Inainte, iulie 1954 (Anul 11, nr. 2922-2947)

1954-07-22 / nr. 2939

Sa luptăm pentru descoperirea rezervelor interne Avintați în întrecerea socialistă pornită în cinstea zilei de 23 August, oamenii muncii de pe întreg cuprinsul regiunii Craiova reușesc să obțină succese importante, în lupta pentru transpunerea în viață a programului de măsuri economice elaborat de plenara C. C. al P. M. R., din august 1953. Traducerea în viață a acestui măreț program de măsuri necesită mobilizarea efectivă a rezervelor interne (mijloacele fixe și mijloacele circulante ale măririi producției), pentru a mări volumul producției industriale pe aceleași suprafețe de producție. In acest scop, oamenii muncii, tineri și vîrstnici, în frunte cu comuniștii, iau inițiative de preț în întrecere, pentru îmbunătățirea tehnologiei producției, pentru folosirea deplină a utilajului. Organizațiile de partid din numeroase întreprinderi, din regiunea Craiova, au înțeles sarcina ce le revine in ceea ce privește descoperirea și valorificarea rezervelor industriei. Astfel, la întreprinderea industrială de stat „Fructul romînesc” din orașul Craiova, ca rezultat al bunei organizări a muncii, s-a reușit ca, la data de 15 iulie, să se dea produse în contul ultimei decade a lunii. La combinatul „Prodaliment” din Tr. Severin, datorită colaborării creatoare între cadrele care conduc tehnologia producției și muncitori, s-a reușit în ultima perioadă, să se obțină un indice, superior celui planificat,1 îpoteea, ce privește calitatea produselor. Aplicînd metoda planului financiar de producție locomotivă al Klavdiei Baranoskaia, membrii colectivului de muncă, de la Depoul de locomotive din Craiova, au reușit să realizeze economii în valoare de 1.300.000 lei. In stația C. F. R. Craiova, ca rezultat al bunei organizări a întrecerii socialiste, pe baze concrete și operativitate in muncă, planul global, pe semestrul I, a fost depășit cu 24,55 la sută. Luptînd pentru continua îmbunătățire a folosirii mijloacelor fixe și circulante, tya&rii muncii din numeroase întreprinderi din regiunea Craiova au reușit să obțină indici sporiți de producție. Acolo unde comitetele de întreprindere s-au preocupat de organizarea concretă a întrecerii socialiste, unde conducerile tehnico-administrative au creat posibilități optime de lucru, prin punerea în aplicare a măsurilor tehnico-organizatorice, rezultatele au fost pozitive. Din păcate, însă, în regiunea Craiova, mai sunt întreprinderi cum ar fi „Electroputer“’, Centrul Mecanic Craiova, cooperativa meșteșugărească de producție „1 Septembrie” Tr. Severin, fabrica de confecții , T. Vladimirescu” din Tg. Jiu și altele, unde nu se dă atenția cuvenită descoperirii și valorificării rezervelor interne. Cum poate fi caracterizată starea de lucruri de la fabrica „Electroputere” Craiova (director Coman Dumitru), unde, datorită slabei munci ce se desfășoară în sectorul aprovizionării tehnico-materiale, pînă la data de 15 iulie a.c., nu se realizase, la unele sortimente, planul de producție nici în procent de 1 la sută? r Datorită lipsei de preocupare a colectivului de conducere de la Centrul Mecanic Craiova, (director Lupulescu Gr.), față de buna organizare a muncii, planul de producție, pe luna iunie, a fost realizat doar un procent de 83 la sută. t e La fabrica de confecții „T. Vladimirescu”, din Tg. Jiu (director Marin Marin), datorită faptului că unii membri din colectivul de conducere tolerează elementele care nu se preocupă de buna desfășurare a producției, timpul de lucru nu se folosește just. De asemenea, și consiliul de conducere al cooperativei meșteșugărești de producție din Tr. Severin (președinte Mitrică Gh.), manifestă tendințe de nepăsare față de problemele care interesează calitatea producției. Sînt cazuri, în special în întreprinderile