Glasul Minorităţilor, 1934 (Anul 12, nr. 1-12)

1934-01-01 / nr. 1-2

Tratatele minoritare garantează drepturi 1. omului, 2. cetăţeanului şi mai conţin 3. clauze speciale. Subiectul drepturilor garantate omului şi cetăţeanului este individual „aparţinând unei minorităţi de rasă, de limbă, sau de religie“. Clauzele speciale adăugate la unele tratate însă deschid calea unei protecţiuni şi mai large unor grupuri de minorităţi. Astfel articolul 11. al Tratatului încheiat între Puterile Aliate şi Asociate şi România în 9 Decembrie 1919 prevede următoarele : „La Roumanie agrée d’accorder, sous le controle de l’État roumain aux communautés des Szeckier et Saxons, en Transylvanie, l’autonomie locale, en ce qui concerne les questions reti gieuses et scolaires.“ Acest articol, prin derogare de la celelalte, ne ar putea servi ca punct de plecare pentru rezolvirea problemei minoritare pe baza dreptului pozitiv în cadrele statului constituţional. Problema minoritară fiind în primul rând una ştiinţifică, este de o importanţă primordială ca să studiem condiţiunile de realizare ale acestei obligaţiuni internaţionale pe calea legislaţiei interne, în cadrele dreptului constituţional şi administrativ. Din acestea rezultă punctul nostru de vedere , art. 11, sub raportul dreptului internaţional şi sub raportul dreptului intern. La elaborarea acestei teze de doctorat am utilizat în primul rând literatura română şi maghiară, făcând câteodată referire la autori streini, din consideraţiunile, că pe de o parte literatura streină nici nu se ocupă cu amănuntele acestei probleme, iar pe de altă parte realizarea autonomiei în chestiune este condiţionată de armonia punctului de vedere majoritar şi minoritar, trebue să căutăm deci între aceste păreri adeseori opuse un „modus vivendi“. I. I. Autonomia secuiască sub raportul dreptului internaţional. Pentru a putea face o interpretare corectă articolului 11. al Tratatului de la Paris, este nevoie să-i cercetăm originea şi să încadrăm în întregul sistem de drept al tratatelor minoritare. Combinând metoda interpretării istorice cu cea sistematică, vom încerca să explicăm pe urmă, adevăratul înţeles al articolului 11, conţinutul şi limitele acestei obligaţiuni cu caracter internaţional. /. Originea articolului 11. Până în ultimii ani nu ne-au stat la dispoziţie cu privire la originea tratatelor decât memoriile lui Temperley şi House, din