Informatia Bucureştiului, iunie 1971 (Anul 18, nr. 5525-5550)

1971-06-11 / nr. 5534

V -Wii. gg 1g 1 II 1 II R 1 g 11 1 1 II SI 11 1 it . II i is ! II 11 N 111 In mod firesc, diversitatea de profil a întreprinderilor din industria Capitalei face ca agenda activităţii lor sâ consemneze preocupări şi acţiuni îmbrâţişînd o largă arie problematică. De la perseverentul efort orientat spre valorificarea optimă a capacităţilor de producţie şi a timpului de lucru, la investiţia continuă de inteligenţă pe care o presupune acţiunea de autodotare sau depistarea căilor care să asigure — din punct de vedere tehnic şi economic — o competitivitate sporită fiecărui produs — iniţiativa colectivelor de muncă îşi găseşte materializare cotidiană în ipostaze de deosebită semnificaţie. De aici şi numitorul comun pe care îl degajă, în acest început de iunie, rezultatele raportate: înalta responsabilitate pentru transpunerea în viaţă a sarcinilor încredinţate, factor ce fertilizează un susţinut şi complex proces de autodepăşire. Pe acest fundal de notabile eforturi individuale şi colective, Chemarea Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste a fost întâmpinată cu puternic elan patriotic, cu vibrantă adeziune. Avînd deplina conştiinţă a importanţei pe care o reprezintă pentru prezentul şi viitorul ţării înfăptuirea prevederilor planului cincinal , la a căror elaborare au participat nemijlocit colectivele de muncă bucureştene, efectuînd un eficient foraj în filonul rezervelor interne, s-au angajat să asigure, prin depăşirea angajamentelor anuale, un important aport suplimentar creşterii avuţiei naţionale. Toate aceste iniţiative, dovedind ataşamentul unanim faţă de politica partidului, conferă perioadei ce ne desparte de sfîrşitul semestrului I un profil distinct. Voltajul activităţii productive cunoaşte pretutindeni cote maxime. Disponibilităţile de sporire a producţiei — în special la acele sortimente solicitate intens de economia naţională — sînt reevaluate cu exigenţă şi competenţă, se întreprind măsuri operative pentru fructificarea lor. Depăşirea prevederilor de plan obţinută pe cinci luni — produse în valoare de 650 milioane lei — pulsul alert al primei decade din iunie permit anticiparea unui bilanţ semestrial deosebit de rodnic. Să notăm în acest context că media realizărilor zilnice din luna mai — atît la producţia globală, cit şi la aceea marfă — s-a situat peste nivelul atins în primele patru luni şi media anuală prevăzută. lată, aşadar, că emulaţia întrecerii socialiste capătă de la etapă la etapă tot mai prestigioase concretizări, fiecare bilanţ însemnînd un nou salt pe verticala perfecţionării calitative. O dovedeşte de altfel şi clasamentul pe cinci luni care, indiferent de ierarhia locurilor, dă tuturor participanţilor satisfacţia integrării — cu remarcabile succese — într-o plenară competiţie a creativităţii şi autodepâşirii. Florin Rădulescu-Rofică Clasificarea sectoarelor în întrecere pe perioada 11-31 V. 1971 Oamenii muncii din Capitală răspund cu puternic elan patriotic, cu vibrantă adeziune, Chemării Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste LOCUL I Locul II Locul III Locul IV Locul V Locul VI Locul VII SECTORUL 4 Sectorul 8 Sectoarele 3 şi Sectorul 1 Sectorul 1 Sectorul 6 Sectorul 2 „Mă uit în ochii copiilor" spune un cunoscut poet, şi — completîndu-1 în sensul celor ce vreau să spun — văd ţara. Ochii trinunaţi ai copilăriei mă privesc de pe desenele şi picturile lor. In ei văd reflec- CULORILE COPILĂRIEI M. N. RUSU Iată ţara în tot ce are ea mai pur şi originar. Ferestrele colorate ale sufletului lor au Invadat Bucureştiul ca un popor de fluturi exotici. Capitala pare acum o expoziţie a copilăriei fermecate, un oraş al copiilor. Dar In faţa nenumăratelor tablouri ale copiilor pictori şi desenatori îmi pun o firească întrebare : jocul lor cu creioanele şi acuarelele este numai un joc al fericitei vîrste a inocenţei . Nu este oare mai mult Pictura copiilor mi se pare un test al colectivităţii noastre. frontinian In pag. a II-a) PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI VA ! INFORMA TI A ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCURESTI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVIII — Nr. 5534 4 pagini 30 bani | Vineri 11 iunie 1971 ! La UZINA DE MAŞINI GRELE BUCUREŞTI, cunoscută prin performanţele tehnice ale produselor sale, s-a