Glasul Bucovinei, iulie 1939 (Anul 22, nr. 5657-5681)

1939-07-22 / nr. 5674

Cum a fost împuşcat grănicerul polon. — Conferinţa d-lui Beck cu d-nii Skladkowski şi Smigly Rydz Danzig 21 (Rador). — „Havas“ transmite: Din sursă polonă se declară că incidentul în cursul căruia a fost împuşcat un grănicer po Ion s’a petrecut în următoarele împrejurări: Joi la ora 10, la Trizionski, post vamal polon situat la 30 m. de frontieră, în apropiere de Tseezw, un vameş danzighez şi doi naţional-socialişti au pătruns pe teritoriul polon. Deoarece grănicerul polon Witold Budiewicz a voit să-i aresteze, ei l-au omorât cu focuri de revolver. Atacatorii s-au refugiat apoi pe teritoriul oraşului liber. Presa din Danzig nu acordă nici o importanţă acestui incident, susţinând că grănicerul polon a fost rănit şi nu omorât. Regretele autorităţilor din Danzig Danzig 21 (Rador). — Ieri la ora 13, un reprezentant al Senatului din Danzig s’a prezentat la comisarul general al Poloniei, exprimând regretul autorităţilor din Danzig faţă de incidentul în cursul căruia un grănicer polon a fost împuşcat. Polonia va trimite o neţi foarte energiei Varşovia 21 (Rador). — D. Beck a avut o întravidare cu d. Skladkowski, se declară că chestiunea împuşcării lui Budziewicz, funcţionar polon, de sătr© un vameş danzighez, va fi discutată într’o conferinţă, le care va participa şi mareşalul Smigly Rydz, înainte de a se lua vreo hotărîre în această privinţă. Se crede că Polonia va trimite o notă foarte energică la Danzig, subliniind consecinţele pe care le-ar putea avea repetarea unui astfel de incident. O. Korfanti eliberat din închisoare Varşovia 21 (Rador). — Korfanti, unul din şefii partidului democrat-creştin, a fost eliberat azi din închisoare. Se ştie că Korfanti a revenit în Polonia după desmembrarea Cehoslovaciei, unde se refugiase._______________ lipiţii Mariului Psalm Dupajul incident de la Danzig Raporturile dintre Ungaria și Germania Budapesta, 21 (Rador). — Contele Csaky, ministrul de externe, în cursul unor declarafii făcute agenfiei telegrafice ungare, a protestat în termeni energici în contra anumitor încercări făcute în Ungaria, în scopul de a se creia în opinia publică ungară un curent defavorabil Germaniei. Se încearcă să se răspândească ideia că Germania nu este prietena sinceră a Ungariei și că în caz de război, ea ar urma să fie învinsă. Contele Csaky a declarat că aceste manevre bazate pe informații mincinoase nu corespund sentimentelor Ungurilor și membilor guvernului, fiind totodată împotriva intereselor maghiare. A terminat afirmând că va face uz de toate mijloacele legale ce-i stau la dispoziție fafii de toți acei care caută să tulbure raporturile amicale dintre Ungaria și Germania. Comentarii lm presii ungara Budapesta, 21 (Rador). — In legătură cu declarafia făcută de contele Csaky asupra svonurilor și insinuărilor finând să turbure raporturile de bună amicifie dintre Ungaria şi Germania. — „Pester Lloyd“ constată că această declarafie arată limpede că politica externă ungară rămâne ferm pe calea, recunoscută ca justă, a politicei de pace constructivă alături de „amicii noştri încercaţi“. Ţelurile politicei noastre externe de neclintit sunt munca constructivă în favoarea păcii şi independenţei naţionale. „Este Ujsag“ subliniază că opinia publică ungară condamnă încercările tinzând să sape prin viclenie bunele relaţii ungaro-germane. Această propagandă antigermană nu este o invenție ungară. Ea nu a izvorît din sufletul sau din spiritul maghiar. „Az Est“ constată că numai guvernul ungar este competent să determine şi să explice direcţia politicei externe ungare, care este inspirată de iubirea de rasă, de ataşamentul absolut faţă de independenţa naţională, de spiritul de pace constructiv şi de ataşamentul faţă de amicii Ungariei. O dasminţire a lui Kinghall Quvarstuff britanic nu i-a cerut să înceteze a trimite scrisori Londra 21 (Rador). — Kinghall a desminţit svonul după care, la cererea ambasadorului englez la Berlin, guvernul britanic i-ar fi cerut să înceteze a mai trimite scrisori în Germania. - I 12 ani dela moartea Regelui Ferdinand I Cavalerii ordinului Mihai Viteazul au veghiat la Curtea de Arges București 21 (Rador). — Ieri implinindu-se 12 ani dela moartea marelui rege Ferdinand I cel Loial, cavalerii ordinului Mihai Viteazul au veghiat la mormintele Regilor dela Curtea de Argeș. In grupuri de câte 4, cavalerii au făcut de straje încă de Miercuri 19 Iulie, ora 10 seara. Schimburile de câte 4 cavaleri s’au făcut la mormintele regilor Carol I, Ferdinand I, Elisabeta și Maria, succedândusse până la 2 noaptea. La ora 2.15 noaptea, în clipa când acum 12 ani regele Ferdinand şi-a dat obştescul sfârşit, d. general Rujinski a rostit: „20 Iulie 1927, ora 2.15“. Cavalerii s’au închinat în faţa mormintelor regeşti. S’a oficiat apoi un trilaghion de către cler pentru odihna defunctului rege Ferdinand. Muzica Reg. 1 Vânători de munte a intonat pentru rugăciune. In ziua de 20 iulie cavalerii au asistat la liturgie. După terminarea serviciului religios, cavalerii au părăsit localitatea. Negocierile dela Moscova «HBannnaaBBHEaBHnnaBnHi Nouî instrucţiuni trimise cHui Strang Moscova 21 (Rador). — In cercurile politice se declara joi dimineaţă că guvernul britanic continui să studieze raportul ce a primit din partea d-lui Seeds, cu privire la ultima întrevedere cu d. Molotov, in curând vor fi trimisa noul instrucţiuni. Vacanţa parlamentară Londra 21 (Rador). — Vacatila parlamentar va începe la 4 August. -------------------așa» —— — O emisiune!" limba maghiară a radio-ului românesc Societatea de Radiodifuziune hotărând lărgirea cadrului jurnalelor vorbite pentru străinătate, cu începere de Miercuri a introdus in programul posturilor noastre, o emisiune în limbă maghiară, după radio jurnalul de seară. Inovaţia Societăţii de Radiodifuziune este binevenită, căci constitue un început bun în opera de stăvilire a unei propagande duşmănoase bazată pe falsuri, calomnii şi pe neadevăruri patente, dirijată de la Budapesta.