Informatia Bucureştiului, septembrie 1966 (Anul 14, nr. 4061-4086)

1966-09-01 / nr. 4061

La zi ÎNTRECERE PENTRU CEL MAI BUN CROITOR ÎN PIELE ŞI STANŢOR DE TALPĂ La întreprinderea Flacăra roşie“ ca şi în alte fabrici de încălţăminte este o tradiţie ca în fiecare an stanţori de talpă şi croitori în piele să se întreacă în cadrul unui concurs. La prima fază a întrecerii pentru cel mai bun stanţor de talpă desfăşurată în semestrul I au participat 30 de muncitori. Pe primele trei locuri s-au clasat Ion Biţoiu, cu o economie de 1714 kg talpă, Ştefan Soare — 1568 kg talpă şi Petre Savu — 1160 kg talpă. In cadrul întrecerii pentru cel mai bun croitor în piele au participat 60 de concurenţi. Dintre aceştia, pe primele trei locuri s-au situat Marin Cristache cu o economie de 180 mp piele , Sofia Ibis cu 172 mp. şi Mihaela Grigore cu 153 mp. piele. TURNEU Astă-seară, Ansamblul de cîntece şi dansuri al armatei Republicii Socialiste România pleacă într-un turneuîn Republica Populară Ungară. Sub conducerea artistică a colonelului Dinu Stelian, maestru emerit al artei, artiştii militari români vor prezenta spectacole în nouă oraşe din ţara prietenă. Pregătirea copiilor pentru şcoală Acum, în preajma deschiderii noului an şcolar, comisiile de femei din toate circumscripţiile raionale organizează diferite acţiuni legate de pregătirea copiilor pentru şcoală. La „Sfatul gospodinei” sunt puse în discuţie teme ca : Rolul mamelor în pregătirea copiilor pentru şcoală, Timpul elevului raţional folosit, Igiena şcolarului şi altele, cu care prilej, medici, jurişti, profesori, vorbesc gospodinelor despre necesitatea pregătirii din vreme a copiilor în vederea începerii noului an de învăţămint, folosirii judicioase a timpului de învăţătură etc. Un tramvai pe diagonala... Aseară, în jurul orei 19, pe linia de tramvai nr. 27, în staţia Mieilor, s-a întîmplat un caz, am putea spune, neobişnuit. La un moment dat, manipulanta de pe turul 5 — o tovarăşa sub 30 de ani — a coborit ș i a mers la remorcă pentru a invita pe un controlor să coboare din tramvai. .Altfel — vocifera ea — ..nu plec mai departei‘. — Ori dumneata, ori eu — s-a adresat ea controlorului. Dacă nu cobori, eu părăsesc vagonul. Au încercat, controlorul și pasagerii să o determine să-și continue drumul, dar n-au reușit. Manipulanta a părăsit, pur și simplu, vagonul. In asemenea situaţie, controlorul şi încasatorii i-au rugat pe pasageri să coboare şi să-şi continue drumul cu alte vagoane, iar tramvaiul a fost garat pe o linie diagonală din apropiere. Acestea sunt, pe scurt, faptele relatate de corespondentul nostru Dumitru Alexandru. Se pune, însă, întrebarea : cum de se pot petrece asemenea acte de indisciplină pe liniile I.T.B. ? Cum de îşi permite o manipulantă să coboare din vagon, la mijlocul drumului, şii să plece, pentru simplul motiv că a avut o neînţelegere cu un controlor ? Asemenea acte de indisciplină trebuie sancţionate cu toată severitatea, mergînd pînă la plata pagubelor pricinuite I.T.B. pentru scoaterea tramvaiului din circuit. • Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA: Azi, la ora 8, în București, temperatura aerului a fost de 18 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 25 grade iar minima din cursul nopţii de 16 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme in general instabilă cu cer variabil. Ploaie de scurtă durată. Vîntul va prezenta unele intensificări din sectorul vestic. Temperatura aerului : minima va fi cuprinsă intre 15 şi 17 grade iar maxima între 23 şi 25 grade. • Ultimele ştiri sportive • Aseară, în cadrul Congresului Ligii internaţionale de hochei pe gheaţă, au fost alcătuite grupele campionatului mondial, ediţia 1967, care va avea loc la Viena. Echipa României va juca în grupa B, alături de Iugoslavia, Norvegia, Ungaria, Elveţia, Italia, Polonia şi Austria. La Liege s-a disputat returul meciului dintre formaţia locală Standard şi formaţia islandeză F.C. Reykjavik, contînd pentru primul tur al „Cupei cupelor” la fotbal. Cîştigind cu scorul de 8—1 (în tur scorul a fost egal, 1—1), echipa belgiană Standard Liege s-a calificat pentru turul al doilea al competiției. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ! INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI » » * * » I Anul XIV — Nr. 4061 4 PAGINI 25 BANI ^^Jo^^septembrie 1961^^^J Uzinele „Autobuzul", Un nou lot de maşini gata de drum Foto : S. Bakcsy . Oamenii „Oraşului grădinilor"---- Poposim lingă un bloc nou, din cartierul Drumul Taberei, bloc încă nedat in folosinţă, dar gătit în aşteptarea viitorilor locatari: peluze de iarbă şi flori înconjoară ca o diademă plămădirea din oţel, beton şi sticlă cu cîteva etaje. Cine sînt autorii acestui dar atît de neaşteptat şi gingaş? Aflăm răspunsul la comisia organizatorică a Sfatului popular al raionului V. I. Lenin. Oameni de cele mai diverse profesii, muncitori şi elevi, ingineri şi gospodine, funcţionari şi pensionari din cartierul Cotroceni sau din Ferentari, din apropierea comunei Domneşti şi din vecinătatea Operei, de pe bd. Gh. Gheorghiu-Dej şi din cartierul Ghencea şi-au dăruit, mii de ore din timpul lor liber pentru a pregăti această surpriză reconfortantă şi generatoare de recunoştinţă viitorilor locatari, oameni pe care nu i-au cunoscut şi nu-i vor cunoaşte poate niciodată. Anonimii aceştia au o identitate cit se poate de precisă. Pe gospodina Maria Dobreanu am întilnit-o în grădina locuinţei sale de pe strada Zeţarilor, undeva pe prelungirea Ferentari. Din straturile de flori aliniate in jurul pridvorului casei sale, sădite şi supravegheate cu dragoste şi competenţă de soţul său, pensionar, fost inginer horticol, a oferit pentru viitorii locatari din Drumul Taberei şi din atîtea alte colţuri ale oraşului 12 000 de flori, pansele şi garoafe, părăluţe şi lalele, stropi de frumuseţe meniţi să dăruiască blocurilor şi parcurilor, trotuarelor şi locurilor de joacă pentru copii un plus de prospeţime şi optimism. In rîndul îndrăgostiţilor de flori intră şi Grigore Cîrciumaru din cirmascripţia raională 141. Din proprie iniţiativă şi cu resurse proprii a confecţionat un adevărat sistem de irigare a răsadniţei de flori a cartierului, din care au pornit 500 000 de flori multicolore cu destinaţii asemănătoare. De altfel, adepţii frumosului din acest raion al Capitalei au produs de la an la an mai multe flori (de la 5 000 000 (Continuare în pag. 3-a) 1- Poenaru CONSTRUCŢII ŞCOLARE - ANUL 1966 Evenimentul deschiderii noului an de învăţămînt de cultură generală şi superior, este aşteptat pretutindeni cu aceeaşi emoţie şi bucurie. Dar pregătirile pentru desfăşurarea lui în Noi săli de clasă Pe şantierele construcţiilor destinate învăţămîntului se desfăşoară o vie activitate. Sunt în stadiu de finisare, „la roşu" sau gata pentru mobilat, şcolile de cultură generală, ridicate în cele mai noi cartiere din Bucureşti: Balta Albă, microraionul CIV-1, cu 24 săli de clasă; Bucureştii Noi, cu 16 săli de clasă ; şoseaua Giurgiului, cu 16 săli de clasă; şoseaua Gării Căţelu, cu 8 săli de clasă. Noile şcoli dotate cu mobilier modern, cu laboratoare, bogat utilaje, cu săli de clasă spaţioase şi luminoase, vor fi date în folosinţă anul acesta. In această toamnă, se vor definitiva proiectele tip pentru licee şi licee de specialitate. Ele se caracterizează prin lărgirea corespunzătoare a spaţiului de şcolarizare, sporirea numărului de laboratoare, înzestrarea lor cu mobilier ultramodern, creşterea gradului de confort. Pentru viitorii ingineri în acest an, pentru lucrările de extindere a bazei materiale din învăţămîntul superior sunt alocate investiţii de peste 171 milioane lei, din care 147 630 000 lei au destinaţia : construcţii pentru învăţămîrntul superior. Cel mai mare edificiu destinat studenţilor, la care au început lucrările în iulie 1965, este noul local al Institutului politehnic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“. Situat