Informatia Bucureştiului, aprilie 1968 (Anul 15, nr. 4549-4574)

1968-04-01 / nr. 4549

i PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ! INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI Al CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI ANUL XVI Nr. 4549 4 pagini 30 bani Luni 1 aprilie 1968 în trimestrul II stat prevăzute încheieri de contracte pentru amplasamentele din cartierele Titan (blocurile 34 A, 35 A, H 13, H 7), Drumul Taberei (blocurile 8, E 4 şi E 5), Vatra Luminoasă (blocurile C1 şi C 2) şi blocul din str. Maior Coravu nr. 57. Depunerea opţiunilor a început azi dimineaţă şi durează pină la 10 aprilie. Pentru blocurile din Titan şi Drumul Taberei pot depune opţiuni solicitanţii înscrişi pentru locuinţe pînă la data de 31 decembrie 1967, iar pentru cele din Vatra Luminoasă şi str. Maior Coravu — cei înscrişi pînă la 30 septembrie 1967. Tot în trimestrul II se vor contracta unele blocuri şi în cartierul Berceni şi se vor definitiva contractele pentru toţi beneficiarii cu care s-au încheiat angajamente in cartierul Jiului-Scînteia, ca şi pentru unele amplasamente centrale cum sunt cele din bd. Gh. Gheorghiu- Contractarea de locuinţe proprietate personală în trimestrul II Dej nr. 35, str. Batiştei nr. 37, splaiul Independenţei colţ cu str. Dr. Djuvara. Pină la sfîrşitul trimestrului se vor definitiva documentaţiile şi se vor perfecta formele de eliberare a terenurilor pentru amplasamentele din centrul oraşului printre care : str. Dr. Sion, str. Luterană, str. Biserica Enei, str. Domniţa Anastasia etc. De asemenea se pregătesc documentaţiile pentru contractarea unor blocuri aflate în construcţie în cartierul Colentina. Pentru solicitanţii care au cereri mai vechi şi pentru alţii care aşteaptă amplasamente centrale, oficiul precizează că posibilităţile de a încheia contracte pentru apartamente în vile nu sunt în măsură să satisfacă cerinţele, întrucît în unele zone mult solicitate (Cotroceni, Dorobanţi, bd. 1 mai) nu există terenuri disponibile. De asemenea în centrul oraşului, în prima jumătate a anului, nu se vor oferi spre contractare noi apartamente, neexistind locuri degajate pentru construcţii. Mîine, 2 aprilie, la ora 19, are loc constituirea asociaţiei de clădire pentru contractanţii de apartamente din blocul nr. 62, bd. Păcii. \\\ In industria locală bucureşteană, la sfirşit de trimestru Datorii neachitate faţă de populaţie Din cele 11 întreprinderi care aparţin Direcţiei generale de industrie locală a municipiului Bucureşti, unele au rămas datoare — în primul trimestru al anului — atît faţă de populaţie, cit şi faţă de alţi beneficiari din diferite sectoare economice, cu însemnate cantităţi de produse sau cu diverse prestări de servicii. Este firesc ca discuţia noastră cu ing. LUCIAN TONE, director tehnic al direcţiei generale, să fi debutat de la această stare de lucruri nemulţumitoare. — Direcţia generală de industrie locală s-a constituit de foarte puţină vreme, precizează d-sa. Am preluat situaţia existentă de la fosta secţiune şi am pornit de îndată la o acţiune de reorganizare, care nu priveşte doar titulatura, „faţada exterioară“, ci, in primul rînd, conţinutul activităţii, problemele de competenţă şi de creştere a eficienţei. — Perioada de reorganizare ridică desigur aspecte multiple. Dar ele nu pot în nici un caz să constituie o motivare pentru deficienţele semnalate. După cum se ştie, organismele nou create trebuie să asigure o continuitate deplină în activitatea de deservire a cetăţenilor, şi, evident, să