Informatia Bucureştiului, mai 1971 (Anul 18, nr. 5500-5524)

1971-05-08 / nr. 5505

Remarcabile realizări in cinstea gloriosului semicentenar Fabrica de mezeluri şi conserve Bucureşti a intrat in probe mecanice • Peste 80 de tone preparate pe zi • 130 de tone carne tranşată în 16 ore • „Prepararea" frigului tehnologic Ieri, în prezenţa tovarăşului Dumitru Popa, prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei, a intrat în probe mecanice Fabrica de mezeluri şi conserve Bucureşti. Acest obiectiv industrial cu importanţa sa deosebită în îmbunătăţirea atît cantitativă, cît şi calitativă a aprovizionării populaţiei cu preparate şi conserve din carne va avea o capacitate zilnică de 80 tone preparate din carne şi 6,5 tone semiconserve de şuncă şi crenvurşti. Impunătoarea fabrică trebuia să fie realizată, conform studiului tehnico-economic, în 32 de luni ; ea va intra insă în funcţiune după numai 29 de luni — la sfîrşitul lunii mai. Noul şi modernul obiectiv industrial va trece, după probele mecanice, la cele tehnologice. Sala maşinilor de... produs frigul tehnologic, „celulele“ de fierbere şi afumare (în număr de 46, fiecare a cite 600 kg capacitate), cele 21 de „tunele” pentru afumare la rece cer probe mai îndelungate ■ încercări mecanice în gol, apoi probe electrice şi de automatizări, probe cu aburi şi fum. „Zestrea“ cu care acest obiectiv industrial a fost dotat este apreciabilă : sistem de condiţionare şi climatizare asigurat prin intermediul a 12 staţii ; igienizare realizată automat ; intrarea şi ieşirea tuturor muncitorilor asigurată printr-un vestiar filtru. Fabrica este dotată cu linii automate de tranşare a cărnii, cu o capacitate de 130 tone în 16 ore, avînd linii separate pentru carne de porc, vită şi oaie. „Pe 27 000 mp spaţiu tehnologic şi 15 000 mp (etajul tehnic pentru realizarea condiţionării şi climatizării) — ne spune inginerul Gheorghe Crăciunescu, directorul fabricii — vom realiza zilnic întreaga gamă de 120 produse secţiile de fabricaţie puţind să lucreze fiecare în parte independent, pe grupe de sortimente”. Gabriela Bucur 4348 APARTAMENTE Intr-o telegramă adresată Comitetului Central al P.C.R. tovarăşului Nicolae Ceauşescu, Comitetul de partid al sectorului construcţii, Direcţia generală de construcţii montaj, Direcţia generală de gospodărie locativă şi Oficiul pentru construirea de locuinţe proprietate personală, raportează depășirea angajamentelor asumate în cinstea gloriosului jubileu al partidului. Pină la 8 Mai, au fost predate 4 348 de apartamente ■, cu 348 peste plan. In această perioadă au mai fost predate o serie de obiective cum sunt : hotelul „Intercontinental“, Fabrica de cărămizi-Brăneşti, Fabrica de băuturi răcoritoare, Fabrica de tîmplărie metalică-Seco, complexul comercial Cristeiul-Grindeiului, artera de legătură bd. Geniului şi altele. In încheierea telegramei se spune : „Ne angajăm ca şi în viitor să muncim cu eforturi sporite pentru dezvoltarea şi creşterea calitativ superioară a spaţiului locativ din Capitală, contribuind astfel la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale oamenilor muncii.