Informatia Bucureştiului, iunie 1971 (Anul 18, nr. 5525-5550)

1971-06-10 / nr. 5533

r V Economia bucureşteană pe coordonatele cincinalului 1971-1975 Mutaţii structurale, intr-un amplu proces de creştere calitativă PAVEL ORZA, director adjunct al Direcţiei municipale de statistică în contextul dezvoltării multilaterale şi dinamice pe care o jalonează in perspectiva actualului cincinal Directivele celui de al X-lea Congres al partidului, economia bucureşteană se înscrie pi coordonatele unei continue ascensiuni către niveluri superioare, competitive, ale eficienţei tehnico-ecortomice. Obiectivele propuse visează, in cadrul unui amplu proces de creştere calitativă, mutaţii structurale care vor răspunde imperativelor progresului tehnic şi ştiinţific. Astfel, ritmurile de dezvoltare stabilite asigură prioritatea ramurilor de bază ale industriei — producţia de maşini-unelte, de aparatură electronică »i de automatizare, mecanica fină care, pe lingă înalta eficientă in valorificarea potenţialului tehnic si uman, dau posibilitatea echipării tuturor celorlalte ramuri cu mijloace de producţie moderne, de înalt randament. Edificator in acest sens este faptul că in timp ce ritmul anual de creştere a producţiei globale pe ansamblul industriei este de 8,9 la sută, in construcţia de maşini el va atinge 12,2 la sută. Iar in electrotehnică 13,5 la sută. In 1973 aproape jumătate din (Continuare In pag. a IV-a) PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA ! nume „Mobilarom" - un nou magazin de prezentare și desfacere a mobilei La sfîrșitul acestei luni, întreprinderea de produse lemn-mobilă va deschide, în str. 30 Decembrie nr. 46—48, un nou magazin de prezentare și desfacere. Aflată în stadiu avansat de finisare, unitatea va dispune de circa 300 mp suprafaţă de expunere, unde vor fi prezentate — in afara produselor curente — ultimele noutăţi realizate în întreprindere. INFORMATIA Şl GUVERMAME NTALE ROMÂNE, CONDUSĂ DE TOVARASUL NICOEAE CEAUSESCU, IN R.P.D.COREEANA VIZITA DELEGAŢIEI DE PACTD Vizita protocolară la tovarăşul Nicolae Ceauşescu Tovarămii (Jim Tr Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele Cabinetului de Miniştri, împreună cu soţia sa, Kim Săngu, a făcut azi o vizită protocolară tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, şi soţiei sale, Elena Ceauşescu. La întrevedere, care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, au luat parte tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Ion Iliescu, George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, şi Aurel Mălnăşan, ambasadorul român la Phenian. Azi dimineaţă, a avut loc solemnitatea acordării unor înalte distincţii române şi coreene. Tovarăşul Kim Ir Sen a înmînat tovarăşului Nicolae Ceauşescu, soţiei sale, Elena Ceauşescu, şi tovaDin partea coreeană, au fost pre-zenţi tovarăşii Toi En Ghen, Kim Ir, Pals Sen Cer, O Jun U, membri ai Comitetului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, Zăng Zun Thek, Yang Hyong Sop, membri supleanţi ai Comitetului Politic, Hă Fiam mînîctrul afJiPPrimr* PYfprnP Kang Iăng Sop, ambasadorul R.P.D. Coreene la Bucureşti, şi alte persoane oficiale o răşului Ion Gheorghe Maurer ordinul „Drapelul Republicii“ clasa I. Prezidiul Adunării Populare Supreme a conferit ordinul „Drapelul Republicii“ clasa a II-a membrilor (Continuare în pag. a IV-a) Solemnitatea unor decorări La sosire, pe aeroport, o caldă strîngere de mînâ între tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Kim