Informatia Bucureştiului, ianuarie 1973 (Anul 20, nr. 6017-6041)

1973-01-29 / nr. 6039

I I PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI-VA INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI CINCINALUL ÎN PATRU AN! $/_________ JUMĂTATE Anul XX—Nr. 6039 4 PAGINI 30 BANI Luni 29 ianuarie 1973 In întreprinderile bucureştene, colectivele de oameni ai muncii au pornit cu toate forţele la înfăptuirea complexului program de activitate jalonat de preţioasele indicaţii date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu prilejul recentelor vizite de lucru întreprinse în unităţi economice ale Capitalei, în cuvîntarea sa la Conferinţa Organizaţiei municipale de partid. Comitetele oamenilor muncii, organizaţiile de partid, fiecare muncitor la locul său de muncă acţionează ferm pentru punerea in valoare a unor noi rezerve interne în scopul realizării planului la parametrii săi maximali, condiţie obligatorie pentru îndeplinirea angajamentului asumat — cincinalul în patru ani şi jumătate. In cadrul preocupărilor lor, în lumina hotăririlor Conferinţei Organizaţiei municipale de partid, colectivele din întreprinderi situează realizarea ritmică a sarcinilor de plan, atingerea unor cote superioare în folosirea capacităţilor de producţie, în modernizarea produselor şi tehnologiilor, creşterea productivităţii muncii şi ridicarea calităţii produselor , în lumina hotârîrilor Conferinţei Organizaţiei municipale de partid Pe prim plan, elementele calitative ale activităţii termico-economice • Specialiştii de la Fabrica de ventilatoare Bucureşti au terminat asimilarea in producţie “ ne informează corespondentul nostru ION DASCALU, preşedintele comitetului sindicatului , a ventilatorului centrifugal, dublu aspirant, cu conducte şi aparat de reglaj la gura de refulare, destinat fabricilor de ciment. Echipat cu motor de 320 Gw, el are un debit de 330 000 m.c. aer/oră, lucrind la o temperatură de 200 grade Celsius și la o presiune de 160 mm,coloană apă. Întreaga instalație cintărește 15 tone. Primele probe au confirmat o perfecta funcționare. Noul ventilator va înlocui utilajele similare care se importau. Largă deschidere către progresul tehnic • Aportul modernizării — 16 milioane lei valută • Peste plan, 254 tone laminate Esenţială în activitatea noastră din acest an — ne spune ing. Ioan Moldovan, directorul UZINEI „REPUBLICA“ , este integrarea tot mai accentuată a producţiei diferitelor tipuri de ţevi în fabricaţia de serie mare. Este vorba, în principal, de dezvoltarea producţiei noilor sortimente pe care le-am asimilat în ultima vreme : tubulatură pentru forajul de mare adîncime, ţevi din oţel inoxidabil laminate la cald şi la rece, ţevi pentru cazanele energetice şi instalaţii de piroliză. Creşterea ponderii produselor noi va determina reducerea importurilor cu peste 16 milioane lei valută. în al doilea rînd, aş aminti şi o recentă decizie a comitetului oamenilor muncii, menită să înlăture greutăţile provocate anul trecut unor beneficiari. Am hotărît ca, avînd sprijinul centralei industriale tutelare, să luăm toate măsurile pentru a livra produsele contractate în primele 40 de zile ale fiecărui trimestru. — Ce rezultate consemnează primele două decade ale lunii ianuarie ? — Datorită pregătirii temeinice a Producţiei, s-a asigurat o activitate ritmică la fiecare laminor, în toate secţiile. Planul a fost îndeplinit, realizîndu-se pînă acum în plus 254 tone laminate. Fotografia înfăţişează cea mai nouă realizare a uzinei .Semănătoarea* pe linia autoutilării : un agregat cu patru capete pentru executarea operaţiilor de strunjit, găurit şi şamfrenat. Aceste operaţii erau efectuate pină acum