Inainte, iulie 1955 (Anul 12, nr. 3230-3256)

1955-07-22 / nr. 3248

Pag 2 Din activitatea sfaturilor populare Pentru buna desfășurare a transportului cerealelor Starea drumurilor are o înrîurire de seamă în desfășurarea în bune condițiuni a transportului de cereale în campania de strîngere a recoltelor și de colectare. De aceea comitetul executiv al sfatului popular raional Caracal a luat o serie de măsuri în vederea îmbunătățirii stării drumurilor ce leagă comunele de aici, de magaziile de cereale și de stațiile C.F.R. Prin folosirea unor fonduri din buget, s-au cărat 3.000 m. c. pietriș, din care 420 m. c. au fost împrăștiați pe șosele. Totodată prin contribuția în spuncă a țăranilor muncitori din comunele și satele raionului, au putut fi transportați 7.773 m. c. pietriș și 6.015 m.c. balast. In această direcție a fost îmbunătățită starea de circulație pe șoselele : Caracal-Amărăști, Caracal- Celar, Caracal-Boșoteni, Zănoagabaza Jianca, etc. De asemenea, au mai fost reparate podurile din comunele Drăghiceni, Celar, Amărăști, Scărișoara și Traian. Tot în această direcție au fost luate măsuri pentru reparara unor poduri și podețe din satul Reșca și Romula. Toate aceste măsuri cît și cele care sînt în prag de a fi realizate au fost inițiate de comitetul executiv al sfatului popular raional Caracal, pentru a asigura buna defășurare a transportului de cereale, una din condițiile principale pentru realizarea la timp a campaniei de strîngere a recoltelor și de colectare. ---------* *-----------Ca organe locale ale puterii de stat, sfaturile populare sunt chemate să desfășoare o intensă activitate pe tărâmul construcției economice și culturale. Sub îndrumarea organizațiilor de partid, sfaturile populare din regiunea noastră se străduiesc să se achite de aceste sarcini, antrenind la realizarea lor, masele largi de oameni ai muncii De aceea, nu există comună unde realizările sfaturilor populare să nu iasă în evidență, dovedind odată mai mult spiritul lor gospodăresc.. In activitatea sfaturilor populare mai există însă și unele deficiențe, care se cer lichidate cît mai curînd [UNK] Publicăm mai jos unele aspecte pozitive și critice din activitatea unor sfaturi populare din regiunea noastră. ----------------* *—---------- Căminul cultural din Gîrcov împrejmuită de un gărduleț vopsit în alb, de alei și ronduri de flori, se înalță impunătoare clădirea căminului cultural din comuna Gîrcov, raionul Corabia, construit de curînd prin munca voluntară a țăranilor muncitori. La construcția lui țăranii muncitori din comună au efectuat peste 1.200 zile de muncă voluntară. Construcția s-a terminat repede, fiindcă la construirea ei și-au dat contribuția zeci și sute de țărani muncitori din comună, lucru ce a făcut ca pe lîngă timpul scurt în care s-au executat lucrările, să se economisească din lupta alocată, aproape 120.000 lei. Rodnica activitate a comisiilor de femei Comisiile de femei din raionul Segarcea depun o stăruitoare activitate pe tărîmul antrenării maselor de femei, la realizarea sarcinilor sfaturilor populare pe linie economică. In această direcție, ele primesc un sprijin prețios din partea organizațiilor de partid și din partea comitetelor executive ale sfaturilor populare. O intensă activitate au depus comisiile de femei din raionul Segarcea, pe linia extinderii creșterii viermilor de mătase. In fiecare comună s-au ținut conferințe despre avantajele de care se bucură cetățenii, care cresc viermi de mătase, iar delegatele de femei au desfășurat în acest sens muncă din casă în casă, lămurind tot mai multe țărănci muncitoare de a crește cît mai mulți viermi de mătase. Datorită acestei munci stăruitoare, în raionul Segarcea au luat ființă un număr de 12 asociații pentru creșterea viermilor de mătase, care cuprind un număr de 156 femei. Astfel de asociații au luat ființă în comune ca Bîrza, Horezu Poienari, Intorsura și altele. O altă preocupare a comisiilor comunale de femei, a fost aceea de a determina pe țărăncile muncitoare să extindă suprafețele cultivate cu legume și zarzavaturi. Cele mai frumoase grădini sunt ale femeilor din comunele Țuglui, Fobșor și Drănic. Femeile au și început valorificarea legumelor și zarzavaturilor din grădinile lor. Lipsă de răspundere în campania de treieriș Luptînd pentru realizarea sarcinilor trasate de partid și guvern, harnicii mecanizatori de