Informatia Bucureştiului, decembrie 1965 (Anul 13, nr. 3830-3856)

1965-12-01 / nr. 3830

• Staţie de betoane mecanizată Zilele acestea vor începe lucrările de construcţii la o nouă staţie de betoane, amplasată la şantierul de locuinţe din bd. Păcii — bd. Armata Poporului. Prevăzută cu două betoniere cu amestec forţat de cite 0,5 mc fiecare, staţia de betoane va produce, în două schimburi 500—600 mc de betoane de diferite sortimente. Procesul tehnologic a fost astfel conceput încît aproape toate operaţiunile vor fi mecanizate şi automatizate — încărcarea în buncăre, dozarea cimentului şi a agregatelor (nisip pietriş) etc. Noua staţie de preparare a betoanelor va fi executată de către întreprinderea de construcţiimontaj nr. 3 pentru organizare de şantier în vederea începerii lucrărilor la microraioanele 1 şi 2 din ansamblul de locuinţe amintit. • Pentru pomul de iarnă Unităţile comerciale de specialitate au pus în vînzare un sortiment bogat de jucării şi articole destinate împodobirii pomului de iarnă. Paralel cu reţeaua de desfacere cu amănuntul, un număr de 8 unităţi vor vinde asemenea produse şi cu plata prin virament. Colectivele din întreprinderi şi instituţii care organizează pomul de iarnă se pot adresa pentru procurarea jucăriilor şi diferitelor podoabe următoarelor unităţi : calea Moşilor nr. 35; calea Moşilor nr. 46; str. Lipscani nr. 69 („Lumea copiilor”); şos. Mihai Bravu nr. 2 („Scufiţa roşie“); str. Lipscani nr. 44; calea Griviţei nr. 162; calea Griviţei nr. 350 („Aşchiuţă“); magazinul „Vulturul de mare”. • Viitoarea premieră la Teatrul de stat de operetă In prima jumătate a acestei luni va avea loc pe scena Teatrului de stat de operetă, premiera spectacolului „Clopotele din Corneville”, pe muzică de Robert Planquette — text Claireville şi Gabet. Versiunea românească aparţine lui V. Timuş şi M. Păun. Din distribuţie fac parte Lidia Popescu, Cleopatra Melidoneanu, Mircea Nemens, Bugarin Duşan, Văli Niculescu, Cella Tănăsescu, Constanţa Cimpeanu, Petre Valentin, Constantin Drăghici, Silviu Gurău, Gabriel Gheorghiu, Petre Petrov, N. Ionescu- Dodo, George Hazgan. Direcţia de scenă este semnată de Barbu Dumitrescu, iar conducerea muzicală aparţine lui Gherase Dendrino şi Mircea Ionescu. Coregrafia — Elena Penescu-Liciu. • Întîlnire cu cititorii Astăzi, la ora 18:30, are loc în sala Casei de cultură a raionului 16 Februarie, întîlnirea scriitorilor Haralamb Zincă, Corneliu Leu şi Mircea Sîntimbreanu cu cititori şi bibliotecari din Capitală, manifestare organizată de Biblioteca orăşenească „M. Sadoveanu“. In continuare, va rula filmul artistic „De-aş fi... Harap Alb ’. • IN LIBRĂRII In Editura pentru literatură a apărut romanul „Asklepios" de Horia Stancu. Culegerea de nuvele ,,Diavolul captiv“ aparţimînd scriitoarei lituaniene Zemaite a apărut în Editura pentru literatura universală, în traducerea lui Nicolae Velea şi Xenier Stroe. Ediţia a IlI-a a romanului „Quentin Durward“ de Walter Scott, a văzut lumina tiparului în colecţia „Cutezătorii“ a Editurii tineretului, în traducerea lui Al. Ştefănescu-Medeleni. • Excursie la Vălenii de Munte Cu ocazia comemorării a 25 de ani de la tragica moarte a marelui învăţat român Nicolae Iorga, O.N.T. „Carpii“ agenţia Bucureşti, organizează duminică, 5 decembrie, o excursie la Vălenii de Munte, avînd ca tematică viaţa şi creaţia lui Nicolae Iorga. Se vizitează Muzeul memorial de la Vălenii de Munte, mănăstirea Zamfira pictată de Nicolae Grigorescu şi mănăstirea Vălenilor construită în anul 1680. Plecarea are loc duminică dimineaţa, ora 7, din faţa restaurantului Cina. înscrierile se primesc, incepînd de azi, la sediile