economice de interes local, cînd, datorită slabei preocupări a colectivelor de conducere, nu se respectă indicii de calitate și nici sortimentele planificate. Aceste „prefaceri”, au dus la blocarea conturilor acestor întreprinderi. Planificările birocratice făcute „de sus” n-au corespuns realității. Astfel, în unele cazuri, cum ar fi în sectorul cooperatist, s-au făcut repartiții pentru producție, fără a se lua măsuri de aprovizionare cu materie primă, iar în altele s-a dat materie primă fără însă ca unitățile coordonatoare să aibă grijă de a face repartiții pe bază de beneficii. Mobilizarea tuturor posibilităților de care dispun unitățile noastre socialiste, în scopul respectării corelației dată prin plan, nu este la ordinea zilei în activitatea unora din întreprinderile noastre economice. Aceasta rezultă din faptul că prețul de cost la unele sortimente, în loc să fie redus, crește. Compartimentele tehnice din întreprinderi nu sînt preocupate să ridice de la o zi la alta nivelul tehnologiei producției, culcîndu-se unele pe laurii victoriilor, altele afundindu-se în nepăsare, multe profitînd de faptul că nu sînt controlate în muncă de către organele de partid, împotriva unor astfel de practici dăunătoare folosite, spre exemplu de conducerile fabricilor „Electroputere”, „T. Vladimirescu” și altele, trebuie îndreptată cu ascuțime critica maselor colectivului de muncă. Pentru îndeplinirea angajamentelor pe care și le-au luat, oamenii muncii au dreptul și trebuie să pretindă din partea conducerilor un sprijin corespunzător eforturilor lor. Sunt unii ingineri șefi și ingineri care stau nepăsători în fața celor mai importante probleme legate de perfecționarea producției, de colaborarea creatoare cu masele. Pe o parte din aceștia i-a depășit masele. E timpul ca, fără întîrziere, conducătorii de întreprinderi și organizațiile de partid să rezolve problema ridicării nivelului cadrelor ce conduc tehnologia producției, la nivelul actualelor sarcini. Trebuie pus capăt odată pentru totdeauna birocratismului și formalismului care mai există în problema dezvoltării inițiativei creatoare a maselor, în scopul descoperirii rezervelor producției. Acolo unde sunt greutăți în obținerea unei producții ritmice, să se facă studii în legătură cu mărirea numărului de schimburi —principal mijloc pentru sporirea timpului de funcționare a utilajului. Pentru îmbunătățirea calității producției, trebuie să se acorde atenția cuvenită bunei pregătiri de fabricație și alegerii celui mai rațional regim de lucru. O sarcină centrală atit a cadrelor de conducere tehnico-administrative, cît și a sindicatelor în actuala perioadă, trebuie să fie introducerea muncii după grafic — metodă sigură pentru îndeplinirea ritmică a planului de producție. La baza întregii activități a maselor — activitate menită să contribuie la descoperirea și valorificarea rezervelor interne — trebuie să stea munca politică și organizatorică. Organizațiile de partid trebuie să lichideze fără întîrziere cu superficialitatea și formalismul care mai există in problema descoperirii rezervelor interne. Ele trebuie să execute un control riguros asupra felului cum comitetele sindicale și conducerile tehnico-administrative sprijină activitatea creatoare a maselor, în scopul dezvoltării succeselor obținute pentru îndeplinirea angajamentelor luate in cinstea celei de a 10-a aniversări, a eliberării patriei noastre. ANUL X NR. 2939 JOI 22 IULIE 1954 4 pagini, 20 bani ÎN NUMĂRUL DE AZI. — Mecanizatorii de la S.M.T. Zănoaga folosesc metode înaintate la recoltat și treieriș. (pag. 2-a). — Au achitat autoimpunerea (pag. 2-a). — Tehnicianul pomicol. (pag. 2-a). — Opera progresistă a lui Vasile Alecsandri. (pag. 2-a). — Muncitorii de la „Electroputere” nu sunt sprijiniți în lupta pentru introducerea