Ir Sen Devierea temporara a unor trasee de transport in comun Necesitatea de a facilita executarea unor lucrări edilitare in zona podului Grozăvești a determinat devierea temporară a unor mijloace de transport in comun. IN ZIUA DE 11 IUNIE, INTRE ORELE 8,30 SI 13,30 tramvaiele liniei 13 vor circula — Pe sensul spre şos. Pantelimon — de la podul Grozăveşti prin şos. Orhideelor — calea Plevnei — bd. Schitu Măgureanu — podul Izvor, unde vor reintra in traseul normal; tramvaiele liniei 14 vor circula — spre Fabrica „Granitul“ — de la podul Grozăveşti prin şos. Grozăveşti — şos. Panduri — calea 13 Septembrie — str. Uranus — podul Izvor, urmînd apoi traseul obişnuit. IN ZIUA DE 13 IUNIE, INTRE ORELE 7 ȘI 18.30 tramvaiele liniei 9 vor circula In ambele sensuri de la Palatul Pionierilor pe traseul liniilor 13 și 25 pînă la U.R.E.M.O.A.S., unde vor întoarce tramvaiele liniei 11 vor circula pe un traseu fracţionat Intre cartierul 16 Februarie — bd. Regiei şi, respectiv, piaţa Sudului — cartierul Tudor Vladimirescu; tramvaiele liniei 13 vor circula in ambele sensuri Intre podul Izvor şi Palatul Pionierilor pe traseul liniei 25; tramvaiele liniei 14 vor circula In ambele sensuri de la podul Izvor pe traseul liniei 12 pină la bd. Regiei, unde vor Întoarce; tramvaiele liniei 28 vor circula In ambele sensuri numai între piaţa Puişor — bd. Regiei, prin calea 13 Septembrie — bd. Tudor Vladimirescu — şos. Viilor — calea, Şerban Vodă — str. Lisa Mdriei — splaiul Unirii — şos. Mihai Bravu — şos. Ştefan cel Mare — str. Sevastopol — str. Buzeşti — str. Berzei — bd. Diaicu Golescu — şos. Ornidector — bd. Regiei. Importante cantităţi de fire primese la matura românească de bumbac iau zilnic drumul ţesătoriilor. Fotografia prezintă un aspect din secţia de preparaţie a unităţii N-0 In prezent, se efectuează pentru copiii de la 3 luni la 1 an trivaccinul iftero-tetano-pertussis, iar , la 1 la 2 ani, vaccinarea antivariolică. In colectivităţile de copii preşcolari are loc o acţiune de gamaglobulino-profilaxie faţă de hepatita virală De asemenea, a început triajul epidemiologic al elevilor ce vor pleca în tabere de odihnă. C -cineva spunea că şoseaua este distanţa cea mai scurtă între un punct de pornire şi civilizaţie. N-am de gînd să aduc un elogiu In plus autostrăzilor, şoselelor, drumurilor. Misiunea lor civilizatoare e evidentă. Noi şi noi autostrăzi şi şosele îşi prelungesc zilnic traseul. Linia lor dreaptă străbate cimpurile sau atacă in serpentine ameţitoare versanţii munţilor. Cu ele distanţele dintre oraşe devin Amh»i»o «Im i Autostrăzi TOMA GEORGE MAIORESCU mai scurte, iar aşezări uitate in colb, noroaie sau nămeţi Îşi ‘Iştigă o nouă identitate. Benzi de beton sau asfalt străbat astăzi locuri inaccesibile mai ieri. Iată-ne ameţiţi de priveliştile alpine ale Făgăraşilor şi iată-ne, la o distanţă redusă doar la cîteva ore gonind pe şoseaua soarelui ponteuxinian Cîteva ore de la virfurile veşnic albe ale munţilor la imensităţile ultramarine ale mării ! f continuare In pag. a II-a) Teoria şi practica şcolară — un tot indestructibil Interlocutor: prof. ION GH. BORCA, vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti Ne aflăm la sfîrşitul anului şcolar al învăţămîntului de cultură generală Bilanţul realizărilor prmite ca şi ,,premierele“ care au avut loc în aceste trei trimestre, sunt revelatoare: s-a extins şcolarizarea copiilor începînd cu vârsta de 6 ani, s-a generalizat învăţămîntul