în zona văii largi a Dîmboviţei d intre Grozăveşti şi Ciurel, ansamblul de clădiri al viitoarei politehnici va avea o capacitate de şcolarizare de peste 18 000 de persoane. Diversitatea foarte mare a spaţiilor destinate învăţămîntului (circa 2 000 de spaţii de mărimi diferite, dintre care aproape 700 de laboratoare), aula cu 1 500 de locuri, biblioteca proiectată pentru o capacitate de 50 000 volume, profilul destinat învăţămîntului general al anilor I şi II (circa 4 400 de studenţi), vor face din Institutul politehnic „Gh. Gheorghiu-Dej" un adevărat orăşel universitar. Parcul institutului se va întinde pe o suprafaţă de 170 ha, va avea luciri de ape, fîntîni arteziene, zone de umbră primitoare şi odihnitoare. De asemenea, noul institut va cuprinde şi o importantă bază sportivă studenţească, cu săli de sport, bazine de nataţie acoperite, bazine. (Continuare in pag. 3-a) Ileana Barbu bune conditii au fost făcute din vreme, cu multă minuţiozitate şi grijă. MOSCOVA. — Agenţia TASS anunţă că preşedintele Republicii Somalia, Aden Abdullah Osman, va face o vizită oficială în Uniunea Sovietică la invitaţia Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi guvernului sovietic între 20 şi 27 septembrie. SAIGON. — Ieri noaptea, informează agenţia Reuter, grupuri de patrioţi au atacat cu obuze şi mortiere, pentru a doua oară în numai cinci zile, tabăra forţelor speciale de la Trai Bai, situată la 110 kilometri de Saigon. După cum menţionează agenţia citată, purtătorul de cuvînt al comandamentului american de la Saigon a refuzat să precizeze pierderile suferite în urma atacului, declarînd că acestea „nu se cunosc“. DELHI. La Calcutta s-a anunţat oficial că inundaţiile care au avut loc în regiunile din nordul statului Bihar (India) au provocat mari daune culturilor. Totalul pierderilor suferite de pe urma inundaţiilor este evaluat la 12 milioane lire sterline. Au fost distruse, de asemenea, 25 000 de locuinţe, NEW YORK. — Secretarul general al O.N.U., U Thant, s-a înapoiat la New York după un scurt turneu întreprins în America Latină. Secretarul general al O.N.U. a vizitat, după cum se ştie, Mexicul şi Chile şi a făcut o escală la Ciudad de Panama, LONDRA. — în timpul meciului care a avut loc la Manchester între echipele „United Manchester“ şi „Everton“ a avut loc o confruntare violentă între suporterii celor două echipe. Pentru calmarea spiritelor înfierbântate a fost necesară intervenţia poliţiei care a operat numeroase arestări. S-a apelat, de asemenea, şi la serviciile ambulanţelor care au transportat la spital 16 persoane grav rănite. VIZITA TOVARĂŞULUI ION GHEORGHE MAURER IN GRECIA Primirea la Majestatea Sa regele Constantin ATENA. — Trimişii speciali Agerpres, Gh. Secuiu şi C. Alexandroaie transmit: Azi dimineaţă, a doua zi a vizitei in Grecia, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, însoţit de Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Mircea Bălănescu, ambasadorul României la Atena, şi Alexandru Bălăci, vicepreşedinte al C.S.C.A., au plecat la bordul unui avion special spre insula Corfu, unde se află reşedinţa de vară a Majestăţii Sale Constantin, regele elenilor, împreună cu oaspeţii români au plecat Ioanis Tumbas, ministrul afacerilor externe al Greciei, mareşalul Palatului T. Papathanasiadis, A. Argyropoulo, ambasadorul Greciei la Bucureşti, şi alte persoane oficiale. La sosirea în Corfu, oaspeţii români au fost întîmpinaţi de prefectul regiunii, G Sindks, de primarul oraşului, Spiros Rath şi de alte persoane oficiale locale. O companie militară aliniată pe aeroport a prezentat onorul. Preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, însoţit de ministrul de externe al Greciei, I Tumbas, a trecut în revistă garda de onoare. La amiază regele Constantin a primit la palatul din Corfu pe preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, şi persoanele oficiale române care îl însoţesc. Cu acest prilej a avut loc o convorbire