Glasul Bucovinei, iulie 1938 (Anul 21, nr. 5370-5395)

1938-07-22 / nr. 5387

Regina Maria a părăsit Sinaia! Trista ceremonie de la Castelul Peleş. Cortegiul funebru străbate străzile Sinaiei. Durerea mulţimii. La gară. Aşezarea sicriului regal In vagonul mortuar. Trenul mortuar In drum spre Bucureşti. — de către trimisul nostru specul — Sinaia 21. (Prin telefon). — Joi dimineaţă, în zorii zilei, s'a desfăşurat la Sinaia, într’un cadru de profundă reculegere, prima ceremonie din programul funeraliilor Reginei Maria. Marea Regină s’a despărţit de Sinaia, pornind pe drumul spre Bucureşti. O dimineaţă limpede de vară a aureolat impresionanta ceremonie. Cerul e senin. Regina Maria a străbătut pentru ultima oară frumoasa vale a Peleşului. Un soare blând şi sfios, ca de primăvară, şi-a aruncat razele asupra mulţimei îndurerate, care umplea străzile străbătute de cortegiu. Serviciul religiose űm hifiül «te italul Pels*. In halcul de onoare al castelului Peleş au luat loc, încă de la ora 6:40 dimineaţa, în jurul catafalcului, împodobit cu flori roşii, membrii guvernului, în frunte cu I. P. S. S. Patriarhul Miron Cristea, demnitarii Curţii, Clerul şi autorităţile locale. De la intrarea principală a Castelului şi pe întreg cuprinsul aleelor e înşiruit batalionul vânătorilor de munte „Regele Carol II“. Muzica batalionului e aşezată pe terasa castelului, cu instrumentele învelite în doliu. La ora 7 dimineaţa, soseşte M. S. Regele, însoţit de membrii Familiei Regale. Toţi cei prezenţi se înclină respectuos, începe slujba religioasă, oficiată de arhimandritul Serafim Georgescu, stareţul mănăstirii Sinaia, asistat de întreg clerul mănăstirii. Serviciul religios, deosebit de impresionant, se termină la ora 9.30 dimineaţa. SaraSmcrtyar După terminarea slujbei religioase sicriul regal e ridicat de ofiţerii reg. 4 roşiori „Regina Maria“ şi scos pe uşa principală, Încadrată de drapele îndoliate violet. Apoi, sicriul e aşezat pe un afet de tun, tras de 2 cai negri. Cele 4 panglici tricolore sunt ţinute de adjutanţii regali: col. Fundăţeanu, col. Filiti, col. Rătescu şi locot-colonel Mihăilescu. Formarea sinteghial funebru Cortegiul funebru se formează în ordinea următoare: un pluton de jandarmi, reprezentanţii clerului, general Swiedenek, mareşalul curţii M. S. Reginei Maria, carul mortuar, M. S. Regele, Familia Regală, 1. P. S. S. Patriarhul Miron al României, guvernul şi autorităţile locale. Mulţimea tresare. Pe temele tuturor se citeşte o încordare dureroasă. Clopotele sună, în timp ce cortegiul străbate curtea castelului. Carul mortuar este străjuit de o parte şi de alta, de ofiţerii reg. 4 roşiori. E urmat de Regele Ţării, cu faţa brăzdată de durere. După El, urmează : Principesa Elisabeta, Principele Nicolae, Principesa Ileana, Marele Voevod Mihai, Prinţul Friderik de Hohenzollern şi arhiducele Anton de Habsburg. Cortegiul e încheiat de un pluton de jandarmi. Ultimul drum pa străzile Sitarei începând de la corpul de gardă al castelului și până la gară, sunt arborate drapele îndoliate, pe cetinile brazilor. In dreptul cimitirului Eroilor, muzica batalionului 1 vânători intonează Imnul regal. Acolo, e aşezat un mare panou în culoare violetă, pe care se proectează imaginea Reginei, în cotumul alb de pe vremea războiului, când i se spunea „mama răniţilor“. Cortegiul străbate strada Mânăstirei, str. Spătarul Cantacuzino şi bulevardul Ghica, apropiindu-se tot mai