aşeze această activitate în „parametrii“ superiori, corespunzători actualului cadru organizatoric. Aşa este. Vreau să menţionez că, faţă de situaţia existentă în primele două luni ale anului, au fost dobîndite rezultate mai bune la sfîrşitul trimestrului. De exemplu, în ceea ce priveşte indicatorul producţiei marfă vîndute şi încasate, care arată cu sensibilitatea unui seismograf datoriile neachitate , în lunile ianuarie şi februarie, nerealizăriie însumau 17 235 noii lei. Şapte întreprinderi („Metalurgica“, „Ciclop“, „Arta mobilei“, „Produse lemn-mobilă“, „Ambalaje lemn“, „Mobilier-decoraţiuni“ şi „Victoria“) nu-şi îndepliniseră sarcinile la acest indicator. La sfîrşitul trimestrului, nerealizarea scade la 9 milioane de Iei, şi numai 4 întreprinderi („Metalurgica“, „Ciclop“, „Ambalaje lemn“, „Mobilier-decoraţiuni“) au minusuri la capitolul amintit. Este, totuşi, o însemnată recuperare a rămînerii in urmă. „ Depinde din ce unghi privim lucrurile. Se poate spune : am recuperat circa 8 milioane de lei. Dar se poate spune şi altfel : am rămas DATORI cu 9 milioane de lei... — Suntem conştienţi de acest al doilea aspect, de altfel esenţial. Avem convingerea că, în al doilea trimestru, ne vom achita in întregime obligaţiile faţă de cetăţeni. — Nu este însă de loc indiferent, pentru circuitul economic, cînd anume se îndeplinesc sarcinile de plan. Realizînd cu întirziere mărfurile, ele ajung cu aceeaşi întirziere la îndemîna populaţiei. Totodată, se recuperează Sorin Heiban (Continuare în pag. a IV-a) Strada Văzută de VARTAN ARACHELIAN Aseară, am avut la domiciliul pe care-l ocup, (eu, soţia, copilul şi cu soacra), o serie de vizite cel puţin ciudate. Mă rog, un reporter trebuie să-şi păstreze sîngele rece în orice situaţie şi, ochi şi urechi la cele ce mi s-au spus, am reţinut pentru dv. ceea ce urechile îşi pot permite să audă, şi ceea ce imaculatul hîrtiei suportă dintr-o discuţie ca-ntre bărbaţi. Primul mi-a călcat pragul un bărbat nici prea înalt, nici prea scund, nici prea... nici prea... „Dv., în luna noiembrie , a început prima furtunoasă apariţie, aţi scris în ziar că la unitatea noastră „Electrotehnica" de pe bd. Magheru, maşina care transportă la domiciliul clientului CITE VA VIZITE obiectele electrice de uz casnic nu numai că nu funcţionează, dar că este o fantasmagorie. Greşeală... de două ori greşeală... Ca să vă convingeţi v-am adus (uitaţi-vă pe fereastră !) televizorul într-o utilitară şi antena într-alta". (Trebuia să-l cred căci pe măsuţa din sufragerie, acolo unde-mi ştiam televizorul, se căsca spre mine un gol). Al doilea care mi-a trecut pragul a fost un fel de magazin-rulotă, ceva în genul unei cobiliţe motorizate, căreia îi făcea loc printre scaune însuşi responsabilul de la magazinul din colţ, plus ajutorul de responsabil de la complexul comercial situat alături, care au început, de parcă se bateau nevolnicii la gura lor, să turuie: primul: „V-ati gîndit la meniul din săptămîna acea..." Al doilea : „vă putem servi tot ce doriţi". Primul: „la anul şi la..." Al doilea : „conserve de... preambalate cu..." Primul : zarzavaturi pentru supă... ceapă albă..." Al doilea : „şi pentru desert..." De cataclismul local pe care-l anunţau rafturile din cămară, scîrţîind jalnic, în urma transferului produselor din cobiliţa mecanizată, m-a salvat responsabilul de la restaurantul «Mercur». „Vă salut şi vă doresc poftă bună..." (am răspuns îndatorat) dv. va fi plîns că la noi... (fac un pas înapoi dar el nimic, peste mine) cum se