de 10 ani, s-au creat centre de meditaţii pentru elevii anului TV de liceu, în vederea bacalaureatului şi admiterii în facultăţi» s-a introdus, ca materie obligatorie de învăţămînt — atît în şcoala generală cît şi în licee — activitatea tehnico-productivă, s-a hotărît mărirea numărului de ore de educaţie fizică. Anul şcolar ce se încheie la 15 iunie marchează un pas important în diversificarea învăţămîntului — ţinînd seama că a sporit numărul claselor speciale de matematică, fizică, biologie, chimie, limbi străine — din clasele mici în accentuarea caracterului formativ al lecţiei, în folosirea mijloacelor moderne de predare. Dar, problema numărul unu, care a stat în centrul atenţiei cadrelor didactice. în acest an şcolar, a fost legarea mai strînsă a şcolii de nevoile producţiei, în concordanţă cu cerinţele actuale şi de perspectivă ale societăţii. Pe această temă am purtat un dialog cu prof. ion .-'■ r. rea, vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti. „ Pornind de la ideea că şcoala de cultură generală liceul au ca principală atribuţie pregătirea tinerilor pentru viaţă, pentru integrarea cit mai rapidă în procesul muncii, v-am ruga să ne spuneţi care Ileana Barbu (continuare in pag. a II-a) cu„conturuL"..Prin unităţile de legume şi fructe Am intrat intr-un sezon cind unităţile de legume-fructe cunosc o solicitare din ce în ce mai mare. Şi trebuie spus că, In genere, ele se străduiesc să asigure o bună aprovizionare a cetăţenilor, oferindu-Ie produse variate şi de calitate corespunzătoare. Poate tocmai această preocupare meritorie a organizatorilor comerţului cu legume şi fructe a determinat cumpărătorii să sesizeze, pe bună dreptate, „excepţiile" ce nu-şi pot afla nicicum justificarea. Cîteva apeluri adresate, în acest sens, redacţiei au alcătuit astfel itinerarul „Cîntarului", însoţit de ing. P. Calapodescu (Continuare In pag. a II-a) ANCHETA NOASTRĂ PE LITORAL • Calificative bune pentru aprovizionare • Comerţul de întîmpinare insuficient dezvoltat 9 De ce „închis* ? Servirea vizitatorilor nu poate fi lăsată doar pe seama marii ei unităţi Staţiunile de pe litoral cunosc din nou animaţia specifică sezonului estival. Numărul turiştilor care sosesc creşte încontinuu aşa incit datele statistice au o valabilitate de ore. La sfîrşitul săptăminii trecute, spre exemplu hotelurile înregistrau 40.000 de locuri ocupate fără să mai punem la socoteală pe cei veniţi pe cont propriu sau numai pentru zilele de simbătă și duminică. Plajele, in special cele de R. Groapă (Continuare in pag a lia) I Noi instrumente muzicale destinate exportului Azi dimineaţă, controlul tehnic de calitate de la întreprinderea de instrumente muzicale „Doina" a recepţionat un nou lot de instrumente, destinate exportului. Este vorba de 30 pianine pentru Elveţia, 15 pianine pentru Italia şi alte instrumente pentru Belgia. De la începutul anului și pînă In prezent, întreprinderea a expediat pe adresa unor beneficiari din R.F. a , Germaniei, Olanda, Suedia, Norvegia etc., peste 200 de piane și pianine, dovadă a aprecierilor de care se bucură produsele purtînd marca „Doina". Doina Spătaru premiată la „Orfeul de aur" Intre 3 şi 7 iunie, in staţiunea marină Stîncev Briag din R.P. Bulgaria, s-a desfăşurat a 7-a ediţie a festivalului internaţional de muzică uşoară „Orfeul de aur". Reîntors la Bucureşti, compozitorul Bily Roman, care a făcut parte din juriu, ne-a oferit amănunte. „ Competiţia a reunit 30 de Interpreţi din 