Ilustratiunea Română, 1930 (Anul 2, nr. 1-27)

1930-01-01 / nr. 1

PR DIRECTORUL Doamnelor şi domnilor, aveţi „puţintică răbdare". Vei asista la o serie de reprezentaţii extraordinare: bia/a combuabilului roman: tragedie inbioratoare. Specialiştii şi consilierii tehnici: comedie de moravuri. htenirea traiului : farsă, 1 minau ser, (Opera romană) : pantomină, „bugetul" sau Dansul milioanelor : balet. Premiera piesei lpace: reprezentaţie de binefacere. Parlamentul: operetă. Legea chiriilor : poemă. Misiunea lui străinătate : feerie. CORUL SPECTATORILOR O, ce înşiruire tristă Plecam acum cu toţii afară Noi vrem să ne daţi o revistă Cuiar o revista unu iara. DIRECTORUL Doamnelor şi domnilor, vă rog foarte nun, nu plecaţi. va vomita o revistă. Alegeţi: „Gândirea", „Curierul Judiciar", „Vremea"... CORUL SPECTATORILOR Ideea voastră e grotească Nu ne mai duceţi cu glenara Revistă vrem , una burliaca Aşa cum e „Maior barbara". DIRECTORUL Perfect. Cum doriţi s-o jucăm : la stil expresionist. bau în perdele ( Corul. — Cu perdea '( TABLOUL I Percepţia (Decorul reprezintă un interior de birou de percepţie. in scena perceptorul şi contribuabilul). I nceptorul. — Ce tionţi ! Comn luuauitul. — Am venit să fac declaraţie pentru pună impozitelor. Percep,citt. — Voltim un formular. Compiecteaza-1. Contribuabilul. — (ia un formular, îl citeşte si scrie). Subsemnatul Tache Pripici, de profesie... cetăţean, declar ca veniturile ce am avut in anul 1979 sânt următoarele : 1) am următoarele întreprinderi : — Una moara stricata... auica gura soacrimii. — O cariera de piatră... la rixuebi. — O spălătorie ne rule... in lanulie. 2) Persoanele Um lamme aliate in sarcina mea sunt. . . — Una soţie, cum dovedesc cu două cucue în cap. — Una soacra, cum voveaesc cu perii albi. — Un baiat, cum dovedesc cu taxele scolare. — O fata, cum dovedesc cu un abonament la tuns. — Un nepot, cum dovedesc cu doua polite laise. — O mătuşă, cum voveaesc eu zece pistei. — Un bate cum dovedesc cu procesul de moştenire. — Un servitor, cum dovedesc cu cămăşile, pe care mi le poarta. — Un cumnat, cum dovedesc cu un tacâm in plus la masa. Perceptorul. — Şi acum plăteşte impozitele. Contribuabilul. — Care ? Perceptorul. — Impozitul direct pe venit, pentru că ai venit. (Contribuabilul plăteşte). Acuma plăteşte şi impozitul indirect. Contribuabilul. — Cum vine asta ? Perceptorul.Indirect, adică îmi dai ceva pe sub mână să nu te încarc, impozitul pe drumuri. Contribuabilul. — Nu mai am nimic. Am rămas pe drumuri. Perceptorul. — Scoate haina. (Contribuabilul se desbracă). Impozitul pe circulaţie. Contribuabilul. — Asta cu ce să-l plătesc '. Perceptorul. — Cu ghetele. Scoate ghetele. TABLOUL II Scrisoarea XXXXXXVlll (Decorul reprezintă un cabinet ministerial. Domnul ministru sta la birou şi scrie o scrisoare). „Din vale dela domenii Iţi scriu babe, drăcovenii iau din gura, vorba goala Ci pe o carte poştală Şi prin poştă, cum am spus bunde acuma satii cam sus. Te-aşi ruga mări ruga Să începi mâine a aia Şi să tragi o brazda bine Fauu-n vale la Rovine Ara pamantul, cum e Nu cala ca nai cu ce, le-aşi ruga mari apoi Să iei grapa cu doi uui , Şi să sauieni bade, bine Că de un, dă Oractu tine. După ce ai sămanţat Raspunde-mi recomandai De te lipseşte