Inainte, iunie 1971 (Anul 28, nr. 8159-8184)

1971-06-11 / nr. 8168

Proletari din toate țările, uniți-vă î înainte HAN AL COMITETUIUII JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN VINERI 11 IUNIE 1971 ANUL XXVII — Nr. 81684 PAGINI — 30 BANI Mobilizare colectivă, angajare totală în opera de înflorire a patriei socialiste Au trecut zile la rînd de la viguroasa lansare către țară a Chemării Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, dar ecourile ei sînt mereu vii, tot mai răzbătătoare, iar atmosfera de mobilizare colectivă opera de edificare a societățții socialiste multilateral dezvoltate este tot mai mult îmbogățită de sensuri, adeziuni și proiecte noi, menite să asigure angajarea totală a fiecărui om al meleagurilor noastre în uriașul efort constructiv al întregii națiuni socialiste. In grupele sindicale, în adunări lărgite organizate în întreprinderi și la sate, în discuțiile de la om la om, în toate manifestările de la căminele culturale și cluburile muncitorești care-l popularizează — acest important document însuflețitor și, deopotrivă, programatic se bucură de o unanimă aprobare, întrunind, umăr la umăr, toate forțele creatoare ale țării și puternicul șuvoi de energii ale țării. In județul Dolj — județ în plină prosperitate economică, în care s-au creat și s-au afirmat ramuri economice de primă însemnătate în ansamblul dezvoltării industriale a țării — este necesară o maximă concentrare de eforturi pentru obținerea unor ritmuri sporite, realizarea integrală a sarcinilor de producție și utilizarea cît mai rațională a mijloacelor moderne de producție. Aceste imperative și-au făcut loc tot mai mult în conștiința fiecărui om al muncii, iar actuala dezbatere a Chemării revitalizează acest proces de emulație continuă, acest comandament de înaltă datorie socială. Intr-o convorbire cu tov. Marin Ion, vicepreședintele Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, am căpătat o imagine atotcuprinzătoare a interesului fără hotar cu care Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste este primită în cele mai largi mase, determinînd în tot locul consolidarea și dezvoltarea spiritului de efervescentă emulație politică și de muncă, generate de trecerea la transpunerea în viață, într-o etapă nouă, a programului elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului: „în adunările ținute pînă acum — sublinia interlocutorul nostru — s-a manifestat în cel mai înalt grad angajamentul unanim al muncitorilor, cadrelor de specialiști din industrie și agricultură de a-i dedica cunoștințele, experiența și spiritul novator rezolvării problemelor cardinale ale construcției societății socialiste multilateral dezvoltate“. Referindu-se la îndatoririle gospodărești pe care cetățenii județului și le-au asumat în răspunsul la chemarea la întrecere lansată de Consiliul popular al județului Neamț, tov. I. Marin a reamintit angajamentele stimulatoare „de a se asigura mobilizarea maselor de cetă AL. DIANU (Continuare în pag. a III-a) Variații moderne pe un leit- motiv străvechi : omul și unealta Foto : FI. Roșoga în dezbatere, proiectul Legii privind încadrarea și promovarea în muncă a personalului din unitățile socialiste de stat Omul potrivit la locul potrivit In spiritul importantelor documente elaborate de către Conferința Națională și istoricelor hotărîri ale celui de-al X-lea Congres al partidului, recentul proiect de Lege privind încadrarea și promovarea în muncă a personalului din unitățile socialiste de stat, supus dezbaterii publice, urmărește să asigure cadrul necesar accelerării progresului tehnic, descoperirii de surse noi de energie, materii prime și materiale, introducerii pe scară largă a proceselor de mecanizare și automatizare. Multitudinea de probleme pe care le ridică activitatea viitoare impune rezolvarea competentă și soluționarea acestora prin asigurarea cadrelor de conducere și execuție care trebuie să respecte condițiile legate de : — studiile și vechimea în specialitate ; — calificarea corespunzătoare și interesul sporit pentru perfecționarea pregătirii profesionale ; — calitatea de bun organizator al producției și a muncii, exigență, capacitate de analiză și previziune în adoptarea unor decizii eficiente ; — atitudinea principială și tovărășească, un stil de muncă adecvat activității de îndrumare și control. Prin prevederile deosebit de valoroase, proiectul