Jurnalul Sălajului, aprilie 2003 (Anul 1, nr. 32-51)

2003-04-01 / nr. 32

nle,i.e1iu,iiill,llSlClallve Mereu la dispoziția ta! Activitatea Uzinei Electrice atârnă de recuperarea a 65 de miliarde pagina 2 Dacă îți place să dormi în liniște, să mănânci bine și vrei să te relaxezi... pagina 3 Primarul din ârșolț vrea să pună lacăt pe sediul Primăriei pagina 8 Un comitet de urgență constituit la nivelul Sălajului a dispus, aseară, ca, începând de astăzi, întregul județ să fie izolat de restul țării, nepermițându-se nici un fel de intrare sau ieșire din granițele sale. Măsura, dispusă după ce în prealabil a fost consultat Guvernul României, a fost luată din cauza unei epidemii a cărei origine nu este cunoscută deocamdată. După toate probabilitățile, se pare că este vorba de o formă mai rară a pestei porcine, care afectează și omul și care este deosebit de contagioasă, la fel cum nu este exclusă nici varianta unui alt tip de virus necunoscut încă. Din cauza faptului că boala se transmite foarte ușor prin aer sau apă, comitetul de urgență a dispus luarea acestei măsuri extreme, cel puțin până la identificarea virusului sau bacteriei care o cauzează. Deja, ieri fuseseră recoltate câteva sute de probe de sânge și salivă de la cazurile de bolnavi depistați până acum, probe care au fost trimise la București, la Institutul Cantacuzino. Autoritățile județene fac apel către populație să nu intre în panică și, totodată, să evite orice contact cu orice persoană sau animal, până la clarificarea situației. De asemenea, până la ridicarea carantinei, este interzisă părăsirea județului. Această măsură va fi pusă în practică și prin constituirea unor baraje pe toate drumurile publice care fac legătura cu alte județe. Alte amănunte în pagina 8. (J.S.) Starea vremii Curs p§l cer parțial noros jvalutar uMail USD HÜÜ 33.189 Min- '2°C EURO ESa 36.168 MaX' 9°C . ‘ gr aur ___j 358.512 jjggl mm& 801SB8BBJ aasaltó III SUCURSALA JUDEȚEANĂ SĂLAJ . • Reprezentare în județ: 7 unități operative (Zalău, Jibou, Cehu Silvaniei, Șimleu Silvaniei, Sărmășag, Hida și Crasna). • Peste 12.000 de carduri și 12 ATM-uri NON STOP la dispozitia clienților: 7 ATM-uri în Zalău, 2 ATM-uri în Jibou, 1 ATM în Cehu Silvaniei, 1 ATM în Șimleu Silvaniei și 1 ATM în Sărmășag. • Cel mai mare număr de clienți și conturi. Peste 30.000 clienți și peste 65.000 conturi în lei și valută. • Cota de piață la nivelul județului este de cca. 59%. Deci lider de necontestat pe piața bancară Banca Comercială Română „BANCA DE CARE AVEȚI NEVOIE!” c Trimite pe adresa redacției, până la data de 20 aprilie 2003, data poștei, o scrisoare cu opiniile tale, cu ceea ce consideri pozitiv sau negativ în localitatea unde trăiești, și poți câștiga un abonament până la sfârșitul anului la „Jurnalul Sălajului”. Premiile sunt nelimitate, fiind acordate pentru cele mai coerente, documentate și acide scrisori! Și numai pentru persoane fizice. V. sjșbptar/jJ IPM Sălaj i-a premiat pe ziariști într-un cadru semi-festiv, dar cu câte o cupă de șampanie pe masă, Inspectoratul de Protecție a Mediului Sălaj a premiat, ieri, organele mass-media sălăjene, pentru contribuția lor la mediatizarea instituției și a problemelor ce țin de aspectele specifice și pentru buna colaborare, în general, din cursul anului trecut. Printre cei premiați s-a numărat și ziarul nostru. Primul dintre premiați a fost însă prefectul Tiberiu Marc, pentru faptul că, printre altele, așa cum a declarat șefa instituției, Aurica Grec, „ne-a fost mereu alături”. Aurica Grec a mai vorbit și de problemele cu care se confruntă Inspectoratul de Protecție a Mediului Sălaj, în special de lipsa personalului la Garda de Mediu, de programele