Inainte, aprilie 1971 (Anul 28, nr. 8107-8132)

1971-04-22 / nr. 8125

JOI 22 APRILIE 1971 ANUL XXVII — NR. 81254 PAGINI 30 BANI CINSTIND GLORIOSUL JUBILEU AL PARTIDULUI Uzina de reparații auto în secțiile și atelierele Uzinei de reparații auto Craiova, muncitorii, inginerii și tehnicienii, în frunte cu comuniștii, continuă să desfășoare o activitate susținută, entuziastă, în cinstea gloriosului jubileu al partidului. După cum ne-a informat ing. Șt. Combei, inginerul șef al uzinei, datorită eforturilor susținute depuse de întregul colectiv de muncă și traducerii în viață a unui ansamblu de măsuri tehnico-organizatorice pe linia organizării științifice producției și a muncii, în primul trimestru al anului curent s-a înregistrat o producție globală și o marfă suplimentară în valoare de 1 259 000 și respectiv 1 456 000 lei față de 1 500 000 și 1 600 000 cît e prevăzut să se suplimenteze angajamentele la acești principali indicatori pînă la 8 Mai. Totodată, s-a înregistrat un beneficiu peste prevederile planificate în valoare de 1,2 milioane lei. Este demn de remarcat faptul că, prin dimensionarea corespunzătoare a locurilor de muncă, perfecționarea sistemului de aprovizionare, urmărirea operativă, pe baza graficelor de producție, a felului cum se îndeplinesc indicatorii de plan cît și prin crearea decalajelor necesare de la o fază tehnologică la alta, în perioada analizată s-a înregistrat o îndeplinire ritmică a sarcinilor (32,6 la sută în decada I, 33,4 la sută în decada a II-a și 34 la sută în decada a VI-a), asigurîndu-se în felul acesta o livrare la timp a mașinilor reparate. Manifestări consacrate semicentenarului partidului Ieri dupa-amiaza a avut loc la Universitate deschiderea celei de-a patra sesiuni de comunicări a cercurilor științifice studențești, importantă manifestare dedicată semicentenarului partidului. In cuvîntul de deschidere, conf. Tiberiu Nicola, prorector al Universității, a subliniat importanța acestei manifestări științifice, devenită tradițională în viața universitară craioveană. Luind cuvîntul in continuare, asist. Romulus Mocanu, președintele C.U.A.S. pe Universitate, a efectuat un succint bilanț al cercetării științifice studențești din centrul universitar craiovean. In încheiere, studentul Ion Filat din anul al III-lea al Facultății de studii economice a prezentat referatul „Crearea P.C.R. — moment crucial în istoria poporului român“. In continuarea sesiunii s-a trecut la susținerea comunicărilor pe secții. Printre manifestările dedicate apropiatului jubileu al partidului se numără și expunerea efectuată de academicianul Ștefan Milcu, vicepreședinte al Academiei R.S.R., prvind unele probleme ale dezvoltării antropologiei în ultimii 25 de ani. Ținută la Facultatea de medicină din Craiova, expunerea a fost urmărită cu un real interes de către cadrele didactice și studenții de la facultatea respectivă, precum și de numeroși medici din municipiul Craiova. U. E. I. S. O altă unitate economică craioveană care raportează importante depășiri de plan la toți indicatorii este Unitatea de exploatare și industrializare lemnului. Muncitorii, inginerii și tehnicienii din sectoarele de exploatare și industrializare a lemnului au realizat deja la data de 12 aprilie planul valoric la producția globală și marfă revenit pe primele patru luni. Valentina Boiangiu, șefa serviciului plan din cadrul U.E.S.S., ne-a relatat că angajamentul suplimentar de a realiza pînă la 8 Mai 1 000 000 lei producție marfă a fost depășit în modul substanțial. De altfel, planul fiz zio la sortimente a fost, de a §a semenea, depășit. Intre altele, §j s-au dat peste prevederile de §j plan 2834 mo bușteni de stejar, js§ 4123 bușteni diverse specii, 355 j§ mo lemn celuloză, 4108 tone g lemn de foc. Folosind la întreaga capacitate mecanismele din 5 dotare pentru apropiatul și Incărcatul materialului lemnos, |§ colectivele de muncă din sectoarele de exploatare Calafat, Sadova și Craiova, conduse de j Marin Calangiu, Ionel Stoica și Victor Ivănescu, au reușit să depășească indicii planificați de la utilizare a masei lemnoase la toate esențele. La fag, spre exemplu, indicele de utilizare a fost de 65,3 la sută față de 61,8 la sută, iar la stejar de 61,4 la sută față de 54,8 la sută. Depășirea indicilor planificați a fost posibilă și ca urmare a unei sortări mai judicioase masei lemnoase, permițind să a se obțină produse de calitate superioară