de două maşini universale. înlocuind, totodată, munca a doi oameni, agregatul permite realizarea unei productivităţi a muncii de şapte ori mai mare. Iată şi pe ciţiva dintre autorii prestigioasei realizări ! şefii de brigadă Andrei Bubu, Oprişan Tihan şi muncitorul Gheorghe Gurban, de la atelierul autoutilaje al secţiei a 4-a sculărie. Pe planşete, la Institutul ,Proiect-Bucureşti“ 111 La sfîrşitul anului 1972, Institutul „pro- Sect-Bucureşti" a revizuit şi îmbunătăţit, în lumina documentelor Conferinţei Naţionale a partidului, detaliile de sistematizare pentru investiţii din anii 1973— 1975, corespunzător schiţei de sistematizare a municipiului Bucureşti. Pe baza acestora s-a trecut la stabilirea amplasamentelor construcţiilor de locuinţe şi obiectivelor social-culturale, prevăzute în actualul cincinal şi la întocmirea studiilor tehnico-economice. In prezent, proiectanţii sunt angajaţi In elaborarea proiectelor pentru construcţiile anilor 1974 şi 1975. Din datele prezentate rezultă că volumul investiţiilor pentru construcţiile de locuinţe creşte în 1974 la 29 000 de apartamente, iar în 1975 la peste 33.000. Din (Continuare In pag■ a lll-a) Cine are prioritate ? SERGIU FARCAŞAN Nu e vorba numai de circulaţie. Mai toate împrejurările de care ne ciocnim pe parcursul unei zile pot fi socotite, dintr-un unghi, probleme de prioritate. Care sarcină, care dandana, care persoană s-o luăm prima la rînd ? Unde îndreptăm întîi fondurile principale ? Cui cedăm locul, la uşă sau in autobuz, şi cui nu ? Forţa acestor reguli stă in claritate. Ca la circulaţie. Cînd le calci, nu poţi să pretinzi că nu le-ai cunoscut. Lumea respectă aceste reguli şi pentru că (Continuare in pag. a lll-a) ADUNĂRI GENERALE ALE OAMENILOR MUNCII Producătorii de bunuri materiale decid în întreprinderile industriale bucureştene continuă să se desfăşoare adunările generale ale oamenilor muncii pe secţii, ateliere şi schimburi, consacrate analizării activităţii din anul trecut, dezbaterii căilor şi posibilităţilor de realizare a planului pe acest an la nivelurile maximale prevăzute. Intr-un unanim consens, colectivele de muncă din verigile primare ale producţiei işi asumă angajamente mobilizatoare, îşi exprimă hotărirea fermă de aduce, prin valorificarea rezervelor Interne, o contribuţie substanţială la îndeplinirea cincinalului in patru ani şi jumătate. O trăsătură definitorie a dezbaterilor ce au loc în adunările generale ale oamenilor muncii pe secţii şi ateliere o constituie abordarea multilaterală a tuturor problemelor ce condiţionează înscrierea tot mai puternică a producţiei pe orbita progresului şi competitivităţii. Rezultatele obţinute anul trecut în direcţia modernizării producţiei cînd ponderea produselor noi sau reproiectate au cunoscut o creştere de 48,9 la sută, faţă de 1971 — se cer consolidate, amplificate. „ Avem de realizat în acest an — arăta muncitorul Marin Milea, din atelierul montaj al secţiei aparataj al UZINELOR „23 AUGUST“ - sarcini sporite. Consider că înfăptuirea lor este în mare măsură condiţionată şi de modernizarea procesului de fabricaţie. Autoutilatea poate juca un rol hotărîtor în această privinţă. Iată de ce consider că trebuie să realizăm cu forţe proprii unele utilaje şi dispozitive care să mărească productivitatea muncii. Personal, mă angajez să execut un banc pentru montaj şi două dispozitive de probă a regulatorului SAB. Dar, in acelaşi timp, se impune ca pe agenda de lucru a conducerii atelierului ,şi a secţiei să fie înscrisă, ca o problemă majoră, valorificarea întregii, inteligenţe a cadrelor de muncitori, ingineri şi tehnicieni, Reluînd această idee, şeful de brigadă Ion Borşa, muncitorii