh. Tătărescu, şeful guvernului. Impozitele noui, cu siguranţă, au să apese greu pe umerii cetăţenilor, şi mai ales pe acei ai celor de prin sate. Lucrul acesta l-a ştiut şi guvernul. Insă fiecare român trebue să-şi dea seama, cum spunea tot preşedintele consiliului de miniştri, că fiecare leu din nouile biruri este dat pentru întărirea oştirii, pentru apărarea ţării, că fiecare jertfă este făcută pentru păstrarea graniţelor ei. Ostaşii de pe front şi-au dat tributul de sânge pentru întregirea neamului. Nouă ni se cere prisosul de muncă pentru păstrarea hotarelor lui. Desigur,fiecare cetăţean, ca să poată munci are nevoie de linişte, de pace. Ori această linişte nu-i poate fi pusă la îndemână decât cu ajutorul unei armate tari, care să vegheze la hotarele noastre, în timpul svârcolirilor ameninţătoare de azi, ivite cu svon de războiu pe alte meleaguri. M. S. Regele vizitează lucrările de la expoziţia Lunei Bucureştilor Marţi la orele 4 d. a. M. S. Regele Carol al IIea, a vizitat lucrările de pe vastul teren unde se organizează expoziţia Lunei Bucureştilor. Suveranul a fost întâmpinat de d-nii Al. Donescu, primarul general al Municipiului, prof. D. Gusti, arhitect Doicescu, precum şi de membrii comitetului de organizare. M. S. Regele, a vizitat pavilioanele Regalităţii, Asistenţei a Reuniunilor Femeilor Române, Municipalităţii, şi Asistenţei sociale. D. primar general Al. G. Donescu, a dat toate lămuririle, arătând planurile după care se lucrează podul ce se construeşte peste Lacul Herăstrău, restaurantul şi chioşcurile ce vor adăposti diferite întreprinderi ale industriei noastre naţionale. De aicea M. S. Regele a vizitat lucrările pentru ridicarea din temelie a celor 25 de case ţărăneşti din toate regiunile ţării şi care vor forma muzeul Satului, organizat de către Fundaţiile Regale. O deosebită impresiune au făcut casele Mazililor şi Răzăşilor din ţinutul Basarabiei. Suveranul, pe deplin mulţumit de tot ce a văzut, s’a interesat apoi de crearea parcului Naţional care va contribui în cea mai largă măsură la înfrumuseţarea Capitalei. -------------------•••----------------- Examenele de sfârşit de an pentru elevii claselor a VII şi a VIII Ministerul Instrucţiunii a dispus ca elevii şi elevele din cl. VII şi a VIII-a de la licee, să dea examen de sfârşit de an la următoarele materii: Elevii din cl. VII-a la: română, latină (secţia literară), franceză, germană, istorie, geografie, filosofie, matematica (secţia reală), fizică şi şi naturale. Cei din cl. VIII-a, vor da la: română, latină (secţia literară), franceză, germană, istorie, geografie, filosofie, matematica (secţia ştiinţifică), fizico-chimie, ştiinţe naturale. 1 Faruk I noul rege al Egiptului înhumarea fostului rege al Egiptului Fuad se va face azi în cavoul dinastiei. Se va respecta un doliu de 3 luni. Consiliul de miniştri a proclamat rege pe Faruk I, luând însă în mâna lui puterea contituţională, până ce aceasta va fi transmisă regenţei. Noul rege a plecat azi din Londra spre țară, unde va sosi la 5 Mai. Alegerile au loc la 2 Mai. --------------------•••------------------ Profesorul Viggo Bröndal în Bucovina Marele savant danez, d-l Viggo Bröndal, profesor de filologie romanică la Facultatea de Litere din Copenhaga, membru corespondent al Academiei Române, va sosi Duminică, 3 Mai, în Bucovina. Distinsul învățat, discipol al marilor lingviști Kristian Sandfeld, Otto