Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 1991 (Anul 3, nr. 327-375)

1991-04-03 / nr. 327

Anni MI, Nr. 327 Exportăm din Harghita Cu certitudine. Au circulat şi mai circulă prin judeţ zvonuri că multe din bovinele existente în gospodăriile ţărăneşti sunt cumpărate şi vîndute în afara graniţelor ţării. Am încercat să aflăm şi noi cam ceea ce se putea afla, reuşind la cele din urmă să găsim un capăt al ghemului sau mai corect şi mai frumos spus un nume : CSIKI AUREL. — Domnule doctor, lumea vorbeşte despre dotaneavoastră şi bune ,g rele, dar nu acest lucru ne-a determinat să vă căutăm Motivul pentru care ne găsim aici este legat de esportul de animale vii despre care se spune că nu simiţi străin. Este sau nu adevărat ? — înainte de a vă da amănunte, aş dori să precizez următoarele Prin autorizaţia nr. 1417/1990 eliberată de municipiul Bucureşti a luat fiinţă SOCIETATEA „R.T.P. INTERNAŢIONAL“ care are ca obiect de activitate comercializarea produselor agroalientare, bunu-i de larg consum, operaţiunii de import şi export, de transporturi internaţionale şi altele. Din luna ianuarie a.c . această societate a înfiinţat şi in judeţul nostru o filială, al care, reprezentant sunt. Totul este, deci, legal. Prin intermediul acestei filiale, ca să vă răspund la întrebare, am efectuat aceste preluări de animale despre care se vorbeşte atît de mult. — Se vorbeşte şi nu de bine Vi se aduce acuzaţia că dacă veţi continua cu cumpărărila pentru export, în ritmul în care aţi demarat, in cîteva luni judeţul ar putea rămîne „descoperit" la carne, de bovine. Ce părere aveţi ? — Cred că afirmaţi:, este neîntemeiată. De ce spun acest lucru: în cele trei luni ale anului, eu am cumpărat 169 de îfmraşi din sectorul gospodăriilor populaţiei şi 100 de la I.A. Miercurea-Ciuc. Acest număr ieşit astfel din efectiv nu poate afecta aprovizionarea cu car animate ? da ne a populaţiei judeţului. Este ceea ce sacrifică abatorul latr-o zi, sau hai să zicem, în două zile. — întrebarea care urmează vă dă, indirect, posibilitatea de a vă face reclamă. Ce cumpăraţi şi un ce condiţii .* — Tăuraşi peste 400 kg, bine finisaţi şi apţi pentru export, oferind pentru un kg viu 35 lei plus 10 lei primă de export. In total, 45 lei. De precizat că, în această sumă proprietarul are obligaţia de a mai preda odată cu animaUR 50 kg fin şi 25 kg paie, respectiv cantitatea de furaje necesari» pe timpul transportului. In plus, un avantaj deloc de neglijat. CailorU (n.r. scăzănaintele la greutatea vie) este cel legal de 5 la sută — Plata animalului preluat se fare doar ia lei sau Si în valută ? — Numai in lei si numai atit cît v-am spus. (Cont in pag a 3-a) Consemnare de Stefana DRAGINCI In mnicipiul Miercurea -Ciuc Foto : Nicolae KOVAC3 mmnm JURNAL MULI’EMHM AL JUDEȚULUI trARGHIA Miercuri, 3 aprilie 1991 „Am avut cazuri în care ajutorul de şomaj a fost mai mare decât salariul iniţial“ Din fericire, pâna la ora actuală judeţul nostru se înscrie pe lista celor cu un număr redus de şomeri : 272 din care 244 la Miercurea-Ciuc, 15 la Odorheiu Secuiesc şi 13 la Gheorgheni. Tot aceştia beneficiază de ajutor de şomaj fiind luaţi în evidenţele Oficiului forţe de muncă din cadrul Direcţiei muncii şi protecţiei sociale a judeţului. Alte 108 de persoane au cereri depuse prin care solicită un loc de muncă, dar nu îndeplinessc condiţiile pentru a putea primi ajutor de şomaj. Facem o menţiune rău tocmai plăcută. Pentru moment mai există încă locuri de muncă doar la întreprinderea de Confecţii Miercurea-Ciuc. Numărul scăzut al şomerilor înregistraţi se datoreşte Hotărîrii Guvernului nr. 99/1991, care a fuat în vigoare ■pina la 31 martie Inclusiv. Ce va fi după această dată rămîne de văzut Legea nr. 1/1991 cu privire la acordarea ajurtorului de şomaj a intrat în vigoare şi este aplicată de la 1 februarie a.c. Tocmai din această cauză neam gîndit că nu ar fi lipsit de initeres să abordăm un asemenea subiect, dorind totodată să combatem afirmaţiile eronate pe care o serie de lideri sindicali (nu neapărat locali) le fac tară acoperire. Afirmaţii ce prin conţinutul lor nu fac