Marin Dobre şi Vasile Gheorghe au cerut conducerii secţiei să urgenteze organizarea liniei tehnologice pentru echipament de frînă, produs deosebit de solicitat la export . Anul acesta — spunea tehnicianul Gheorghe Iacovache — urmează să asimilăm un nou produs N. Cucui, I. Bălan, A. Pavlovici Em. Munteanu (Continuare In pag. a 11-a) Prezenţe nocturne şi absenţe de la responsabilitate Corigenti ia nonme/e de etico Pie-am propus în aceste rindri să scriem despre cei care sunt responsabili de educaţia copiilor. In ideea răspunderii sociale pe care o implica atitudinea faţă de copii a părinţilor ţi a altor persoane cărora li se Încredinţează spre îngrijire minori, am întreprins, In seara de 17 ianuarie a.c., un sondaj pe străzile Capitalei cu ■jutom miliţiei sectorului 3. Iată cîteva din aspectele tntîlnite. Ştifi unde se afla acum copilul dumneavoastră ? ora 1l Ninsoarea a încetat începe sâ se lase gerul Pe șoseaua Pantelimon. în apropierea complexului „Cosmos“, un băiat de 9—10 ani se joacă cu., singurătatea Aleargă de colo plnâ colo. îl întreb'ri unde stă, dacă părinții sint acasă Nu, nu sunt — ne spune ’■ M arin A. — mama a plecat de trei ore la bufetul Laminorul să-l aducă pe tata. încă nu s-a întors nici unul din ei. Ii aflăm in faţa unei sticle cu vin aproape golită. Ii întrebăm de copil, Ecaterina, mama tresare. ,Ce s-a întîmplat ? Că doar primai pe el îl am. A făcut ceva, a păţit ceva ?“ Apoi, cînd îi spunem unde l-am găsit, se linişteşte, îşi termină, fără grabă, vinul din pahar... Evidentă ••9 aproximativă Grupul şcolar de construcţii din şoseaila Mihai Bravu nr. 423. Ora 22. Tot aici este şi internatul. Reţinem din discuţia avută cu tovarăşul Grigore Ste-Mihai Bărbulescu L. Nicolau (Continuare in pag. a lll-a) « Juleăn meteorologie INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de minus 2 grade. Maxima de ieri in aer a fost de minus 1 grad, iar minima din cursul nopţii de minus 7 grade. Timpul probabil de miine . Vremea se menţine umedă şi închisă. Temporar ninsoare. Vînt potrivit, predominînd din sectorul nord-estic. Temperatura minimă va oscila între minus 6 și minus 4 grade, iar maxima între minus 2 și 0 grade. A Dincolo de... poezia ninsorii • Edilii acţionează intens • Obligaţiile cetăţenilor, ale întreprinderilor şi instituţiilor • Nu parcaţi maşinile pe arterele de mare circulaţie! De azi noapte, ninsoarea nu conteneşte. Grosimea stratului de zăpadă atingea, azi dimineaţă, 15—20 cm. Lucrările de deszăpezire au fost declanşate, operativ, încă din timpul nopţii. Comandamentul de deszăpezire a trimis, imediat, pe trasee, 170 de utilaje dotate cu pluguri şi perii. Pînă la prînz, au mai intrat în funcţiune 100 de agregate. Asigurarea unei circulaţii normale, în condiţii de securitate, impune, în afara acestor eforturi, îndeplinirea de către toţi cetăţenii a unor obligaţii de sezon ce le revin. Amintim, în acest sens, prevederile Deciziei nr. 1019/69 a Comitetului executiv al C.P.M.B. conform cărora toţi cetăţenii, conducerile organizaţiilor socialiste au obligaţia de a curăţa zăpada şi gheaţa de pe trotuare, rigole, de pe gurile de canal din faţa imobilelor, acoperişuri, terase şi balcoane. Pînă la prînz, însă, nu peste tot asemenea îndatoriri — ce intră în vigoare, fără prealabile invitaţii — fuseseră, din păcate, îndeplinite. Or, este evident, că normalizarea circulaţiei pietonilor şi autovehiculelor depinde, în egală măsură şi de eforturile cetăţenilor, întreprinderilor şi instituţiilor de pe teritoriul Capitalei. Degajarea zăpezii de pe artere este, încă, îngreunată şi de numeroasele autoturisme parcate pe străzi. Potrivit aceleiaşi decizii, staţionarea