28 de ţări. Marele trofeu, „Orfeul de aur“, a fost obţinut de solista Maria Pahomenco (U.R S.S.) Pe lista distincţiilor figurează şi numele reprezentantei noastre, Doina Spătaru, căreia i s-a decernat Premiul Uniunii compozitorilor din R. P. Bulgaria. • TEATRUL MIC anunță că spectacolul „Cum se jefuieşte o bancă“, programat simbătă 12.VI. 1971, se amină pentru luni 14.VI. 1971, ora 20. Biletele vindute, seria 255, rămin valabile pentru această dată. Astăzi, la prinz, Insula Dalles, a avut loc deschiderea celui de-al 8-lea Salon International de artă fotografică al Republicii Socialiste România. Azi, în librării In Editura politică a apărut „Sociologia franceză contemporană“, antologie în care sunt cuprinse cele mai reprezentative lucrări de sociologie şi psihologie socială franceză contemporană, ale unor renumiţi specialişti din acest domeniu. Lucrarea este precedată de un studiu critic in care sunt abordate probleme de teorie şi metodologie din diferite ramuri ale sociologiei şi psihologiei sociale : sociologia industrială şi urbană, agricolă, sociologia muncii, sociologia grupurilor mici, antropologia socială şi culturală, sociologia învăţămintului, opinia publică şi comunicaţia, sociologia familiei, sociologia politică şi a relaţiilor internaţionale etc. Culegerea se adresează atît specialiştilor, cit şi studenţilor, in general tuturor celor interesaţi de problemele actuale ale sociologiei. O întîlnire cu deputaţii Comisiei permanente sănătate a Consiliului popular municipal ne-a prilejuit abordarea cîtorva aspecte actuale ale activităţii de ocrotire a sănătăţii tinerei generaţii. „Din cei aproape 1 miliarde de lei cheltuiţi, în perioada 1966—1970, pentru ocrotirea sănătăţii populaţiei municipiului, o parte însemnată — ne-a spus tot dr. Petre Dumitrescu, preşedintele comisiei — a revenit acţiunilor destinate apărării sănătăţii copiilor". O puternică reţea de unităţi medicale — creşe, dispensare, policlinici, spitale — veghează la apărarea şi consolidarea stării lor de sănătate. Dar, după cum ne-au relevat deputaţii, în această importantă latură a activităţii medicale continuă să persiste unele inadvertenţe. Pe cind „majoratul asistenţei medicale pentru copii ? Circulara 7 314 este imuabilă? In cîteva şcoli, asistenţa medicală este asigurată de către medicii proprii. Dar, în altele (în această situaţie se află majoritatea şcolilor bucureştene), aceasta se face ,,pe apucate“, de către medicii din reţeaua teritorială. Asupra inconvenientelor generate de o asemenea situaţie, nu vom insista. Ne vom referi doar la următorul aspect: reţetele eliberate de către medicii şcolari (este vorba despre medicamentele ce se acordă gratuit elevilor) nu sunt onorate decât dacă acestea au fost contrasemnate sau transcrise la dispensarul de pediatrie şcolară, de care aparţine teritorial elevul .Se înţelege cită pierdere de timp, ce aglomeraţii artificiale generează astfel de formalităţi. De altfel, Comisia permanentă sănătate a Consiliului popular municipal, după cum ne-a informat deputatul dr. Elena Drimer, a făcut în acest sens cîteva propuneri judicioase care, aplicate, ar fi contribuit la creşterea operativităţii în ceea ce priveşte asigurarea cu medicamente a elevilor De ce Direcţia sanitară a municipiului nu le-a onorat? Oare circulara nr. 7314 din 21 iunie 1969, pe care o invocă conducerea direcţiei, în răspunsul dat propunerilor deputaţilor, este imuabilă? O asemenea atitudine este cu atît mai de