Inainte, martie 1973 (Anul 30, nr. 8701-8727)

1973-03-22 / nr. 8719

.^DINAMISM; 4f DEZVOLTĂRII GINDIRII ECONOMICE PENTRU ÎNDEPLINIREA CINCINALULUI ÎNAINTE DE ■. •.s.. . 4^ TERMEN ! Marca Fabricii de confecții din Craiova devine tot mai mult o garanție pentru calitatea produselor realizate aici. An de an, confecțiile executate de harnicul colectiv de muncă al acestei binecunoscute unități industriale devin tot mai competitive, fiind apreciate de către beneficiarii din țară și de peste hotare. Pentru a ne argumenta afirmația, este suficient să arătăm că, în ultimii ani, produsele Fabricii de confecții Craiova au fost solicitate în tot mai multe țări ale lumii, între care Uniunea Sovietică, R.F.G., Canada, S.U.A. și Anglia, au fost prezentate la peste 20 de tîrguri și expoziții internaționale. „Miile de salariați din fabrica noastră, în frunte cu comuniștii, dovedesc tot mai mult interes pentru însușirea temeinică a noilor tehnologii, pentru continua autodepășire —• spunea Cristina Popescu, secretara comitetului de partid. In fiecare atelier și secție se acționează cu hotărîre pentru întărirea disciplinei, creșterea simțului de răspundere în realizarea unui volum cît mai mare de confecții, într-o gamă diversificată și de cea mai bună calitate“. Mărturia cea mai elocventă a spuselor interlocutoarei este aceea că, anul trecut, 62 la sută din produsele realizate au fost exportate. Anul acesta, în condițiile creșterii producției globale cu 36,5 la sută față de realizările anului trecut, aproape două treimi din întreaga producție vor avea aceeași destinație, în fața unei asemenea situații a apărut necesitatea aplicării unor măsuri noi pe fluxul tehnologic, s-a simțit nevoia introducerii fazelor calitative de control pe operații și, mai cu seamă, întărirea autocontrolului, metodă care, în ultimă instanță, vizează conștiința muncitorilor. De pildă, organizarea producției în flux continuu, prin „reașezarea“ celor trei secții a permis specializarea croitului, un control mai ușor de efectuat, ritmicitatea producției și îmbunătățirea calității semifabricatelor. în acest scop, anul trecut, peste 600 de muncitori au urmat cursuri de calificare de scurtă durată, iar 675 au fost calificați la locul de muncă. In sfîrșit, dar nu în ultimul rînd, trebuie subliniate rolul și, mai ales, restul concursului profesional „Mîini măiestre“ și olimpiadei „Cel mai bun confecționer“, la care au participat nu mai puțin de 1200 de tineri. Adunarea generală a reprezentanților oamenilor muncii a prilejuit vii dezbateri pentru îmbunătățirea calității produselor. Dintre numeroasele propuneri făcute am reținut cîteva : lansarea comen- ION CUCUI (Continuare în pag. a II-a) ....— .......... " - ÎM SPIfiim BOCEMEUImO»VW. pmREice ai r.c.». > lout m mmmm Calitatea produselor— o problemă de demnitate muncitorească și patriotism Fabrica de amoniac I —• sinteză, din cadrul Combinatului chimic Craiova. O secvență din munca de zi cu zi a lăcătușilor Gh. Croitoru și Gh. Lupu: introducerea în toleranță a lagărului palier de la pompa de recirculare. Foto : Elena Anton în fața tabloului de comandrul Fabricii de bere Crai operatoarea Maria Năstase șu a procesului de fabricație dă al secției fierbere din cara, inginerul Gh. Letea și apraveghează buna desfășurare Foto : FI. Roșoga IN UNITĂȚILE DIN TRUSTUL I.A.S. DOLJ Traducînd în viață hotărîrile Conferinței Naționale a partidului și răspunzînd prin fapte concrete la sarcinile reieșite din documentele de partid, colectivele de muncă din unitățile aparținînd Trustului I.A.S. Dolj, sub conducerea organizațiilor de partid, au îndeplinit și depășit, la data de 20 martie a.c., planul de livrare a laptelui de vacă, la fondul de stat, pe primul trimestru al anului. Astfel, I.A.S. Craiova a livrat peste sarcinile planului trimestrial 620 dl lapte. Printre îngrijitorii mulgători fruntași se numără Nicolae Sîrbu, Ana și Sile Socoteanu și alții care, printr-o furajare