autovehiculelor pe arterele pe care circulă mijloacele de transport în comun, precum şi pe calea Victoriei este interzisă pînă la data de 1 martie. Iată de ce, şi în această situaţie, este necesară respectarea întocmai a obligaţiilor stabilite. în încheiere, redăm apelul organelor de miliţie care, în vederea evitării unor eventuale blocări ale fluxului stradal, recomandă tuturor factorilor de răspundere din transporturi să asigure plecarea în cursă numai a acelor vehicule ce pot face faţă condiţiilor de circulaţie îngreunate. După o săptămînă dominată de manifestările de dragoste şi ataşament neţărmurit faţă de partid, faţă de conducerea sa - prilejuite de aniversarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU - începem o alta care, prelungind în inimile noastre ecourile vibrantei sărbători, se situează în imediata succesiune şi a Conferinţei municipale de partid. Capacitate cu întreaga încărcătură emoţională şi de responsabilitate a evenimentelor săptămînii trecute, colectivele de oameni ai muncii din intreprinderile şi instituţiile Capitalei vor aborda in adunările pe secţii şi ateliere, in adunările generale ale oamenilor muncii, în activitatea nemijlocită în producţie din aceste ultime zile ale lunii ianuarie şi prime zile ale lunii februarie — problematica sporită a sarcinilor ce Paul Lampert (Continuare în pag. a IV-a) Cursele de pasageri pe Dunăre, suspendate rabile, gerului şi ninsorilor abundente şi viscolite, au fost suspendate temporar toate cursele de pasageri pe Dunăre, în condiţii excepţionale se desfăşoară numai traficul de mărfuri între porturile Drobeta-Tr. Severin şi Giurgiu. Pentru asigurarea accesului în porturile Brăila şi Galaţi a tuturor navelor comerciale sub pavilion românesc şi străin, echipajele spărgătoarelor de gheaţă „Viteazul“ şi „Voinicul“, precum şi a remorcherelor „Farul“, „Negoiul“ şi „Făgăraş“ lucrează la deblocarea parţială a şenalului navigabil al fluviului. Direcţia generală a navigaţiei civile „NAVROM“ informează că, datorită condiţiilor atmosferice nefavo- Teatrul de miniaturi în fața repetiţiilor Intr-un material in care, prin intermediul directorului Centrului de Îndrumare a creaţiei populare şi a mişcării artistice de mase, prefiguram noua stagiune a Studioului artistului amator, aminteam şi de o nouă formulă de teatru — teatrul de miniaturi, fără a şti, la momentul respectiv, prea multe despre ceea ce vrea să însemne aceasta. Iată că acum ni se oferă prilejul de a-i face o scurtă prezentare. Pentru că, de puţină vreme, ideea a început să capete C°NeUa’flăm, aşadar, la una din repetiţii. Pe scenă se succed, ca intr-un scurt metraj de actualităţi, pe■sonaje şi fapte din viaţa de toate zilele. Meseriaşul din sectorul de deservire care nu-şi face treaba cum se cuvine („Nufărul “, parazitul matur care-şi exploatează, fără cruţare, părinţii („Robotul să trăiască“), chiulangiul, ce se sustrage de la activităţile întreprinderii („Prezenţă“) etc. Sunt momente scurte, dar eficace, cu replică usturătoare prin ironie şi adresă directă, din care mesajul Darda Popescu (Continuare in pag. a ll-a) Joi , 1 februarie, la ora 12:00, în cadrul unităţii nr. 27 (bd. Gării de Nord nr. 2) a cooperativei meşteşugăreşti „Trico-textil", va fi deschisă o expoziţie de tricotaje pentru bărbaţi. In cadrul expoziţiei vor fi prezentate 35 modele, pentru sezonul de iarnă, lucrate manual sau la maşina de tricotat. Totodată, adăugăm că tricotaje identice cu modelele expuse pot fi cumpărate pe loc sau comandate pentru a fi realizate în numai 3 zile. In cadrul amplului program de construcţii social-culturale, de curînd a fost dată în folosinţă, in microraionul 7 din cartierul Drumul Taberei, grădiniţa nr. 94, cu o capacitate de 340 locuri ■•.V.V.