neînţeles, cu cît, prin acţiunea sa, circulara amintită temporizează aplicarea tratamentului medical Control medical cu intermitenţe Dezvoltarea armonioasă — fizică şi psihică — a copilului, încă din primele zile de viaţă, constituie o preocupare majoră a medicilor. Totuşi, unele norme privind controlul periodic profilactic al stării de sănătate sunt neglijate. Se întîlnesc cazuri de copii, ne-au spus deputaţii, care, după împlinirea vîrstei de un an, nu au mai fost văzuţi de medici decit la intrarea în şcoală. Dar şi în timpul şcolarizării, examenul complex al elevilor este programat doar Gheorghe Niculiţă (continuare în pag. a l1-a) cu PRILEJUL ZILEI MILIŢIEI O INTERESANTĂ MANIFESTARE CULTURAL-SPORTIVA Duminică, 13 iunie, începînd de la ora 10, va avea loc pe stadionul „DINAMO“ din şoseaua Ştefan cel Mare nr. 9, o interesantă manifestare culturalsportivă, organizată cu prilejul „Zilei Miliţiei din Republica Socialistă România“. Programul — adecvat specificului muncii organelor de miliţie — va cuprinde demonstraţii de urmărire cu ajutorul cîinilor de serviciu, exerciţii acrobatice în conducerea motocicletelor, numere de călărie, exerciţii executate de pionieri microagenţi de circulaţie, precum şi demonstraţii aplicativsportive de karate, rudo şi auto-apărare. Intrarea la manifestare este liberă. Mîine se încheie în Capitală finala pe ţară a concursului .Cel mai bun agent de circulaţie“. In imagine , aspect de la Întrecerea motocicliştilor. t „Luna calităţii" La Fabrica de încălţăminte şi marochinărie „Flacăra roşie“ se desfăşoară o interesantă acţiune „i,Luna calităţii“. Pentru ca obiectivul propus să îşi găsească o deplină materializare au fost prevăzute numeroase măsuri. Reţinem cîteva dintre acestea: toate produsele introduse în fabricaţie au la bază o mostră atestată de către o comisie tehnico-economică; punctele de control interfazic şi final au la dispoziţie mostre etalon şi documentaţiile tehnice necesare efectuării controlului; fiecare lot de adezivi este analizat în laboratorul fabricii pentru a i se întocmi determinările fizico-chimice ; controlul tehnic de calitate este prezent și în etapa de proiectare a produselor, participînd activ la executarea probeilor pentru seria zero. fi rspuns la întrebarea de ieri.________ La întrebarea „VA PUTEA FI EVITATA AGLOMERAŢIA DIN LIBRĂRII, LA ÎNCEPUTUL VIITORULUI AN ŞCOLAR?“, ne răspunde tov. ZOLTAN ILRSCU, director comercial al Centrului de librării Bucureşti: „încă de la începutul lunii iunie, întreprinderea noastră, împreună cu I.C R.M., a Întocmit (Continuare in pag. a II-a) ■ intrebam Ce se întreprinde pentru creşterea indicelui de folosire a utilajelor ? Evidenţele statistice — pe patru luni — consemnează la întreprinderea de confecţii metalice şi aparataje, o situaţie nesatisfăcătoare în domeniul utilizării potenţialului tehnic de care dispune. indicele de folosire a utilajelor de bază a fost de numai 37 la sută, ceea ce s-a răsfrînt direct asupra îndeplinirii sarcinilor de plan. întrebăm conducerea fabricii ce se întreprinde pentru creşterea indicelui de folosire a utilajelor ? INFORMAŢIA.J TOT BORUL Edificiul cosmic realizat de ştiinţa sovietică Complexul spaţial sovietic „Saliut-Soiuz* continuă să evolueze pe orbita sa circumterestră, găzduind pe cei trei consmonauţi — Dobrovolski, Volkov şi Paţaev. Lumea ştiinţelor a salutat acest nou experiment sovietic ca pe un pas deosebit de important în cercetareaSosmo(Continuare In pag. a IV-a)