agenţiei din calea Victoriei 100 şi bd. Republicii 68. Prețul excursiei este de 57 Iei în care se include și masa de prînz. • Curs de motociclişti Şcoala din str. Batiştei nr. 6 organizează un nou curs de motociclişti cu o durată de două luni. înscrierile se primesc zilnic, la sediul şcolii, între orele 8 şi 10,30. • ULTIMELE ŞTRI SPORTIVE • 31 de ţări şi-au anunţat participarea la campionatele europene de atletism, care se vor desfăşura intre 30 august şi 4 septembrie 1966, la Budapesta. • Oraşul München şi-a depus candidatura pentru organizarea ediţiei 1972 a Jocurilor Olimpice de vară. • Campionul mondial de box, categoria cocoş, japonezul Harada, şi-a păstrat titlul, învingînd la punăre, într-un meci disputat la Tokio, pe englezul Rutkin. • In cadrul turneului international de hochei pe gheaţă de la Ljubljana, echipa reprezentativă a Iugoslaviei a învins cu 6—5 (2—1, 2—2, 2—2) formaţia italiană de club H.C. Bolzano. • Al doilea meci pentru sferturile de finală ale C.C.E. la hochei, disputat între Katovice și Z.K.L. Brno, s-a încheiat, ca și primul, cu scorul de 3—3. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ! INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. C. R. $1 AL STATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI Anul XIII — Nr. 3830 4 PAGINI 25 BANI I Miercuri 1 decembrie 1965 Alo, catedra de automatică ? — Da, vă rog ! — ni se răspunde. — Fotoreporterul nostru va veni la dv., la orele 10... ...Fotoreporterul s-a dus, a făcut poza stabilită şi iat-o mai jos, în faţa dv. Reprezintă primul calculator electronic analogic, construit în reţeaua de cercetare ştiinţifică a învăţămîntului superior. Domiciliul noii instalaţii pe cale de a fi pusă în funcţiune: laboratorul catedrei de automatică de la Facultatea de energetică a Institutului politehnic „Gh. Gheorghiu-Dej". Autorii — un colectiv de asistenţi universitari, sub conducerea ştiinţifică a şefului de lucrări Adrian Petrescu, doctor inginer. Este un puternic grup care, de mai mulţi ani, şi-a orientat specializarea spre calculatoarele electronice. Şi iată, primul rezultat al activităţii sale în această direcţie. După avizul specialiştilor — un promiţător debut de construcţie. Căci noul calculator va putea fi utilizat nu numai în scopuri didactice. El va putea da substanţiale ajutoare, atît în rezolvările de ecuaţii diferenţiale lineare şi nelineare, cit şi la modelarea diferitelor sisteme fizice. Cu acest prilej, în preajma „naşterii" oficiale a calculatorului analogic, vizităm şi celelalte laboratoare. O veritabilă MICA EXPOZIŢIE DE MODERNE CONSTRUCŢII de automatică. Realizate sub directa conducere a şefului catedrei, prof. ing. Cornel Penescu, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România, ele vădesc o intensă preocupare şi activitate ştiinţifică, dusă paralel cu activitatea didactică. Iată, bunăoară, aflate în stadiul experimental, o serie de elemente pneumatice ce permit realizarea unor dispozitive automate, foarte sigure şi de gabarit redus. — Este vorba — ne spune conf. ing. Simion Florea, şeful colectivului care le-a creat şi construit — de diferite regulatoare, de circuite logice pneumatice şi de acţionări pneumatice, destinate conducerii automate a unor instalaţii industriale. Aşadar, o intensă preocupare ştiinţifică privind problemele practice de automatizare a producţiei. După cum, prin alte două originale creații electronice — un ajutor efectiv dat medicinei. PRIMA INTERESATA - INIMA Prin aşa numitul stimulator cardiac — un original generator transzistorizat. Ca aspect exterior, o cutiuţă frumos finisată in care, ca intr-o căsuţă de păpuşi, coabitează