-.-.V.V.-.-.V.V.V.-.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.-.V.V.V.Vir.V.-.VV^ Certaţi cu... etica profesională Av\\\Y\m\\m\m\\\\\\\m\\\\\\\\\m\\^ — Pe marginea unui test organizat cu preşedintele cooperativei „Radio-progres"— Cu ocazia documentării pentru materialul „Paraziţi care influenţează reparaţiile aparatelor electronice“, apărut recent în paginile ziarului nostru, remarcasem tarifele foarte precise pe care trebuie să le plătească posesorii aparatelor de radio şi televizoare ce solicită Intervenţia depanatorilor cooperativei „Radioprogres“. Pornind de la relaţia teoretică „reparaţii“ de foarte bună calitate — preţuri foarte precise“, am solicitat concursul conducerii cooperativei, pentru a verifica dacă preţurile pe care depanatorii T.V. le impun clienţilor, nu sunt „umflate” in mod nejustificat, înainte de a nota aspectele intilnite cu ocazia verificării preţurilor plătite pentru repararea la domiciliul cetăţenilor a numai 20 televizoare, ne permitem să relatăm un fapt petrecut în luna decembrie 1972. Mircea Martiniuc (aleea Pantelimon nr. 13) a solicitat unităţii de reparaţii T.V. „Avrig“ a cooperativei „Radio-progres“ să se repare la domiciliu televizorul „Dacia“.. Un depanator i-a verificat aparatul și după Încasarea cuvenitei taxe, l-a indicat să trimită aparatul la laborator, întrucît tubul cinescopic „este probabil defect“. La laborator în seara de 21 decembrie, tehnicianul Mircea Corobehin i-a prezentat lui M. M. aparatul în stare de funcţionare, trimiţindu-i să achite 919 lei, reprezentind valoarea unui tub cinoscopic nou şi a manoperei de montare. La cererea cetăţeanului de a i se restitui tubul vechi, tehnicianul a răspuns că nu i-1 poate preda, deoarece se află Închis In magazia unităţii, iar magazionerul lipseşte După insistenţe, capacul televizorului a fost desfăcut şi s-a constatat ca tubul prezentat ca nou era, de fapt, cel vechi, a cărui serie clientul şi-o notase acasă... Ca urmare, acesta a refuzat să achite o asemenea notă care camufla un furt. Aparatul a fost sigilat, iar sigiliul predat lui M.M. Peste două zile, la verificarea organelor C.T.C. ale cooperativei, televizorul dispunea de un tub nou, cu altă marcă, dar... sigiliile erau rupte. De această dată, vechiul tub avea filamentul ars. Urma- Liviu Nistor-Livescu (Continuare în pag. 2 lil-a) L VVVVVVNfVVVVVi»Vi^'VVVVVtW^«^«,,VV%i‘. de astăzi. Studenţii in examene începind de azi dimineaţă, studenţii au intrat in prima sesiune de examene a actualului an universitar. Sesiunea va dura pînă la jumătatea lunii februarie, iar pentru studenţii care absolvă in acest an facultatea, ea se va prelungi pină la sfîrşitul lui februarie. Proaspeţii studenţi ai secţiilor serale de sub- Ingineri, care au început cursurile la 11 decembrie 1972, vor susţine prima sesiune de examene între 18—31 martie a.c. Urăm, cu acest prilej, deplin succes tinerilor care s-au pregătit pentru verificarea temeinică a cunoştinţelor dobîndite la cursuri şi seminarii, la lucrările de laborator, cit şi în decursul stagiilor de practică productivă desfăşurate în atelierele-şcoală şi în întreprinderile industriale, prezenta sesiune este menită să verifice nu pur şi simplu volumul de cunoştinţe teoretice, ci şi capacitatea studenţilor de a asigura aplicativitatea acestora in practica cercetării ştiinţifice şi a producţiei, conform cerinţelor integrării organice a învăţămîntului superior cu unităţile de cercetare şi economice. O generoasă chemare la întrecere sub deviza: Sectorul nostru ca o floare Pionierii şi şcolarii din sectorul 4 al Capitalei lansează o