în valoare de 1 400 000 lei. De asemenea, s-a înregistrat un spor la producția globală de 1 093 000 lei pe seama creșterii productivității muncii, indicator care a fost îndeplinit în proporție de 103,8 la sută. A. POPESCU Muzeul de artă din Craiova Foto : Nicu-Dan Gelep I. A. S. AVICOLA a primit diploma de unitate evidențiată pe ramură Ieri a avut loc festivitatea de decernare — penibriu a doua oară consecutiv — a diplomei de unitate fruntașă pe ramură I.A.S. Avicola. La acest important eveniment din viața lucrătorilor unității amintite au participat i ing. Stan Țîrlea, director general al Trustului Avicol București, Gheorghe Lupu, secretar al Comitetului municipal Craiova al P.C.R., Octavian Ciobanu din partea Uniunii sindicatelor din agricultură, industria alimentară, silvicultură și ape, Ioana Florea din partea Consiliului județean al sindicatelor și alții. In informarea prezentată cu acest prilej, dr. Oprea Ciorobanu, directorul I.A.S. Avicola, a expus tabloul realizărilor unității respective, subliniind că în 1970 s-a realizat un beneficiu care se cifrează la 24.488.000 lei față de 12.295.000 cît a fost planificat. In cuvîntul lot Florentina Bell, Constantin Mic, Stela Vodislav, Ion Bărăga, făcîndu-se ecoul voinței tuturor lucrătorilor unității, s-au angajat să depună toate eforturile pentru ca I.A.S. Avicola să primească și pentru realizările din acest an diploma de unitate evidențiată pe ramură. După luminarea diplomei, tovarășii Octavian Ciobanu, Stan Țîrlea și Gheorghe Lupu au felicitat călduros lucrătorii I.A.S. Avicola pentru succesele remarcabile obținute în îndeplinirea planului de producție la toți indicatorii. Cei prezenți la festivitate — muncitori, ingineri, tehnicieni — au adoptat textul unei telegrame trimisă C.C. al P.C.R., personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, prin care se angajează ca pînă la 8 mai să livreze peste plan 2 milioane buc. ouă și să realizeze, de asemenea, peste plan beneficii în valoare de 500 mii lei. Festivitatea s-a încheiat cu un frumos program artistic prezentat de brigada artistică a I.A.S. Avicola. Industria și comerțul în fața unei sarcini comunetermenele de pentru bunurile Una din manifestările legii economice a creșterii productivității muncii sociale este și îmbunătățirea calității produselor. Această problemă a calității este legată nemijlocit de transformările survenite în societatea contemporană, fapt pentru care, prin apariția legii privind asigurarea și controlul calității, ea a fost ridicată la rang de politică de stat. Dar pentru ca unele produse să fie competitive la nivelul cerințelor, ele trebuie să îndeplinească unele caracteristici calitative de fiabilitate și mentenabilitate, care asigură așa numita calitate comercială tradusă, în cazul bunurilor agroalimentare, în termenul de garanție. Acest factor este însă controversat în ultimul timp, în funcție de prisma prin care este văzut de către furnizor sau beneficiar, adică de indulgență sau exigență. Cu ocazia controalelor efectuate de către specialiștii Inspectoratului general de stat pentru controlul calității, atît La unitățile producătoare, cît și la unitățile de desfacere a acestor produse, s-au făcut unele constatări din care se desprind deficiențe atît la nivel de fabricație cît și la nivel de comerț. Bunăoară, este știut faptul că pentru obținerea unui produs care să întrunească toți parametrii calitativi este necesar ca, în primul rînd, materia primă folosită să fie de cea mai bună calitate. Dar numai realizarea acestui deziderat nu poate da rezultatele scontate dacă întregul proces tehnologic nu este respectat întrutotul. Un produs alimentar care a fost realizat în condițiile cerute de comerț se încadrează, în funcție de ingredientele sale, într-un termen de garanție. Acest termen de garanție asigură integral calitatea lui, în cazul respectării unor condiții adecvate de depozitare — temperatură, umiditate, luminozitate, aerisire etc. Dacă însă rețeta de fabricație nu a fost respectată, sau calitatea materiei prime a fost inferioară, produsul finit realizat nu va mai putea să se încadreze în acest termen de garanție. Cu ocazia controlului efectuat la depozitele I.C.R.A. Craiova s-a constatat că o bună parte din conservele de legume-fructe, realizate de către colectivul Fabricii de conserve Caracal, erau necorespunzătoare, prezentînd bombaje, ca urmare a unei substerilizări sau