înregistrat un nou succes de prestigiu : a fost finalizată construcţia primului rotor pentru turbina de 330 MW. ►  întreaga noastră energieînfăptuirii obiectivelor cincinalului NICOLAE MATEI, prim-secretar al Comitetului de partid al sectorului 4 Faptul că, în clasamentul pe cinci luni, sectorul 4 ocupă locul întîi în întrecere reprezintă pentru noi un prilej de profundă satisfacţie. Rezultatele obţinute — prevederile de plan la producţia globală au fost depăşite cu 71,6 milioane lei, la producţia marfă cu 90,6 milioane lei, iar la export s-au livrat suplimentar produse în valoare de 8 milioane lei — încununează efortul susţinut şi rodnic al colectivelor de muncă din întreprinderi pentru depăşirea sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate, constituind, în acelaşi timp, un imbold către noi succese. Aş menţiona aici un fapt ce mi se pare deosebit de semnificativ. Ca urmare a unui volum de cheltuieli materiale destul de ridicat, în luna aprilie am pierdut locul fruntaş cîştigat după primul trimestru. Reacţia colectivelor de muncă a fost promptă şi, după cum relevă şi clasamentul, acţiunile întreprinse şi-au dovedit din plin eficacitatea. (Continuare in pag. a II-a) Vom răspunde cu realizări şi mai substanţiale PAUL COJOCARU, prim-secretar al Comitetului de partid al sectorului 8 Acum, la sfîrșitul primelor cinci luni ale anului — etapă care ne conferă locul II în întrecerea dintre sectoare — colectivele întreprinderilor (continuare In pag. a II-a) it R Manii Urmărind „pe viu" mersul trenurilor, ne-am întîlnit cu Aproximaţii in respectarea „orei exacte“ Nu rareori, cînd cineva doreşte sa sublinieze precizia, exactitatea, punctualitatea, foloseşte ca termen de comparaţie, în mod frecvent, expresia : „ca la gară“. Şi nu greşeşte cu nimic — trenurile TREBUIE să circule „ca ceasul“, iar activitatea generală din staţiile de cale ferată să se desfăşoare fără poticniri. Şi totuşi „gara“ ne oferă surprize care, spre regretul călătorilor, tind să dezmintă expresia citată. La 23 mai a intrat în vigoare noul mers al trenurilor de călători. Dar, anumite carenţe In punctualitate s-au menţinut (1 după această dată. La biroul de Informaţii din Gara de Nord au fost puţine zilele, după 22 mai, In care să nu fi fost anunţată Intirzierea măcar a unui tren. Pentru unele zile, la Începutul lunii iunie, ni s-a justificat că intîrzierile se datoresc intemperiilor. Dar după aceea In ziua de 9 iunie, numai noi am înregistrat, consultind „Tabelul trenurilor Intirziate“, cinci abateri de la orar, intre 5 si 20 de minute. Trenul 6002 de la Iaşi, de pildă, a sosit In Bucureşti cu 6 minute întirziere, 5012 de la Mărăşeşti cu 50 de minute, 7312 de la slobozia cu 43 de minute, 8004 de la Constanţa cu 20 de minute, 8006, tot de la Constanţa, cu peste 10 minute etc. Ieri am înregistrat un autentic „record“ numai in primele ore ale dimineţii au întîrziat trenurile : acceleratul 242 !îe la Deva 90 de minute, 122 de la Tinişoara 25 minute, 504 de la Vadul Siretului 15 minute şi iarăşi Timişoara 10 minute. Cîte altele au Intîrziat după ora 7,30 ? Specialiştii de la calea ferată susţin că intirzierile sunt analizate cu toată Gh. Niculiţă (Continuare in pag. a II-a) nformatia Cazul Béatrice Le Mire O TÎNARÂ fată este, de cîteva luni, în atenţia presei franceze. Povestea ei a iscat atitea discuţii, a ridicat atîtea probleme îneît a devenit un caz naţional, înainte de 25 ianuarie, Béatrice Le Mire era o studentă obişnuită la o facultate din Nisa. Studia engleza. totodată, continua să frecventeze un institut particular de educaţie, Înfiinţat de Paul de Séligny (bun cunoscător al limbii engleze) în departamentul Alpii Maritimi. Aici, ca şi la facultate, tînăra studentă se bucura de simpatia multor coegi şi cadre didactice. (continuare in pag. a IV-a) Seminarul pedagogic universitar Recent, a luat fiinţă Seminarul pedagogic universitar. Ce este, ce scop are, cum îşi va organiza şi desfăşura activitatea şi ce sarcini îi revin , iată cîteva lucruri pe care am ţinut sâ le precizăm în convorbirea purtată cu tov. Sergiu Vaida, inspector principal în Ministerul învăţămîntului. — Deci, tovarăşe Vaida, care au fost mobilurile acestei iniţiative ? Ce-şi propune seminarul 7 — Seminarul pedagogic universitar a luat fiinţă în cadrul fiecărei instituţii de învăţămînt superior care pregăteşte cadre didactice. De asemenea, se