“ Ample lucrări de înfrumuseţare a oraşului 550 000 de participanţi la lucrările de înfrumuseţare a oraşului — iată o cifră care vine să exprime şi pe plan obştesc caracterul de masă, entuziast, al acţiunilor închinate celei de-a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român. Avem în faţă bilanţul acestor lucrări — rodul activităţilor edilitar-gospodăreşti ale sutelor de mii de bucureşteni. Ni se pare sugestiv să raportăm această cifră (ea însăşi reprezentativă , a treia parte din populaţia totală a oraşului) la realizările consemnate în bilanţ. Ce constatăm ? Iată, fiecărui participant îi revine, în medie, o „cotă“ de 33 mp din lucrările de întreţinere, amenajare şi reamenajare a parcurilor, spaţiilor şi zonelor verzi , peste 180 de flori plantate ... Sunt demne de relevat şi alte cifre semnificative, ca, de pildă, amenajarea a 515 solarii şi locuri de joacă pentru copii, a 147 terenuri şi baze sportive simple, a 488 383 mp de străzi şi trotuare, a 132 km de drumuri ... Berceni, Drumul Taberei, Militari, Titan, Străuleşti sunt numai cîteva jaloane in mulţimea şantierelor de muncă patriotică ce populează — şi animă — oraşul. Dar, revenind la aportul celor 550 000 de cetăţeni, să notăm că el se ridică, prin valoarea diverselor lucrări, la o sumă totală de 270 milioane lei, ceea ce înseamnă depăşirea cu mult a angajamentului iniţial. Este un fierbinte omăgiu civic adus semicentenarului partidului l • Proiectanţii de la Institutul de cercetări şi proiectări alimentare au reuşit să realizeze scurtări de termene pînă la 30 de zile la studiile tehnico-economice şi, respectiv, la proiectele de execuţie. Dintre obiectivele de investiţii planificate pentru proiectare in semestrul 11 al acestui an şi realizate înainte de termen consemnăm : Fabrica de produse lactate Cluj, Secţia de lapte praf de la Arad, Secţia brânzeturi Băneasa, Fabrica de piine Mangalia, Fabrica de preparate din carne Zalău. • De la începutul anului şi pînă acum , ne-a spus ing. Ladislau Frumosu, directorul uzinei „Neferal“, am realizat, peste prevederi, 17,3 milioane lei producţie globală şi 19,8 milioane lei producţie marfă. Succesele se datorează măsurilor luate pentru utilizarea judicioasă a capacităţilor de producţie şi perfecţionarea cooperării dintre sectoarele productive. • Uzina de utilaj chimic aGriviţa roşie“ a realizat „linia de fabricaţie — celula de mercur“ pentru Combinaţii chimic de la Rimnicu Vîlcea. «La întreprinderea „Tehnica textilă" s-au executat pentru prima oară în ţară fire filamentare cu poliester pentru ţesăturile benzilor transportoare. Se satisface astfel necesarul pe întreaga economie, eliminându-se importurile de pinzi tehnică. « Energo montaj: Spre şantierul hidrocentralei Porfile de Fier au plecat cu 30 de zile mai devreme grupul 3 de 178 Mgw, cu 75 de zile înainte de termen grupul 4 de aceeaşi putere, iar la Centrala electrotermică Palas a fost expediat grupul 2 de 50 Mgw cu 61 de zile mai devreme. • Ieri, s-a încheiat primul tiraj — 1.100 de exemplare — din ediţia bibliofilă „Pictura românească 1921— 1927“ — care a şi fost expediat librăriilor. Apropo de 1 STATORNICE CHELĂRI VIRGIL BRÃDÅTEANU Cîndva, hăt da demult, dar aici, pe mîndrele noastre meleaguri, ni s-a zămislit sensibilitatea pentru frumos, primită în dar de fiecare, o dată cu viaţa ei manifestată în atîtea şi-atîtea ipostaze. Una o reprezintă dragostea pentru flori, obişnuinţa de-a cinsti floarea ca pe-o permansfeţă a existenţei, iubind-o în natură, păstrînd-o ca pe o bucurie în scurta ei existenţă materială, făcînd-o nemuritoare prin inefabilă expresie artistică. Poate că nici un popor nu e mai înzestrat în a-şi înflora artistic casa, masa si portul, ca poporul nostru, nicăieri florile nu sunt mai prezente in Cotidian ca in (Continuare in pag. a ll-a) Primul betatron industrial românesc La, Institutul de fizică atomică s-a realizat un betatron cu o energie de 15 milioane electron-volţi, destinat