poate, probabil că aţi nimerit alături, la «Universităţii». Vă rog să vă îmbrăcaţi... aşa... şi soţia... copilul ?,„ nu, nu se poate... lăsați. (Continuare în pag. a II-a) ■ , puvrr fi f*rivj Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi la ora 8 în Bucureşti temperatura aerului a fost de 11 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme în răcire uşoară. Cerul va fi variabil. Vînt potrivit. Temperatura aerului : minima va fi cuprinsă între 5 și 7 grade, iar maxima între 18 și 20 grade. Pentru zilele de 3, 1 și 5 aprilie : Vreme schimbătoare cu cerul temporar noros, favorabil ploii sub formă de averse. Vînt potrivit. Temperatura aerului ușor variabilă. Neaşteptat de caldă şi senină, cea mai frumoasă duminică a acestui an a atras spre parcurile şi locurile de distracţii ale oraşului pînâ şi pe sedentariştii convinşi. Pădurea Băneasa, Mogoşoaia, Snagovul sînt doar cîteva din „obiectivele" iubitorilor de turism pe distanţe scurte. DE LA MOSTRA ETALON LA PRODUSUL DIN MAGAZINE Cînd în locul exigenţei apar concesiile reciproce Institutul central de documentare tehnică In colaborare cu Asociaţia artiştilor fotografi a editat al treilea număr din caietul selectiv ,,Fotografia“. Fotografii amatori pot găsi în cuprinsul acestuia interesante studii privind luarea imaginilor, aparatură fotografică, utilajele şi tehnica de laborator, aplicaţiile fotografiei etc. Caietul poate fi cumpărat la biroul de prezentare I.D.T. din calea Victoriei nr. 100. Am semnalat (la 9 şi 18 martie a.c.) că o serie de produse intrate in magazine au defecte sau deosebiri substanţiale în minus fată de mostrele etalon prezentate de întreprinderi la contractare. Căutînd să elucidăm cauzele care determină metamorfoza mostrelor, am constatat că pe drumul dintre contractare, fabricaţie şi livrare, între industrie, producătorii de materie primă şi comerţ, se interpun „bolovanii" unor concesii reciproce, făcute pe punga şi în dauna cumpărătorului. Aceasta este concluzia care se desprinde limpede din explicaţiile pe care le-am solicitat în legătură cu unele din cazurile semnalate. Am adresat tov. inginer S. Opriş, directorul tehnic al Direcţiei generale a conservelor şi produselor zaharoase din Ministerul Industriei Alimentare, întrebarea : — Cum vă explicaţi faptul că finele conserve de legume ajung la consumatori cu evidente abateri calitative de la mostrele prezentate comerţului la contractare ? Ne referim de pildă, la inegalităţile sub aspectul dozării diferitelor legume in cutiile de ghiveci, la amăreala tocanei de legume etc. — Suntem învinuiţi că nu respectăm proporţiile potrivit STAS-ului. Comerţul nu ne-a dovedit încă lucrul acesta, deşi s-ar putea să aibă dreptate. Umplerea cutiilor se face manual. Dacă, de pildă, un lucrător a  Aurel Radu R. Groapă (Continuare in pag. a lll-a) CARICATURA ZILEI Atenţiune ! tineri căsătoriţi j \ I \ y Vizita preşedintelui Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer d in Finlanda Duminică la amiază a părăsit Capitala, pierind spre Helsinki, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, care, însoţit de ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, va face o vizită oficială în Finlanda, la invitaţia guvernului finlandez. La plecare, pe aeroportul Băneasa, erau prezenţi tovarăşii Ilie Verdeţ, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Alexandru Drăghici,Tanos Fazekaş, Gheorghe Rădulescu, Vasile Vîlcu, Iosif Banc, Mihai Gere, Petre Lupu, Manea Mănescu, Gheorghe Gaston Marin, membri ai guvernului şi alte