poate înfiinţa şi în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior de alt profil, ai căror studenţi doresc, după absolvire, să ocupe şi o funcţie didactică. Scopul seminarului este să asigure pregătirea pedagogică a tuturor studenţilor care vor deveni cadre didactice. — In ce constă această pregătire ? — în primul rînd, e vorba de o pregătire teoretică, prin care se urmăreşte cunoaşterea de către studenţi a problemelor privind procesul instructiv-educativ din şcoală, activităţile extraşcolare şi măsurile pentru orientarea şcolară şi profesională Vladimir Udrescu (Continuare in pag. a II-a) VIZITA DELEGAU DE PARTID SI GUVERNAMENTALE ROMÂNE, CONDUSĂ DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUSESCU, IN R.P.D. COREEANA începerea convorbirilor oficiale Joi 10 iunie, au început convorbirile oficiale între delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, şi delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Populare Democrate Coreene, condusă de tovarăşul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele Cabinetului de Miniştri. La convorbiri au participat membrii delegaţiei române , Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, Manea Mănflori T—\ Qr-ri V-\van d f''' Am i+o+ului U-vo cativ, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Mălnăşan, ambasadorul României în R.P.D. Coreeană, precum şi Ştefan Andrei, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R., Emilian Dobrescu şi Constantin Mitea, membri supleanţi ai C.C. al P.C.R., consilieri la C.C. al P.C.R. Din partea coreeană au participat : Toi En Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., președintele Prezidiului Adunării Populare Supreme, Kim Tr* • membru al E"',rvr»'\7+Q'mnT nî ’Pnlî'fîr* secretar al C.C. al P.M.C., primvicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri, Pak Sen Cer, membru al Comitetului Politic al C.C. al P.M.C., al doilea vicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri, general de armată O Jin U, membru al Comitetului Politic, secretar al C.G. al P.M.C., şeful Marelui Stat Major al Armatei populare coreene, Zong (Continuare in pag. a IV-a) Ziarele de dimineaţă au publicat: COMUNICAT COMUN cu privire la convorbirile uisidie româno-cambodgiene Imagine din cabinetul de protecţia muncii, organizat la Uzina „Electromagnetica“, unde se desfăşoară, sistematic, instructaje şi demonstraţii cu salariaţii întreprinderii. • au uniit • Ieri, la Moscova s-a deschis o expoziţie de mobilă care va prezentă modele de mobilă produse de unităţi ale UCECOM, în perioada 20—26 iunie la tîrgul specializat de mobilă de la Chicago, vor fi expuse în afară de mobilă o serie de produse din lemn de uz casnic şi decoraţiuni interioare . Intre 10 şi 19 septembrie, ţara noastră deschide la Caracas-Venezuela o expoziţie cu produse din toate sectoarele economiei naţionale. în cadrul acestei importante manifestări, cooperaţia meşteşugărească, prin întreprinderea sa de comerţ exterior — ICECOOP — va participa cu o bogată gamă de produse. Acţiuni profilactice De curînd a început vaccinarea antivariolică pentru copiii de la 1 an la 2 ani ; de asemenea, se efectuează trivaccinarea cu vaccinul diftero-tetanopertussis pentru copiii de la 3 luni la 1 an, în colectivităţile de copii preşcolari (creşe şi grădiniţe săptămînale) are loc o campanie de gamaglobulino-profilaxie faţă de hepatita virală, întrucît în curînd începe vacanţa de vară a elevilor a început şi triajul epidemiologie al celor ce vor pleca in tabere de odihnă. • Pentru absolvenţii clasei a VIII-a, ca şi pentru ceilalţi absolvenţi ai şcolii generale, în municipiul Bucureşti vor fi puse în concurs, pentru admiterea în invăţămintul post general (licee teoretice, de specialitate, şcoli profesionale şi ucenicie la locul de muncă, clasa a IX-a generală) — 23 600 locuri. Concursul de admitere în licee are loc între 22 iunie şi 3 iulie, iar pentru şcolile profesionale şi ucenicie la locul de muncă, concursul se va desfăşura între 6 şi 11 iulie. In dezbaterea plenarei Comitetului de partid al sectorului 4 Pe calea Rahovei se lucrează intens la pavarea părții carosabile. Ştirea a fost publicată la timpul respectiv. Incepînd cu anul 1971, fabricile de conserve din Capitală şi împrejurimi — „Flora“, „Buf- „tea“, „Valea Roşie“ şi „Fructonul“ Giurgiu — au trecut In subordinea I.P.U.I.L.F. Bucureşti. Interlocutorul nostru — Ing. Eugen Hoiban — coordonează activitatea celor patru unităţi. Deci este omul cel mai potrivit pentru a răspunde la diferitele întrebări privind sortimentul, calitatea, prezentarea conservelor de legume şi fructe din noua recoltă. Rep. : înainte de a trece la producţia de serie a unui anumit sortiment, fiecare întreprindere este obligată să cunoască cu exactitate dacă el va avea sau nu o desfacere asigurată, va fi sau nu apreciat de cumpărători. Anul trecut, spre exemplu, sutele de tone de mazăre decorticată cu costiță care s-au produs fără... beneficiari, au devenit greu vandabile, transformîndu-se într-un adevărat balast pentru fabrica „Flora“. Ce s-a întreprins pentru ca asemenea „experiențe“ să nu se mai repete in noua campanie ? E. H. : Nu este nevoie să mai demonstrez cit de neeconomie s-a dovedit sistemul de a se produce orice sortiment, indiferent dacă avea sau nu solicitanţi, numai pentru a se putea spune, la sfîrşitul campaniei, că s-a realizat R. Groapă (Continuare in pag. a II-a) A început campania de pregătire a conservelor SE VOR ELIMINA NEAJUNSURILE DIN ANII PRECEDENŢI? Interlocutor: ing. EUGEN HOLBAN, director adjunct al întreprinderii de producţie, valorificare şi industrializare a legumelor şi fructelor-Bucureşti îmbunătăţirea activităţii politice educative de masă Ieri, a avut loc plenara Comitetului de partid al sectorului 4. Pe ordinea de zi a lucrărilor s-a aflat analiza muncii politice de masă desfăşurată în cadrul sectorului, în sprijinul realizării sarcinilor economice. Lucrările plenarei au fost conduse de tov. Nicolae Matei, prim secretar al Comitetului de partid al sectorului. La dezbateri, pe lingă membrii comitetului, au participat, ca invitaţi, conducători de unităţi economice şi administrative, de institute de cercetare, activişti din organizaţiile de bază ale P.C.R. din Întreprinderi şi instituţii care se ocupă cu munca de propagandă. Participanţii la plenară au ascultat un referat pregătit de către Biroul comitetului de partid al sectorului. De asemenea, a fost vizitată expoziţia : „Activitatea politică, tehnico-economică în sprijinul producţiei“, precum şi expoziţia gazetelor satirice organizată la Muzeul de istorie a partidului comunist, a mişcării revoluţionare şi democratice din România, au fost vizionate unele filme realizate de cinecluburi pe teme de producţie. In referatul prezentat plenarei de iov. Cornel Nicoda, secretar cu probleme de (Continuare in pag. a IIl-a) aspuns la întrebarea creier/ In legătură cu Întrebarea «Ce se întreprinde pentru creşterea Indicelui de folosire a utilajelor ?“ adresată întreprinderii de construcţii metalice şi aparataje, tov- Petre Terzi, Ing. şef adjunct al întreprinderii arată în răspunsul trimis redacţiei : • Comitetul de direcţie, cu sprijinul comitetului de partid, a efectuat o analiză privind funcţionarea fiecărui utilaj în parte şi cauzele pentru care zestrea tehnică nu este folosită la capacitatea maximă. Concluziile au fost prelucrate într-o plenară cu toate cadrele de partid şi administrative din fabrică. S-a hotărît luarea de măsuri urgente pentru completarea cu muncitori a schimburilor doi şi trei la secţia de prelucrări mecanice, la toate utilajele din sectoarele ventilaţie şi cazangerie. Fireşte, am acţionat şi în alte direcţii : redistribuirea utilajelor în cadrul întreprinderii în raport cu necesităţile producţiei ; înfiinţarea unei echipe de intervenţie cu muncitori de toate specialităţile, care să acţioneze operativ pentru remedierea defecţiunilor survenite în schimbul II ; colaborarea cu alte unităţi care au lucrări de executat la unele utilaje din întreprindere şi pentru care nu există comenzi decit în proporţie de 20—30 la sută ; repartizarea utilajelor pe muncitori, care să răspundă de întreţinerea lor ; recrutarea de muncitori pentru calificare în meseriile de strungar, sudor, lăcătuş, macaragii, necesari completării schimburilor doi şi trei la principalele locuri de producţie, întrebam - „Izvorul" de păcură de la Podul Pantelimon nu poate fi secat? Amenajat cu mari eforturi materiale şi cu muncă patriotică efectuată de cetăţeni, lacul „Pantelimon II“ (260 hectare) se află în situaţia de a nu fi utilizat ca loc de agrement. Pînă şi bărcile nu sunt lansate la apă, din cauza reziduurilor de păcură aduse prin canalul ce colectează resturile lichide de la între(Continuare în pag. a III-a)