controlului nedistructiv al pieselor metalice de dimensiuni mari. Este primul betatron industrial construit în ţară. El poate fi utilizat atît pe şantiere, cit şi în incinta marilor întreprinderi, fiind montat pe o platformă transportabilă. Mobilitatea acestei instalaţii de tehnică nucleară este dată şi de un sistem de dispozitive care permit orientarea fasciculului de radiaţii asupra obiectului supus radiografierii. Cu ajutorul ei se poate controla calitatea pieselor metalice turnate, sudate sau laminate, avînd grosimi pînă la 0,5 m. Realizarea acestui betatron, uşor de instalat şi de exploatat, robust şi cu un preţ de cost relativ scăzut, deschide perspectiva multiplicării lui, pentru dotarea unor uzine sau grupuri de uzine din ţară. Avantajele care decurg pentru întreprinderile industriale sunt, printre altele : ridicarea calităţii producţiei şi îmbunătăţirea unor procese tehnologice (în special sudarea), creşterea competitivităţii pe piaţa externă, reducerea rebuturilor şi a remedierilor, scăderea preţului de cost al produselor prin preîntîmpinarea producţiei necorespunzătoare, realizarea unor însemnate economii de valută. Noua şi prestigioasa realizare a Institutului de fizică atomică este de natură să găsească un vast cîmp de aplicaţii în industriile metalurgică, chimică, petrochimică, energetică, navală şi altele. P. L. Cu 50 de zile in avans, Brigăzile şantierelor întreprinderii de construcţii hidrotehnice şi foraje au terminat, în cinstea marii aniversări a partidului, reţelele de alimentare cu apă şi de termoficare la 71 de blocuri, amplasate în cartierele noi ale municipiului, îndeplinindu-şi astfel, integral, angajamentele luate. De asemenea, au fost executate, cu 50 de zile în avans (faţă de termenele planificate), importante lucrări de foraj la întreprinderea „Granitul“ (puţuri de mare adîncime pentru aprovizionarea cu apă industrială), la staţia auto „Afumaţi“, precum şi artera de apă potabilă „Baicuiul“. (Continuare in pag. a 111-a) „Realizări în transporturile feroviare în cincinalul 1966-1970“ La Regionala de căi ferate Bucureşti s-a deschis expoziţia „Realizări în transporturile feroviare în cincinalul 1966—1970“. Organizată în cinstea semicentenarului P.C.R., expoziţia cuprinde numeroase panouri ale diviziilor de exploatare C.F.R., ale serviciilor tehnice şi de investiţii şi ale atelierelor de proiectare, fotografii şi grafice care reflectă dezvoltarea transporturilor feroviare In ultimii cinci ani, asimilarea a numeroase maşini şi agregate noi (locomotive Diesel hidraulice şi electrice de mare putere etc.) precum şi o serie de îmbunătăţiri pe care le-a cunoscut transportul feroviar de persoane şi de mărfuri. în aceeaşi sală a avut loc ieri şi vernisajul unei expoziţii de artă plastică şi artizanat (cuprinzînd creaţii ale artiştilor amatori din cadrul Regionalei de căi ferate Bucureşti) şi al unei expoziţii cu trofeele clştigate de formaţiile artistice ale ceferiştilor la diverse concursuri. Expoziţiile pot fi vizitate în fiecare zi între orele 9—13. Unul din cele mai noi produse ale uzinelor „Semănătoarea“ combina C. 12, cu șenile pentru recoltat orez. SPECTACOL FESTIV In sala Palatului Republicii Socialiste România a avut loc vineri seara spectacolul de gală organizat cu prilejul aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român. La spectacol au asistat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, cu soţia, Elena Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, cu soţia, Elena