Informatia Bucureştiului, iulie 1965 (Anul 12, nr. 3701-3722)

1965-07-01 / nr. 3701

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VAT INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. M. R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI Anul XII — Nr. 3701 4 PAGINI — 25 BANI Joi 1 iulie 1965 mai faşi în 6 luni, 280 000 mc de betoane Colectivul întreprinderii de prefabricate şi agregate pentru construcţii a încheiat primul semestru al anului cu importante realizări obţinute în întrecereasocialistă. Astfel, planul producţiei globale a fost îndeplinit în proporţie de 122 la sută, iar cel al producţiei marfă in proporţie de 120 la sută. De-a lungul celor şase luni, staţiile de betoane ale întreprinderii au pregătit şi livrat şantierelor de construcţii bucureştene 280 000 mc de betoane, cu 60 000 mc mai mult decit prevedea planul de producţie. De asemenea, balastierele au extras şi sortat totodată 840 000 mc de agregate (nisip, pietriş) faţă de 750 000 mc — cifră planificată. Constructorilor din Capitală întreprinderea le-a mai livrat şi însemnate cantităţi de piese prefabricate din beton armat — 8 200 mc faţă de 6 000 mc sarcină prevăzută în plan. Pînă la 19 iulie, adică cu cinci luni mai devreme, se va pune în funcţiune şi cea de a doua dragă refulantă de la balastiera Pietroaia. Aceasta reprezintă unul dintre angajamentele luate în cinstea celui de-al IV-lea Congres al partidului. Plimbare cu barca în ...Balta Albă Ne îngăduim să facem o vizită în Balta Albă în anii următori. Fireşte, vom admira blocurile cu mai multe etaje, spaţiile ample de verdeaţă, aleile asfaltate. Nu vom putea însă părăsi cartierul fără a ne relaxa cîteva momente într-o plimbare cu barca pe oglinda lucitoare a unuia dintre cele două lacuri. Aşadar, iată şi tema rîndurilor de faţă : amenajarea unei mari zone de agrement în mijlocul giganţilor din beton şi sticlă. Deocamdată, avem la dispoziţie planşele şi schiţele proiectanţilor. Cu ajutorul lor să facem o scurtă prezentare. Deci, vor fi două lacuri, cu o suprafaţă totală de circa 180 000 mp. In mijlocul fiecăruia, cîte o insulă, legătura cu „uscatul“ realizîndu-se prin poduri de circulaţie pietonală. Două debarcadere, poate chiar mai multe, vor pune la dispoziţia locuitorilor ambarcaţiunile necesare plimbărilor. Apă fiind destulă, poate vor fi şi vaporaşe. De jur-împrejurul lacurilor, zone vegetale, mai bine zis parcuri. Suprafaţa totală : 28 hectare. Alei asfaltate, spaţii verzi, grupuri masive de arbuşti, ronduri cu flori, instalaţii pentru efecte de lumină, locuri de joacă pentru copii etc., sunt numai cîteva dintre caracteristicile viitoarelor parcuri. Luate la un loc — lacurile şi parcurile — vor forma o amplă zonă de agrement despărţită prin mijloc de artera de mare circulaţie Est-Vest. Lucrările au şi început. Se execută operaţiuni de dragaj, excavaţii, nivelări etc. Dale mozaicate pentru pardoseli Zilele acestea, la întreprinderea „Granitul" a fost pusă în funcţiune omaşină automată pentru fabricarea dalelor mozaicate destinate pardoselilor de la noile construcţii. Instalaţia are o capacitate de producţie de circa 400 mp dale în opt ore. Pentru şlefuirea acestora a mai fost montată încă o maşină, de asemenea automată, cu o capacitate de şlefuire tot de 400 mp dale pe schimb. Pînă în prezent, cu noile utilaje, la „Granitul“ s-au produs circa 2 000 mp de dale, în cursul semestrului IT, întreprinderea şi-a propus să realizeze circa 100 000 mp de dale mozaicate, ce vor fi livrate şantierelor din Capitală şi din țară. Blocuri noi în Drumul Taberei I • SIMPOZIOANE • Consiliul pentru râspîndirea cunoştinţelor cultural-ştiinţifice organizează astăzi, la ora 19, in sala Ateneului R.P.R., simpozionul „Legeafundamentala a României socialiste“. Iau cuvintul: Adrian Dimitriu, ministrul justiţiei, prof. univ. dr. Traian Ionaşcu, prof. univ. Costin Murgescu, membri corespondenţi ai Academiei R.P.R., şi prof. univ. Mihail Ghelmegeanu, vicepreşedinte al Consiliului pentru răspîndirea cunoştinţelor cultural-ştiinţifice. In continuare, un program literar-muzical. Invitaţiile se pot ridica de la sala Dalles. • Tot astăzi, la ora 20, în sala din str. Batiştei nr. 14, are loc simpozionul „România socialistă pe culmi tot mai inalte ale progresului şi civilizaţiei“. Prezidează acad. Petre Constantinescu-Iaşi. Vorbesc : Octav Livezeanu, vicepreşedinte al Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea ; dr. Ion Teodosiu, secretar general în Ministerul Sănătăţii şi Prevederilor Sociale ; Petre Năvodaru, director general adjunct al Direcţiei Centrale de Statistică. Urmează un spectacol prezentat de ansamblul „Periniţa“. • „Bucureşti pe meridianele lumii” ~- este titlul simpozionului organizat de Muzeul de istorie a oraşului Bucureşti. El va avea loc azi la ora 20, la Casa Centrală a Armatei. Ştefan Ionescu, Valeriu Leahu şi Constanţa Ştirbu, cercetători la muzeu, vor vorbi despre : „Oaspeţi străini despre Bucureştiul de azi“, „Produsele industriei bucureştene pe pieţele lumii“, „Savanţi, scriitori şi artişti bucureşteni, in viaţa ştiinţifică şi artistică a lumii”. • Comitetul pentru cultură şi artă al oraşului Bucureşti şi Consiliul local al sindicatelor organizează miine, la ora 15,30, în sala clubului întreprinderii „Monetăria“ simpozionul „România socialistă din plin avînit“. Vor lua cuvîntul : acad. Sabba Ștefănescu, C. Baraschi, membru corespondent al Academiei R.P.R., prof. univ. dr. Ilie Ardeleanu, membru corespondent al Academiei R.P.R. şi Alexandru Moga, director general în Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini. • CONCURS DE VITRINE Ediţia pe anul 1965 a Concursului de vitrine şi deservire a cumpărătorilor organizat de Centrala editurilor şi difuzării cărţii. Începe azi. El e organizat in mai multe etape, ultima incheindu-se la sfirşitul anului. Cu acest prilej, librarii din Întreaga ţară se vor Întrece în găsirea celor mai atractive şi moderne mijloace pentru Îmbunătăţirea expunerii cărţilor, a deservirii cumpărătorilor, punlndu-se un accent deosebit pe originalitatea concepţiei decorative a vitrinelor. Concursul este dotat cu numeroase premii. 7$0. wf ! ÎN CURÂND Nu peste mult timp, la Uzina de medicamente Bucureşti vor începe lucrările de pregătire a unui nou şantier. Aici se va construi o clădire, ce va adăposti secţiile de condiţionat medicamente (fiole şi comprimate). Prin linia sa arhitectonică modernă, noua construcţie se va încadra armonios în nota elegantă a uzinei, în prima secţie — cea pentru fiole — se va monta, pentru fiolaj, o linie tehnologică completă (cu o capacitate anuală de 117 milioane fiole) incepînd cu maşinile automate destinate spălării fiolelor şi terminînd cu cele de împachetat. Legătura lintre maşini va fi asigurată de benzi transportoare. Această linie tehnologică va da o producţie sporită, o umplere cotată şi un control riguros cu dispozitive electronice. Cea de-a doua secţie — pentru comprimate — va fi dotată cu tipuri noi de uscătoare pentru pulberi şi granule, maşini noi de mare capacitate (2.375 milioane bucăţi) pentru comprimare. Se vor moderniza operaţiile de dragofiere prin montarea unor drajoare de capacitate sporită şi echipate după cerinţele tehnicii moderne (absorbţie de praf, insuflare de aer cald etc.), în scopul prezentării produselor în condiţii superioare celor de pînă acum, aici vor funcţiona maşini moderne de împachetat în benzi de celofan termosudabil, folii din p.v.c. sau aluminiu, ambalaje din mase plastice etc. Un accent deosebit se va pune pe introducerea de noi ingredienţi pentru