rațională și prin respectarea riguroasă a programului de grajd, și-au depășit substanțial sarcinile de plan. La I.A.S. Giubega, la aceeași dată, s-au livrat peste plan 219 klapte. La această realizare au contribuit, în mod deosebit, îngrijitorii Constantin Văduva, Victor Cornescu, Constantin Șincă și alții. Și la I.A.S. Goești s-a înregistrat, peste sarcinile de plan din primul trimestru, o depășire de 933 kl la livrările de lapte. Din rîndul colectivului de munca de aici s-au evidențiat îngrijitorii Alexandru Șerban, Constantin Fiorea, Nicolae Alexandru, Ion Constantin și alții. " > Cele mai frumoase realizări pe linia livrării laptelui Ia i fondul de stat le-au dobîndit lucrătorii din fermele de vaci ale I.A.S. Segarcea, unitate care, pînă la data amintită, a obținut peste planul trimestrial 2385 hl. In această unitate, cu o valoroasă tradiție în zootehnie, s-au situat în fruntea întrecerii îngrijitorii mulgători Rafailă Părreanu, Nicolae Mitre, Ștefan Gavrilă, Venus Bizan și alții In ultima decadă din luna martie, unitățile din Trustul I.A.S. Dolj continuă să livreze lapte peste sarcinile pre- văzute în planul trimestrial, astfel încît, la începutul lunii aprilie, se va ajunge la o depășire de 6000 hl. ^ CONSTANTIN DASCALU \ coresp. i Obiective și metode privind modernizarea procesului de producție în I.A.S. „Fără îndoială, aplicarea măsurilor stabilite de plenara noastră va constitui un puternic imbold pentru oamenii muncii din agricultură, va intensifica eforturile pentru mai buna gospodărire a fondurilor materiale și financiare, pentru realizarea și depășirea sarcinilor planului pe 1973 și pe anii următori ai cincinalului“. (Din Expunerea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Plenara C.C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie 1973). Transpunînd în fapte indicațiile partidului, întreprinderile agricole de stat din județul Dolj vor realiza, în acest an, o producție globală care va depăși cu 12 la sută pe cea obținută în anul precedent. Acest salt va fi realizat, în special, pe seama modernizării și perfecționării continue a procesului de producție, prin introducerea de noi tehnologii de lucru în sectorul vegetal și cel al creșterii animalelor. In funcție de lucrarea de zonare, conducerea trustului s-a orientat să amplaseze cît mai judicios culturile, astfel încît să valorifice cît mai eficient condițiile economiconaturale din fiecare unitate și baza materială pusă la dispoziție de către stat. De pildă, culturile de soia, porumb și leguminoasele furajere s-au amplasat în acest an, cu deosebire, în sudul județului. Cultura griului, care în anul precedent s-a însămînțat în proporție de 50 la sută în unitățile din sud, în 1973, cîtși în viitor, se amplasează în întreprinderile agricole din centrul și nordul județului. Ca floarea-soarelui, zonarea este mai dificilă, datorită tehnologiei specifice acestei culturi, care nu trebuie să revină pe aceeași suprafață decit după un număr mare de ani, din cauza pericolului atacului de mană. Cadrele noastre de specialitate se preocupă îndeaproape de această cultură. Inginerul Ioana Iulian, șeful uneia din fermele de la Cîrcea a I.A.S. Robănești, cercetează, de pildă, comportarea culturii de floarea-soarelui,tehnologiile care trebuie să se aplice plantei respective pentru a se extinde pe terenurile grele, întreprinderile agricole de stat se dezvoltă multilateral, în cadrul fermelor, însă, se intensifică procesul de profilare, de specializare și concentrare a producției. Numărul plantelor de cultură scăzut față de anii anteriori. a La I.A.S. Moțăței, spre exemplu, în trei ferme se cultivă numai plante furajere. Suprafețele cultivate cu legume cresc de la 300 ha în acest an la circa 800 ha în viitor, numai în sistemul de irigații Dăbuleni. Pomicultura și viticultura se consolidează în patru l.A.S. Concomitent, un bazin puternic de vii și pomi se dezvoltă pe nisipurile de la Sadova. In