Maurer, Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Miu Dobrescu, Aurel Duca, Mihai Gere, Ion Iliescu, Ion Ioniţă, Carol Király, Vasile Patilineţ, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Uglar, Richard Winter, împreună cu soţiile, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. în sală se aflau, de asemenea, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti, activişti de partid şi de stat, conducători ai instituţiilor centrale şi organizaţiilor obşteşti, personalităţi ale vieţii ştiinţifice şi culturale, oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile Capitalei. Au asistat la spectacol şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti, ataşaţi cuturali şi alţi membri ai corpului diplomatic. Apariţia în loja oficială a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, a celorlalţi conducători de partid şi de stat a fost întîmpinată cu îndelungi aplauze de asistenţă. La spectacol şi-au datconcursul ansamblurile artistice „Doina“ al armatei şi „Rapsodia Română“, corul Filarmonicii de Stat „George Enescu“, corul „Madrigal“ al Conservatorului „Ciprian Porumbescu“, baletul Operei Române, Studioul cinematografic „Alexandru Sahia“, formaţii instrumentale şi de dansuri populare din judeţele Vîlcea, Caraş-Severin, Alba, Satu-Mare, Olt, Neamţ, Covasna, Timiş, Constanţa, Braşov, Teleorman, Dolj, laureate la cel de-al 10-lea Concurs al artiştilor amatori români, maghiari, germani, sîrbi, precum şi interpreţi de seamă ai scenelor bucureştene. Spectacolul a constituit o impresionantă evocare a celor 50 de ani de activitate glorioasă a Partidului Comunist Român. Toţi cei prezenţi în marea sală se ridică în picioare, aplaudă îndelung, cu entuziasm pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Artiştilor şi realizatorilor spectacolului le-au fost oferite flori din partea conducerii de partid și de stat. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI VA ! INFORMA TIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI Al P.CR. ŞI Al CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCURE? ti Anul XVIII — Nr. 5505 4 PAGINI 30 BANI Simbătă 8 mai 1971 Ziarele de dimineaţă au publicat: Expunerea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la adunarea solemnă consacrată aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român Ifrî.azî.mÎRnc Recomandări privind circulaţia rutieră către Urziceni După cum se ştie, datorită lucrărilor de modernizare a şoselei şi de construire a pasajului rutier denivelat de la linia C.F.R. de centură de pe DN1 U. Nu poate fi asigurat un program continuu şi la Agenţia de turism din Gara de Nord ? Se apropie sezonul estival cind numeroşi turişti români şi străini vor solicita in mod frecvent informaţii privind diverse prestaţii turistice în Gara de Nord. E vorba de informaţii privind cazarea la hoteluri, diferite date privind amplasarea unor instituţii, schimburi monetare etc. Conform actualului program de activitate al Agenţiei de turism din Gara de Nord, nu se întrevede satisfacerea tuturor cerinţelor publicului călător, a turiştilor, întrebăm Oficiul de turism Bucureşti ce măsuri înţelege să adopte pentru o cît mai bună servire a solicitanţilor şi la această agenţie (Bucureşti — Urziceni), circulaţia a fost deviată de pe şos. Colentina (porţiunea cuprinsă intre str. 7 Noiembrie — linia C.F.R. de centură) pe varianta str. 7 Noiembrie — şos. Ştefăneşti — şos. Afumaţi. Intrucit s-a constatat că — îndeosebi în zilele de trafic intens — capacitatea portantă a şoselei Ştefăneşti este