mult de cimitir. După ce trece prin faţa bulevardului Ghica, începe să coboare pe str. I. G. Duca, spre gară. Pe tot parcursul cortegiului, de la Castelul Peleş la gară, sunt aşezate trupele, şcoalele, străjerii şi diferitele delegaţiuni. De la punctul de pe aleea „Carmen Sylva“, cunoscut sub numele de „Riegler“, sunt înşiruiţi de o parte şi alta a acei ostaşii batalionului 4 Vânători de munte. Premilitarii continuă această gardă. Trotuoarele sunt înţesate de lume, venită de departe, din toate colţurile ţării Mulţimea se revarsă, cernită în suflet, ca să aducă ultimul omagiu Reginei iubite. Pe gură Gara e drapată în violet închis. Stâlpii de doliu sunt îmbrăcaţi în aceiaşi culoare. Salonul de recepţie e tapetat în întregime cu stofa doliului regal. Violteul acoperă pereţii, tavanul şi podeaua De jur împrejur, ghirlande verzi aduc aroma pădurilor de brazi. Candelabrele ascunse sub văluri își topesc anevoe lumina. Pe peron, se află tras trenul regal, având un vagon special amenajat pentru transportul sicriului. Partea de sus e acoperită cu lungi fâșii violete, împletite din loc în loc cu brad şi steaguri tricolore. Cele două mari porţi ale vagonului sunt drapate în violet, fiind încrustate cu panglici tricolore şi cu cifrul argintat al Reginei. In vagonul mortuar se află catafalcul drapat cu violet. Pe două postamente, la căpătâiul catafalcului, ard candelabre cernite. In gară, s’au luat intense măsuri pentru păstrarea ordinei și pentru ca întregul ceremonial să fie demn de Aceea, care a fost Regina Maria. Pe peron se află un batalion din garda palatului, cu muzica sub conducerea d-lui colonel Massini. Publicul n’a fost admis în gară. toa stea sopesgiului mear# Cu câteva clipe înainte, sosesc în gară şi iau loc în sala de recepţie principesele Eli*sabeta şi Ileana, care copleşite de durere, emoţie şi oboseală, n au mai putut rezista să ur*meze cortegiul. La ora 8 dimineața, cortegiul ajunge în fața gării. Jandarmii s-au înşirat de o parte şi alta a intrării. Printre ei trec preoţii, în sala de recepție. Ultimele onoruri Ofițeri! reg. 4 roşiori „Regina Maria“ coboară sicriul de pe afetul de tun şi pornesc să-l aşeze în vagonul mortuar. O companie din batalionul de gardă al palatului, dă onorurile. Muzica, sub conducerea d-lui col. Massini, intonează imnul regal. În vagonul mortuar sunt presărate gisdiole și trandafiri. Sicriul e fixat pe catafalc. N. s. Regele și membrii familiei regale se opresc câteva clipe in fața catafalcului, dând ultimul salut Suveranei. In drum spre Bucuresti După fixarea sicriului pe catafalc, M. S. Regele insolit de familia regală, iau loc în acelaş tren, în vagonul regal. Tot în trenul acesta, s’au urcat şi membrii guvernului, în frunte cu I. P. S. S. Patriarhul Miron, precum şi demnitarii Curților Regale. Două locomotive, împodobite cu flamuri tricolore și cu stema regală, sunt gata să pornească. Mulțimea de pe peronul gării vechi, urmărește cu lacrimi în ochi aceste pregătiri. Doamnele de onoare ale Reginei Maria, în mare doliu, se urcă și ele în tren. Apoi, se urcă dinii generali Balif, consilier regal și Ernest Urdăreanu, ministrul Palatului. Cel din urmă se urcă directorul trenurilor regale, care a dat ordin ca trenul să se pună imediat în mișcare. Compania de onoare dă onorurile, muzica intonează din nou imnul regal, iar trenul mortuar se pune imediat în mișcare. M. S. Regina Maria a părăsit pentru ultima oară Sinaia!