Jespersen, Wilhelm Thomsen şi Christoph Nyrop şi succesorul acestuia la catedra ce o define la Universitatea din Copenhaga, a finut o serie de conferințe la Universitățile din Praga, Viena şi Budapesta, iar de aproape două săptămâni este oaspele României. A conferenţiat la Universităţile din Cluj, Bucureşti şi Iaşi. După ce, în cursul zilei de Duminică, va vizita, împreună cu doamna, mănăstirile din cuprinsul Bucovinei, Luni va fi oaspele Cernăuţilor. In această zi va fine două conferinte in aula Universității „Regele Carol Iflea“, vorbind, la ora 12, despre „Le français, langue abstraite“, şi la ora 18 30 despre „Hamlet, prince de Danemark. Histoire d'une légende“. Şi în Bucovina, marele savant se va bucura de aceeaşi primire entuziastă ca în toate locurile pe unde a trecut. -------------------••------------------ Salarizarea preoţilor O importantă manifestare pentru guvern Ieri după încheierea lucrărilor congresului naţional bisericesc, ţinut la Camera deputaţilor, părintele C. Iordăchescu, de la Iaşi, cu încuviinţarea I. P. S. S. dr. Bălan mitropolitul Ardealului, a citit o moţiune, prin care „Reuniunea Preoţilor Ortodoxi din întregul cuprins al ţării româneşti“, mulţumeşte cu recunoştinţă, guvernului pentru modul cum a soluţionat profilema salarizărei clerului. Da Dr. Angelescu, ministrul instrucţiunei, a fost îndelung aclamat. Conferinţă feroviară la Belgrad In ziua de 4 Mai a. c. se va ţine la Belgrad o conferinţă feroviară la care vor participa delegaţi ai căilor ferate române şi iugoslave. Conferinţa are ca scop, complectarea tarifului Româno-iugoslav. --------------------------------------------- Modificarea taxei farmaceutice Astăzi joi, la ora 9 şi 30 dim. s’a întrunit la ministerul sănătăţii comisia chimico farmaceutică, spre a discuta, printre altele şi modificarea taxei farmaceutice oficiale, azi în vigoare. Tot azi dimineaţă s’a mai întrunit şi comisia superioară de igienă și salubritate edilitară. Noul episcop al Clujului Ieri dimineaţă Congresul national bisericesc a ales pe noul episcop al Clujului. Ședinta colegiului electoral sa deschis la 11 dimineata de I. P. S. S. Patriarhul Miron Cristea. D-l Dr. Angelescu, ministrul şcoalelor, a cetit Mesajul Regal de convocare, apoi Patriarhul a făcut elogiul episcopului decedat Nicolae Ivan. Trecându-se la alegeri, sub presidenția I. P. S. S. Mitropolit Nicolae Bălan al Ardealului, rezultatul votului numește episcop al Clujului pe părintele Nicolae Colan, rectorul Academiei de Teologie din Sibiu. -----------Si----------- Germania închide 58 şcoli poloneze Autorităţile germane au hotărît să închidă 58 şcoli ale minorităţi polone din Germania. In noul an şcolar, aceste şcoli nu vor mai funcţiona. Indignare în Polonia Sub titlul „Roadele amiciţiei polono-germane“ unele ziare poloneze publică articole pline de indignare în legătură cu tratamentul aplicat minorităţii poloneze din Germania, în ceea ce priveşte regimul şcolar. Aceste ziare arată că autorităţile şcolare ale Reichului au decis să lase deschise numai opt şcoli poloneze în virtutea convenţiei de la Geneva asupra Sileziei de sus, care expiră în 1937. Zăpadă în Muntenegru In Muntenegru şi Sangiac, ninge de câteva zile. Localitatea Barane e complet izolată. Comunicaţia pe calea ferată şi pe şosele e complet întreruptă. Recolta de pomi fructiferi e complet compromisă. Temperatura a scăzut, pe alocuri, sub 10 grade.