Legii privind încadrarea și promovarea in muncă a personalului din unitățile socialiste de stat constituie un instrument sintetic, superior actualei legislații, în el se reflectă concret condițiile de bază privind studiile și vechimea atît pentru muncitori cît și pentru personalul tehnico-administrativ. Acesta are o valoare cu atît mai mare cu cît, în prezent, pentru funcțiile tehnice se aplică anexa 4 la H.C.M. 1053/1960 ; pentru ocuparea funcțiilor economice medii se aplică anexa 4 B la H.C.M. 328/1967 ; compartimentele de personal funcționează pe baza H.C.M. 435/1967, iar dactilografele pe baza H.C.M. 1603/ 1958. Față de toate acestea consider că noul proiect de Lege elimină neajunsurile existente, constituie un instrument important pentru activitatea viitoare. Totuși, ținînd seama de noile atribuții revenite organelor de gîndire și conducere colectivă, propun ca pentru mărirea competenței și atribuțiilor comitetelor de direcție din întreprinderile de construcții, organizate cu șantiere și loturi, articolul 61 să fie îmbunătățit in sensul ca și întreprinderile să aibă dreptul de a reduce vechimea minimă prevăzută — cu 1—3 ani — în cazul promovării în funcții la aceste subunități (șantiere, loturi), iar Centrala industrială să aibă competență numai pentru funcțiile din cadrul întreprinderii. Dezbaterea noului proiect de lege va oferi prilejul unor căutări în domeniul perfecționării continue a activității de promovare a cadrelor. GHEORGHE DUMITRU, șeful serviciului plan-salarizare, întreprinderea construcții-transporturi Craiova SlIilIIIIIIIlllllililllillIllllUiUUUlIUUMIÜSllüMiillllIlliilililUllHUliilllIlllliilIlllIllIlllilllIUlIlllffl — Gi* tom ■—íÉÉnriiwir»ÍÉ»r»wnn"»'>mi iurmi—rtniww Vizita delegației de partid și guvernamentale române, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, în R.P.D. Coreeană Vizita protocolară la tovarășul Nicolae Ceaușescu Tovarășul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele Cabinetului de Miniștri, împreună cu soția sa, Kim Lăngu, a făcut joi o vizită protocolară tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, și soției sale, Elena Ceaușescu. La întrevedere, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, au luat parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Ion Iliescu, George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, și Aurel Mămășan, ambasadorul român la Phenian. Din partea coreeană, au fost prezenți tovarășii Toi En Ghen, Kim Ir, Pak Senger, O Jing, membri ai Comitetului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, Zang Zun Thek, Yang Hyong Sop, membri supleanți ai Comitetului Politic, Hă Dam, ministrul afacerilor externe, Kang Iung Săp, ambasadorul R.P.D. Coreene la București, și alte persoane oficiale. Joi dimineața, a avut loc solemnitatea acordării unor înalte distincții române și coreene. Tovarășul Kim Ir Sen a înmînat tovarășului Nicolae Ceaușescu, soției sale, Ceaușescu, și tovarășului Elena Ion Gheorghe Maurer ordinul „Drapelul Republicii“ — clasa I. Prezidiul Adunării Populare Supreme a conferit ordinul „Drapelul Republicii“ clasa a II-a, membrilor delegației de partid și guvernamentale române. In cadrul aceleiași solemnități, tovarășul Nicolae Ceaușescu a înmînat tovarășului Kim Ir Sen, soției sale, Kim Săngi, tovarășului Țoi En Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele prezidiului Adunării Populare Supreme, și tovarășului Kim Ir, membru al Comitetului Politic al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, prim-vicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I. Prin decret al Consiliului de Stat s-au conferit, de asemenea, ordinele „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa a II-a și „23 August“ clasa a II-a unor tovarăși din conducerea de partid și de stat a R.P.D. Coreene. Conferirea acestor înalte distincții române și coreene, cu prilejul vizitei oficiale în R.P.D. Coreeană a delegației de partid și guvernamentale a țării noastre, reprezintă o expresie grăito 10 iunie, au început convorbirile oficiale între delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, și delegația de partid și guvernamentală a Republicii Populare Democrate Coreene, condusă de tovarășul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele Cabinetului de Miniștri. La convorbiri au participat membrii delegației românei Ion Gheorghe Maurer, membrui