unui sever regim de economii, (pag. 3-a). — A 10-a aniversare a eliberării Poloniei, (pag. 3-a). — Notă: Să fie îmbunătățită calitatea produselor la cooperativa „1 Septembrie”. — Tr. Severin. (pag. 3-a). — Semnarea acordurilor cu privire la încetarea operațiunilor militare în Vietnam, Laos și Cambodgia. (pag. 4-a). — Scrisoarea adresată de Walter Ulbricht, Comitetului Executiv al partidului laburist englez. (pag. 4-a). — Convorbirea dintre Cin Enlai și Morgan Phillips, (pag. 4-a); Acordarea Premiului de Stat al R.P.R. pentru lucrările deosebit de valoroase realizate în anul 1952 Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Române a hotărît acordarea Premiului de Stat al Republicii Populare Romîne, pentru lucrările deosebit de valoroase realizate în anul 1952, după cum urmează: A. In domeniul științelor fizico-matematice Clasa I-a, în valoare de 50.000 lei Academicianului Simion S. Stoilow, profesor universitar — pentru lucrarea „Teoria funcțiilor de variabilă complexă”, vol. I. Clasa II-a, în valoare de 40.000 lei Gheorghe C. Vrinceanu, profesor universitar — pentru „Tratatul de geometrie diferențială”, vol. I și II. B. In domeniul științelor chimice Clasa III-a> în valoare de 25.000 lei 1. Ernest E. Varadi, inginer și Iosif A. Csörsz, mecanic — pentru fabricarea uleiului polar din nisipul bituminos. 2. Ilie Vasilescu, inginer — pentru obținerea acidului citric pe cale fermentativă din melasă. 3. Colectivului format din: Ion Gh. Gavăț, chimist; Salo V. Noehovvici, chimist și Adela R. Theodoru, chimistă — pentru realizarea de produse spumante. 4. Colectivului format din: Ca rol I. Lakner, inginer; Dumitru V. Dobrescu, inginer; Neii I. Lupan, inginer; Ion Gh. Mihailă, operator chimist — pentru realizarea de coloranți și produse intermediare. 5. Colectivului format din: Cristofor I. Simionescu, profesor universitar; Vasile Diaconescu, profesor universitar; Elena Calistru, conferențiar universitar; Eugen Popa, conferențiar universitar și Dorel Feldman, lector universitar — pentru contribuții la valorificarea proteinelor vegetale. C. In domeniul științelor tehnice și invențiilor Clasa I-a, în valoare de 50.000 lei 1. Dumitru Leonida, profesoringiner — pentru întreaga sa activitate didactico-științifică și pregătirea de cadre in domeniul energeticei. 2. Dorel I. Danischer, inginer — pentru lucrarea „Acționarea și automatizarea în curent alternativ a unui furnal modern de mare capacitate”. Clasa II-a, în valoare de 40.000 lei Colectivului format din: Vasile N. Dima, inginer; Alexandru A. Babeș, inginer și Nicolae S. Hoplitean, maistru — pentru metoda exploatării sării prin dizolvare dirijată. Clasa III-a> în valoare de 25.000 lei Colectivului format din: Ahile Sinescu, inginer; Geza Egy, inginer; Liviu Bicău, tehnician; Titus Bartiș, tehnician; Eugen Tabacs, tehnician și Ion Ratz, tehnician, — pentru cercetări asupra transformării prăjitoarelor de minereu. D. In domeniul științelor biologice Clasa I-a, în valoare de 50.000 lei Academicianului Traian Săvulescu, profesor universitar, președintele Academiei R.P.R. — pentru lucrarea „Monografia uredicalelor", vol. I și II; Clasa II-a, în valoare de 40.000 lei Sergiu I. Cărăuțu, profesor — pentru „Tratatul de 1hhtiologie”, Clasa III-a, în valoare de 25.000 lei IV. Knechtel, profesor pentru lucrarea „Thysanoptera”, E. In domeniul științelor agricole Clasa III-ai in valoare de 25.000 lei 1. Colectivului format din: Horia N. Groza, inginer agronom; Natalia Savu-Simulescu, inginer agronom și Mihai C. Georgescu, inginer agronom — pentru succese deosebite în mărirea recoltelor plantelor de cultură. 2. Colectivului format din: Emilian C. Popescu, inginer agronom; Gheorghe S. Ștefănescu, inginer agronom și Dumitru T. Ivănescu, tehnician agronom — pentru rezultatele obținute în activitatea de producție și științifică. 