Inainte, ianuarie 1973 (Anul 30, nr. 8653-8676)

1973-01-31 / nr. 8676

-y MIERCURI 31 IANUARIE 1973 ANUL XXIX HI. «676 4 pagini «AMI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc ședința Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. In cadrul ședinței, tovarășul Nicolae Ceaușescu a făcut o informare în legătură cu vizitele efectuate de președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Pakistan și Iran, la începutul lunii ianuarie a.c. Comitetul Executiv a luat cunoștință cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor și despre posibilitățile însemnate de dezvoltare a colaborării bilaterale dintre România și Pakistan, precum și dintre România și Iran. Comitetul Executiv a dat o înaltă apreciere activității desfășurate de președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor și a stabilit ca ministerele și organizațiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea în viață a înțelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. în legătură cu evoluția situației din Sud- Estul Asiei, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. salută cu deosebită satisfacție încheierea acordului de încetare a războiului și restabilire a păcii în Vietnam. întreaga evoluție a evenimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărît să-și apere dreptul la viață liberă, independentă și demnă, să-și făurească destinele potrivit voinței sale, nu poate fi înfrînt de nici o forță din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor țărilor socialiste și a forțelor iubitoare de pace de pretutindeni, și-a cucerit respectul și simpatia tuturor națiunilor lumii. "Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că în zilele noastre singura cale de soluționare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv își exprimă speranța că acordul realizat va crea condiții pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-și poată consacra forțele dezvoltării lor economice și sociale, să-și poată soluționa problemele corespunzător voinței și hotărîrii lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmînd solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspirațiile naționale ale poporului vietnamez, cu lupta sa, Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român și Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, între Republica Socialistă România și Republica Democrată Vietnam se vor dezvolta continuu relații de prietenie și solidaritate frățească, în interesul celor două popoare, al unității țărilor socialiste și al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea că între poporul român și toate popoarele din Indochina se va dezvolta o largă colaborare, considerînd că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a rănilor războiului, la dezvoltarea acestor țări, la întărirea prieteniei între poporul român și popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecția mediului înconjurător și a stabilit ca, pe baza observațiilor făcute în cadrul ședinței, proiectul să fie definitivat și apoi supus dezbaterii publice în vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naționale. Comitetul Executiv a discutat și aprobat unele propuneri de modificare și completare a unor prevederi ale legislației penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancționarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracțiuni, să fie în viitor sancționate ca abateri cu caracter administrativ; să se introducă în legislația penală munca corecțională fără privare de libertate ; să se introducă unele simplificări în activitatea judiciară pentru a mări operativitatea și a înlătura unele paralelisme; de asemenea, au fost sporite atribuțiile Comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi înaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. V Spre o mai bună organizare a activității constructorilor de locuințe Un volum de construcții-montaj cu peste 20 la sută mai mare față de anul trecut In luna ianuarie au fost atacate opt obiective noi Măsuri concrete pentru extinderea mecanizării pe șantiere Colectivele de muncă din cadrul Trustului de construcți ț H—iesale Craiova au de realizat, în acest an, sarcini majore în ceea ce privește ridicarea unor noi obiective economice și social-culturale în județul Dolj. Printre altele, se prevede să se execute un volum de construcții-montaj cu peste 20 la sută mai mare decît în anul trecut. Pentru îndeplini în bune condiții prea vederile planului maximal, aici există preocupări evidente de a realiza, încă din acest trimestru, cel puțin 20 la sută din sarcinile anuale. Discuția purtată cu Ion Criciotoiu, director tehnic-economic în cadrul T.C.L. este semnificativă în acest sens. — De la bun început țin să remarc un lucru pozitiv — ne-a spus interlocutorul nostru — și anume acela că, pentru acest an, beneficiarii