Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1972 (Anul 5, nr. 1352-1429)

1972-09-15 / nr. 1416

LDEJEANĂ MlEteiOftfiA dina PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI-VAI Anul V, nr. 1416 VINERI 15 septembrie 1672 4 pagini 30 baniHARGHITEI ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN JUDEŢELE ALBA ŞI HUNEDOARA Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, a făcut joi o vizită de lucru în judeţele Alba şi Hunedoara, unde s-a întilnit cu colective de oameni ai muncii, a analizat la faţa locului căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pentru creşterea continuă a nivelului de viaţă şi civilizaţie al populaţiei. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost însoţit în vizita pe care a întreprins-o în unităţi economice din judeţul Alba de tovarăşii Hie Verdeţ, Miu Dobrescu şi Ion Dincă. La plecarea din Bucureşti, pe aeroportul Băneasa, au fost prezenţi tovarăşii Paul Niculescu-Mizil, Maxim Berghianu, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Stănescu şi Ştefan Andrei. Vizita secretarului general al partidului în cele două judeţe are loc la scurt timp de la consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R., în cadrul căreia s-a analizat modul cum acţionează şi cum trebuie să acţioneze in viitor comitetele judeţene, organele şi organizaţiile de partid din toate unităţile economico-sociale in vederea înfăptuiri în cele mai bune condiţii a hotăririlor Congresului al X-lea şi ale Conferinţei Naţionale a partidului pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Este încă o dovadă a consecvenţei cu care se aplică în viaţă noul spirit de muncă, întronat în întreaga noastră activitate politică, social-economică de conducerea partidului, de secretarul său general, o confirmare a preocupării statornice pentru a dezbate la faţa locului împreună cu oamenii muncii, căile prin care obiectivele stabilite să fie îndeplinite, în aşa fel incit tot ceea ce ne-am propus să devină realitate vie, spre binele şi în folosul ţării, al celor ce muncesc. (RELATAREA VIZITEI IN PAGINILE 3—4). Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la mitingul oamenilor muncii din municipiul Alba Iulia Stimaţi tovarăşi, Voi începe prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Alba Iulia şi ai judeţului Alba, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urale). Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă pot întîlni din nou cu locuitorii acestui străvechi oraş, cu oamenii muncii din întreprinderile pe care le-am vizitat, din comunele şi satele prin care am trecut. Am constatat cu deosebită satisfacţie avîntul minunat cu care muncitorii, ţăranii, intelectualii, toţi oamenii muncii din judeţul Alba înfăptuiesc hotărîrile Congresului al X-lea al partidului şi ale Conferinţei Naţionale din acest an. Realizările din judeţul dumneavoastră şi din municipiul Alba Iulia — în producţia industrială, în agricultură, în înfăptuirea pro-., gramului de investiţii prin construirea în ritm rapid a noilor capacităţi de producţie — sunt o dovadă elocventă a felului în care întregul nostru popor dă viaţă politicii partidului comu ■ nist, văzînd în aceasta singura cale pentru asigurarea bunăstării şi fericirii naţiunii noastre. (Aplauze puternice; se scandează „Ceauşescu şi poporul“). În toate cele şase întreprinderi industriale pe care le-am vizitat, am constatat că, sub conducerea organizaţiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii se străduiesc să obţină rezultate tot mai bune în producţie. De altfel, după cum am fost informat, pe primele 8 luni întregul judeţ a îndeplinit în bune condiţii şi chiar a depăşit sarcinile planului. Pentru toate aceste rezultate doresc să adresez cele mai calde felicitări muncitorilor, tuturor celor care şi-au adus contribuţia la aceste mari realizări şi să le urez noi li noi succese. (Aplauze puternice, urale). Am