Glasul Mureşului, iulie-august 1940 (Anul 7, nr. 245-254)

1940-07-05 / nr. 245-246

Glasul Mureşului Războiul tancului Uruitul motoarelor umple văzduhul deasupra câmpiilor de luptă în franţa. Viziunea lămurită a primilor precursori englezi Lidell, Hart şi Fuler, francezii Camon şi Armangaud, germanii Ermannsberger şi Guderian, a devenit o realitate: tancul este stăpânul zilelor de azi, el a avut rolul principal în toate cele trei acte ale dramei, care s-au desfăşurat în faţa noastră în ultimele zile în Franţa şi Belgia. In actul întâi, carele de luptă germane deschideau calea celorlalte arme peste fortificaţiile de frontieră. Puterea lor uriaşă a înlăturat, ca o jucărie, baricadele de piatră şi de sârmă, cu care olandezii şi belgieni crezuseră că vor putea opri înaintarea germană în ţările lor. Ele se repezeau cu îndrăzneală peste podurile fluviilor şi canalelor, astfel că gărzile surprinse nu mai puteau executa aruncările in aer plănuite. Când ajungeau prea târzii şi podurile fuseseră distruse, ele preluau apărarea prin foc a infanteriei, care trecea apa pe plute de cauciuc şi a pionerilor, care erau ocupaţi fie cu construcţia unei treceri provizorii, fie cu repararea unui pod vechi. Tancurile nu erau legate de nici un drum. Ele făceau un mic ocol acolo unde şoseaua era distrusă de inamic. Le treceau cu mijloace proprii peste râuri mai puţin adînci. Ele susţineau infanteria în lupta lor împotriva linii de forturi. Ele înaintau cu îndrăzneală până aproape de cazemate şi apărate de blindajul lor luau sub focul lor pe inamic. Pe când în actul întâi tancurile au lucrat mai mut în legătură strânsă cu infanteria, actul a doilea lupta de câmp, lupta pentru poziţiile fortificate de câmp a arătat întrebuinţarea lor în massă. Pe o lungime de câţiva kilometri, sute de care de asalt blindate porneau contra frontului belgofrancez, cu o viteză de 30, 40 şi 50 de kilometri. In faţa lor zburau bombardiere avioane de picaj, ca un fel de tăvălug aerian iar gurile de foc dinapoi semănau moarte şi pieire. Cine mai putea rezista? Această furtună de foc mătură totul ce se află în zonă de luptă din faţă. Prin spărtura făcută, corpurile blindate germane au pătruns apoi în interiorul Franţei. Începea actul al treilea. Aci tancurile au avut prilejul să dovedească iuţeala lor. Tancurile se îndreptară contra flancurilor, ba chiar în spatele grupei de nord. In două zile ele şi ajunseră Somme-ul şi după trei zile, la Abbeville, la coasta Canalului 1, întinzând un inel de fier în jurul unui milion de soldaţi britanici, francezi şi belgieni. In sfârşit, putem afirma cu toată convingerea făcută de evenimentele petrecute, că a sosit ceasul mare a tancului. Carele de asalt au dovedit a fi ceia ce predicau precursorii lor: „Când forțele blindate vor fi capabile să ducă atacul fără nici o oprire până la orice fel de fiină ordonată de comandament şi in același timp să fie centre de rezistență, în acel moment orice contra-atac va putea fi redus la tăcere.“ Ceasul tancului înseamnă un punct de răscruce în istoria războiului. Comunicatul francez spune cu drept cuvânt că: „In bătăliile moderne, care întrebuinţează miliioane de cai putere motorizate şi le răspândeşte cu o iuţeală fantastică peste orice fel de teren, trebue să părăsim complect noţiunea de front a anilor 19-19 din războiul mondial. Aceste concepţii au fost complect dărâmate prin apariţia motorului pe pământ şi în aer. Judecăra Mixtă Târgu-Mureş, secţia c. I. No. 2320-1040 c. f. Extract din publicațiunea de licitație In cererea de licitație voluntară cerută de proprietara de carte juriditară Casa de Eeconomie „AGRAR”, S. A. Tg.-Mureș, in lichidare repr. Dr. Adalbert Riesz advocat, lichidator, cu efect al licitației execuționale. Judecătoria a ordonat licitaţiunea voluntară cu efect execuţional in ce priveşte imobilul situat in comuna Tg.-Mureş, circumscripţia, Judecătoriei Târgu- Mureş, cuprinse în cf. a comunei Tg.