Comitetului Executiv, al Prezidiiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., primarul general aleatoare a legăturilor trainice de prietenie și colaborare statornicite între cele două partide și țări, a sentimentelor de stimă și solidaritate internaționalistă pe care le nutresc reciproc popoarele român și coreean.pitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Mămnășan, ambasadorul României în R.P.D. Coreeană, precum și Ștefan Andrei, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.R., Emilian Dobrescu și Constantin Mitea, membri supleanți ai C.C. al P.C.R., consilieri la C.C. al P.C.R. Din partea coreeană au participat : Țoian Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., președintele Prezidiului Adunării Populare Supreme, Kim Tr, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., primvicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, Pak Sen Cer, membru al Comitetului Politic al C.C. al P.M.C., al doilea vice Continuare în pag. a IV-a) Solemnitatea unor decorări în pag. a IV-a Comunicat comun cu privire la convorbirile oficiale româno-cambodgiene Convorbiri oficiale româno-coreene Cerința formulată de cetățenii din comuna Coțofenii din Dos a fost reținută de conducerea întreprinderii pentru livrarea produselor petroliere și va fi reanalizată cu prilejul extinderii rețelei de aprovizionare cu butelii aragaz, cu mijloace proprii de transport. Fână la crearea acestor condiții este de dorit ca un delegat din partea consiliului popular să ia legătura cu șeful depozitului „Plaiul Vulcănești", și, de comun acord, să stabilească programul și condițiile de aprovizionare. Un răspuns pe adresa tovarășului Ion Cuplea , întreprinderea de transport auto Craiova a dat dispoziții conducerii Autobazei 11 călători pentru prelungirea traseului actual Craiova — Secu, pînă la comuna Bîcleș, înființării unui traseu de autobuz Intre localitățile Motru Lupșa de Sus — așa cum propuși nea cititorul nostru Haralambie Mînzatu — nu i se poate da curs. In legătură cu aceasta I.T.A. Craiova precizează că în apropierea satului Lupșa de Sus este situat și satul Lupșa de Jos deservit de un număr de zece trasee pentru autobuz cu sosiri și plecări la diferite ore. Deși extinderea rețelei electrice în satul Intorsura era prevăzută să se efectueze pînă la sfîrșitul acestei luni, s-au luat totuși măsuri, în urma sesizării făcute de cetățeanul Ilie M. Opriș, din comuna Radovan, de urgentare a lucrărilor. E2613 Cultura porumbului, cultură de bază la C.A.P. „Steagul Roșu“ din comuna Moțăței, se bucură de o deosebită atenție din partea mecanizatorilor și țăranilor cooperatori. După ce porumbul a fost prășit pentru a doua oară mecanic, cooperatorii au trecut la executarea prașilei pe rînd. Foto . V. Mihăilescu La întreținerea culturilor Două secții S.M.A.* două feluri de a munci Reorganizarea întreprinderilor de mecanizare a agriculturii a creat un nou cadru organizatoric, sporind interesul mecanizatorilor pentru a participa efectiv la executarea lucrărilor agricole și la obținerea de producții mari. In județul nostru, potrivit noilor măsuri stabilite de partid cu privire la activitatea întreprinderilor de mecanizare a agriculturii, au luat ființă 37 de S.M.A., organizate în 209 secții de mecanizare. Chiar de la început, secțiile de mecanizare, sub directa îndrumare a comitetelor comunale de partid și cu sprijinul consiliilor de conducere din cooperativele agricole de producție, au dovedit eficiența acestor măsuri sprijinind mai substanțial unitățile agricole deservite în executarea la timp și la un înalt nivel calitativ a tuturor lucrărilor de sezon. S-a observat o mai mare contribuție a mecanizatorilor la scurtarea perioadei de însămînțare a culturilor de primăvară, de pregătire a terenului în grădinile de legume, a sporit preocuparea acestora în aplicarea tratamentelor culturilor pentru distrugerea dăunătorilor. Consiliile de conducere ale cooperativelor agricole, specialiștii și cooperatorii au numai cuvinte de laudă pentru marea majoritate a mecanizatorilor. Florea Logofătu, președintele cooperativei agricole din Eipov, și-a exprimat satisfacția și prețuirea sa pentru munca stăruitoare a mecanizatorilor la executarea însămînțărilor de primăvară și a lucrărilor de întreținere a culturilor prășitoare. Aprecierile acestui președinte, comune tuturor celor 1400 de cooperatori, se întemeiază