vizitat, de asemenea, o întreprindere agricolă de stat, am văzut cum se prezintă culturile, am ascultat pe preşedintele consiliului intercooperatist din Alba Iulia care a vorbit despre realizările cooperativelor; întradevăr, se pare că judeţul Alba se înscrie şi în domeniul agriculturii cu rezultate bune. De aceea aş dori ca de la această tribună să adresez felicitări călduroase lucrătorilor din agricultură, tuturor cooperatorilor din judeţul Alba. (Aplauze puternice, urale). După cum cunoaşteţi, Conferinţa Naţională a trasat sarcini în vederea realizării mai devreme a prevederilor actualului cincinal. Multe judeţe, răspunzînd chemării organizaţiei de partid din municipiul Bucureşti, şi-au luat angajamentul de a realiza planul cincinal in 4 ani şi jumătate. După cîte am văzut în întreprinderile vizitate, după cele ce citesc pe aceste pancarte cu care aţi venit aici, se pare că şi dumneavoastră vă angajaţi în această întrecere naţională pentru a realiza planul cincinal în 4 ani şi jumătate. Văd că (Continuare în pag. a 2-a) Pe şantierul Fabricii de stofe de mobila din Gheorgheni există condiţii pentru REDUCEREA DURATEI LUCRĂRILOR DE CONSTRUCŢII Deşi de cîteva zile plouă încontinuu, pe şantierul Fabricii de stofe de mobilă din Gheorgheni lucrările se desfăşoară în ritm intens, constructorii folosind toate posibilităţile existente pentru a se apropia cît mai mult de termenul de dare în folosinţă a acestui obiectiv industrial, aşa cum s-au angajat la 30 decembrie 1972 în loc de 30 iunie 1973, cu 6 luni înainte de termenul planificat, ceea ce va permite ca, la sfîrşitul lunii martie a anului viitor, fabrica să producă cu întreaga capacitate proiectată. Evident, vremea nefavorabilă, apărută brusc, a încetinit executarea anumitor lucrări. Cu toate acestea, buna organizare a muncii şi-a arătat, eficienţa, fiecare muncitor şi echipă avînd asigurat front de lucru în interioarele clădirii. Astfel, în hala ţesătoriei de articole tehnice, zidarii, electricienii şi sudorii şi-au organizat bine munca, lucrînd alternativ sau concomitent, echipele lui Baricz Ştefan şi Fazekas Tamás asigurîndu-şi reciproc spaţiile de lucru. Nu stă degeaba nimeni, în nici un moment. De altfel, retribuirea în acord global s-a dovedit a fi cît se poate de stimulativă şi, mulţumiţi de cîştigurile realizate, oamenii muncesc în acelaşi ritm intens. Dacă la început montarea unei travee dura două săptămîni, ulterior acest lucru s-a făcut în patru zile. Asigurarea şi menţinerea ritmului de lucru a fost posibilă şi datorită bunei aprovizionări a şantierului cu toate materialele de construcţie, aici nelipsind nimic din materialele necesare. în asemenea împrejurări, afirmaţia inginerului Ioan Nicola, şeful producţiei la Şantierul Harghita al Trustului de construcţii industriale Braşov, că „în prezent există toate condiţiile ca fabrica să producă înainte de termen“, ni se pare perfect întemeiată pe realitate, avînd, în acelaşi timp, semnificaţia reînnoirii angajamentului asumat de constructori. Reducerea duratei de execuţie a investiţiei şi punerea în funcţiune a întreprinderii mult înainte de termenul planificat, se va concretiza, începînd din al doilea trimestru al anului viitor, în producţie suplimentară de milioane de lei. Astfel, atît constructorii, acum, cît şi muncitorii fabricii, apoi, îşi vor aduce contribuţia la realizarea actualului plan cincinal în patru ani şi jumătate. Acestui scop îi sînt subordonate toate e V. RADU (Continuare in pag . 