cumva Unelte sau altceva De eşti poate la strâmtoare Câ-ţi trimit altă scrisoare. Te-aşi ruga mari ruga lrmute-mi prin cineva Ce-i mai mandri-n valea ta O listă bună de loturi Şi vre-o cinci sute de votări Că şi eu trimite-voi Ce-i mai mândru pe la noi Legile, proecteie Biruri şi impozite Şi la urmă, cum îl foţi trimit un cazino. ^ V TABLOUL Ui • • t (Scena se petrece într'un cazinou. in sala de joc se joacă poker). Valetul. — (pentru a treia oara). Deschid ! Asul. r-- (cu necaz). Se cunoaște că ești valet. Deschizi mereu. Dania. — Dar ce are cu dumneata '? Valetul. — E de pică și are pica pe mine. Dania. — De ce ? Valetul. — E gelos . (sentimental). Hai să facem o pereeție. Dania. — (pudică). Eu... nu merg. * Popa. — Nu se uită la dumneata Vaietul. — Dumneata ce te amesteci ? Asta uu e joc pentru d-ta. Mai bine joacă uite popa, nu e popa. Popa. — (Jurând răzbunare). Lasa ca te tutore cu. Vaietul.— Doriți ceva '( Dama. — Mersi. Sânt servită. Popa.Lie trei ori, baletul. — (Decis). Dați-mi tot pachetul. Popa. — Mie una. -i Vaietul. — Cu ea ai să rămâi. Popa. — (împăciuitor). 1 acont ( Vaietul. — Ivu pot (Damei). Totul depinde de o vorbă a dumitale. Dama. — Tasse-parole. Asul. — (nerăbdător)» Ei ce faci ( Nu te pronunți? Valetul. — Lasă-mă s’o filez. Am mers la două capete. Asul. — Bat potu. Valetul. — Plătit. Popa. — Plus, de trei ori potu. Valetul. — Plătit ! Quintă ! Popa. — Ful! ! (Vaietul furios se face... culoare). Asul. — Faceţi cărţiie. Valetul. — Deschid. Dama. — Merg şi eu ! Valetul. — (în culmea fericirei). Te ador. Dama. — Plăteşti '! Valetul. — Tot ce vrei ? Dar unde te duci ? Asul. — Sunt mai mare. Popa. — (încântat). Ţi-a tras cacialmaua. TABLOUL IV (Scena reprezintă casa omului necăjit. Omul necăjit, cântă de unul singur cupletul : „Din când în când”). Azi vremuri grele îndurăm Şi nu e chip ca să sperăm să vezi noroacele trecând Aşa la rând. Te mulţumeşti să poţi avea Întâmplător câte ceva Macar, de nu se poate-n rând Din când în cami. # In piaţă orişi ce găseşti Coveie, muşchiuri, pasări, peşti Şi procopsiţii defilând Vezi cumpărând Tu cu o leafa de stib.şef Nu poţi să te întinzi la chef Şi le miroşi numai în gând Din când in când. Cucoanele, ce să mai spui Gospodăria-au pus-o-n cui Prin camere .leretecand Din când în când . Dar la şosea", făcând un tur La Piscopeasca că e ..jur“ Şi pe la danciuguri sâltmid Asta oricând Sânt don care ocupă post Susţin ci Sunt plătiţi prea prost In schimb prin cluburi tot la rând Cutrecrand in limuzme-i vezi trecândtot prin localuri petrecând î Şi la parchete depunând . Din când în când Când eşti logodnic, neapărat Eşti omu-ăl mai amorezat La cinci minute tremuram! Amor jurând Te-nsori şi anii au trecut Soţia e amor pierdut Şi o săruţi, mai mult fugând Din când in când. TABLOUL FINAL : Apoteoza (Decorul reprezintă o plăcintă imensă) Inbogăţitul. — Sărăcitul. Sărăcitul. — (către îmbogăţit). Se cunoaşte că ‘stai bine şi ai făcut pârâte in razboiu. Acum ai toată plăcinta. Vorba aceea: La plăcintă Înainte La război Înapoi. , Imbogă\itul. — Acum lucrurile s‘au schimbat dragă băete. La război : Înainte !... (vreme). Dar la plăcintă , înapoi! CORTINA Revista Politico-Mondeno-Socialo-Beletristică  ' • de N. KIRITISCU ÎLUSTRATiUNEA ROMÂNA