lucrărilor au acordat o mai mare atenție pregătirii investițiilor în ceea ce privește asigurarea din timp a documentației și, cu unele excepții, eliberarea amplasamentelor și deschiderea finanțărilor. Se înțelege că acest lucru s-a realizat printr-o conlucrare permanentă între beneficiar, constructor și proiectant. Ca urmare, obiectivele înscrise în planul de construcții-montaj pe anul 1973 au avut asigurate documentații pentru 84 la sută din prevederile planului, încă de la începutul anului trecut. De remarcat este faptul că unele lucrări de investiții înscrise în plan au fost atacate încă din ultimul trimestru al anului 1972, așa cum sunt : dezvoltarea sursei și rețelelor de apă în zona industrială a Craiovei, complexul de porci de la Malu Mare, două internate școlare și altele. De asemenea, în această lună au fost atacate opt obiective noi, în luna februarie urmînd să înceapă construcția la alte 15, iar în luna martie se vor mai adăuga încă 25. ION CUCUI (Continuare în pag. a III-a) Produse noi destinate mecanizării lucrărilor agricole Două noi produse de o deosebită importanță pentru agricultură au trecut, de curînd, probele de omologare. Este vorba de plugul reversibil pentru tractorul pe șenile P.R.S.P. 2-30 și plugul purtat pentru canale P.P.C. 60 care urmează să intre în fabricația de serie a Uzinei constructoare de mașini agricole „7 Noiembrie“ din Craiova. Primul este destinat lucrărilor pe terenuri înclinate. El poate efectua arături cu o lățime de 60 cm și o adîncime de 25 cm pe terenuri cu o pantă de pînă la 27 grade. Lucrînd în agregat cu un tractor pe șenile de 40 CP, plugul P.R.S.P. 230 asigură o productivitate medie de 3 hectare pe schimb. Cel de-al doilea produs este folosit la lucrările de deschidere a rețelelor de irigații, la executarea brazdelor de udare, a canalelor de desecare și a altor lucrări de hidroameliorații. Atașat unui tractor pe șenile S-650, noul plug, cu o masă totală de 750 kg, poate executa canale cu o deschidere la suprafață de 95—125 cm, adîncimea maximă de 60 cm și panta taluzului de 32—52 grade. Pe lingă înlocuirea efortului fizic cerut de acest gen de operații, agregatul asigură o productivitate efectivă de 14 km — canal pe schimb. In afară de sortimentele amintite, în fabricația de serie a cunoscutei întreprinderi craiovene vor fi introduse alte 14 produse noi proiectate anul trecut și în acest an. C. MARIN UI Conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I ziarului I România Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înminat marți, în cadrul unei solemnități, care a avut loc la Consiliul de Stat, Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I, conferit ziarului „România liberă“, pentru contribuția deosebită adusă la înfăptuirea politicii partidului și statului, de construire a socialismului în patria noastră și pentru activitatea de educație socialistă a maselor de oameni ai muncii, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la apariția primului număr al ziarului. La solemnitate au partt(Continuare în pag. a II-a) In Fabrica de biscuiți din cadrul întreprinderii județene de panificație și produse alimentare rodnică pentru realizarea sarcinilor de plan înainte de termen. Craiova. Activitate Respectarea programului de grajd— sarcină obligatorie, nu facultativă De la început trebuie subliniat că la Mîrșani, Amărăștii de Jos, Amărăștii de Sus, Calopăr și în alte locuri secretarii comitetelor și organizațiilor de partid, consiliile de conducere ale cooperativelor agricole, ceilalți factori de la comune, privesc cu toată răspunderea indicațiile exprese de a milita activ, prin toate formele și mijloacele ce stau la îndemînă, prin generalelizarea procedeelor și metodelor înaintate de natură să ducă la ridicarea rentabilității sectorului de creștere a animalelor. Este, prin urmare, de înțeles de ce, în unitățile respective se acordă întreaga grijă folosirii cât mai chibzuite a stocurilor de furaje existente, inclusiv a ciocălăilor , preluării la timp a furajelor industriale: tărîțe, borhoturi, tăieței, șroturi, vilavit etc. La C.A.P. Mîrșani — după cum afirma inginerul șef Alexandru Stoica, care la orele 4,45 se afla pe linia grajdurilor ■— au fost întocmite rații echilibrate, diferențiate pe grupe de vîrste și destinații. In vederea sporirii producției de lapte și carne, în planul de producției pe acest an s-a prevăzut îmbunătățirea structurii culturilor furajere prin introducerea, în afară de leguminoase perene, a sfeclei furajere și a altor rădăcinoase. Lucrînd în acord global, îngrijitorii Marin Răduț, Ion Răduț, Remus Bădici, Gheorghe Mălăiel, Gheorghe Voinea, Ilie P. Trei colective alcătuite din activiști de partid și specialiști, cadre cu munci de răspundere de la D.G.A.I.A.A. și U.J.C.A.P. au întreprins, zilele trecute, controale în mai multe cooperative