4-a) Salut frăţesc ziarului „ELŐRE Ziarul „Előre“ împlineşte 25 de ani de prodigioasă activitate desfăşurată în slujba răspîndirii ideilor marxist-leniniste ale partidului nostru, a formării şi dezvoltării conştiinţei socialiste a maselor, pentru creşterea contribuţiei lor la formarea unei societăţi bazate pe echitate şi frăţie, în care omul să-şi poată afirma plenar personalitatea şi capacităţile sale creatoare. Cu această ocazie, colectivul ziarului „Informaţia Harghitei“ îi adresează cele mai sincere felicitări, dorindu-i din toată inima, noi succese în nobila misiune de propagator al cuvîntului partidului în rîndurile cititorilor din patria noastră, Republica Socialistă România. "(6 A apărut „ERA SOCIALISTA șt revistă teoretică și social politică a Comitetului Central al Partidului Comunist Român (amănunte în pag. a 4-a). Dacă, în ceea ce priveşte aprovizionarea, deservirea şi alte activităţi ale comerţului — atunci cînd se constată lipsuri — pot fi invocate, uneori, cauze obiective, în privinţa deschiderii la timp a magazinelor, nu încape nici o scuză, întîrzierile nu pot avea nici un motiv. Ne-am propus — ieri, 14 septembrie — să vedem cum se respectă orarul unităţilor comerciale din Miercurea-Ciuc. Centrul oraşului animat, ca în fiecare zi, încă înainte de ora şapte. Oamenii mergeau la serviciu, gospodinele porniseră după cumpărături. In faţa unităţilor comerciale începeau să se adune cumpărători, în aşteptarea orei de deschidere. Ajungem la magazinul de confecţii de pe strada Petőfi, condus de Osváth Ghizela. înăuntru vedem mişcare, personalul era prezent la muncă, deşi mai erau circa douăzeci de minute pînă la şapte. Aşa ceva se întîmplă în fiecare dimineaţă, lucrătorii acestei unităţi distingîndu-se prin conştiinciozitate în muncă, prin modul civilizat cum se comportă cu cumpărătorii. Noul şi modernul complex de magazine ,,Femina“. La şapte fără zece minute personalul acestuia era la locurile de muncă, făcea ultimele pregătiri în vederea deschiderii. Acest fapt, ca şi activitatea complexului în general, dovedeşte că aici — sub conducerea responsabilului Bálint Mihai — lucrează un colectiv harnic, inimos, caracterizat prin disciplină şi înaltă responsabilitate, de atitudine respectuoasă faţă de cumpărători. Ne continuăm raidul pe strada Petöfi. Minutele trec şi se face ora şapte, cînd trebuie să se deschidă uşile tuturor magazinelor din oraş. Cînd am ajuns la unitatea aparţinătoare Cooperativei „Deservirea“ — unde se confecţionează plapume, saltele etc. — deşi minutarele depăşiseră ora amintită — uşa acesteia era închisă, închisă am găsit-o şi mai tîrziu, cînd am revenit la unitatea respectivă. Aflăm că asemenea practică e mai veche în activitatea unităţii, condusă de Sárkány Zoltán, care mai are obiceiul să închidă şi peste zi, la orele cînd magazinul ar trebui să fie deschis. Sînt practici şi obiceiuri comune şi altei unităţi a susnumitei cooperative, şi anume, ale unităţii de vulcanizare, condusă de Nagy Carol. Acest atelier, care — după cum ni s-a spus — este pe mandat, nu numai că nu deschide la ora şapte, dar nuare nici măcar orar, se deschide şi se închide cînd vrea responsabilul. Părerea noastră e că mandatariatul nu dă dreptul ca unităţile respective să funcţioneze după bunul plac al celor încredinţaţi cu conducerea acesteia, şi ei trebuie să respecte regulile generale de comerţ, între care se înscrie şi obligativitatea respectării întocmai a orarului. Intrăm pe strada George Coşbuc. Ţinem să specificăm că am fost pe la magazinele de aici, tot la ora cînd trebuiau să deschidă, şi cu o zi înainte (13 septembrie) şi le-am găsit — după ora şapte — ferecate cu... lacăte. Gîndeam că situaţia din ziua precedentă nu se va repeta, dar n-a fost deloc aşa. Era trecut de şapte cînd unitatea „Colorom“, condusă de tovarăşa Szebok Ghizela, era închisă, şi cît a durat raidul nostru pe strada respectivă, nu s-a deschis. Aceiaşi situaţie la unităţile Tr. SONDOR, Gh. CHIPER (Continuare în pag. a 4-a) Cînd spune orarul sau cînd vrea gestionarul? CONCURSUL NOSTRU DE REPORTAJE SI FOTOGRAFII i începe noul an şcolar începrind de astăzi se va face din nou auzit clinchetul clopoţelului, care va anunţa începutul unui nou an şcolar, an în care vor fi înfăptuite vechi sau noi vise şi idealuri. Este trecerea unui nou prag spre viitorul de