la SM.T. Laloș, raionul Olteț, au reparat la timp toate batozele necesare campaniei de treieriș, așa încît, acum cîtva timp, fiecare batoză a luat drumul comunei unde a fost repartizată pentru treieriș. Comuna Laloș a primit printre altele și o batoză nouă fabricată la uzinele „Tudor Vladimirescu”, care a fost instalată chiar lîngă sfatul popular comunal. La plecarea din stațiune, mecanizatorii s-au îngrijit ca batoza să fie în perfectă stare de funcționare și să nu-i lipsească nici o piesă. Normal era ca președintele sfatul popular comunal, tov. I. Filimon să ia măsuri pentru asigurarea securității batozei. Insă n-a făcut acest lucru, așa încît, după cîteva zile, au început să lipsească anumite piese ale batozei. Se pune întrebarea : cum va putea să treiere această batoză, dacă înainte de începerea treierișului îi lipsesc piese ? Desigur că față de această situație, președintele sfatului popular este direct răspunzător, și de aceasta va trebui să-i amintească sfatul popular raional, care nu trebuie să uite, că anul trecut, s-a petrecut o situație asemănătoare tot în comuna Laloș, și tot din vina președintelui sfatului popular comunal. IONESCU ANDREI coresp. A.* ÎNAINTE Mai mult sprijin activității tineretului Numeroase sînt inițiativele tinerilor din comuna Bistreț, raionul Băilești, care dornici de a-și aduce contribuția la buna desfășurare a campaniei de recoltare și treieriș, se străduiesc, să organizeze cît mai multe acțiuni care să vină în ajutorul acestei campanii. Astfel, organizația de tineret din această comună, a luat inițiativa să participe la serbările căminului cultural cu ocazia cărora să țină diferite conferințe în care să dea sfaturi țăranilor muncitori de felul cum aceștia pot să execute la timp lucrările prevăzute în campania agricolă. De asemenea organizația de tineret s-a preocupat de patronarea unei arii din comună și totodată a repartizat tineri care să sprijine munca de agitație la alte arii. Contrariu dorinței și inițiativei lor de a participa la buna desfășurare a lucrărilor agricole, sfatul popular al comunei și în mod special secretarul acestuia, pune greutăți în muncă și-i împiedică pe tineri de a-și desfășura munca după cum doresc. Î ntrucît dragostea de muncă și elanul tineresc se manifestă tot mai mult în preocupările tinerilor din această comună, organizația de partid și comitetul executiv al sfatului popular vor trebui să ia poziție hotărîtă față de acei ce îngreunează și nu sprijină munca tineretului, trăgînd cu asprime la răspundere pe cei ce se fac vinovați de astfel de abateri. C. ION coresp. Tinerii întîmpină Festivalul Festivalul Mondial al Tineretului și Studenților pentru pace și prietenie ce se va deschide în curînd la Varșovia, este întîmpinat și cinstit prin fapte deosebite de către tinerii din toate ramurile de activitate ale regiunii noastre. Cu un astfel de entuziasm în muncă, întîmpină Festivalul și tinerii din comunele raionului Băilești. Aceștia au amenajat pînă în prezent 14 terenuri sportive, la care s-au efectuat peste 2.000 de muncă voluntară. Tot în întîmpinarea Festivalului, tinerii din acest raion au executat privitul și combaterea dăunătorilor la sfecla de zahăr pe o suprafață de 60 ha. In aceste acțiuni o contribuție de seamă a fost adusă, prin munca depusă de tinerii din satul Bistreț, din comunele Perișor, Afumați, Amzulești și Boureni. De asemenea, organizațiile U.T.M. din comunele raionului au luat sub patronaj, pentru desfășurarea muncii în ariile de treier, 12 arii și totodata ei au repartizat din rîndurile organizației tineri pentru delegații de batoze. Tot din rîndul tinerilor s-au format echipe de pază a viitoarelor arii, bili de puncte sanitare, responsabiblioteci volante etc. Tinerii din comunele raionului Băilești se străduiesc să desfășoare o muncă rodnică în sectoarele lor de activitate, pentru ca prin succesele ce se obțin să întîmpine așa cum se cuvine marea sărbătoare a tineretului lumii. C. ANGHEL coresp. Reînnoiți abonamentele la ziarul „înainte“ Plata abonamentelor se poate face la toate oficiile poștale factorii poștali și la difuzorii voluntari din întreprinderi, instituții și de la sate. i'Bner t /f°:Yo4 ^r/Go#, LIBRETUL DE ECONOMII CU DISTIGURI illîfti CISTIM FATA 11 mm SCtIULDI MEDIU TJUMBTM Pentru îmbunătățirea muncii cultural—sportive în comuna Piscu Vechi în multe comune din cuprinsul