Inainte, iulie 1950 (Anul 7, nr. 1693-1718)

1950-07-22 / nr. 1711

PROLETARI DIN TOATE ȘI AL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN PMR BOU COMITETUJI PROVIZORIU JUDEȚEAN 5/ ORĂȘENESC * ANUL VII. NR. 1711 j______4 PAGINI 4 LEI | SÂMBĂTă 22 IULIe 1950 r Articolul tovarășului Stalin „Cu privire la unele probleme de lingvistică“ a fost tipărit în broșură de Editura P. M. R. Editura Partidului Muncitoresc Român a tipărit în broșură traducerea românească a articolului tovarășului Stalin „Cu privire la unele probleme de lingvistică“__ Răspuns tovarășei Craseninnicova“, apărut în Nr. 12 al revistei „Bolșevik“« Rezoluția Plenarei C. C. al P. M. R. cu privire la rezultatele verificării membrilor de partid și la primirea noilor membri in Partid T. Plenara C. C. al P.M.R., luând în discuție raportul cu privire la rezultatele verificării membrilor de partid, apreciază că verificarea efectuată în perioada Noembrie 1948 —Mai 195Q a constituit una din cele mai de seamă evenimente din viața Partidului nostru, confirmând pe deplin justețea Hotărîrii Congresului P.M.R. din Februarie 1948 asupra necesității de a trece la curățirea rândurilor Partidului de elementele oportuniste, străine și dușmane. Cu toate că au avut unele lipsuri în munca lor, Comisiile și Subcomisiile de Verificare și-au îndeplinit sarcinile date de C. C. de a verifica pe toți membrii Partidului și au muncit cu devotament, dând dovadă de un înalt simț de răspundere și de conștiință partinică. Plenara constată că verificarea s-a desfășurat în spiritul principialității partinice și a dus la consolidarea organizațiilor noastre de partid, la îmbogățirea experienței lor, constituind în acelaș timp un examen serios pentru fiecare membru de partid, o încercare a sincerității și devotamentului său față de Partid. La chemarea Partidului, clasa muncitoare, cele mai largi masse muncitoare de la orașe și sate, au răspuns prin sprijinirea muncii de curățire și întărire a Partidului și au trimis peste 200.000 de oameni ai muncii — reprezentând lin activ fără de partid — pentru a participa în mod efectiv la verificare, ceea ce constitue un succes politic deosebit de important al Partidului nostru. C. C. a prevenit organizațiile de partid că dușmanul nu vă sta cu brațele încrucișate față de măsurile de curățire a rândurilor Partidului, împotrivirea dușmanului a îmbrăcat forme din cele mai diferite, de la încercarea de a compromite pe membrii de partid cinstiți și de a deruta organele de verificare, până la acte de teroare și , în unele locuri, chiar asasinate. Planurile dușmanului de clasă, de a submina Partidul pe dinăuntru, au primit în cursul verificării o puternică lovitură. II. — Plenara subliniază că Partidul a obținut prin verificare o serie de rezultate importante: 1. — Principalul rezultat îl constitue descoperirea și eliminarea din rândurile Partidului a circa 192.000 de elemente exploatatoare, dușmane și străine de clasă, necinstite, descompuse sau necorespunzătoare — adică peste 200% din numărul total al membrilor pe care îi număra Partidul înainte de verificare. Dintre aceștia, aproape jumătate nu s-au prezentat la verificare, parte pentru a evita răscolirea trecutului, parte pentru că au fost înscriși în mod formal în Partid. 2. — Compoziția socială a Partidului a fost îmbunătățită, procentul de muncitori crescând cu 4o/o. In organele de conducere ale Partidului și în aparatul lor, procentul de muncitori a crescut de la 53o/o la 64 °/o, iar in posturile de răspundere din aparatul de Stat procentul de muncitori a crescut de la 24,2 o/0 la 40 °/o. Verificarea a dus la o mai bună cunoaștere a membrilor de partid și o mai justă repartizare a lor; peste 40.000 membri de partid au fost promovați în munci de conducere în organele de partid și de Stat. 3. — A crescut vigilența revoluționară a organizațiilor de partid și a membrilor de partid. Odată cu demascarea elementelor dușmane pătrunse în Partid și cunoașterea metodelor lor de subminare a Partidului, organizațiile de partid au reușit să descopere lipsuri și greșeli proprii în activitatea lor, luând o serie de măsuri pentru îmbunătățirea muncii de partid. Au fost combătute, tendințele împăciuitoriste față de dușmanul de clasă manifestate în unele organizații de partid și s’a îmbunătățit disciplina de partid. 