folosirii de materii prime necorespunzătoare ori cu aspectul, gustul și mirosul modificate. (Așa a fost cazul conservelor din carne de porc cu fasole, costiță cu fasole, pilaf cu carne de porc, mazăre boabe). Pentru ca evidența încadrării produselor în termenul de garanție să Ing. DUMITRU BORA inspector șef, grupa agroalimentară a Direcției teritoriale Craiova a I.G.S.C.C. (Continuare în pag. a III-a) garanție alimentare I. A. S. Avicola Craiova. Sub directa îndrumare a șefului de fermă, dr. Nicolae Benediuc, se pregătește un nou lot de puicuțe pentru reproducție, care vor popula în viitor halele de oua* Foto : R. Florian IlN ZONA COLINARA șas SIV/WAWAWAVWAWAV . La cooperativa agricolă Balo§gta, membrii consiliului de conducere și specialiștii și-au organnizat astfel activitatea încît, într-o perioadă scurtă, să fie citl prinsă o rază de acțiune cît mai mare. Inginerul șef al unității, Chiriță Țăligrădeanuu, prezentă în mijlocul mecanizatorilor, subpraveghea lucrarea de însămînare a porumbului executată de l g mecanizatorii Marin Neniu și Ion Preda, In tarlaua Cioroieni De asemenea, tractoriștii Nicolae Preda și Marin Craioveanu executau lucrări de pregătire a patului germinativ, încadrîndu-se perfect în normele agrotehnice cerute de cultura porumbului. In aceeași zi, cooperatorii Însămînțau manual porumb pe pantele dealului „Cioarecu“. Este demn de menționat că unitatea a reușit să însămînțeze toate culturile din epoca întîi și 100 ha de in, în perioa ra rea, în ritm susținut, o lucrăculinară. Cu toate acestea, mezești, lucrînd în condiții grele, ășească perioadele critice și să planteze cartofii, ceapa și usturioarea-soarelui și se pregătea usturii porumbului, convins și mai mult de efortul cuta lucrări de bună calitate activității din aceste cooperative da optimă. De asemenea, a însămînțat peste 30 la sută din suprafața planificată cu porumb. O activitate susținută se desfășura în brigada întîi condusă de Elena Albăstroiu. O parte din cooperatori lucrau la plantatul cartofilor de toamnă în punctul „Cazane“, iar alții la însămînțatul porumbului. Ne-a impresionat plăcut modul în care executau lucrările agricole cooperatorii Constantin Albăstroiu, Ilie Șandru, Ion Bică, Petre Oprea și mulți alții. „Vom întreprinde toate măsurile posibile — ne a preciza președintele cooperațivei agricole, Marin Smaranda- i este — pentru a termina cît mai grabnic însămînțatul porumbu lui“. I Șr la cooperativa agricolă Murigaș, în aceeași zi mecanizatorii și specialistul au răspuns cu promptitudine cerințelor de producție. In jurul orei 8, șapte mecanizatori lucrau la pregătirea patului germinativ și însămînțatul florii-soarelui, în tar jlaua „Valea Mare“, sub supravegherea directă a inginerului șef Marin Cartianu. Prezența specialistului în cîmp, acolo unde se hotărăște soarta recoltei . A. NICOLA j (Continuare în pag. a III-a) j Se impune ritmului intensificarea însămînțării porumbului Timpul instabil din această primăvară a îngreunat desfășurilor din cooperativele agricole și, în special, în cele din zona canitatorii și cooperatorii de pe raza comunelor Murgaș și Bal au reușit, printr-o muncă perseverentă și organizată, să depinsămînțeze integral culturile de ovăz, mazăre și lucerna, săroiul. Zilele trecute se însămînțau ultimele suprafețe de in și patul germinativ pentru suprafețele mecanizabile destinate cn raidul întreprins la 19 aprilie în aceste unități ne-am mecanizatorilor și cooperatorilor, de hotărîrea acestora de a exe dar și de necesitatea impulsionarii ritmului de desfășurare a a agricole. La cooperativa agricolă din Galicea Mare semănatul porumbului se desfășoară ritm susținut și de bună calitate într-un = • SIMPOZION PE TEME ECONOMICE Cabinetul județean pentru probleme de organizare științifică a producției și a muncii DÎilj a organizat un simpozion pe tema : „Calcului dobinzilor și reducerii cheltuielilor — o sarcină economică a inginerilor și economiștilor“. Peste 300 de economiști, ingineri și cadre de conducere din întreprinderi și organizații de construcții au audiat cu acest prilej referatele : „Cooperarea între economiști și ingineri în urmărirea exactă a cheltuielilor de producție, mijloc de seamă în reducerea prețului de cost și sporirea eficienței economice“ ; „Aplicații practice la Uzina „Electroputere“ privind cooperarea dintre economiști și ingineri în elaborarea unor tehnologii superioare și a unei metode