care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială. După primire, regele Constantin a oferit un dejun în onoarea preşedintelui Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer. Au participat persoanele oficiale române şi greceşti, care însoţesc pe premierul român. Convorbiri oficiale Miercuri după-amiază, la Atena au început convorbirile oficiale între preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, şi primul ministru al Regatului Greciei, Stephanos Stephanopoulos. Din partea română au participat Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Mircea Bălănescu, ambasadorul Republicii Socialiste România în Grecia, Alexandru Bălăci, vicepreşedinte al Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă. (Continuare In pag. a 4-a) Miile de flori fac din parcul situat în faţa Teatrului de operă şi balet un minunat covor viu Lingă Bucureşti, la circa 30 de km, mai precis, la Snagov-Parc, într-o frumoasă poieniţă, mici căsuţe din prefabricate de câte două locuri, oferă celor dornci să-şi petreacă timpul liber în mod plăcut condiţii minunate de cazare şi confort. La dispoziţia vizitatorilor se află şi corturi de două persoane. Noutăţi filatelice Exponate româneşti distinse cu medalii De curînd a avut loc la Washington cea mai importantă expoziţie filatelică a anului „Sipex", organizată sub auspiciile Federaţiei Internaţionale de Filatelie. Din cele 13 exponate româneşti care au participat, unui număr de 7 le-au fost acordate diferite distincţii. Astfel, la colecţiile clasice au primit medalii de bronz argintat : dr. Alexandru şi dr. Valeriu Dumitrescu (colecţia „România 1862—72“) şi ing. Nicolae Bîrzescu (colecţia „România 1858—72”). La colecţiile tematice o medalie de bronz : Elisabeta Smirnov (colecţia „Arta plastică de-a lungul a 5 secole — XV—XX“). La clasa de tineret, o medalie de bronz : Valentina Iosifescu (colecţia „Celebrităţi româneşti”). La clasa de literatură, o medalie de vermeil : Valeriu Tebeica („Primele mărci poştale româneşti”), 2 medalii de bronz argintat : revista „Filatelia“, şi av. Grigore Racoviceanu („Ştampilele poştale româneşti folosite în Ţările Române pînă în anul 1881“). EXPOZIŢIA „BALKANFILA II" Azi dimineaţă, au plecat spre Istanbul (Turcia), tovarăşii Ion Seefeld, din partea Ministerului Poştelor şi Telecomunicaţiilor, şi Nicolae Tripcovici, din partea Asociaţiei filateliştilor din Republica Socialistă România, pentru a participa la Expoziţia Interbalcanică de filatelie „Balkanfila II” (3—11 septembrie). La expoziţie, filateliştii români sunt reprezentaţi prin 40 de exponate, în marea lor majoritate valoroase colecţii de mărci precum şi 5 lucrări de literatură filatelică şi colecţia revistei „Filatelia". La 100 de ani de la introducerea sistemului metric in România în acest an, în perioada 12—16 septembrie, se va sărbători un veac de la introducerea sistemului metric în ţara noastră. Această aniversare constituie un prilej de a evoca momentele şi memoria înaintaşilor noştri care, în decursul timpului, au contribuit la introducerea unui sistem ştiinţific adoptat în ţările avansate din Europa şi la dezvoltarea sistemelor de unităţi de măsură pe teritoriul României. Necesitatea unor „măsuri“, adică obiceie care să materializeze ceea ce numim noi astăzi „unităţile de măsură“, a apărut din nevoia schimbului de produse, la început între triburi, apoi între popoare. Dezvoltarea forţelor de producţie în secolul al XVIII-lea a impulsionat foarte mult schimburile comerciale între state şi pe pieţele interne. In acest cadru, existenţa unei mari diversităţi de măsuri şi unităţi de măsură, diferite de la stat la stat şi chiar în interiorul acestora, provoca mari neajunsuri. Acest fapt a determinat pe învăţaţii timpului să propună, spre sfîrşitul acelui veac, uniformizarea măsurilor, printr un sistem de măsuri, zecimal, la baza căruia să se afle o unitate de lungime luată din natură, deci invariabilă în timp, şi care să fie acceptat la toate