4. — Metoda criticii și autocriticii — arma de îmbunătățire și desvoltare a întregii munci de partid — este mai larg și mai just aplicată; principiul democrației interne de partid se respectă cu mai multă fermitate; ai crescut interesul membrilor de partid pentru învățătură, pentru ridicarea nivelului lor politic și ideologic. 5. — Plenara subliniază că verificarea a scos la iveală haosul și dezordinea ce domneau în unele organizații de partid în privința păstrării documentelor de partid și a ținerii evidenței membrilor de partid, trecându-se la punerea retinei în acest important domeniu al vieții de partid. In urma verificării, Partidul a ieșit întărit din punct de vedere politic și organizatoric, s’a consolidat unitatea de voință și de acțiune a Partidului, a crescut nivelul întregii vieți de partid și combativitatea revoluționară a organizațiilor sale. III. — Plenara atrage atenția asupra unor învățăminte ce se desprind din analiza rezultatelor verificării membrilor de partid: 1. — Multe organizații de partid au călcat în mod grosolan prevederile Statutului Partidului nostru cu privire la primirea strict individuală în Partid, practicând metoda cu totul greșită a primirii în grupuri și pe bază de liste, în locul examinării individuale a celor care voiau să intre în Partid. Munca de primire în Partid se transformase într-o campanie, prin care organizațiile de partid urmăreau creșterea numărului de membri, în loc să se fi preocupat în primul rând de calitatea lor: învățătura marelui Lenin că „singurul partid de guvernământ din lume care nu se îngrijește de mărirea numărului de membri ci de verificarea calității lor, de curățirea Partidului de „cei strecurați” este partidul nostru, partidul clasei muncitoare”, trebue să fie o călăuză în munca Partidului nostru. 2. — fdatorită lipsei de vigilență revoluționară, nivelului politic scăzut și influențelor străine, datorită „bunăvoinței” oportuniste și atitudinii nepăsătoare de gură-cască, manifestate de numeroși membri de partid, a fost posibilă pătrunderea în rândurile Partidului a unui însemnat număr de elemente dușmane, străine de clasa muncitoare, descompuse, carieriste, oportuniste. Folosind lipsa de vigilență a organelor de partid, dușmanul de clasă a reușit să pătrundă în posturi de răspundere în aparatul de partid și de Stat și s-a strecurat mai ales în sectoarele de cadre, de unde putea să introducă și alte elemente străine, cu scopul de a submina Partidul pe dinăuntru, de a-i slăbi autoritatea în ochii masselor și a-l izola de masse, de a slăbi unitatea rândurilor sale. In unele locuri, dușmanul de clasă pătruns în Partid a izbutit să introducă metode de muncă străine Partidului: înăbușirea criticii, înlocuirea metodei muncii colective prin metoda de comandă, și să antreneze pe unii membri de partid și chiar unele organizații de partid in care domina spiritul anarhic mic-burghez în acțiuni contrarii liniei și directivelor Partidului. Partidul a înfrânt aceste manifestări dușmane, păstrând unitatea rândurilor sale în jurul Comitetului Central. 3. — Organizațiile de partid nu și-au însușit și nu au aplicat învățătura leninist-stalinistă asupra necesității ca in Partidul clasei muncitoare să precumpănească elementul proletar. Folosirea metodei de primire în partid, fără discernământ și în massă, a dus la năvala elementelor neproletare, mic-burgheze, în dauna elementelor proletare. Astfel, Partidul s-a umflat atingând spre sfârșitul anului 1947 un număr de peste 700.000 membri, din care numai 4 doe elemente muncitorești. Această stare de lucruri nu putea rămâne fără urmări, mai cu seamă în perioada grea din 1946—1947, când Partidul nostru ducea o luptă înverșunată împotriva partidelor burgheze și mic-burgheze, împotriva dreptei social-demiotcrate, pentru izolarea lor de masse, pentru unificarea politică a clasei muncitoare, pentru smulgerea întregii puteri politice din mâinile burgheziei. In