raionului Calafat, activitatea cultural-sportivă se desfășoară în mod satisfăcător. Există totuși comune în care activitatea în acest domeniu lasă mult de dorit. Printre acestea se află și comuna Piscu Vechi. Cîteva exemple vor dovedii pe deplin justețea celor arătate mai sus. In cadrul căminului cultural „Tudor Vladimirescu" nu există o echipă artistică, iar tovarășul director Ion Mirea, nici acum cînd elevii sînt în vacanță, nu depune stăruință pentru îmbunătățirea muncii artistice în comună. De mult timp nu au fost organizate în cadrul căminului cultural, un festival artistic, seară culturală, sau șezătoare. La căminul cultural există un aparat de radio, care e defect încă de anul trecut. Conducerea căminului cultural și comitetul executiv al sfatului popular n-au luat nici o măsură pentru repararea lui, paralel cu delăsarea conducerii căminului cultural,se observă și o slabă activitate a bibliotecarei. Astfel, în cadrul bibliotecii nu au fost organizate recenzii de cărți, nu s-a luat nici o măsură în vederea desfășurării concursului „Iubiți cartea”, numărul cititorilor bibliotecii a scăzut simțitor. In ceea ce privește activitatea sportivă în comuna Piscu Vechi, sînt de asemenea o serie de lipsuri. Colectivul „Recolta” înființat în cadrul gospodăriei1 colective, și-a încetat de mult activitatea. Echipa de fotbal este descompletată, material sportiv nu există suficient, teren de fotbal și atletism, nu există , cel de volei e neamenajat. In ultima vreme nu s-a desfășurat nici o competiție sportivă. Tov. Florea Mortofleac, președintele colectivului sportiv a neglijat cu totul munca ce-i revenea. Nu este mai puțin adevărat că nici comitetul raional de cultură fizică și sport nu s-a preocupat de problema muncii sportive în comuna Piscu Vechi. Ar fi de dorit ca secțiile culturală și sportivă ale sfatului popular raional Calafat, să se intereseze mai îndeaproape de comunele unde munca se desfășoară defectuos. B. GHITA coresp. Cînd difuzarea presei este subapreciată Colectivul de muncitori și funcționari de la secția „Nădejdea” a gospodăriei de stat Moțăței, raionul Calafat, a făcut un număr de 8 abonamente la ziarele „Scînteia” și „înainte”. Ziarele trebuiau să fie aduse de factorii poștali ce aparțin oficiului P.T.T.R. Băilești, care circulă pe distanța Băilești—Nădejdea—Galicea Mare. Anul trecut, ziarele erau aduse cu întîrziere de 2—3 sau chiar 4 zile. Deși a fost seziat oficiul poștal Băilești pentru acest lucru, nu s-a luat nici o măsură. Ceva mai mult, în perioada de la 1 la 7 iulie, nu s-a primit nici un ziar. Conducerea oficiului poștal Băilești nu consideră că s-ar putea lua măsuri care să ducă la înlăturarea imediată a serioasei deficiențe amintită mai sus ? Slabă activitate culturală In cadrul căminului cultural din comuna Samarinești, raionul Strehaia, există serioase lipsuri în domeniul activității culturale. Tovarășul director al căminului cultural Constantin Cernică, nu lucrează după un plan de muncă, nu se ocupă de formarea unei echipe artistice și aproape întotdeauna ține căminul închis. Rareori se organizează la cămin cîte o conferință, iar, de cînd elevii au luat vacanță, nu s-a organizat nici o șezătoare. O vină îi revine comitetului executiv al sfatului popular comunal, care n-a luat măsuri pentru impulsionarea activității culturale. Ținînd seama că ne aflăm în perioada muncilor agricole la ariile de treier, conducerea căminului cultural din comuna Satîiarinești va trebui să ia măsuri pentru formarea unei brigăzi artistice de agitație, care să prezinte programe la locul de muncă, și să intensifice munca culturală la ariile de treier. GH. BEJENARU coresp. Concurs moto de regularitate și rezistență în dorința de a populariza în rîndul iubitorilor de sport, sportul cu motocicleta, comitetul regional A.V.S.AP.