agricole, urmărind felul cum sunt transpuse în viață indicațiile date de la nivelul județului privind respectarea programului de grajd în perioada de stabulație a animalelor. în cele ce urmează redăm, în mod succint, o parte din constatări: Ghizdaru, Florea Dumitru, Ștefan Gh. Burada, care lucrează în grajdul nr. 2, Oprea Iscru din grajdul nr. 1, comunistul Constantin Vava care lucrează neîntrerupt în sectorul zootehnic de 15 ani, vin întotdeauna la lucru cu cel puțin un sfert de oră îniainte de ora cinci cînd începe programul de grajd. Ei se străduiesc să execute toate lucrările la timp și bine, să respecte întocmai tehnologiile stabilite. La C.A P. Amărăștii de Jos, măsurile tehnico-organizatorice luate cu prilejul analizelor făcute în adunările generale ale comuniștilor și în ședințele consiliului de conducere, au dus la depășirea sarcinilor de plan pe cele două decade ale lunii ianuarie, in sectorul taurine. Furajarea se face aici pe bază de rețetare ingenios elaborate care urmăresc nu numai asigurarea rației de întreținere, ci și a rației de producție. Grosierele se administrează numai sub formă preparată și saramurată. Programul de grajd este afișat atît la sediul cooperativei agricole cit și în grajduri, în sectorul zootehnic. Pe baza indicațiilor primite de la județ a fost întocmit graficul exercitării controlului din partea factorilor de răspundere asupra respectării programului de grajd. La ora 5, toți îngrijitorii erau prezenți la lucru sub supravegherea tovarășului Mihail Nica, secretar al comitetului de partid pe C.A.P. și membru al consiliu A FRIGIOIU (Continuare în pag. a III-a) în atenția participanților 8a concursul ziarului j în legătură cu selecționarea candidaților pentru anul de învățămînt 1973-1974 la Facultatea de ziaristică din cadrul Academiei „Ștefan Gheorghiu", transmitem următoarele : 1. Primirea articolelor pentru concurs se prelungește pînă la 15 februarie a.c.; 2. Concursul de selecție (proba de compoziție gazetărească și completarea testului orientativ de cultură generală) se va desfășura în perioada 15—20 februarie; 3. Premiile ce se vor acorda celor mai bune lucrări: 700 lei — premiul I, 500 lei — premiul II, 300 lei — premiul III, 200 lei — valoarea fiecăreia dintre cele trei mențiuni. I Cuvîntul tovarășului Nicolae Ceaușescu Stimați tovarăși» Aș dori ca, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri, al meu personal, să adresez calde felicitări întregului colectiv al „României libere“ cu prilejul sărbătoririi a 30 de ani de la apariția primului său număr și al decernării înaltei distincții a Republicii Socialiste România. De asemenea, aș dori să adresez felicitări lucrătorilor de la „România liberă“, care vor fi decorați cu diferite ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. Acordarea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“, clasa I constituie o apreciere a conducerii de partid și de stat pentru contribuția pe care ziarul „România liberă“, cei ce l-au redactat și tipărit au adus-o la cauza eliberării patriei noastre, la dezvoltarea democratică și, apoi, la dezvoltarea socialistă a României. Intr-adevăr, „România liberă“ a apărut în condițiuni grele. Editarea ei a avut menirea să unească eforturile tuturor forțelor democratice, patriotice din țară, sub conducerea partidului comunist, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, scoaterea României din război și alăturarea ei la coaliția antifascistă. Astfel, alături de „Scînteia“, în anii ilegalității, „România liberă“ adus o contribuție de preț la a activitatea partidului și a forțelor democrate. Desigur, nu este momentul acum să vorbim de întregul drum, de 30 de ani, al „României libere“. Ea are merite în toate etapele dezvoltării României. Astăzi, prin răspîndirea cuvîntului partidului, al Frontului Unității Socialiste, al guvernului, „România liberă“ contribuie la unirea eforturilor întregului nostru popor pentru transpunerea în viață cu succes a politicii interne și externe a partidului nostru. Dăm o apreciere deosebită activității „României libere“. Desigur că întotdeauna, și în toate domeniile, mai este loc de mai bine ; nu doresc însă acum să vorbesc despre aceasta. Am reținut din ceea ce ați spus aici că în atenția conducerii ziarului stă îmbunătățirea continuă a activității, tratării mai exigente a diferitelor probleme care se pun în actuala etapă a făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, inclusiv în ce privește afirmarea în viața societății noastre a principiilor eticii și echității socialiste. Presa are, intr-adevăr, un rol deosebit de important. Suntem convinși că, împreună cu întreaga presă, „România liberă“ va face ca paginile ei să fie citite, să fie bine înțelese de cititori, contribuind în acest fel la realizarea marilor schimbări revoluționare din societatea noastră. Cu aceste