îmbunătățite de lansare a producției, de planificare, urmărire și reducere a prețului de cost“. ÎN SISTEMUL DE IRIGAȚII CALAFAT-BĂILEȘTI, PRIMELE CANTITĂȚI DE APĂ LIVRATE BENEFICIARILOR Intrînd în funcțiune cu întreaga capacitate de peste 42 metri cubi pe secundă, stația de pompare de la Basarabi a sistemului de irigații Calafat-Băilești a furnizat ieri primele cantități de apă pentru beneficiari. La minele de control ale stăvilarelor se înregistrează din oră în oră un debit tot mai mare. Cooperativele agricole din Tunarii Vechi și Rast, care au început plantatul legumelor în cîmp, au și început să folosească apa pentru irigat. Cu acest prilej, au început probele de funcționare și la celelalte stații de pompare și punere sub presiune amplasate pe magistratul Basarabi-Birca. • VERNISAJ PLASTIC La Casa de cultură a municipiului Craiova a avut loc vernisajul expoziției „Profiluri contemporane“, cu lucrări ale actorului Barbu Morcovescu-Barmo. Expoziția cuprinde peste 100 de lucrări de grafică (portrete, caricaturi) și pictură. Au fost prezenți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, personalități ale vieții cultural-artistice, un numeros public. • ÎNTÎLNIRE CU SCRIITORUL ȘERBAN NEDELCU Ieri după-amiază, în cadrul manifestărilor organizate cu prilejul „Decadei cărții românești“, scriitorul Șerban Nedelcu, autorul volumelor „Ce-i mai de preț in luime“, „Raba — sora haiducilor“ ș.a., s.a intîlnit, la librăria „Ramuri" din Craiova, cu numeroși cititori. După prezentarea volumelor aparute, scriitorul a dat autografe cititorilor.  PE PLANȘETELE PROIECTANȚILOR In prezent, pe planșetele proiectanților de la Institutul județean de proiectare — Dolj se află in lucru elaborarea schițelor de sistematizare pentru comunele Siliștea Crucii, Cerăt, Almăj și Lipov. De la începutul anului și pînă acum, s-au mai întocmit schițe de sistematizare pentru comunele Seaca de Cîmp, Cioroiași, Afumați și Urzicuța. Ele vor fi supuse dezbaterii publice în adunările populare și vor fi avizate de comisiile comunale de sistematizare. curier cotidian Simboluri ale primăverii Foto : FI. Roșoga GAROAFE ROȘII Momentul acesta de tensiune emoțională din opera lui Gheorghe Dumitrescu este desigur cunoscut multora : momentul în care tînăra luptătoare comunistă în ilegalitate împarte garoafe roșii și — o dată cu ele — chemări, îndemnuri, speranțe . Cumpărați garoafe roșii Că în fiecare floare E o șoaptă de speranță Și credință arzătoare Inimi calde bat în ele Și în rouă lor curată Strălucesc nestinse stele ! Cumpărați garoafe roșii Florile speranței, flori !... Mi-au revenit în minte cuvintele, viersul și incandescența acestui vibrant monolog, cu cîteva clipe înaintea așezării pentru scrisul acestor efuziuni. Înaintasem sub soarele de april pe străzile Craiovei, cînd am văzut pe bătrînul venerabil care este Gheorghe Jianu — luptătorul comunist din ilegalitate — strîngînd la inimă, cu dragoste dar și cu sfiala omului de rară modestie — cîteva buchete de garoafe roșii ca focul. Cunoscuții înstîlniți în stradă îl salutau cu respect, îi zîmbeau, împărtășindu-i bucuria. — Am fost la o adunare de tineret... Mi-au dat flori — explica. (sau, parcă mai mult se scuza) — octogenarul învățat mai mult cu lupta decit cu onorurile. Și a adăugat : minunați sînt copiii ăștia !... In acest prag aniversar cînd vom înălța imnuri de slavă partidului — sărbătoritul țării, vechii luptători sînt neîncetat oaspeți de onoare la evocări vibrante, la ceasuri de popas sub arborele albastru al amintirilor. Și de fiecare dată, ca la marile încununări ale biruitorilor, primesc văpaia inimilor și a florilor — ofrandă de inimă. Vechii luptători care au răspuns poftirii oamenilor acestor plaiuri — veniți să constate cît am înaintat și cît am dus mai departe opera de ei începută — au părăsit incintele sărbătorești cu brațele încărcate cu garoafele roșii ale bucuriei și prețuirii. Garoafa roșie a fost și rămîne simbol. Simbol al jertfei — ieri. Simbol al recunoștinței și al vrerii noastre de înaintare — astăzi. Simbol al roșului de flamură și al aprinselor idealuri de propășire. ...Și parcă niciodată ca în acest an, n-am văzut atât de multe garoafe roșii în brațele deprinse de decenii cu munca și lupta. Garoafe, în care bat inimi și-n rouă cărora strălucesc stele nestinse. Flori ale speranței în noi victorii, fiori ale credinței arzătoare în partidul — soare de mai. AL. FIRESCU /