miniaturale piese de radio şi tranzistori. Micuţul stimulator — cu varianta intra şi extracorporală — este destinat să rezolve grelei impasuri cardiace. Este vorba de acele momente, din diferite boli cardiace sau din cursul unor operaţii pe cord, cind inima încetează să mai bată. Cind se petrece ceea ce medicii numesc stopul cardiac blocajul. Urmează, din punct de vedere medical, reanimarea. Eforturile in vederea reluării activităţii, de către muşchiul cardiac. Şi, la arsenalul medical de mijloace tehnice se va adăuga micuţul stimulator. Electrozii săi de platină se fixează pe miocard şi excitaţi prin impulsuri electrice, diferiţi centri nervoşi, încep să acţioneze în direcţia contracţiei muşchiului cardiac. Realizat in strinsă colaborare cu medici specialişti, aparatul se află acum in pragul experimentării pe animale. In fază experimentală se mai află şi un alt aparat, conceput şi realizat aici, tot în ajutorul medicinei: stimulatorul gastro-intestinal. Din punct de vedere tehnic, o interesantă creaţie, constaită cu ajutorul unor relee electromecanice şi a unor circuite cu tranzistori, care generează grupuri de impulsuri de durată şi de amplitudine variabilă. Din punctul de vedere al medicilor — un aşteptat ajutor în tratarea diferitelor boli gastro-intestinare. Şi acum, in finalul reportajului — dar nu şi al realizărilor colectivului — un interesant studiu prin care ESTE VIZATĂ LOCOMOTIVA DIESEL ELECTRICĂ Baza de plecare — însăşi ideea progresului in tehnică şi, mai ales în automatică, spiritul de modernizare şi de îmbunătăţire continuă. Aşa s-a născut amplul studiu efectuat de colectiv, asupra automatizării actuale a locomotivei Diesel electrice. Concluzia cercetătorilor este că automatizarea poate fi ridicată la un grad şi mai înalt, in vederea optimizării parametrilor de funcţionare a locomotivei. Rezultatul practic: elaborarea unei scheme îmbunătăţite care, desigur, va suscita interesul Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor. Iată cît de mult se poate scrie, după o scurtă discuţie cu cercetătorii de la catedra de automatică. Explicaţia : materialul faptic bogat! Constanţa Bratu NOI DISPENSARE Azi la prinz, in cartierul Drumul Taberei, raionul 16 Februarie a avut loc inaugurarea unui nou dispensar medical. Instalat intr-o construcţie nouă, dispensarul este utilat cu instrumentarul necesar şi încadrat cu personalul medical de specialitate pentru a face faţă cerinţelor. Dispensarul deserveşte populaţia din microraioanele 1, 2 şi 3, respectiv circumscripţiile medicale — adulţi şi copii — nr. 189 A şi 189 B. Intr-un local corespunzător, reamenajat, s-a mutat de curind şi dispensarul ce deserveşte populaţia din cartierul Prelungirea Ferentari, raionul V. I. Lenin. REAMENAJARI LA SPITALELE BRÎNCOVENESC ŞI DR. GH. MARINESCU In cursul acestui an la spitalul Brincovenesc raionul V. I. Lenin s-au efectuat o serie de reamenajări şi s-au Înălţat noi construcţii. O parte au fost terminate, altele fiind In curs de executare. Zilele acestea, de pildă, s-a redeschis maternitatea cu o capacitate de 80 de paturi. Maternitatea dispune de mobilier şi instalaţii moderne, de camere speciale etc. In prezent continuă reparaţiile la clinica de boli interne şi la secţiile de ortopedie şi chirurgie. De asemenea, sunt in curs de executare lucrările de construcţie a unui nou pavilion pentru secţia de boli interne cu o capacitate de 80 de paturi. Noul pavilion va intra In funcţiune plnă la sfirşitul anului. ★ Importante lucrări se execută şi la spitalul „Dr Gh. Marinescu" raionul N. Bălcescu. Printre altele se lucrează la amenajarea şi modernizarea pavilionului de pediatrie, se