generoasă chemare la întrecere către toţi colegii lor din Bucureşti, sub deviza „Sectorul nostru ca o floare“. Generalizînd experienţa pozitivă acumulată în timpul întrecerii. „Şcoala noastră ca o floare", pionierii din unităţile şcolare ale sectorului 4 se pregătesc, ca, o dată cu sosirea primăverii, să desfăşoare o amplă activitate gospodărească şi de înfrumuseţare a cartierelor, străzilor, blocurilor, parcurilor, spaţiilor verzi, terenurilor de joacă pentru copii etc., punîndu-şi astfel în aplicare îndeletnicirile practice dobîndite la şcoală în timpul activităţilor tehnicoaplicative. — Participarea pionierilor la acţiunea de gospodărire şi înfrumuseţare a sectorului este o formă de activitate socială a copiilor, menită să completeze instrucţia şi educaţia, sâ-i pregătească pe elevi, încă din cea mai fragedă vîrstă, pentru munca social-utilâ, pentru viaţă — ne spunea prof. ALEXANDRU ANTOIN, preşedintele Consiliului organizaţiei pionierilor din sectorul 4. Va fi o acţiune de masă, cu un pronunţat caracter patriotic, care va prilejui fiecărui pionier şi şcolar să pună umărul, după vîrstă şi pe căi specifice pionieriei, la eforturile creatoare ale întregului nostru popor, la ampla întrecere cetăţenească pentru gospodărirea şi înfrumuseţarea oraşelor. Bunăoară, grupele de micro-miliţieni şi-au propus să supravegheze şi să intervină la menţinerea curăţeniei în staţiile de autobuze, troleibuze, tramvaie, să atragă atenţia (dacă va fi cazul) călătorilor să nu arunce biletele pe jos, ci să folosească Ileana Barba (Continuare tn pag. a ll-a) ,,Ziua şcolii« la Liceul ,,D. Bolintineanu“ La Liceul „D. Bolintineanu" s-au desfăşurat, in cursul zilei de ieri, o seama de acţiuni cultural-educative prilejuite de sărbătorirea „Zilei şcolii11. Despre importanţa evenimentului şi împlinirea a 100 de ani de la moartea lui D. Bolintineanu a vorbit prof. Ion Voinea, directorul liceului. A urmat, apoi, întâlnirea elevilor şi a cadrelor didactice cu tovarăşul Teodor Vîrgolici, redactor şef la Editura „Minerva", care a evocat figura scriitorului militant D. Bolintineanu Elevii şcolii au prezentat un montaj lterar-artistic, după care, festivităţile s-au încheiat cu sesiunea metodico-ştiinţifică a cadrelor didactice din liceu. NASTASE VICTORIOS LA OMAHA • ILIE NASTASE a cîștigat turneul „vndor“ de la Omaha . După ce l-a întrecut, în semifinală, pe spaniolul Gisbert cu 6—4, 7—5, ieri, în finală, cu americanul Jim Connors a obținut victoria prin abandonul adversarului său, care a acuzat dureri la gleznă. Pînă în momentul întreruperii, scorul era 5—0 (în primul set) în favoarea lui Năstase. sfîrşitul celei de a doua decade a lunii ianuarie Întreprinderea „Munca textilă“ şi-a îndeplinit sarcinile de plan fizice doar în proporţie de 83,5 la sută. Cum produsele realizate aici reprezintă materii prime pentru alte unităţi industriale — deci nelivrarea lor provoacă greutăţi în lanţ — întrebăm conducerea respectivei întreprinderi : cînd se va asigura recuperarea restanţelor ? _ Prin capitalele lumii METAMORFOZE URBANISTICE LA PARIS însemnări de călătorie CALATORUL care soseşte la Paris cu maşina, cu trenul ori folosind una din marile sale porţi aeriene, va găsi sau poate va regăsi capitala Franţei într-o continuă reînnoire. Dezvoltarea Parisului, uneori explozivă, a fost organic legată de evoluţia istorică a Franţei. La mijlocul secolului trecut, perimetrul oraşului cuprindea o suprafaţă de 7 802 hectarfiind cel mai mare oraş a continentului Secolul XX a adus cu sine modificări de anvergură in arhitectura oraşului, modificări ce reliefează calitate structurală a sa : tinereţea permanentă Ioan Donca (Continuare in pag a IV-a)