modernizarea formulelor de condiţionare, in scopul asigurării unei calităţi superioare la toate produsele medicamentoase. Secţiile vor fi dotate cu laboratoare de control moderne care vor executa analize de materii prime, produşi intermediari şi produse finite, asigurind totodată controlul interfazic. Pentru a ţine pasul cu noutăţile ca apar în terapeutica medicală, pe lingă aceste secţii de condiţional medicamente vor funcţiona laboratoare proprii pentru cercetări care să asigure continua îmbunătăţire a tehnologiilor şi îmbogăţirea sortimentelor. Prin intrarea în funcţiune a acestor secţii va creşte considerabil capacitatea de producţie existentă la medicamente. C Arte Noi secţii de condiţionare a medicamentelor 117 milioane bucăţi fiole şi 1375 milioane bucăţi comprimate anual • Linie tehnologică completă • Controlul cu dispozitive electronice Expoziţie a cercurilor foto-amatorilor Azi după-amiază se deschide in sala Consiliului local al sindicatelor din oraşul Bucureşti, o expoziţie a cercurilor şi fotografilor amatori aparţinînd sindicatelor din Capitală. Expoziţia, organizată de Consiliul local al sindicatelor in cinstea celui de-al IV-lea Congres al partidului, va fi deschisă pînă la 10 iulie a.c., între orele 9—13 și 17—20,30. Solemnitatea de la Consiliul de Stat cu prilejul Zilei învăţătorului Miercuri, a avut loc la Consiliul de Stat solemnitatea înmînării unor înalte titluri şi ordine cu prilejul Zilei învăţătorului, în sala de marmură se aflau învăţători şi profesori care s-au distins în nobila lor muncă de instruire şi educare a tinerei generaţii, cadre didactice care au contribuit la dezvoltarea învăţămîntului din ţara noastră. Cei prezenţi au salutat cu îndelungi şi puternice aplauze pe tovarăşii Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Ştefan Voitec, Paul Niculescu- Mizil. Erau de faţă tovarăşii Avram Bunaciu, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Constanţa Crăciun, preşedintele Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă, Ştefan Bălan, ministrul învăţămîntului, Ion Teoreanu, şeful secţiei de învăţămînt şi sănătate a C.C. al P.M.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „învăţător Emerit al Republicii Populare Române“, „Profesor Emerit al Republicii Populare Române“, „Ordinul Muncii“, clasa a IlI-a, unor învăţători şi profesori din învăţămîntul de cultură generală şi din învăţămîntul profesional şi tehnic. Preşedintele Consiliului de Stat a înmînat apoi înaltele distincţii acordate. Uvînd cuvîntul, tovarăşul Chivu Stoica, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat şi al Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române a adresat învăţătorilor şi profesorilor participanţi la solemnitate un călduros salut cu prilejul tradiţionalei sărbători a „Zilei învăţătorullui“ şi i-a felicitat pentru rezultatele bogate obţinute în activitatea de educare şi formare a tinerei generaţii, învăţătorii şi profesorii prezenţi la solemnitate au primit cu căldură cuvintele de înaltă apreciere ce le-au fost adresate. Au luat cuvîntul profesorul emerit loan Nimiţanu, învăţătoarea emerită Piroşca Domokoş şi profesorul emerit Ilie Teiuşan-Popescu Vorbitorii au mulţumit cu căldură partidului şi guvernului, pentru înalta apreciere, au asigurat că vor munci cu toate forţele pentru a-şi îndeplini, alături de colegii lor, misiunea încredinţată de partid de a pregăti şi a educa tineretul în spiritul dragostei şi devotamentului faţă de patrie, faţă de partid, faţă de cauza socialismului. ★ In cadrul aceleiaşi solemnităţi s-a mai conferit titlul de „Profesor Emerit al Republicii Populare Romane“, Ordinul „Steaua Republicii Populare Române“, „Ordinul Muncii“, unor cadre didactice din învăţămîntul superior de artă, pentru activitate îndelungată şi merite