Înlocuiesc o parte din instalaţiile de încălzire, se asfaltează aleile din interior ete. VĂ INFORMĂM DESPRE: CONTINUĂ DEZVOLTARE A REŢELEI SANITARE Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICĂ : Azi, la ora 8, în București, temperatura aerului a fost de plus 3 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme schimbătoare. Cerul va fi mai mult noros in prima parte a intervalului. Ploaie temporară. Vînt potrivit din sectorul sud-vestic. Temperatura aerului în creştere uşoară, minima va fi cuprinsă între plus 1 şi plus 3 grade, iar maxima între 8 şi 16 grade. Pentru zilele de 3, 4 şi 5 decembrie . Vremea se răceşte treptat. Cer variabil. Vor cădea precipitaţii. Vînt slab. Temperatura aerului în scădere. In vederea începerii noului an de producţie, la Uzina „Timpuri noi" se fac intense pregătiri. Conducerea tehnică a uzinei ne informează că noul produs, electrocompresorul care în primul trimestru al anului 1966 va intra în fabricaţia de serie, se află deja în faza de execuţie a seriei zero. Proiectanţii şi tehnologii uzinei au înzestrat procesul de fabricaţie a compresorului cu scule, dispozitive Pregătiri pentru producţia anului viitor şi verificatoare de mare productivitate, fapt ce va asigura noului produs o calitate superioară. In prezent, serviciile tehnice ale întreprinderii se îngrijesc de pregătirea tehnologiei de fabricaţie a altor trei produse. Este vorba de un motocompresor şi de două compresoare de mică capacitate. Atenţia principală a specialiştilor este îndreptată spre găsirea celor mai moderne şi economicoase soluţii tehnologice de fabricaţie care să asigure noilor produse o execuţie la un înalt nivel tehnic. Reducerea preţului de cost In atenţia fiecărui colectiv In fabricile şi uzinele bucureştene, întrecerea socialistă se desfăşoară ca avânt, colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni străduindu-se să-şi îndeplinească exemplar sarcinile de plan la toţi indicatorii pe acest an. Angajamentele de a da beneficii şi economii suplimentare se infăptuiesc cu succes in numeroase întreprinderi, preţul de cost al produselor fiind astfel în centrul atenţiei. Fructificarea eficientă a experienţei dobindite Spre a cunoaşte unele din realizările obţinute pe linia reducerii preţului de cost la I.I.S. „Unirea" ne-am adresat tovarăşului inginer Sabin Cosma, directorul întreprinderii. — Ce rezultate au fost obţinute pină în prezent ? — Pe 10 luni, planul producţiei globale a fost îndeplinit în proporţie de 100,6 la sută. în această perioadă au fost realizate peste prevederi cantităţi însemnate de produse, 42 de tone de fire, 21 de tone de ţesături crude etc In lupta pentru reducerea preţului de cost am acţionat pe diferite căi: utilizarea cu indici superiori a instalaţiilor, reducerea consumurilor specifice de materiale şi piese de schimb. Rezultatele : pe 10 luni s-au realizat importante economii prin reducerea preţului de cost, beneficiile întreprinderii atingînd cifra de 6 350 000 lei. — Rezultatele obţinute sunt, după cum aţi arătat, rezultatul aplicării unor măsuri tehnice şi organizatorice eficiente în toate sectoarele de activitate. V-am ruga să vă referiţi la unele dintre măsurile aplicate. — Propria experienţă ne-a dovedit că pentru utilizarea cu indici superiori a maşinilor şi instalaţiilor este necesar, între altele, să fie bine executate reparaţiile capitale. Evidenţiez în mod deosebit experienţa colectivului de mecanici care executind reparaţiile capitale de bună calitate au prelungit durata de funcţionare intre două reparaţii cu 3—5 luni, şi au redus simţitor timpul de stagnări cauzate de defecţiunile mecanice. De asemenea, la