specifice care sunt în derulare și de necesitatea alinierii la normele europene în domeniu. (M. A.) Pesta porcină continuă să-și facă de cap Directorul adjunct al Direcției Sanitar-Veterinare Sălaj, dr.Nicolae Mocuța, a declarat că focarul de pestă porcină izbucnit zilele trecute în localitatea Bezdet din comuna Gârbou a făcut până în prezent 17 victime în rândul animalelor din gospodăriile agricultorilor. Nicolae Mocuța a precizat că numărul total al animalelor infestate până la această oră cu pesta porcină se ridică la 118. Pentru evitarea răspândirii focarelor și în alte zone din județ, animalele bolnave au fost sacrificate și incinerate sau îngropate la cererea medicilor veterinari. Cât privește situația referitoare la târgurile de animale, reprezentantul Direcției nu a vrut să facă referiri pentru a nu-i induce în eroare pe crescătorii de animale, în afară de faptul că târgurile vor fi redeschise abia în momentul în care focarele de pestă porcină vor fi înlăturate în totalitate. Dar, cert este faptul că proprietarii animalelor sacrificate vor primi despăgubiri de la Ministerul Agriculturii, după ce vor deține documentele necesare la sediul DSV. 1A.L) riimii. Prin meandrele unei definiții. Cea de intelectual ? Un amic mi-a cerut să scriu editoriale și pentru intelectuali. M-a pus pe gânduri amicul meu, în primul rând, oare ce mai înseamnă intelectual. Și apoi, câți intelectuali există în Sălaj. Și câți dintre ei citesc ziarul nostru, presa în general. Ce înseamnă intelectual? Primul gând m-a dus la poante cinice, de genul asemănarea dintre un câine și un inginer amândoi au privirea inteligentă dar nu se pot exprima. Și la clasificările „neoficiale" din timpul comunismului, intelectuali fiind profesorii, inginerii, medicii ș.a., adică toți cei cu studii superioare. Sincer să fiu, clasificarea asta nu are nimic de-a face cu realitatea, destui pretinși intelectuali (după mine intelectualii sunt oameni care se deosebesc de ceilalți pentru că au intelect peste medie și preocupări culturale), vorba unui alt amic, mai hâtru, având mai degrabă grijă să nu le cadă bibelourile de pe rafturile bibliotecii, decât de lectura cărților din respectiva bibliotecă. Desigur, nimeni nu trebuie să se simtă jignit sau ofensat. Eu cred numai în intelectualul cu afinități culturale autentice. Asta nu înseamnă că nu sunt și alți „intelectuali", dar haideți să le spunem altfel: ingineri adevărați, economiști profesioniști, avocați buni, profesori educatori, preoți deschiși ș.a. Bun. Rămâne, așadar, în Sălaj, o foarte mică „pătură" de intelectuali adevărați, în sensul „definiției" de mai sus. Să le zicem mai artiști”. Dar și aici lucrurile sunt complicate. Intelectualii de genul acesta, nu numai din Sălaj, nu prea agreează să îi critici. Trebuie să le scrii la fiecare după soarta politică. Dacă la unul îi place dreapta sau un personaj politic de dreapta, trebuie să te conformezi. Dacă altul urăște dreapta, te acuză că nu înțelegi stânga. Dacă nu ești de acord cu un autor sau o carte, prima replică e că nu ai înțeles nimic. Să zicem că ai putea rezolva chestiunea cu informații neutre culturale sau „intelectuale” locale. Hai să fim serioși! Poate, cu greu, o rubrică pe săptămână, cu condiția să pornești din nou la interviuri și la rănit orgoliile provinciale. Și apoi, mai cugetând pleacă, un cotidian are un caracter general, chiar dacă oarecum utopic definit, se adresează tuturor categoriilor de cititori! Hai, poate că o să facem ceva pentru intelectualii din Sălaj, un supliment cultural. Nu mă întrebați când. Important e să primesc semnale că merită, că am pentru cine să-l fac (în sensul bun al cuvintelor). Aștept! Daniel SĂUCA