-Craiova, organizează in ziua de 24 iulie a. c., un concurs de regularitate și rezistență ce se va desfășura pe o distanță de 210 km. La acest concurs vor participa membri ai A.V.S.A.P., posesori de motocicletele din oraș și raionul Craiova, oraș și raionul Tr. Severin. Caracal. Concursul se va desfășura pe următorul traseu : Craiova — Balș — Găneasa— Caracal — Corabia — Caracal- Craiova. Media orară în concurs va fi de 40 km. Plecarea în acest concurs de regularitate și rezistență se va da din Craiova duminică 24 iulie a. c., în jurul orei 9, iar sosirea la Craiova se va face în aceeași zi în jurul orei 15. L ,4 A Tineretul studios din R.P.R. privește cu încredere viitorul In curînd va începe la Varșovia cel de al V-Iea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie. In școlile de toate gradele din țara noastră, tineretul a căutat să cucerească în cinstea celui de al V-lea Festival, noi succese la învățătură și în munca obștească, noi realizări în viața artistică și culturală. Participarea entuziastă a tineretului studios din țara noastră ia concursurile artistice, sportive, la activitatea căminelor culturale, precum și la toate acțiunile legate de întîmpinarea Festivalului, a constituit manifestarea dragostei de viață a unui tineret fericit, care trăiește într-o țară liberă. De curînd, pe marele stadion „23 August” din București, a avut loc serbarea sportivă a tineretului studios, organizată cu prilejul închiderii anului școlar. Peste 4000 de tineri au demonstrat în fața unui numeros public, manifestînd o puternică sete de viață și un optimism sănătos. Ei s-au angajat să ducă mai departe, în toate colțurile țării, îndemnul de a împleti întreaga activitate din timpul vacanței, cu acțiunile inițiate în întîmpinarea Festivalului. Tineretul din Republica Populară Romînă se mîndrește pe bună dreptate că trăiește într-o țară în care, datorită regimului de democrație populară, se poate bucura de vaste posibilități de dezvoltare, așa cum niciodată nu au cunoscut tinerii patriei noastre. Dezvoltarea continuă pe care a de NICOLAE DINULESCU prim locțiitor al ministrului învățămîntului, cunoscut-o invățămîntul de toate gradele din țara noastră, de la instaurarea regimului de democrație populară, a creat pentru tineretul patriei noastre vaste posibilități pentru învățătură. Reforma învățămîntului care a avut loc în anul 1948, a constituit un punct de cotitură în dezvoltarea învățămîntului nostru, întreg învățământul a devenit un învățămînt de stat, schimbîndu -și radical principiile de organizare. Pe baza acestei reforme, învățământul a căpătat un caracter unitar și o fundamentare cu adevărat științifică. După reformă, s-a dezvoltat considerabil rețeaua instituțiilor școlare de toate gradele. In vederea închiderii izvoarelor analfabetismului, învățămîntul elementar a devenit general și obligatoriu, creindu-se condițiile necesare pentru ca el să poată deveni o realitate. Statul nostru acordă o deosebită grijă dezvoltării învățămîntului elementar, care constituie baza culturalizării întregului popor. Numărul școlilor elementare a crescut față de anul 1938 cu peste 2501 unități cuprinzînd toți copiii de vîrstă școlară. Nenumărate școli medii au fost înființate pentru fiii oamenilor muncii. S-au creat școli profesionale și școli tehnice, pentru calificarea tineretului în diferitele meserii necesare producției. Pentru pregătirea cadrelor de învățători au fost organizate școli pedagogice. O mare atenție acordă statul nostru democrat popular învățămîntului superior. După reformă, acest sector s-a întărit și dezvoltat an de an, în strînsă legătură cu cerințele de cadre superioare tehnice, științifice și didactice ale economiei naționale și ale sectorului socialcultural. Numărul studenților cuprinși în instituțiile de învățămînt superior s-a dublat față de anul 1938/39. Dreptul la învățătură al minorităților naționale a devenit o realitate. Azi există în țara noastră școli în 15 limbi materne ale minorităților naționale. De asemenea, funcționează în limba maghiară, o universitate, un institut de medicină și farmacie, un institut de teatru, precum și secții și facultăți pe lângă unele institute. Statul democrat popular manifestă o grijă permanentă pentru pregătirea cadrelor de specialiști și cercetători în toate domeniile de activitate. Porțile școlilor de toate gradele — elementare, medii și superioare — s-au deschis în anii puterii populare pentru milioane de tineri, fii ai oamenilor muncii. Setea de cunoștințe caracterizează, însă, nu numai tineretul în patria noastră. Muncitorii din fabrici, de pe ogoare și șantiere, tineri și vîrstnici, își dau seama pe zi ce trece că au tot mai multă nevoie de știință înaintată. A fost înființat invățămîntul superior fără frecvență, care dă posibilitate celor aflați în producție să-și completeze studiile și să devină specialiști cu înaltă calificare. Dreptul la învățătură înscris în