iniţiativa comitetului de partid au fost atrase colective largi de tehnicieni şi ingineri în activitatea de instruire a muncitorilor pentru ca aceştia să cunoască şi să aplice la fiecare loc de muncă un regim tehnologic corespunzător. Există o preocupare deosebită pentru respectarea riguroasă a tehnologiilor prescrise, lucru esenţial pentru înlăturarea cheltuielilor neeconomicoase etc. Supravegherea maşinilor in timpul funcţionării lor asigură, întotdeauna, pe lingă îmbunătăţirea calităţii ţesăturilor şi o continuitate in desfăşurarea procesului de producţie. In fotografie, ţesătoarea Maria Sagaidac, de la „Tricotajul roşu“, evidenţiată in întrecere, inlătmind un defect la fire ivit in timpul lucrului la războiul de ţesut dantelă pentru lenjerie femei. De la începutul anului şi pină in prezent tinera ţesătoare a obţinut 98 la sută produse de calitatea I faţă de 92 la sută cit prevedea sarcina de pian. 3943 tone combustibil economisit Despre activitatea rodnică ce o desfăşoară colectivul de muncă de la Depoul de locomotive Bucureşti — Călători, am primit citeva date semnificative de la tovarăşul Nicolae Nica, secretarul comitetului sindicatului: „Muncitorii, inginerii şi tehnicienii unităţii noastre, ne relatează tovarăşul Nica, dobîndesc, in întrecerea socialistă, realizări importante. Dovadă : îndeplinirea integrală cu mult înainte de termen a angajamentelor asumate pe acest an. De exemplu, la productivitatea muncii în loc de 2,3 la sută creştere peste sarcina planificată, cît prevedea angajamentul am realizat pină acum 7,8 la sută. De asemenea, au fost depăşite şi angajamentele luate la economii. Prin reducerea preţului de cost am obţinut economii suplimentare în valoare de 2 680 000 lei. Eliminarea definitivă a defectărilor la locomotive şi automotoare din vina personalului de depou, economisirea a 3 943 de tone combustibil care echivalează cu remorcarea a 190 de trenuri pe distanţa Bucureşti — Mărăşeşti şi înapoi, sunt numai citeva din rezultatele dobîndite care au contribuit la reducerea prețului de cost“. Prin gări şi autogari 43 Raid-ancheta Prin gările şi autogările Capitalei, veritabile cărţi de vizită ale marelui oraş, mii de cetăţeni iau primul contact cu Bucureştiul. De aceea grija pentru buna gospodărire a lor, pentru asigurarea acestor puncte de tranzit cu un număr cit mai mare de servicii specifice, necesare călătorilor, constituie o îndatorire majoră a conducerilor acestor instituţii. Conducerea Gării de Nord— ne spunea recent tov. Mircea Chiper, şeful gării — se preocupă permanent de lărgirea serviciilor ce stau la dispoziţia publicului călător. Inşi din Gara de Nord sosesc şi pleacă zilnic circa 100 de trenuri transported aproximativ 25 000 călători. O parte din ei sunt doar în tranzit prin Capitală, de unde iau trenuri în alte direcţii. Conducerea gării studiază in permanenţă condiţiile ce le sunt oferite călătorilor în această gară. Astfel, zilele acestea va fi dată in folosinţă o nouă sală de aşteptare cl. a II-a care va înlocui fosta sală de aşteptare unde au fost amenajate noile case de bilete. După cum am mai anunţat, în prezent se experimentează automatul pentru depus bagaje de mină. In urma primei etape a experimentării, s-a constatat un mic neajuns ce se iveşte la eliberarea bagajelor. El a fost remediat şi aşteptăm în continuare — încă o scurtă perioadă de timp — observaţiile călătorilor, după care automatul va intra în funcţiune. în ceea ce priveşte deservirea publicului călător în restaurantul gării şi la punctele alimentare, am cerut părerea tov. Constantin Zaharia, şeful complexului de alimentaţie publică din Gara de Nord. Datorită