insuficientă, producîndu-se blocări de circulaţie, serviciul de specialitate din I.M.M.B. recomandă — cu precădere conducătorilor de autoturisme — să utilizeze pentru direcţia Urziceni şi traseul calea Floreasca — şos. Pipera Tunari — şos. liniei de centură, pină la şoseaua Afumaţi sau varianta şos. Bucureşti — Ploieşti — şos. Erou Iancu Nicolae (prin pădurea Băneasa) pină la şos. Pipera Tunari, urmind apoi traseul de mai sus. In jurul datei de 20 mai, va fi dat în exploatare şi tronsonul modernizat al liniei de centură între parcajul rutier Otopeni şi şos. Tunari, aşa incit autovehiculele aflate in tranzit dinspre Ploieşti spre Urziceni vor putea folosi şi această variantă. Interiorul unuia dintre noile magazine de cooperaţiei pe str. Gabroveni : „Ceramica", aparţinind meşteşugăreşti Cu prof. SOFIA PUŞCAŞU, inspector general al Inspectoratului şcolar al municipiului Bucureşti, despre Liceele speciale, cu predare in limbi străine — Din toamnă vor lua fiinţă cîteva licee cu profil de limbi străine — ne-a spus interlocutoarea, înfiinţarea unor asemenea licee face parte dintr-un complex de măsuri privind modernizarea, perfecţionarea şi diversificarea învăţămîntului liceal. In acest sens, incă din anii trecuţi au funcţionat clase experimentale în care predarea limbilor străine a început chiar din clasele I—III. Pe baza experienţei acumulate şi a rezultatelor bune obţinute, s-au studiat posibilităţile creării din acest an a unor licee cu profil de limbi străine. — Unde vor fiinţa aceste licee şi ce programă de învăţămînt vor avea? — Pentru liceele cu profil de limbi străine au fost alese unităţi şcolare situate în cartiere noi, foarte populate, urmărindu-se accesibilitatea tuturor acelora care manifestă interes pentru studierea limbilor străine, care au înclinaţii şi doresc să se specializeze în acest domeniu. Astfel, Liceul nr. 36, din Drumul Sării, va fi profilat pe studiul limbii franceze, Liceul „C. A. Rosetti“, din Floreasca, va avea profil de limba engleză, iar Liceul „Zoia Kosmodemianskaia“ va fi profilat pe limba rusă. Pe lingă aceste trei licee speciale, în cadrul Liceului nr. 21 ,va lua ființă o clasă cu predare în limba germană (pen Ileana Barbu Continuare in pag. a ll-a) PROGRAMUL OFICIILOR POŞTALE. Astăzi şi mîine, funcţionează între orele 8—20 următoarele oficii poştale : 1, 3, 4, 5, 10, 12, 31, 39, 53 şi 57. Din nou despre asociaţiile de locatari: POT FI SECATE „IZVOARELE" ABATERILOR DE LA LEGISLAŢIA MUNCII? — Interviu cu tovarăşul ANDREI POPA, directorul Direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale a municipiului Bucureşti — In Bucureşti există, după cum se ştie, peste 3 000 de asociaţii de locatari. Ele beneficiază de serviciile a numeroşi angajaţi, persoane care se bucură de toate prevederile legislaţiei muncii. Dar, uneori, intre aceste persoane şi asociaţii apar litigii, se apelează la soluţii ilegale. Intr-adevăr, nu o dată, organele competente au pus în evidenţă, în acest domeniu, abateri de la legalitate, abateri care îşi au izvorul tocmai în necunoaşterea actelor normative sau în greşita lor interpretare. Pe adresa ziarului au sosit, de altfel, diferite scrisori în legătură cu unele probleme concrete privind angajarea, retribuirea şi drepturile angajaţilor respectivi. Am găsit necesar ca în scopul Informării cititorilor, al unor precizări suplimentare, să ne adresăm tov. ANDREI POPA, directorul Val. Voiculescu (Continuare în pag. a lll-a) EPISOD-SURPRIZĂ ÎN CAZUL RAT James Earl Ray, condamnat în 1969 ca asasin al pastorului