Constituția țării noastre este garantat prin crearea condițiilor materiale corespunzătoare, prin acordarea burselor de stat elevilor și studenților merituoși. In timp ce în anul 1938/39 numai 10 la sută din numărul studenților erau bursieri, astăzi numărul studenților bursieri reprezintă circa 60 la sută din totalul studenților. A crescut considerabil numărul internatelor și al căminelor. Răspunzînd cu dragoste și devotament grijii pe care statul democrat popular o poartă tinerelor vlăstare, tineretul studios din patria noastră muncește cu entuziasm pentru însușirea științei, tehnicii și culturii, străduindu-se să sporească prin munca sa succesele poporului nostru care construiește socialismul. Tinerii elevi învață cu sîrguință, se pregătesc cu temeinicie pentru noua lor profesiune, pentru viață. Ei învață să îmbine cunoștințele teoretice cu cele practice, pentru a putea fi cu adevărat folositori colectivității. In timp ce în trecut, absolventul instituției de învățămînt superior se întreba cu grijă dacă va reuși să-și găsească un loc de muncă sau va fi silit să îngroașe rîndurile șomerilor, astăzi statul de democrație populară, asigură pe deplin repartizarea în producție a tuturor absolvenților instituțiilor de învățămînt superior, în specialitatea pentru care s-au pregătit. Dezvoltarea considerabilă a industriei, lărgirea bazei energetice, intensificarea cercetărilor geologice, dezvoltarea extracției și prelucrării cărbunilor, petrolului, a minereurilor feroase și neferoase, dezvoltarea industriei chimice, a transporturilor, creșterea industriei producătoare de bunuri de larg consum și a producției agricole, cer un număr mare de cadre superioare, capabile să participe efectiv la dezvoltarea tuturor ramurilor economice și culturale. Dragostea tineretului nostru studios față de știința pusă în slujba vieții, se manifestă cu deosebire în avîntul luat de cercetarea științifică. Cu ajutorul cadrelor didactice, tineretul nostru studios din școli și facultăți învață să facă primii pași în cercetarea științifică. In ultimii ani, activitatea științifică a studenților a luat un serios avint. Pentru a le da studenților posibilitatea să desfășoare o activitate științifică independentă, să aprofundeze cunoștințele lor în diferitele domenii ale științei — în instituțiile noastre de învățămînt superior au luat ființă cercuri științifice și asociații științifice studențești. Numai în anul 1954/55 au funcționat peste 500 cercuri științifice, cuprinzînd aproximativ 10.000 de studenți. La sfirșitul acestui an universitar au avut loc în instituțiile de învățămînt superior sesiuni științifice ale studenților organizate în cinstea celui de al cincilea Festival Mondial al Tineretului. In cele mai mari centre universitare, București, Cluj, Iași și Timișoara, s-au desfășurat conferințe orășenești ale cercurilor științifice. Organizarea anuală a conseripnțelor științifice studențești, crearea condițiilor pentru aplicarea în practică a realizărilor științifice ale studenților, constituie pentru tineretul nostru studios un puternic ) îndemn pentru intensificarea inimii creatoare. Studenții care s-au distins în mod deosebit în timpul facultății în activitatea didactică și științifică au posibilitatea să studieze mai departe prin sistemul aspirantură pentru a deveni cadre didactice și cercetători științifici. Statul nostru le asigură acestora burse și indemnizații, le creează condiții bune de lucru. Sînt numeroase exemplele de tineri absolvenți ai instituțiillor de învățămînt superior repartizați în instituțiile de cercetări științifice sau în instituțiile de învățămînt superior, ca asistenți sau aspiranți care, prin munca lor susținută și bine îndrumată, au reușit să obțină frumoase realizări pe tărîm științific. Intre laureații Premiului de Stat în diferitele domenii ale științei figurează și numeroase cadre tinere, care, cu puțini ani in urmă au absolvit instituțiile de invățămînt superior. Tineretul nostru, plin de încredere în viitor, își pune la baza activității sale dragostea nemărginită față de patria care-l ajută să-și vadă împlinite năzuințele sale cele mai îndrăznețe. In aceste zile, tineretul studios din țara noastră, trimite un călduros salut tineretului care se va întruni în cel de al cincilea Festival Mondial, cu care se declară solidar in lupta pentru o viață pușnică și îmbelșugată, A