-Mureş, Nrul protocolului c f. 63, sub No. de ord. Af 1, cu No. top. 4791/1, în valoare de 105.900 Lei cu preţul strigării de 79.425 Lei, proprietatea în întregime a Casei de Economie „AGRAR“ S. A. Tg Mureş, în lichidare, pentru îndestulirea crediorilor intabulaţi. Licitaţiunea se va ţine în ziua de 15 Iulie 1940 ora 9 a. m. în focarul oficial al Cf strada luliu Maniu Nr. I uşa 12. Imobilul ce va fi licitat nu poate fi vândut pe un preţ mai mic decât preţul de strigare. Cei care doresc să liciteze sunt datori să depoziteze la delegatul judecătoresc 10% din preţul de strigare drept garanţie, în numerar, sau să predea aceluiaşi delegat chitanţa constatând depunere, judecătoreşte, prealabilă a garanţiei şi să semneze condiţiunile de licitaţie (§ 147, 150, 170, legea LX. 1881 ; § 2 legea XLI 1908). Dacă nimeni nu oferă mai multcel care a oferit pentru imobil un preţ mai urcat decât cel de strigare este dator să întregească imediat garanţia — fixată conform procentului preţului de strigare — la aceiaşi parte procentuală a preţului ce a oferi (§ 25 XLI. 1908). Dată în Tg.-Mureş, la 28 Mărtie 1940 Şef. Judecător Preşedinte : A. HAGIU ss. • Manu Petre ss. al. director de c. f. Pentru confumitate: indescifrabil Un tank în colaborare cu infanteria 3 Judecătoria Mixtă de pace Tg.-Mureş secţia c. f. No. 305.1/2/1640 c.f. Extract din publicaţiunea de licitaţie. In cererea de executare făcută de urmăritorului Bucşa Vasilie contra urmăriţilor Lumperdean Viorel, Felicia şi Dorel minori, repr. prin tutorele legal Văd. lui Lumperdean Vasile născ. Fioarea Carolina, Judecătoria A ordonat licitaţiunea execuţională în ce priveşte imobilul situat in comuna Pogăceaua circumscripţia Judecătoriei mixte de pace Tg.-Mureş cuprinse în c. f. a comunei Pogăceaua Nrul protocolului c. f. 886 No. de ordine" A-ţ-t şi sub No. top. 921/1 rât, cu suprafaţa de 1 jug. 476 stj. ptr. cu preţul de strigare de 3110 lei cu menţinerea dreptului de uzufruct viager asupra 1/4 parte a acestui imobil in favoarea văd. lui Lumperdeni Vasilie născ. Florea Carolina întăbulat sub C. 4. pentru încasarea creanţei de 20.000 lei, capital şi suc- cesorii. Licitaţiunea se va ţine în ziua de 19 luna iulie anul 1940 ora 10 în localul oficial al c. f. strada Iuliei Martin No. 1 aşa 12. Imobilul ce va fi licitat nu poate fi vândut pe un preţ mai mic decât din preţul de strigare. Cei care doresc să liciteze sunt datori să depoziteze la delegatul judecătoresc 101 din preţul de strigare drept garanţie, în numerar, sau să predea aceluiaşi delegat chitanţa constatând depunerea, judecătoreşte prealabilă a garenţiei şi să semneze condiţiunile de licitaţie (art. 147, 150 ,80, legea LX. 188 ; art. 21 legea XLI. 1908). Dacă nimeni nu oferă mai mult, cel care a oferit pentru imobil un preţ mai urcat decât cel de strigare este dator să întregească imediat garanţia fixata conform preţului de strigare la aceiaşi parte procentuală a preţului ce a oferit. Dată Tg.-Mureş la 9 luna Maiu anul 1940 Director funciar: Sef Judecător: ss. Bucșa Virgiliu ss. Augustin Hagiu Judecătoria mixtă Reghin secţia cart. fund. Nr. 1479/1940, cf. Extract din Publicaţiunea de licitaţie In cererea de executare făcută de urmăritoarei Banca de Scont S. A. din Tg.-Mureş precum şi în urma supraofertei făcută de firma Casa de Păstrare din Tg.-Mureş s. a. contra urmăritului Mendel Izidor, Judecătoria ordonă : O nouă licitaţie asupra imobilelor situate în Reghin, circumscripţia Judecătoriei mixtă Reghin, cuprinse în cf. nr. 3954 A1l nr. top. 729/2/1 casă de piatră cu 3 camere, 1 antreu, 1 bucătărie, 1 cameră de baie, 1 cameră de alimente şi 1 pivniţă cu întindere de 107 stj. patr. cu preţul de strigare de 113.100 Lei, apoi înp. cf. nr. 4252 Afl nr top. 728 2.729/2/2 casă de piatră cu 5 camere, 1 bucătărie, 1 cameră de alimente şi 1 pivniţă în întindere de 107 stj. pătr. cu preţul de strigare de 88.100 Lei dar cu menţinerea dreptului de Servitute intabulat cu deciziunea nr. 5894/1925, cf. în favoarea lui Vermescher Claudina şi cu deciziunea nr. 4285-1926, în favoarea lui Krausz Sarolta, pentru încasarea creanţei de 114.20. Lei capital şi interese de 12 % din ziua de 6 nov. 1931, spese de proces şi executare fixate la suma de 11.226. Lei, precum şi pentru încasarea creanţei aderate de 150000 Lei, capital şi interese de 124 din ziua de 10 oct. 1933 spese de proces şi de executare fixate până acum în suma de 12.652. Lei, iar pentru spese de 2750+195. Lei fixate acum pentru cererea de licitaţie. Licitaţiunea se va ţine în ziua de 15 lunei Iulie 1940 ora 9 în locul oficial al C. F. uşa nr. 10 al Judecătoriei Reghin. Imobilele supuse la licitaţie nu pot fi vândute cu preţ mai mic decât cel de strigare. Dată Reghin la 12 Iunie 1940, ss. Tiberiu Silaghi sef. jud. L. S. ss. E. Cernea dir, cf.