viitorii ani, în această unitate se va realiza cea mai modernă intensivă de piersici plantație de pe nisipuri, din soiuri cu coacere eșalonată pe toata perioada lunilor iunie-octombrie. în cursul acestui an se va încheia lucrarea de cartare agro-chimică a solului în toate unitățile, ceea ce ne va permite ca, fiecare tarla să fie exploatată cu eficiență sporită. Specialiștii, avînd la îndemînă o hartă agrochimică, vor urmări cu perseverență rentabilitatea sporului de producție pe fiecare kilogram substanță activă aplicat diferențiat pe tarlale și culturi. Suprafețele cultivate de către întreprinderile agricole de stat cu cereale păioase de toamnă s-au fertilizat, la însămînțare și fazial, cu circa 250 kg îngrășăminte pe bază NICOLAE POPESCU inginer șef al Trustului județean Dolj al I.A.S. (Continuare în pag. a III a Imperativul zilei în agricultură Urgentarea scurgerii apelor de pe ogoare La Comandamentul județean pentru înlăturarea urmărilor căderilor masive de zăpadă și ale viscolului sosesc tot mai multe vești care confirmă intensificarea acțiunilor de eliminare a apelor ce stagnează pe ogoare. In multe unități s-a dovedit a fi foarte eficientă metoda asanării bălților prin folosirea motopompelor. La Amărăști, Celaru, Zănoaga, Băilești etc., acțiunea de evacuare a apelor cu ajutorul motopompelor ia amploare de la o zi la alta. La Castranova se află sub apă o suprafață de 80 ha cultivată cu griu. Cooperatorii de aici au încercat desființarea bălților care au apărut, prin săparea unor canale de scurgere a apei. Dar, s-a ajuns la concluzia că lucrările se desfășoară prea încet. Cu toate măsurile luate de organele locale în vederea mobilizării masive a forțelor, prin canale nu s-a putut deseca în ultima săptămînă decît o suprafață de trei ha. Specialiștii de la Castranova și de pretutindeni cunosc că, în fiecare zi, apa stagnată asfixiază plantele și aduce pagube ireparabile în balanța producțiilor. De aceea, în urmă cu trei zile, în punctele de băltire de la Castranova s-au instalat cîteva motopompe care deversează apa de băltire prin conducte lungi, la mare distanță, acolo unde nu mai există pericol de stagnare. în contextul eliminării prevenirii excesului de umidișitate se înscriu și măsurile care vizează menținerea în lacurile de acumulare mai importante din județ a nivelului prevăzut în regulamentul de exploatare a acestora pentru perioada premergătoare viiturilor mari de apă. Pe această linie, se impun: golirea lacurilor de acumulare mici la nivelul minim de exploatare, asigurarea bunei funcționări a descărcărilor mari de apă la baraje și canalele de derivație. Este necesară verificarea digurilor locale de apărare, completarea eventualelor denivelări, eroziuni și baraje, stabilirea disponibilității de utilaje, mijloace de transport (cisterne) și agregate mari de pompare și pregătirea acestora pentru imediata intrare în funcțiune în caz de nevoie. Acolo unde a fost cazul — cu precădere în unitățile agricole situate în zonele riverane Dunării și marilor rîuri interioare — s-au transportat fascine, saci cu nisip și alte mijloace și utilaje necesare intervențiilor imediate. M. MARIA • ÎNTILNIRE CU CITITORII Astăzi, după-amiază, la orele 18, în cadrul librăriei „Ramuri“, Irimia Gotu se va întîlni cu cititorii, cu prilejul apariției volumului de reportaje „Pămînt oltenesc“. Autorul va fi prezentat de poetul Ilarie Hinoveanu, conducătorul Editurii „Scrisul român CU PRILEJUL ZILEI INTERNAȚIONALE PENTRU ELIMINAREA DISCRIMINĂRII RASIALE în cursul zilei de ieri, la Craiova a avut loc o adunare publică cu prilejul Zilei internaționale pentru eliminarea discriminării rasiale, în prezența unei numeroase asistențe, cadre didactice și studenți ai Universității din Craiova, juriști, reprezentanți ai unor organizații locale, ziariști și alți invitați, conf. univ. doctor în drept Ion Dogaru a evocat, într-o amplă expunere, însemnătatea luptei popoarelor africane pentru