naţiunile. La 1799, după ample lucrări premergătoare, s-a construit în Franţa primul prototip al acestei unităţi denumită metru, definită atunci ca fiind 1/10 milioane din sfertul meridianului pămintesc. Cu toate avantajele noului sistem, acceptarea acestuia de către alte state s-a petrecut mult mai tîrziu. Unirea Ţării Româneşti cu Moldova, deci crearea unui stat centralizat şi prin urmare a formării unei pieţe naţionale unice, a dus la necesitatea adoptării unui sistem unitar de măsuri. Vechile măsuri feudale (stînjenul, cotul, ocaua, vadra, drumul etc.), care difereau de la provincie la provincie şi foarte adesea chiar şi în cadrul aceleiaşi provincii, îngreiiau enorm schimburile economice interne, inclusiv aplicarea noilor legiuiri. Spre exemplu, stîn (Gontinuart In pag. 3-a) V. Petrescu fizician Institutul de metrologie LA MARGINE DE BUCUREŞTI... • Cînd gospodarii îţi urează „poftă bună" • Pentru ce te-am lăsat şi-am plecat rabat la capitolul igienei ? • Dezordine „pitorească" note în acest cintec, care încerca cumva să „îndulcească“ mizeria tristă a acelor locuri, sub un văl de nostalgie. N-avem de ce regreta că romanţa a intrat în desuetudine, din lipsă dePropunîndu-ne să vizităm cîteva unităţi de alimentaţie publică mai îndepărtate, am păşit pragul unor localuri moderne, în care consumatorul are condiţiile de deservire ca şi în cele mai cunoscute restaurante din centrul oraşului. Aşa sunt unităţile „Orizont" din Drumul Taberei, „Mărăşeşti" de pe Magistrala Nord-Sud, „Feroviarul“ de pe calea Griviţei etc. Chiar şi bufetele, care nu impresionează prin fast, sunt curate şi bine aprovizionate, atunci cînd gospodarii acestora depun strădaniile corespunzătoare. Iată-ne, de exemplu, la bufetul „Progresul" din piaţa 7 Noiembrie (I.A.P.L.-Kiseleff). Responsabilul acestuia, Gheorghe Duţu, poate ura fără grijă consumatorilor „poftă bună". Vitrina frigorifică ar satisface şi pretenţiile lui Gargantua. De asemenea, feţele de mese schimbate la vreme, politeţea ospătarilor întregesc impresia plăcută. Din păcate, peste puţin timp, unitatea îşi va primi consumatorii cu multă... răceală, întrucît actualul sistem de încălzire este necorespun-, zător, iar forurile în drept nu se arată suficient de operative în remedierea acestei situaţii. Peste drum, bufetul „Tîrnave“ este de asemenea aprovizionat din abundenţă. Dar nu întotdeauna consumatorii sunt mulţumiţi, din pricină că deservirea se face anevoie. Motivul? Uneori, se înregistrează absenţe nemotivate ale ospătarilor. Responsabilul, Ştefan Crăciun, nu s-a plîns de prea desele lipsuri de la serviciu ale ospătarei Ana Trifulescu, care — reproducem textual — „ne sfidează pe toţi". Cum funcţio- ‘ neazâ regulamentul de ordine interioară la această unitate ? Alte bufele mărginaşe ne-au readus, însă, în memorie, un vers din romanţa mai sus amintită. Şi anume: „Pentru ce te-am lăsat şi-am plecat"... Cum să nu plece în grabă consumatorul care calcă pragul bufetului „Griviţa" aparţinînd de I.A.P.L.-Vulcan, cînd îşi aruncă privirea în vitrina frigorifică? Fără să facem abuz de naturalism, închipuiţi-vă, totuşi, un platou de cheret cu ceapă, lipit de un platou de prăjituri obosite, peste care tronează o farfurie cu resturi de icre avînd în vîrf o mnică măslină... Ca o replici la acest ciudat cocteil, bufetiera serveşte sandvişurile cu mina. Responsabilul, Emil Vrabie, ne anunţi dezolat că a dispărut cleştele ci care ar trebui scoasă marfa din ga(Continuare In pag. a 3-a) Petre Dinescu Sorin Helban Acordăm CONSUMATORII, LA BUFETUL „RĂZOARE" „La margine de Bucureşti“ — titlul linei cunoscute romanţe cu vogă în mahalalele de acum douăzeci şi ceva de ani... Pînă şi grătarul de mititei era pus pe subiect. în prezent, cartierele mărginaşe ale Capitalei s-au apropiat de „centru“, o dată cu blocurile semeţe, cu complexele comerciale elegante, cu drumurile de acces civilizate. Şi cu puţin elan, fraţilor, ajungem şi în grădină! desen de Neagu Rădulesc