aceste împrejurări, elementele neproletare mic-burgheze pătrunse în Partidul nostru manifestau șovăială și atitudini capitulante față de dușmanul de clasă, introduceau Spiritul mic-burghez în viața internă de partid denaturând uneori linia și directivele Partidului prin acțiuni anarhice. Plenara subliniază că linia stabilită de C.C. 1 pe baza principiilor organizatorice feminist-stainiste de primire a membrilor în partid și de asigurare a unei juste compoziții sociale a fost deformată la aplicarea ei în practică. Conducerea Partidului nu a dat destulă atenție și nu a controlat permanent activitatea organizațiilor de partid în acest domeniu. Unificarea Partidului Comunist Român și a partidului social-democrat a jucat în genere un mare rol pozitiv prin faptul că a lichidat sciziunea din sânul clasei muncitoare. In acelaș timp, unificarea cu partidul social-democrat — partid tipic mic-burghez, aflat vreme îndelungată la remorca partidelor burgheziei-moșierești — a pricinuit o și mai pronunțată înrăutățire a compoziției sociale a Partidului Muncitoresc Român și a adus o massă de elemente dușmane și străine de clasă în sânul său. IV. — Plenara C. C. al P.M.R., constatând că actuala compoziție socială a Partidului, cu numai 4200 elemente muncitorești, este nesatisfăcătoare, consideră că: 1. — Asigurarea unei juste reglementări a compoziției sociale a Partidului, în care să precumpănească elementul muncitoresc, este obligatorie pentru Partidul de tip nou. „Este necesar — ne învață tovarășul Stalin — să se realizeze maximum de omogenitate in Partidul nostru și, în orice caz, predominarea hotărîtă a compoziției muncitorești pe seama celei nemuncitorești. Partidul trebue și are datoria să facă aceasta, dacă vrea să se mențină ca Partid al clasei muncitoare”. 2. — Sarcinile mărețe ce stau în fața Partidului nostru: înfăptuirea directivelor politico-ecomomice ale primului nostru plain cincinal, desvoltarea industriei socialiste, transfformarea socialistă a agriculturii, creșterea nivelului de trai al masselor muncitoare, asigurarea desfășurării revoluției culturale, consolidarea continuă a Statului de democrație populară — necesită întărirea Partidului prin îmbunătățirea compoziției lui sociale și prin ridicarea calității membrilor de partid la nivelul avantgărzii revoluțiionare a clasei muncitoare. Realizarea acestor sarcini are loc în condițiunile ascuțirii luptei de clasă, când crește îndârjirea dușmanului intern și când în fața Partidelor Comuniste, deci și a Partidului nostru, stă sarcina centrală de apărare a păcii și de mobilizare a tuturor forțelor împotriva politicii de provocare a unui nou război mondial, duse de imperialismul american și de sateliții și agenturile lui, de teama bandei de spioni și asasini fasciști, Tito Rankovici. 3. — In răstimp de 2—3 ani procentul muncitorilor pe întregul Partid va trebui să crească la 60o/o prin primirea de noi elemente muncitorești și prin descreșterea procentului de elemente nemuncitorești mic-burgheze. Reglementarea compoziției sociale a Partidului nu trebue să fie realizată, în nici un caz prin metode mecanice, cum ar fi stabilirea de sus a sarcinilor după calendar, precum nu trebue să ia aspectul unei campanii. Ea este o sarcină permanentă, care trebue să fie legată de întărirea întregii munci a organizațiilor de partid. V. — Plenara C. C. al P.M.R., consideră că efectuarea cu succes a verificării a creat condiții favorabile pentru a se trece la primirea de noi membri în Partid. 1. — Ținând seama de învățămintele rezultate din verificarea membrilor de partid, Plenara subliniază că munca de primire a candidaților în Partid nu trebue să ia în nici un caz caracterul unei campanii și obligă toate organizațiile de partid: a) să respecte cu strictețe principiul primirii individuale în Partid; b) să asigure creșterea rândurilor Partidului astfel ca elementul muncitoresc să precumpănească un Partid; 1 c) să-și îndrepte preocuparea principală spre calitatea membrilor de partid; d) să întărească disciplina și să ridice vigilența revoluționară la nivelul sarcinilor politice ale Partidului. 