3. Colectivului format din: Ion I. Lupe, inginer; Nicolae I. Avramescu, inginer; Eugen V. Conțin, inginer; Nicolae Arfiri, inginer; Alexandru Gh. lonescu, inginer și Zeno I. Spîrchez, inginer — pentru studiile privind culturile forestiere de protecția timpului. 4. Ioan V. Suhaci, medic veterinară pentru realizarea de vaccinuri noi și în special vaccinul antipestos aviar și antiholeric aviar cu calități imunogene superioare. 5. Colectivului format din: Ion C. Donciulescu, tehnician; Manea C. Saul, electrician și Vasile V. Paloșeanu, tehnician — pentru realizările: incubator de mare volum, termostat electric pentru marile stațiuni de incubație și hală puierniță de tip industrial. Fin domeniul științelor geologice Clasa 11-a, in valoare de 40.000 lei. Ion L. Patruț și David M. Predă, geologi — pentru punerea în valoare a zăcămintelor de petrol din regiunea Pitești. 2. Virgil G. Ianovici, profesor universitar — pentru cercetări în vederea punerii în valoare a minereurilor sărace de fier, titan și fosfor. 3. Dumitru T. Ciupagea, geolog — pentru cercetări geologice. 4. Colectivului de geologi format din: Dumitru D. Ștefănescu, Coriolan /. Stoica, Gheorghe P Iancu, Octavian F. Nițulescu și Atanase M. Georgescu — pentru descoperirea unui masiv de sare în regiunea Pitești. 5. Miltiade Gh. Filipescu, profesor pentru lucrarea „Asupra vîrstei și stratigrafiei șisturilor negre din Carpații Orientali”. Clasa III-a> în valoare de 25.000 lei 1. Gheorghe Olteanu, geolog și Marin Țonescu, geolog, pentru punerea în valoare de noi zăcăminte petrolifere. 2. Lazar T. Pavelescu, geolog — pentru cercetări petrografice și economice. 3. Emil I. Liteanu, geolog — pentru lucrarea „Geologia zonei orașului București”. 6. In domeniul științelor medicale Clasa I-a, în valoare de 50.000 lei Academicianului Constantin I. Parhon, profesor universitar, președinte de onoare al Academiei R.P.R. și director al Institutului de Endocrinologie al Academiei R.P.R. — pentru îndelungata și valoroasa sa activitate științifică, Clasa II-a în valoare de 40.000 lei 1. Marius Xasta, membru corespondent al Academiei R.P.R., director al Institutului de Ftiziologie și Alfred Brill, conferențiar universitar, director adjunct al Institutului de Ftiziologie — pentru valoroasa activitate științifică depusă în domeniul ftiziologiei, pentru contribuția dată la elaborarea manualului de ftiziologie și pentru lucrarea „Chimioterapia în tratamentul tuberculozei”. 2. Dumitru V. Corabiescu, profesor universitar — pentru lucrările științifice referitoare la studiul rickettsiozelor și leptospirozelor. Clasa IlI-a> în valoare de 25.000 lei Ion furat, profesor universitar pentru tratatul „Mica chirurgie”; H. In domeniul științelor istorico-filologice Clasa II-a> în valoare de 40.000 lei Cercetătorilor științifici: Ion Nicolae Ionașcu, profesor universitar; Letiția Lăzărescu-Ionescu, conferențiar universitar; Barbu T. Cimpina, conferențiar universitar; Eugen L. Stânescu, conferențiar universitar și David I. Prodan, profesor universitar — pentru activitatea lor în redactarea volumelor de documente privind istoria Rominiei: Moldova 1551—1605 (4 volume); Țara Romînească 1526—1590 (4 volume) și Transilvania 1075—1300 (2 volume), apărute în anul 1952. I. In domeniul lucrărilor tehnice excepționale și perfecționărilor radicale a metodelor de producție Clasa II-a, în valoare de 30.000 lei 1. Colectivului format din: Ion P. Popescu, inginer: Vladimir A. Soleanicov, inginer: Stanislau I. Domanovschi, inginer; Armin M. Fischer, tehnician și Alexandru I. Friedman, tehnician — pentru realizarea unor mașini și dispozitive necesare industriei textile. 2. Colectivului format din: Ezichiu I.lleni, inginer; Gheorghe G. Manolescu, inginer și Aurelian M. Dăscălescu, inginer — pentru proiectări în industria chimică. 