aur al tinerei generaţii. Va fi iarăşi prezentă în sufletul tuturor — al elevilor şi profesorilor — emoţia unor noi începuturi de drum în condiţii mult mai bune. Pe lingă cei 4.700 de „pitici“ de numai 6 ani, trăiesc — în judeţul nostru — emoţia „debutului“ şi cei 208 învăţători şi pro-I. GORJ (Continuare to pa* a 2-a) Dezvoltarea şi modernizarea învăţămîntului de toate gradele a stat întotdeauna, alături de amplificarea bazei materiale a societăţii, în atenţia partidului şi statului nostru. Şcoala a devenit, în anii construcţiei socialiste , un instrument puternic în formarea tinerelor generaţii şi educarea omului nou, în ridicarea nivelului cultural şi de conştiinţă a poporului, în spiritul înaltelor idei ale umanismului socialist. Suflul înnoitor al dezvoltării şi modernizării învăţămîntului îşi remarcă — pregnant şi cuprinzător — prezenţa şi în judeţul nostru. Pentru a ilustra drumul parcurs, în anii luminoşi ai socialismului în această direcţie, să inventariem, din documentele vremii, stadiul atins în anul de apogeu al regimului capitalist şi să le comparăm cu prezentul. In anul şcolar 1938- 1939 învăţămîntul era reprezentat în judeţ de 217 şcoli de cultură generală, din care majoritatea covîrşitoare (88 la sută) o reprezentau şcolile generale cu 4 clase. In prezent, reţeaua şcolilor şi liceelor de cultură generală a ajuns la 314 unităţi, la care se mai adaugă 9 şcoli profesionale, 2 şcoli de maiştri, 3 şcoli de specializare postliceală, 4 licee de specialitate (Industrial, agricol, economic şi pedagogic), 2 şcoli de artă. Lărgirea şi diver- Eugen HANCU (Continuare în pag. a 2-a) la vaţămîntul pe coordonatele continuei dezvoltări „Primele trepte" Molnár Kálmán (Cristuru Secuiesc). Debuturi Există un moment de o deosebită importanţă în viaţa omului. Acesta este momentul în care un tînăr se încadrează într-un colectiv. Este, dacă vreţi, momentul în care omul intră pe poarta cea mare a vieţii. Şi astăzi, la noi, socialismul a deschis larg aceste porţi tuturor celor care vor să participe, cu toată dăruirea, la făurirea unei vieţi noi. Aceste gînduri ne-au fost prilejuite de sosirea noilor cadre didactice, repartizate să lucreze, începînd din acest an, la catedrele şcolilor din judeţul nostru. Cum au fost primiţi aceşti oameni de către colectivele şcolilor, cum au de gînd să răspundă acestei primiri, cum îşi văd viitorul şi ce idealuri au? Iată cîteva întrebări pe care le-am adresat noilor profesori. Din capul locului am desprins o părere unanimă asupra modului în care au fost primiţi: excelent — acesta este cuvîntul care poate exprima atitudinea cadrelor mai vechi, care şi-au dat seama că multe din temerile fireşti cu care pornesc la drum tinerii, pot fi anulate de I. OPROIU (Continuare în pag. a 2-s) v La Gheorgheni, a avut loc o întilnire a tovarăşului Jakab Emeric, secretarul comitetului orăşenesc de partid, cu cadrele didactice de la şcolile din oraş. Cu această ocazie s-au trecut în revistă sarcinile ce revin întregului corp didactic în scopul perfecţionării continue a procesului de învăţămint. Sectorul forestier din Ghimeş a fost dotat cu un ferăstrău de tăiat trunchiurile cu grosime mare. Noul utilaj a fost construit de colectivul de salariaţi al Centrului de reparare a utilajelor forestiere din Gheorgheni. Azi, ora 19, pe scena Casei de cultură din Topliţa, i va avea loc un spectacol de muzică uşoară susţinut de formaţia „Prietenii" din localitate. Pe lingă Biblioteca orăşenească din Gheorgheni a fost alcătuit un colectiv de jurişti care, de două ori pe săptămână, marţi, între orele 10—12 şi vineri între orele 17—19, stă la dispoziţia publicului dînd explicaţii juridice cu privire la legile în vigoare. Direcţia judeţeană sanitară ne informează că în Miercurea-Ciuc a fost înfiinţat un atelier în care se vor effectua reparaţiile necesare aparatelor medicale din spitalele, clinicile şi policlinicile județului.