2. — La primirea candidaților în Partid, organizațiile de partid se vor conduce după următoarele directive: a) Vor primi candidați și membri în Partid dintre elementele cele mai devotate cauzei clasjci muncitoare, care luptă cu fermitate pentru introducerea în viață a hotărîrilor Partidului și Guvernului, care muncesc cu devotament și abnegație la locul lor de muncă pentru îndeplinirea și depășirea planului de producție, carei prin exemplu personal ridică productivitatea muncii și disciplina în muncă, muncitori și muncitoare care arată tărie politică în fața greutăților, se dovedesc hotărîți în combaterea manifestărilor anarhice și șovăelilor mic-burgheze și luptă pentru întărirea Republicii Populare Române și aplicarea legilor ei. b) Vor recruta candidați în Partid în primiul rând dintre muncitorii din industria grea și din industria mare, cu un stagiu mai îndelungat în producție, hotărîți să meargă în avantgarda clasei muncitoare pentru realizarea sarcinilor construcției socialiste. _ :j c) Vor primi candidați în Partid dintre muncitorii din celelalte întreprinderi, dintre muncitori de la SMT, și Gospodăriile Agricole de Stat, dintre membri ai Gospodăriilor agricole colective, dintre muncitori agricoli și țărani intunicitori care s’au călit în lupta împotriva chiaburimii, care luptă pentru aplicarea măsurilor economice și politice ale Partidului și Guvernului și s’au dovedit hotărîți în lupta, pentru transformarea socialistă a agriculturii. ț d) Vor primi de asemlenea candidați în Partidi din rândurile tehnicienilor, inginerilor, oamenilor de știință care și-au pus toate cunoștințele și forțele lor de muncă în slujba construirii socialismului și și-au dovedit atașamentul față de clasa muncitoare. 3. — plenara indică organizațiilor de partid ca la primirea de candidați și membri în Partid! să acorde o atenție deosebită femeilor muncitoare, care constitue o însemnată forță revoluționară în lupta pentru pace și socialism. 4. — Ținând seama că Uniunea Tineretului] Muncitor este principala rezervă pentru complectarea rândurilor Partidului, Plenara cere organizațiilor de partid ca la primirea candidaților și membrilor în Partid să acorde o atenție deosebită celor miai verificați și merituoși membri ai U.T.M. care participă cu elan la construirea socialismului. 5. — Vor putea fi primiți în Partid ostași ai Armatei Republicii Populare Române, devotați cu trup și suflet Partidului, poporului muncitor și apărării cuceririlor lui revoluționare, care dau dovadă de patriotism fierbinte și își însușesc cu stăruință știința militară. j i. 6. — Primirea candidaților în Partid se va face în cea mai strictă ordine individuală și nu în grupări. Cel care artitează să fie primit candidat de partid va trebui să prezinte organizației de partid o cerere scrisă personal, să coimplecteze o adeziune conform modelului stabilit de C.C. al P.M.R. și să aibă recomandările cerute prin această hotărîre, precum și referințele organizațiilor și întreprinderilor în care a lucrat sau lucrează. înainte de a examina cererea de primire, birourile organizațiilor de bază sunt obligate să verifice cu atenție recomandările și referințele «»ndidatului. Organizațiile de bază vor discuta în adunare generală primirea candidaților de partid, în mod obligatoriu în prezența acestora și a membrilor de partid care i-au recomandat. Raportul asupra fiecărui candidat va fi făcut de însuși secretarul Organtiației de bază sau locțiitorul său, este contiuare în pagina 2-a). Plenara obligă Comitetele Județene și Raionale (de Plasă) să prelucreze această Rezoluție cu toate organele și organizațiile de partid și să o aducă la îndeplinire. Primirea de candidați în Partid va începe la 1 Octombrie 1950. • Dat fiind că verificarea activului și membrilor de partid, începută în Noembrie 1948 a fost terminată în întreaga țară, Comisia Centrală, Comisiile Județene și Subcomisiile de Verificare își încetează activitatea. Toate apelurile și cererile de rezolvare a diferitelor probleme legate de verificare se vor adresa colegiilor de Partid Județene și Comisiei Controlului de Partid a C. C. al P. M. R.