independență, libertate socială și națională, pentru o viață demnă, civilizată, împotriva politicii de discriminare rasială și apartheid. A vorbit apoi Eduard Bobua, în numele studenților africani de la universitatea craioveană. • UTILAJE COMERCIALE La întreprinderea pentru reparații utilaj comercial din Craiova a început fabricația de serie a unor noi produse necesare sectorului comercial. Este vorba de vitrinele-galantat frigorifice, pentru asigurarea în bune condiții desfacerii cărnii preambaalate, precum și de minimagazinele destinate cartierelor cu spații comerciale insuficiente. în apropierea orașului Calafat au început lucrările de amenajare a unui lac care va reprezenta, atît pentru calafeteni, cît și pentru vizitatori, un nou punct de agrement: în apropiere se va amenaja un han turistic. Lacul, populat în viitor cu pește, va avea în jurul său terenuri sportive pentru copii și tineret. PUNCT DE AGREMENT LA CALAFAT L I \ ERE PUBLICĂ Proiectele de legi privind dezvoltarea construcției de locuințe și administrarea fondului locativ Date publicității și supuse dezbaterii largi a oamenilor muncii, recentele proiecte de legi privind dezvoltarea construcțiilor de locuințe și administrarea fondului locativ au prilejuit, datorită profundei lor semnificații, și în rîndul salariaților de la Fabrica de textile „Independența" din Craiova un interes deosebit, numeroase opinii și propuneri. în cele ce urmează vom consemna pe scurt citeva dintre acestea : Spiritul umanist al prevederilor legale In noile reglementări date publicității de curînd se stabilesc cu precizie criteriile esențiale pentru acordarea de locuințe proprietate de stat, pentru construirea de spații locative în funcție de necesități și în raport cu veniturile oamenilor muncii. Toate prevederile cuprinse în proiecte sunt străbătută de un spirit profund umanitar, atît de caracteristic partidului și statului nostru pentru interesele majore ale celor ce muncesc. Proiectele care urmează să devină legi vor reglementa o serie de raporturi sociale pe baze echitabile între proprietari și chiriași, între stat și aceștia. Vor fi pedepsite, sancționate, acele cazuri de abateri de la normele legale și mai ales specula cu spațiile punîndu-se, astfel, locative, capăt unor fenomene care contravin eticii și echității socialiste. Tocmai de aceea, cred că ar fi necesar ca, (Continuare în pag. a IV-a) Direcția județeană de poștă și telecomunicații, la sesizarea Iov Bică Marin din Predești, ne răspunde că prin desființarea oficiului din Predești și trecerea activității acestuia la Oficiul P.T.T. Craiova se asigură o mai bună calitate a distribuirii coletelor și corespondenței poștale care începe la ora 9,35 și nu la ora 12 cum era mai înainte. Mai mulți locatari din cartierul Valea Roșie, blocurile B-10 și B-12 (vechi) cer să beneficieze și ei de încălzire centrală ca ceilalți locatari din cartier. I.C.F.L. Craiova răspunde că pînă în prezent la aceste blocuri nu s-a putut realiza acest lucru din lipsă de fonduri pentru proiect și execuție. Totuși, s-a luat legătura cu I.P.J. Dolj și s-a stabilit soluția tehnică de racordare a celor două blocuri la una din centralele termice din cvartal, urmînd a se face documentația anul acesta, iar lucrările să înceapă în 1974, cînd vor fi destinate fonduri în acest scop. întreprinderea de transporturi Craiova, la sesizarea tov. Diaconu Ilie, din cartierul Lascăr Catargiu, răspunde că tariful de un beudoilet este aprobat numai pentru traseele de noapte și numai pentru acei călători care depășesc centrul orașului. Pe traseul Luncă — „Electroputere“, care nu este traseu de noapte, la cursele speciale urmează a se aplica tariful zonal de 0,50 lei, respectiv 0,75 li bilet, așa cum a fost aprobat. Pe terenurile nisipoase ale Stațiunii experimentale Bechet se încorporează apreciabile cantități de gunoi de grajd pentru îmbunătățirea însușirilor fizice și chimice ale solului Foto : R. Florian‡