deosebite în dezvoltarea învăţămîntului superior artistic. Adunarea festivă din Capitală Miercuri după-amiază, în sala Teatrului C.C.S. din Capitală, a avut loc adunarea festivă consacrată Zilei învăţătorului. Au luat parte educatoare, învăţători şi profesori din întreaga ţară distinşi cu ordine şi medalii în cinstea acestei zile, cadre didactice fruntaşe din oraşul Bucureşti, conducători ai unor ministere, instituţii centrale şi întreprinderi industriale pe lîngă care funcţionează şcoli profesionale şi tehnice. Adunarea a fost deschisă de Ion Cosma, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului Popular al Capitalei, care a felicitat pe cei sărbătoriţi. Ministrul învăţămîntului, Ştefan Bălan, a vorbit despre semnificaţia Zilei învăţătorului. în încheiere s-a dat citire unei telegrame prin care membrii corpului didactic îşi exprimă recunoştinţa profundă faţă de partid pentru minunatele condiţii create şcolii şi slujitorilor ei şi se angajează să ridice necontenit nivelul învăţămîntului din patria noastră. PROIECTUL DE CONSTITUŢIE ÎN DEZBATERE PUBLICĂ llllllllil Imn închinat libertăţii. Marea, fundamentala carte demnităţii şi fericirii oamenilor a vremii Publicarea în presă a proiectului de Constituţie a Republicii Socialiste România marchează un moment de legitimă mulţumire şi mîndrie pentru poporul nostru. Ea permite celor mai largi mase populare din ţara noastră să ia parte la dezbaterea prevederilor acestui proiect şi să contribuie prin propuneri concrete la îmbunătăţirea acestora. E o metodă care subliniază nu numai profundul nostru democratism socialist, ci şi hotărîrea tuturor de a lupta cu înflăcărare pentru traducerea în viaţă a prevederilor Constituţiei noastre socialiste, care reflectă în mod just transformările ce au avut loc în ţara noastră în procesul de construire a orânduirii socialiste ca rod al efortului uriaş şi constant depus de toți oamenii muncii sub conducerea Partidului. Caracterul armonios şi înaintat al prevederilor proiectului se sprijină puternic pe succesele istorice obţinute de poporul nostru în anii care au trecut de la Eliberare. S-a înfăptuit cooperativizarea agriculturii, a fost lichidată pentru totdeauna exploatarea omului de către om, s-a format noua noastră societate prin înfrăţirea în muncă a clasei muncitoare, ţărănimii şi intelectualităţii, strîns unite sub con-MIRCEA REBREANU judecător la Tribunalul Capitalei R.P.R., deputat în M.A.N. (Continuare in pag. a 111-a) „România este republică socialistă*, iată primele patru cuvinte, de o emoţionantă sobrietate, de o istorică grandoare, din marea şi fundamentala carte a vremii: Constituţia. Din dimineaţa de rind am citit aceste patru cuvinte, săpate in stînca de granit a unei nemuritoare epopei, văd trecînd prin ţaţa ochilor mei uimiţi şi emoţionaţi şiruri nesfîrşite de oameni, milioane şi milioane de oameni cîţi s-au perindat veacuri de-a rindul pe aceste pămînturi şi care veacuri lungi şi istovitoare au visat la această realitate, chiar dacă n-au ştiut întotdeauna să-i rostească numele, cuprinsă în patru vorbe ca intr-un vers: „România este republică socialistă". Mi-au trecut prin faţa ochilor în lungi şiruri nesfîrşite iobagii lui Horia şi ai Iancului, pandurii lui Tudor, mi-a revenit în minte chipul acelui ce şi-a lăsat oasele în groapa săracilor din Palermo, am revăzut chinuita figură a Bălcescului, cei unsprezece mii de ţărani ucişi la nouă sute şi şapte, am simţit lîngă inima mea inima comuniştilor ce şi-au îngropat între zidurile Doftanei viaţa sau lungi ani de libertate, şi pe feţele tuturor am citit o lumină cum numai soarele risipeşte în eterna lui generozitate. AUREL BARANGA (Continuare în pag. a lll-a) • SESIUNEA SFATULUI POPULAR Sîmbătă, 3 iulie ora 8, va avea loc în aula Facultăţii de ştiinţe