Glasul Minorităţilor, 1934 (Anul 12, nr. 1-12)

1934-01-01 / nr. 1-2

cari s’au furnizat comentatorii majoritari și minoritari. Sub aspecte cu totul noui examinează conferenta de pace delegatul american in „Comisiunea Statelor Noui“ , David Hunter Miller.3 în volumul XIII, al operei sale monumentale, din care numai câteva exemplare au ajuns în Europa, găsim date preţioase referitor la activitatea comisiunii din care făcea şi el parte. Le vom expune pe baza unui comentar maghiar al lui Baranyai Zoltán.4 Vom mai utiliza ca izvor român opera lui V. Tilea : Activitatea diplomatică a României.5 Comisia Statelor Noui, creată de „Sfatul Principal“ (Clémenceau, Wilson, Lloyd George), constând din reprezentanţii Marilor Puteri; după ce au intrat în contact cu primministrul polonez Paderewski şi cu ministrul de externe cehoslovac Benes, trimite o scrisoare cu data de 24 Maiu 1919 şi ministrului prezident român , Ionel Brătianu cuprinzând următoarele : „Comisia a luat la cunoştinţă declaraţia guvernului ardelenesc, pe care, după informaţiunile primite, o aprobă şi Guvernul Român. Conform acestei declaraţiuni guvernul ardelenesc acordă deplină autonomie minorităţii maghiare, „czeklor“ şi nemţeşti şi altor minorităţi în ceea ce priveşte administraţia locală, chestiunile de instrucţie şi viaţa bisericească, însă munca Comisiei ar fi facilita foarte mult, dacă ar primi cât de curând informaţiuni autentice de la Guvernul Român cu privire la punctul lui de vedere.“ Răspunsul lui I. Brătianu a fost cetit în şedinţa de 27 Mai : „România a garantat egalitate deplină tuturor cetăţenilor, fără privire la diferenţe etnice sau de religie în ceea ce priveşte drepturile religioase, cât şi drepturile şi libertăţile politice. Gu- 3 David Hunter Miller: My Diary at the Conference of Paris. 4 Baranyai Zoltán : A kisebbségi szerződések létrejötte. Numărul din Octombrie și Noembrie al revistei Magyar Szemle. Budapesta 1931. pag. 9—14. 6 Románia diplomáciai működése 1919 novembertől 1920 márciusig. Tradus în ungureşte de Botos János. Magyar Kisebbség 1926. « Membrii comisiei s’au schimbat adeseori. Astfel ca membri figurau : Statele Unite : Hunter Miller, Manley, O. Hudson, prof. Coolidge, Norris, Dulles; Franţa : Berthelot, Kammerer, Céligny, Laroche; Japonia: Adatei, Kato; Italia: de Martino, Castoldi, Stranieri; Anglia: Headlam-Morley, Nicolson, Carr, Leeper. Comisia a ţinut întâia sa şedinţă în 3 Maiu 1919, iar ultima în 9 Decembrie 1919. Delegatul japonez ia parte de la şedinţa din 27 Maiu, iar cel italian dela 21 Iunie, între americani Hunter Miller ia parte până la a 12-a şedință (data trimiterii scrisorii lui I. Brătianu), fiind înlocuit cu O. Hudson, actualmente profesor la Universitatea din Columbia. Baranyai op. cit. pag. 2—3. 7 Resoluţiile de unire de la Alba lulia. 8 Consiliul Dirigent. 3