3. Dan Gh. Donțov, inginer — pentru realizarea unui dispozitiv de deparafinare a tubingului fără golirea lui. 4. Colectivului format din: Alexandru V. Berbereanu, inginer; Henri K. Aslan, inginer; Remi V. Florescu, inginer și Ovidiu I. Bi ziar, tehnician — pentru proiectarea și realizarea seriei de motoare sigure la explozie. Clasa III-a în valoare de 20.000 lei 1. Colectivului format din: Serghie I. Mânu, director; Ștefan V. Gabor, inginer; Bucur I. Lleia, brigadier; Constantin C. Pană, briga-’ dier; Gheorghe Gh. Mareș, sondor șef; Gheorghe I. Vîrjoghi, sondor; Hie I. Matei, sondor și Hie P. Ceasăr, sondor — pentru introducerea și extinderea forajului cu turbovivirul în R. P. R. 2. Colectivului format din: Nicolae Popa, inginer; Ion I. Birsu, inginer; Matei A. Tudor, tehnician; Viran N. Cugereanu, ajustor; Gh. I. Dumitru, lăcătuș; Ion Gh. Lascu, lăcătuș și Valentin A. Popovici lăcătuș — pentru construirea strungului carusel „23 August” de 6.000 mm, diametru; 3. Colectivului format din: Silviu S. Ecștein, inginer; Victor I. Ian [UNK]acovici, inginer; Emil R. Arendt, inginer; Erwin F. Hass, inginer și Nicolae Negulescu-Beju, tehnician ,— pentru realizarea seriei unitare de transformatori de forță „Dinamo”. 4. Colectivului format din: Dumitru M. Niculescu, inginer; Wilhelm P. N. Wagner, inginer; lori A. Crișan, inginer și Petre M. Săfătoiu, electrician — pentru realizarea motorului asincron de 1000 KW 300 rot min 5000 V. „Electroputere”. 5. Colectivului format din: Ștefan S. Angelescu, inginer; Mircea A. Slarmagiu, inginer; Ștefan S. Popovici, inginer; Nicolae V. Florea, maistru; Iuliu I. Panu, maistru și Wilhelm A. Gustbeth, montator —pentru introducerea și extinderea folosirii prefabricatelor de beton armat la construcții industriale și civile. 6. Colectivului format din: Alexandru A. Bradescu, inginer; Cornel D. Nistor, inginer; Alexandru I. Cipnigiu, inginer; Cornel Rottaru, inginer și Vasile I. Damian, dulgher — pentru introducerea folosirii de cofraje glisante la executarea silozurilor și perfecționarea acestui sistem. 7. Roman Boianciuc, maistru pentru realizarea de noi modele de instrumente muzicale. 8. Colectivului format din: Desideriu Jenei, inginer, Adalbert Orod, lăcătuș și Ludovic Jeremias, sudor, — pentru realizarea compresorului frigurifer tip 2 V 20 și a separatorului de lapte de 400 t/h. 9. Anton Bielusici, inginer și Anton G. Szikssay, tehnician penttru proiectarea și realizarea unor aparate și instalații în domeniul cinematografiei. 10. Marcel Weiss, inginer pentru realizarea de noi tipuri de cartoane dure. ,< A In numărul viitor al ziarului nostru vom publica, in continuare, lista lucrărilor care au primit Premiul de Stat al R.P.R. pe anul 1952, in următoarele domenii: proza, poezie, dramaturgie; muzică; cinematografie; pictură și artă grafică; sculptură; arhitectură; artă teatrală. Un nou post de radioamplificare La Depoul C.F.R. Craiova a fost instalat de curînd un post de radioamplificare, pentru deservire internă, cu difuzoare instalate în diferite puncte din incinta depoului. Această frumoasă realizare contribuie din plin la ridicarea nivelului cultural al muncitorilor, procurfndu-se în același timp și momente distractive prin muzica și știrile difuzate atit in timpul lucrului cît și în timpul repausului. GH. APOSTOLIADE coresps Crește numărul întovărășirilor agricole Zilele acestea, în comuna Secu raionul Strehaia, a avut loc inaugurarea unei noi întovărășiri agricole pe lângă cele 22 existente în raion. întovărășirea cuprinde 16 familii de țărani muncitori cu o suprafață de 27 ha. teren arabil. Membrii întovărășirii, și-au luat angajamentul să încheie contract cu S.M.T. Strehaia, pentru a de»« miriști ogoarele imediat după seceriș. . N. CRAIOVEANU mm* *