juridice din bd. Gheorghe Gheorghiu-Dej nr. 64 cea de-a doua sesiune a Sfatului Popu • Ne vizitează • Marţi seara a sosit in ţara noastră orchestra de muzică uşoară din Anglia „The Federals". Caslar al Capitalei, cu următoarea ordine de zi : — Raportul Comitetului executiv privind organizarea pieţelor pentru desfacerea le- Sîmbătă AL CAPITALEI gumelor şi fructelor în oraşul Bucureşti ; — Coraportul comisiei permanente de deputaţi pentru problemele de aprovizionare şi comerţ. peţii englezi vor susţine numeroase concerte In staţiunile de pe litoral, iar la sfirşitul lunii iulie vor clnta şi In Capitală. • Şedinţe de comunicări ştiinţifice » » » » • Azi dimineaţă, în amfiteatrul Spitalului „Prof. dr. Gh. Marinescu” au început lucrările unei şedinţe de comunicări ştiinţifice festive organizată de Uniunea societăţilor de ştiinţe medicale — filiala Bucureşti — secţiile de neurologie, neurochirurgie şi psihiatrie. Participă academicieni, profesori universitari, medici de specialitate. • Ieri după-amiază, în amfiteatrul mare al Facultăţii de medicină din capitală a avut loc o şedinţă festivă, organizată în cinstea celui de-al IV-lea Congres al partidului, de Uniunea societăţilor de ştiinţe medicale — filiala Bucureşti şi Sfatul Popular al Capitalei — Secţiunea sănătăţii şi prevederilor sociale. Au participat academicieni, cadre didactice din Institutul medico-farmaceutic Bucureşti, medici, farmacişti, cadre medii sanitare. După cuvintul de deschidere, rostit de acad. prof. dr. Şt. Gh. Nicolau, preşedintele filialei Bucureşti a U.S.S.M., au conferenţiat prof. dr. Gh. Olănescu, membru corespondent al Academiei R.P. Române, şi prof. dr. Th. Ilea, medic şef al Secţiunii sănătăţii şi prevederilor sociale a S.P.C. • Prezentarea noilor tipuri de mobilă Duminică dimineaţă, incepînd de la ora 10, la magazinul „Apartamentul“ se va deschide o expoziţie de prezentare a noilor tipuri de mobilă realizate de întreprinderii, producătoare, ce urmează să apară, in lunile următoare, in unităţile de desfacere. Se vor prezenta, printre altele, studioul „Solea“, dormitorul I.P.C.T., biblioteca „Dana”, garnitura de hol „Camelia“, dormitorul pentru tineret „Anca“, bucătăria modulată (formată din citeva elemente ce se pot combina in funcţie de necesitaţi şi dimensiunile bucătăriilor), bucătăria „Polar“ şi altele. Vizitatorii expoziţiei vor primi, la intrarea in magazin, chestionare speciale prin care îşi vor putea spune părerea, propunerile şi sugestiile lor privind tipurile existente. Aspect din „Expoziţia de stat a artelor decorative“ deschisă recent la sala „Dalles“ Astăzi s-a deschis, complet renovat, magazinul de prezentare al Fabricii de confecţii şi tricotaje Bucureşti, situat în calea Victoriei . Semifinalele „Cupei N. P. R.“ la fotbal Azi la amiază, la federaţia de specialitate a avut loc tragerea la sorţi a semifinalelor, de duminică, ale „Cupei R.P.R." la fotbal. DINAMO BUCUREŞTI — DINAMO PITEŞTI şi PROGRESUL BUCUREŞTI cu învingătoarea „sfertului" de azi, Ştiinţa Cluj — A.S.A. Tg. Mureş.’' Pentru primul joc n-a fost încă stabilită localitatea unde se va disputa. Al doilea a fost programat la Braşov.  BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA Azi, la ora 18, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 24 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 26 grade iar minima din cursul nopţii de 14 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme frumoasă şi călduroasă cu cer variabil mai mult senin noaptea şi dimineaţa. Vînt steric pînă la potrivit. Temperatura în creştere, minima va fi cuprinsă între 16-13 grade iar maxima între 30-32 grade. Pentru 3, 4 și 5 iulie. Vremea se menține călduroasă cu cerul variabil. Vînt slab pînă la potrivit predominînd din vest. Temperatura ușor variabilă.