persoane oficiale. • A fost de faţă Seppo Olavi Ainamo, însărcinat cu afaceri ad-interim al Finlandei la Bucureşti. HELSINKI 31. — Trimişii speciali Agerpres, Nicolae Ionescu şi Mircea S. Ionescu, transmit: După un zbor de aproximativ patru ore, avionul special, la bordul căruia se aflau preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, şi ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, a aterizat pe aeroportul Seutula. Dominat de majestuoase păduri prin care şi-a răsfirat pistele, aeroportul capitalei finlandeze şi-a primit oaspeţii într-o atmosferă sărbătorească —■ expresie a relaţiilor de stimă şi prietenie ce s-au dezvoltat în zilele noastre între România şi Finlanda. Arborate pe frontispiciul aerogării, se profilau pe fundalul cerului nordic drapelele de stat ale României şi Finlandei. La coborîrea din avion, oaspeţii români au fost salutaţi cu căldură de preşedintele Consiliului de Miniştri al Finlandei, Mărio Koivisto, şi de ministrul afacerilor externe, Ahti Karjalainen. Premierul finlandez a prezentat apoi oaspeţilor celelalte persoane oficiale venite în întîmpinare : Aarje Simonen, ministrul justiţiei, Vaino Leskinen, ministrul comerţului şi industriei, Arjeo Keinonen, comandantul şef al armatei, Teuvo Aura, preşedintele Consiliului municipal al oraşului Helsinki, Lauri Aho, primarul oraşului Helsinki, precum şi alte personalităţi ale vieţii politice finlandeze. (Continuare în pag. a IiI-a) Cei mai bucuroşi au fost, evident, copiii. Complexul de distracii pentru cei mici din parcul Herăstrău care şi-a deschis ieri porţile, a mărit recuzita distracţiilor vacanţei cu avioane, biciclete şi căluşei (foto 3). Păcat însă că bărcile, divanul fermecat şi caruselul stau încă sub... lacăt, soarele făcînd şi mai vizibilă vopseaua scorojită care le acoperă. Parcul este plin de tentaţii şi pentru cei mari. Debarcaderul central era în plină activitate, însă, ce-i drept în unele ore bărcile s-au dovedit mult prea puţine pentru numeroşii vîslaşi amatori. Restaurantele Pescăruş (în fotografia 1) şi Mioriţa au cunoscut din plin afluenţa vizitatorilor, gazdele şi oaspeţii declarîndu-se, cu unele excepţii, mulţumiţi de „colaborare". În acest neaşteptat început de primăvară (23 de grade căldură), Snagovul a atras mii de bucureşteni. In virtutea unui vechi... renume. Se aşteptau oamenii să găsească acolo toate cele necesare petrecerii unei plăcute zile de odihnă. Complexul Snagov-sat a primit oaspeţi. Dar cum 3 Clădirea din centru se înfăţişează privirilor ca după trecerea unui uragan. Şindrila smulsă, ferestrele vraişte, cu multe geamuri înnegrite de murdărie sau sparte. De jur-împrejur tot felul de resturi de materiale, inclusiv sticlă spartă şi cuie. Să tot baţi mingea sau să treci cu maşina... Dacă te împiedici cumva într-o sîrmă ascunsă prin iarbă, sau aluneci, cel puţin să fie surpriza completă, alegîndu-te şi cu o tăietură. Dar să nu lungim vorba. De-abia acum au început lucrările de renovare a complexului, totul avînd deci înfăţişare de şantier. Oare nu se puteau executa lucrările respective astă toamnă, la terminarea sezonului turistic ? Bănuind că vor primi oaspeţi, responsabilii complexului au încropit o brumă de deservire. Să nu se plîngă oamenii că nu au găsit nimic. Două tonete , cu ţigări, suc şi mici. O picătură într-o mare de cerinţe. Cine a avut curajul să rămînă la Complexul Snagov-sat pentru a lua masa de prînz a trebuit să aibă şi o doză serioasă de răbdare şi curajul de a mînca pe jos. Nu exagerăm cu nimic. Pentru cei