gînduri, doresc să urez întregului colectiv, tuturor celor care lucrează și contribuie la apariția „României libere“, succese tot mai mari în realizarea sarcinilor de onoare și de cinste ce le revin. Multă sănătate și fericire ! Aplauze). • SCHIMBURI DE EXPERIENȚĂ Comitetul Uniunii sindicatelor din întreprinderile de transporturi și telecomunicații a organizat la Craiova, în colaborare cu specialiști din Ministerul transporturilor și telecomunicațiilor și cu Consiliul județean al sindicatelor Dolj un interesant schimb de experiență pe tema „Utilizarea mașinilor unelte și a capacităților de producție“. • TRIBUNA IDEILOR In cadrul ciclului ,,Tribuna ideilor“, organizat de Casa de cultură a municipiului Craiova, prof. Constantin Dăscălescu a susținut expunerea : ,,Obiective de importanță majoră în construirea societății socialiste multilateral dezvoltate în România“, iar prof. Ion Vasilache a vorbit despre : ,,Societatea socialistă și perfecționarea morală a omului“• CURSURI DE INSTRUIREA PROFESIONALĂ La Casa agronomului din Craiova s-a desfășurat instruirea lucră ri ISIw i i. sfii IBII torilor din întreprinderile pentru valorificarea cerealelor și producerea nutrețurilor concentrate din ț opă, în prezența directorului general al Centralei de valorificare a cerealelor, tov. ing. H. Fleșaru. Șefii compartimentelor controlului de calitate, lucrătorii din laboratoarele județene și alți specialiști din domeniul respectiv sunt pregătiți cu noutățile de ultimă oră privind controlul calității produselor și avizarea actelor de justificare a gestiunii. . In vederea satisfacerii, în condiții tot mai civilizate, a cerințelor cetățenilor din municipiul nostru, în Piața Centrală s-a dat în folosință un modern complex al I.S.F., care întregește zestrea rețelei comerciale, creînd noi posibilități de deservire a populației. In cadrul noii unități comerciale funcționează raioane judicios compartimentate, de fructe, de mezeluri, legume Complexul — o reușită arhitectonică — este dotat cu mobilier și utilaj comercial modern, avîndu-se în vedere introducerea unor forme evoluate de comerț. DESZĂPEZIREA... Ne aflăm în plină iarnă. Zăpada căzută în ultimele zile în județul nostru ne-o confirmă din plin. Cum o serie de necazuri din sezonul alb sunt provocate de drumurile pe care circulă diferitele mijloace de transport, să vedem ce măsuri concrete s-au întreprins pentru menținerea în stare de viabilitate a tuturor căilor de circulație din județul nostru. „Pentru noi, cei care sîntem chemați primii să combatem fenomenele de înzăpezire și îngheț de pe căile de acces de importanță națională, județeană ori comunală, — ne-a spus tov. ing. Mihai Florescu, directorul Direcției județene de drumuri și poduri — iarna constituie unul dintre cele mai grele examene. Spre a-1 trece cu succes este nevoie, se înțelege, de acțiuni energice, bine organizate. In acest scop, dispunem de un număr apreciabil de buldozere mari, autogredere și gredere semipurtate la care se adaugă utilajele aparținînd unor unități ca Întreprinderea de mecanizare a agriculturii, U.M.T.F. Poiana Mare și altele — unități ce ne pot pune la dispoziție circa 20 de buldozere mari. Ce acțiuni am întreprins noi pînă acum ? Pe traseele Craiova — Lădești, Craiova— Cetate, Craiova — Segarcea sau în zona Plenița ori pe ruta Giubega — Băilești, acolo unde s-au semnalat greutăți mai mari în circulație, au fost dirijate operativ forțe mecanice și umane corespunzătoare nevoilor, așa încât — în urma intervențiilor — totul se desfășoară normal. Unele porțiuni de drumuri în pantă, cum ar fi dealul Bucovățului, Valea Șarpelui etc., necesită o atenție cu totul deosebită. De aceea, în aceste puncte noi am transportat deja mari cantități de sare și nisip, iar lucrători, anume instruiți, acționează energic pentru combaterea înghețului și înzăpezirilor în aceste locuri ca și în multe altele. Tot în vederea prevenirii înzăpeziră unor căi principale de circulație, noi am construit și instalat garduri-parazăpezi. Pe șoseaua Craiova — Segarcea, de pildă, asemenea garduri au fost instalate la timpul cuvenit pe mai mult de 75 000 metri liniari“. Măsuri oportune, operative au fost luate și în municipiul și orașele județului nostru, în Craiova, de pildă, circulația autobuzelor se desfășoară normal, existînd în continuare condiții pentru menținerea acestui ritm pe timpul iernii. După cum ne mărturisea tov. Gheorghe Dinu, directorul I.T.C., în unitate s-au constituit comandamente speciale care veghează zi și noapte la buna funcționalitate a tuturor mijloacelor de transport, ținînd o legătură strînsă cu membrii comandamentului municipal de combatere a înzălpezirii. Întreprinderea amintită dispune în acest scop de zece tone de sare, peste 30 metri cubi de nisip, iar rampa de preîncălzire a motoarelor autobuzelor funcționează în bune condiții. L. T. A