Martin Luther King, a încercat marţi să evadeze. Ştirea s-a răspîndit în întreaga lume, provocînd senzaţie. A vrut, oare, Ray să-şi smulgă astfel căluşul care, în condiţiile detenţiei, ii împiedică să spună ce ştie despre uciderea liderului populaţiei de culoare ? Sau, dimpotrivă, forţele tenebroase care s-au aflat poate în spatele său, în aprilie 1968, au vrut să-l facă dispărut ? împrejurările încercării sale de evadare nu dau răspunsuri precise la aceste întrebări, dar merită a fi descrise. N. R. (Continuare in pag. a IV-a) Manifestări consacrate aniversării semicentenarului partidului « In holul Casei creaţiei populare a municipiului Bucureşti, din Piaţa Cosmonauţilor nr. 7, a fost deschisă expoziţia de fotografii „Portret de ţară nouă“. Numeroşi fotografi amatori din Capitală expun aici imagini din uzine şi de pe ogoare, din şcoli şi laboratoare, portrete şi peisaje din ţară, constituind documente în imagini ale României socialiste contemporane. « Mâine, ora 9, la Liceul nr. 42, elevi ai şcolilor generale din sectorul 7 vor lua parte la faza pe sector a concursului,Bucureştiul, centru important al mişcării democratice şi revoluţionare“. Tot mîine, la Tehnic-club, va avea loc un concurs pe aceeaşi temă şi la care vor participa elevi ai şcolilor generale din sectorul 5. « Astă seară, începînd de la ora 18, la Casa de cultură a sectorului 2 are loc un spectacol de poezie şi muzică Intitulat,Sub semnul celor cinci decenii“. Urmează un program culturaldistractiv. « Festivalul de versuri &De ziua ta, partid. se va desfăşura, tot astăzi, de la ora 18, la Casa de cultură a sectorului 5. Işi dau concursul membrii cenaclului ^George Bacovia“. Urmează filmul ,,Maşina de multiplicat“, realizat de cineclubul Casei de cultură. « Un grup de actori ai Teatrului naţional,I. L. Caragiale“ vor susţine azi, ora 19, la Casa de cultură a sectorului 6, recitalul de versuri intitulat „Pentru că pe lume partidul s-a născut“. • La Clubul studenţilor de la Institutul de petrol, gaze şi geologie, a avut loc, ieri după-amiază, o seară de muzică şipoezie Intitulată „Omagiu semicentenarului P.C.R.“. • Ieri după-amiază, la Clubul studenţilor de la Institutul agronomic „N. Bălcescu“ a avut loc întîlnirea studenţilor cu tov. Irina Teodoru, militantă a partiduluidin ilegalitate, care a vorbit despre „Aspecte din lupta partidului din ilegalitate“. • Formaţia corală a liceului „Aurel Vlaicu“, distinsă cu premiul I în cadrul concursului inter-şcoli din sectorul 8, a susţinut ieri, sub bagheta dirijorului prof. Vasile Buzban, în sala Dalles, un bogat program de cântece, dedicate semicentenarului partidului. • La Şcoala generală nr. 46 a avut loc, ieri după amiază, o sesiune de referate a cadrelor didactice, dedicată semicentenarului partidului. După cuvîntul de deschidere rostit de tov. Angela Păunescu, prof. Maria Onciu, directoarea şcolii, a vorbit despre „Aspecte ale şcolii şi educarea tineretului oglindite în presa de partid legală şi ilegală", prof. Tilică Dancău a prezentat referatul „Dominante estetice ale literaturii ultimului sfert de veac". In aceeaşi zi, a avut loc vernisajul expoziţiei intitulate „Trandafirii Doftanei“ cuprinzînd creaţii ale elevilor. • Mîine dimineaţă, Consiliul pentru cultură fizică şi sport din sectorul 3 organizează, în cinstea semicentenarului partidului, o ştafetă ciclistă pentru pionierii şi elevii şcolilor generale, liceelor şi şcolilor profesionale din sector. Startul va fi dat concomitent din faţa Uzinei de pompe, clubul „23 August" şi FRB. - -