închiderii temporare a bufetului expres de pe peronul gării am amenajat în localul restaurantului un spaţiu destinat deservirii rapide pe care l-am denumit bar expres. Aici se servesc minuturi şi gustări. Pe linia îmbunătăţirii deservirii aş mai menţiona intrarea în funcţiune a grătarului cu raze infraroşii. In categoria restaurantului pregătim ceaiuri, cafele precum şi alte minuturi in tot timpul zilei. Alte noutăţi in ceea ce priveşte buna deservire am introdus şi la cele opt unităţi de pe peroane. Astfel, recent am înfiinţat o echipă de bucătari care va lucra noaptea. Echipa va pregăti pentru primele ore ale dimineţii gustări proaspete destinate bufetelor din incinta gării. Precum se vede, cea mai mare gară a ţării nu-şi dezminte tradiţionala ospitalitate, grija faţă de o cit mai bună deservire a călătorilor. INDESCIFRABILII DE LA AUTOBAZA 3 CALATORI IRTA rii unui abonament. In camera destinată mamei şi copilului totul dovedeşte că nu a mai fost vizitată de multă vreme. Am întilnit insă numeroase mame împreună cu copiii lor in sala de aşteptare unde, in ciuda unui afiş vizibil prin care se anunţă că fumatul este interzis, se turna ca la cafenea. Ar fi fost de dorit ca alături de afişul privind interzicerea fumatului să-şi mai găsească loc şi un altul conţinind o invitaţie a mamelor însoţite de copii la camera ce le este destinată. Conducerea Autobazei 3 călători se mulţumeşte insă cu existenţa formală a acestei încăperi. (Continuare în pag. a IlI-a) E. Pitulescu Intr-o notă publicată in numărul din 21 octombrie al ziarului nostru erau semnalate o serie de neajunsuri din activitatea gospodărească a celei mai mari autogări din țară : autogara Filaret. In răspunsul adresat ziarului nostru, conducerea Autobazei 3 călători, sub două semnături indescifrabile, ne informa de unele măsuri luate pentru buna gospodărire a acestei autogări. Ne-am deplasat in ziua de 19 noiembrie, adică după aproape o lună de zile, din nou la autobaza Filaret pentru a constata eficiența acestor măsuri. Din păcate, in gospodărirea autogării Filaret n-am putut constata Îmbunătăţirile aşteptate. Casa de eliberare a abonamentelor continuă să funcţioneze intr-un total anonimat. Nici un anunţ nu precizează oralul de funcţionare şi actele necesare eliberă Aspect din Gara de Nord telegramele externe : ACCRA. — In holul bibliotecii centrale din Accra s-a deshis o expoziţie filatelică română. Paralel cu aceasta, în sala de expoziţii a centrului pionierilor este deschisă o expoziţie cu desene ale copiilor şi de fotografii cu aspecte din Republica Socialistă România, PARIS. — La baza aeriană americană Vandenberg, savanţii şi tehnicienii francezi fac ultimele pregătiri pentru lansarea celui de-al doilea satelit francez „France-1“. Lansarea, prevăzută pentru data de 6 decembrie, va avea loc cu ajutorul unei rachete americane de tipul „Scout“, WASHINGTON. — Intr-un discurs rostit la Camera de Comerţ din comitatul Gwinnett (statul Georgia), senatorul democrat Richard Russel, preşedintele Comisiei senatoriale pentru problemele forţelor armate, a declarat că, în cursul lunilor viitoare, cheltuielile militare ale Statelor Unite pentru războiul din Vietnam vor creşte considerabil. După cum a spus el, cheltuielile se vor cifra la cel puţin 10 miliarde dolari. LONDRA. — Ministrul britanic pentru relaţiile cu Commonwealthul, Arthur Bottomley,~a~părăsit Londra îndreptîndu-se spre Lusaka. In cursul șederii sale în capitala Zambiei, Bottomley va avea întrevederi cu președintele Kaunda cu care va discuta problema trimiterii de trupe britanice în a'' 1 1 .................. 'I ■■ pi•■T-rTG '-’- -11L■ a ceastă țară.