pe rezultatele muncii mecanizatorilor. In timp, gusturile se dezvoltă libere de buruieni și aceasta datorită efortului comun al mecanizatorilor și cooperatorilor. Fiecare grup de tractoare deservește cite o fermă și, implicit, fiecare mecanizator răspunde de lucrările efectuate și de producție, executînd toată gama de lucrări agricole pe tarlaua încredințată, de la pregătirea terenului pînă la recoltat. La această coosiderativă agricolă cultura de sfeclă de zahăr a primit două prafile mecanice completate cu FLOREA STAICU (Continuare în pag. a IIII-a) g . Doctore, nu mai pot , m-au băgat lar g o idee... Fandocsia e gata... Și după aia, fig din fandocsie cazi în ipohondrie... Illllllll NAȚIONALIZAREA principalelor mijloace de producție - act istoric cu multiplei semnificații Conf. univ. dr. C. BARBACIORU, si prodecan al Facultății de studii economice Craiova Actul revoluționar de la 11 iunie 1948 privind naționalizarea principalelor mijloace de producție reprezintă una din primele măsuri întreprinse în etapa de făurire a revoluției socialiste, înfăptuirea acestui act a fost dictată de condițiile concrete din țara noastră în acea perioadă, de ansamblul transformărilor social-politice care au avut loc. Caracterul profund științific și realist al programului propriu al P.C.R. de înfăptuire a naționalizării principalelor mijloace de producție în țara noastră rezultă din faptul că la baza lui au stat indicațiile clasicilor marxism-leninismului și preocuparea consecventă partidului nostru de a aplica, în mod creator, principiile generale ale marxism-leninismului la condițiile concret istorice ale etapei respective. Astfel, după cum se sublinia la Congresul al VI- lea al P.C.R. din februarie 1948, naționalizarea principalelor mijloace de produci§ție devenise o problemă de› importanță primordială. In § formularea acestei sarcini, § partidul nostru avea în vedere pozițiile precumpănitoate în industrie, comerț, bănci, asigurări, ale burgheziziei române, împreună cu gi marile trusturi monopoliste j§ din Apus, deținute încă după| instaurarea dictaturii prolectariatului cu toate măsurile anticapitaliste care fuseseră p luate de stat în decursul primei etape a revoluției q› populare. De asemenea, §§ după instaurarea guvernului §g de largă concentrare demo- §|cratică la 6 martie 1945, în§ urma victoriei în alegerile §g parlamentare din noiembrie 1946 și înlăturării monarhiei gj la sfîrșitul anului 1947 — în gg domeniul politic, țara noas sigură evoluase mai repede pe g drumul democrației populare g decit în domeniul economic. la începutul anului 1948. g (Continuare în pag. a IlI-a) g lill curier cotidian • „IDOLUL ȘI SON ANAPODA” ÎN TURNEU De cîtva timp, un colectiv al Teatrului Național se află într-un lung turneu prin țară, străbătând speci de localități cu spectacolul „Idolul și Ion Anapoda“, într-o discuție purtată cu tov. Al. Dincă, directorul teatrului, am aflat că spectacolul se bucură de un frumos succes, fiecare reprezentație fiind un numeros public. In prezent colectivul se află în județul Neamț. O DEMONSTRAȚII PRACTICE DE AȘCHIERE A METALELOR Prin intermediul Agenției Române de Publicitate Internațională — PUBLICOM — firma italiană CARBOLOV S.p.A. Affiliate of General Electric and Pirelli Group, din Milano, organizează azi, 11 iunie, între orele 10—14, la Fabrica de osii și boghiuri din Balș o demonstrație practică de așchiere a metalelor cu plăcuțe din metal dur cu prindere mecanică. Specialiștii firnéi stau la dispoziția celor interesați oferind informași tehnice și material documentar divers. • O SECȚIE METALURGICĂ LA PÎRȘANI Pentru a se asigura cu piese de schimb unitățile agricole de stat și cooperatiste cît și alte instituții și întreprinderi economice de stat, la Pîrșani a început construcția unei secții metalurgice. Noua secție aparține cooperativei meșteșugărești „Rovine“ din Craiova. ION F. DIACONU coresp. FOTBAL • PROGRESUL BĂILEȘTI — CONSTRUCTORUL CRAIOVA 3—0 (1—0) Prima manșă a barajului fotbalistic pentru desemnarea campioanei județene La fotbal s-a desfășurat, în orașul Băilești, între echipa locală Progresul și formația craioveană Constructorul. După consumarea celor 90 minute de joc tabela de marcaj înregistra scorul de 3—0 în favoarea Progresului. Duminică urmează să se desfășoare la Craiova returul, în care va fi desemnată echipa ce urmează să promoveze în categoria superioară.