altceva decit să dezinformeze şi să creeze o oarecare stare de încordare în rândul cununei tarilor. Doamna Balog Meliada, şef Oficiu forţe de muncă din cadrul Direcţiei muncii şi protecţiei sociale a judeţului Harghita ne a oferit o serie de informaţii ce ne interesează în egală măsură pe toţi. Mai devreme sau mai tîrzii nu se ştie cine va avea „plăcerea“ să devină şomer. De ajutor de şomaj beneficiază atît absolvenţii de liceu promoţia 1960 care dovedesc prin acte că nu au fost repartizaţi în producţie, cît şi persoanele cărora li s-a desfăcut contractul de munca conform articolului 130 literele „a" pînâ la J* din Codul Muncii, în urma restnsrturirilor de personal. — Care sînt actele necesare întocmirii de sărutulî — Pentru a beneficia de ajutor de şomaj cei afectaţi trebuie să se prezinte la Oficiul forţelor de muncă în termen de 30 de zile de la data desfacerii contractului de muncă pentru a fi luaţi în evdenţă Documentele necesare sânt: un act doveditor din care să rezulte că și-au pierdut locul de muncă în urma restructurărilor , un act eliberat de primăriile locale care să dovedească că ael în cauză nu are alte surse de venituri și nai a fost membru CAP. Tot de la primărie este necesar să fie solicitat un act din care să rezulte că persoana nu este proprietar de pământ. Pe lingă acestea, mai este necesară o adeverința medicală din care să rezulte că persoana este aptă sau nu pentru muncă. Perioada (Cont. in pag. a 3-a) Camelia NICULA O neglijenţă de mii şi mii de lei ! I.P.E.G. Harghita, prin forul ei tutelar, contractează, şi primeşte din import (U.R.S.S.) o instalaţie de foraj necesară noilor lucrări geologica aflate in desfăşurare în cadrul acestei întreprinderi. Se cunoaşte de cei în drept că instalaţia trebuia să ajungă în depozitul central al întreprinderii, respectiv la Secţia Tomeşti, deservită din punctul de vedere al transportului pe calea ferată de către Gara C.F.R. Izvoru Olt. Dar, vagamul cu Instalaţia de foraj (13,9 torme greutate) a poposit în staţia C.F.R. Miercurea -Ciuc. „Ipegiştii“ spun că furnizorul, ou poate cei de la forurile superioare sau de la comerţul nostru exterior cunoşteau că în Izvoru Olt nu există vamă, aceasta funcţionînd doar la Miercurea-Ciuc. De la vamă aflăm că obligaţia lor este şi aceea de a vămui mărfurile sosite din import la destinaţia lor torţadă. Deci, PROMTRANS-ul nu are nici un amestec în această treabă. Studiind la Gara C.F.R. Miercurea-Ciuc documentul transportului în cauză, găsim scris foarte clar şi citeţ : Staţia de destinaţie — Miercurea- Ciuc. Şi, de aici, o poveste întreagă. Transportul, ca să ajungă la Izvoru Olt, trebuie repredat în Miercurea- Ciuc pa noua adresă — Izvoru Olt. Pentru repredare, trebuie aprobarea ROMTRANS-ulii, care se așteaptă in(Coint. in pag. a 3-a) Anten BORS APOLOGIA CRIMEI Convenţia Naţională a Ziariştilor din România îşi exprimă dezacordul total privitor la modul în care revista „Universul“ (anul VII, nr. 141 martie 1991) editată în S.U.A. de „Compania Doina Entreprise Inc“, dit-ar Aristide Buhaiu, care a primit drept de dir , ce şi în România, propagă. Intr-o manieră care se crede subtilă, texte făcînd apologia crimei, cu conţinut amintind de anii teroarei legionare, ca şi proferarea de ameninţări cu moartea la adresa preşedintei ministru şi a ex-regelui Mihai. încerciTe*TTr puwl^-^in S.U.A. şi România, sub pretextul pueril al demascării unui oarecare necunoscut, d-l A. Buhoiu îşi permite să reproducă pe prima pagină a revistei sale aşa-zise scrisori adresate unor personalităţi naţionale, făcînd în realitate un act de proliferare a ideilor legionare. Convenţia Naţională a Ziariştilor din România (S.Z.R., A.Z.R., U.Z.P., A.Z.M.R., A.Z.LP.R.) condamnă procedeele d-lui A. Buhoiu, sesizînd totodată justiţia asupra acestui caz, care intră sub incidenţa penală atît românească, cit şi americană. CONVENŢIA NAŢIONALA A ZIARIŞTILOR DIN ROMANIA „/****« >‘T "1 4 -»u u,u*, rr-. -".‘P 1 pag. — 2 Irl în numărul de aii al ziarului nostru : ® La ieșirea din iarnă sunt multe de pus la punct ! • Cronică rutieră • De la zvon la realitate • Sport