aproape o mie de turişti prezenţi ieri în acest mult recomandat punct de agrement se aflau doar 10—12 mese... Să nu te poarte gîndul, în asemenea împrejurări, la cunoscuta zicală : „La pomul lăudat să nu te duci cu sacul" ? In unele locuri este necesară, însă, o participare mai activă a cetăţenilor la înfrumuseţarea oraşului. Din sutele de locatari ai blocului 63 din str. Dristorului, de pildă, ca răspuns la chemarea comitetului de locatari doar... cifiva. Foto : D. Lăzărescu Is Iss FOTBAL Schimbul de locuri Steaua- F. C. Argeş, continuă... FINAL INEDITIc tenis de masă : Dorin Giurgiucă, întîia oară campion al țării VOLEIBALIŞTII RAPIDIŞTI au cedat cu 3-0, la Galaţi, în faţa echipei Politehnica ! BASCHETUL oferă o supriză, I.C.F.-istele fiind învinse „acasă" de Crişul Oradea ! DE LA 6-0 9 pentru Steaua, pentru Grivița derbiul rugbistic (Cronici, comentarii și rezultate, în pag. a IV-a) . La Bratislava a avut loc finala „Cupei campionilor europeni“ la handbal feminin : Jalghiris Kaunas (U.R.S.S.) — Empor Rostock (R. D. Germană) -11 (5—5). Jalghiris își păstreaastfel trofeul cucerit anul trecut. Turneul internaţional de polo de la Triest a revenit primei echipe a Italiei, care, în ultimul joc, a învins cu 5—2 formaţia Cehoslovaciei. • La Bogota, în turneul preliminar olimpic sud-american de fotbal, s-au intîlnit echipele Uruguay-ului şi Braziliei. Uruguayenii au cîştigat cu 2—1, mărindu-şi şansele de a se califica pentru turneul final al J.O. din Mexic. In finala probei de simplu barbaţi a turneului internaţional de tenis de la Cairo Barrington (Anglia) a dispus cu 8—6, 8—6, 6—2 de Tawfik shafik (R.A.U.). I I I I ft I #1 CU S I a'efttoffaM funâăuU la 156 Roşie în I I I I I I I I S I I I I I I I I I I I I I I I I I ...O parte dintre bucureşteni au consacrat ieri cîteva ore înfrumuseţării zonelor verzi din preajma locuinţelor. Am făcut o vizită prin sectoarele 4 şi 5. Pe şoseaua Giurgiului zeci de utecişti de la întreprinderea „Dîmboviţa" căutau să dea arterei respective un aspect cît mai îngrijit, aşa cum atestă şi fotografia 2. Şi locuitorii de pe aleea Străduinţei din cartierul Berceni au vrut să nu dezmintă... numele străzii lor. Din păcate n-am intîlnit asemenea aspecte și pe șoseaua Olteniței. u rirS& A Xilli • Comenzi la ora fixa •la magazinul „Delta Dunării" din bd. Magheru, ICS „Comaliment" a introdus o nouă formă de deservire a cumpărătorilor : comenzile anticipate cu livrare la anumite ore fixe. Salariaţii unităţii preiau de la cetăţeni comenzi pentru toate grupele de produse alimentare, indiferent dacă acestea se vînd curent prin magazinul „Delta Dunării" sau se găsesc în celelalte magazine ale ICS „Comaliment". La ora stabilită de comun acord, cetățeanul se prezintă pentru a ridica mărfurile și a achita costul lor. Comenzile se preiau în tot cursul zilei iar pentru serviciile de centralizare a mărfurilor nu se percepe nici o taxă. Procesul „strigoilor din Rosenheim“ nu va avea loc • Straniile întîmplări din biroul avocatului Adam • Eforturi zadarnice pentru descoperirea autorilor • Psihotronica indică c vat fără vină" ■vinoA UTORITATILE judiciare vest-germane au închis „dosarul strigoilor“ din rt Rosenheim. Este vorba de un caz care a făcut vîlvă şi care a intrat în preo** cupările justiţiei după ce avocatul Sigmund Adam, din acea localitate, a înaintat două plîngeri : una se referea la situaţii stranii şi stricăciuni frecvente constatate în biroul său, iar a doua la folosirea telefonului său pentru convorbiri despre care nu ştia nimic (dar urmate de cuvenitele note de plată). Faptele — arată ziarul „Stuttgarter Zeitung“ — au constituit obiectul unor cercetări îndelungate, la care au participat numeroşi tehnicieni şi experţi. Cum se explică, atunci, închiderea dosarului, afirmaţia că ar fi inutilă căutarea răufăcătorilor ? Şi cum se explică, de asemenea, faptul că reclamantul însuşi s-a împăcat cu această soluţie ? Mai întîi, unele detalii asupra celor intîmplate. La început au atras atenţia deteriorările repetate la instalaţia electrică din apartamentul avocatului , spargerea becurilor, întreruperea contactelor la tuburile de neon, desfacerea siguranţelor. Chemaţi la faţa locului, reprezentanţii uzinelor electrice au stabilit că toate acestea se petrece.„ă interenţia vizibilă a cuiva. Mai mult, nu au putut fi puse nici pe seama şi oscilaţii de curent, scurtcircuite, rente de inducţie sau altor protehnice. Incercînd să afle totuşi cauzele, tehnicienii au întrerupt legătura cu reţeaua oraşului şi au furnizat curent apartamentului de la un agregat independent. Siguranţele au continuat să sară, becurile să se spargă (şi încă în număr mai mare), iar la un moment dat lămpile atîrnate de tavan au început să oscileze. în acest timp tehnicienii observau pe ampermetrele lor deviaţii cu totul neobişnuite ale acelor, uneori de la un capăt la celălalt al cadranului. Şi, parcă pentru a transforma nedumerirea celor prezenţi în spaimă, şi tablourile de pe pereţi au pornit să se mişte, rămînînd în poziţii oblice, rotindu-se ori desprinzîndu-se din cuiele de care erau agăţate. Aceste constatări au umplut un raport de 25 de pagini, întocmit de patru inspectori ai uzinelor electrice. Concomitent se adunau notele de plată ale societăţii de telefoane, cu numeroase convorbiri de care avocatul (Continuare în pag. a Iii-a) 1 Pentru cadrele didactice, elevi şi studenţi din Capitală, Universitatea populară Bucureşti organizează, astăzi la ora 19, în sala din şoseaua Kiseleff nr. 3, expunerea intitulată „Personalitatea literaturii române“ ce va fi prezentată de prof. univ. dr. docent Constantin Ciopraga. Urmează un program de lecturi din Eminescu, Blaga, Arghezi, Goga, Sadoveanu, în interpretarea unor apreciaţi actori. I I VEŞTI TURISTICE ACŢIUNI ÎNTRE 1 ŞI 7 APRILIE. La sfîrşitul săptâminii bucureştenii au posibilitatea sa întreprindă excursii cu autocarele, pentru ozi şi jumătate, pe Valea Prahovei cu cazarea în vile. Tot cu autocarele pentru o zi, se poate pleca la Predeal — Braşov — Poiana Braşov, Doriana — Sinaia, Curtea de Argeş şi Ploieşti — Vălenii de Munte — Tîrgovişte Cu trenul, se pleacă sîmbătă la ora 16, la cabanele din masivii Bucegi. NOI EXCURSII DE 1 MAI. In urma solicitărilor, O.N.T. a contractat noi spaţii de cazare şi organizează noi excursii cu cazarea în vilele de pe Valea Prahovei, Tuşnad, Sovata, Borsec şi Lacul Roşu. De asemenea organizează încă o excursie de 5 zile pe traseul -- Braşov — Sighişoara — Cluj — Tg. Mureş — Cerculane — Orşova — Tr. Severin. Pe traseul Cheia Rîşnoavelor — Bran — Braşov, cu cazarea la Cheia Rîşnoavelor, se poate pleca pentru două zile şi jumătate. LOCURI DE ODIHNA ŞI TRATAMENT. Pentru luna iunie se pot procura locuri la odihnă în staţiunile Buşteni, Sovata, Predeal, Valea Vinului, Colibiţa, Borsec, Stina din Vale şi Păltiniş-Sibiu, iar pentru tratament în staţiunile Olăneşti, Ocna Sibiulii, Brașov, Amara, Slănic-Moldova, Sîngeorz, Geoagiu, Vatra Dornei (cu cazarea la particulari). Pentru lunile 1 aprilie și mai se mai găsesc locuri în toate stațiunile. A