Jurnalul Sălajului, decembrie 2003 (Anul 1, nr. 202-219)

2003-12-02 / nr. 202

Soldat împușcat la Crasna La concursul „Alege Jurnalul Sălajului așa cum N vrei“ un premiu constând într-un abonament pe luna ianuarie 2004 la ziarul nostru a fost obținut de Rusu Monica din Zalău. Același premiu, la concursul „Alegeți-vă primarul cu Jurnalul Sălajului“ a fost câștigat de Bodnar Nela din Șimleu Silvaniei. 85 de ani de la Marea Unire De 1 Decembrie, Zalăul și Sălajul au fost în sărbătoare, mai mult oficială, din păcate. Ca și toată țara. După depunerea de coroane de la Cimitirul Eroilor, manifestarea principală a avut loc, ca în fiecare an, în fața Galeriilor Meseș. Prefectul Tiberiu Marc a trecut în revistă trupele, după care s-au rostit discursuri adecvate momentului, împlinirea a 85 de ani de la Marea Unire din 1918,1 Decembrie fiind, așa cum se știe, Ziua Națională a României. Au vorbit primarul municipiului Zalău, Iuliu Nosa, președintele Consiliului Județean, Leontin Bordaș, comandantul Garnizoanei Zalău, col. Viorel Hexan, și prefectul Tiberiu Marc. A urmat apoi defilarea trupelor aparținând Ministerului Apărării Naționale (Garnizoanele Zalău și Șimleu Silvaniei) și Ministerului Administrației și Internelor. Oficialii s-au deplasat, după încheierea defilării, la Primăria Zalău, unde a avut loc un toast pentru Marea Unire, ocazie cu care directorul filialei Sălaj a Universității de Vest „Vasile Goldiș”, Ioan Ardelean, a înmânat prefectului Tiberiu Marc, președintelui Leontin Bordaș și primarului Iuliu Nosa diplome și medalii jubiliare din partea Universității „Vasile Goldiș” cu ocazia zilei de 1 Decembrie. Manifestările din Sălaj dedicate Zilei Naționale a României au încheiat seri cu un spectacol omagial desfășurat la Casa de Cultură a Sindicatelor din Zalău și cu o retragere cu torțe, pe platoul din fața prefecturii. Jurnalul Sălajului STAREA VREMII Nori risipiți Min. 2 ° C Max. 10 ° C USD EURO gr. aur CURS VALUTAR 33.523 40.193 429.164 IBMKgâ SOTdESQM. ROTĂ SUCURSALA JUDEȚEANĂ SĂLAJ r • Reprezentare în județ: 6 unități operative (Zalău, Jibou, Cehu Silvaniei, Șimleu Silvaniei, Sărmășag și Crasna). • Peste 15.000 de cârduri și 14 ATM-uri NON STOP la dispoziția clienților 8 ATM-uri în Zalău, 2 ATM-uri în Jibou, 2 ATM în Cehu Silvaniei, 1 ATM în Șimleu Silvaniei și 1 ATM în Sărmășag. • Cel mai mare număr de clienți și conturi. Peste 34.000 clienți și peste 65.000 conturi în lei și valută. • Cota de piață la nivelul județului este de cca. 59%. Deci lider de necontestat pe piața bancară Banca Comercială Română ttca ele cane auetc trenUe!" 9 Pensiile se indexează cu 3,1 la sută Pensiile mai mici de 12,7 milioane lei se vor indexa în luna decembrie cu 3,1 la sută, cu excepția celor care revin persoanelor ieșite la pensie în perioada 1 ianuarie și martie 2001 care vor beneficia de o majorare de doi la sută De această indexare vor beneficia 6,13 milioane persoane, pensia medie urmând să ajungă în luna decembrie la valoarea de 2.026.582 lei, a precizat, joi, la Palatul Victoria, ministrul delegat pentru relația cu partenerii sociali, Marian Sârbu. Valoarea unui punct de pensie va ajunge la 2.548.775 lei Pensia medie pentru limită de vârstă și vechime completă va fi de 2.743.604 lei, marcând o creștere de 16,43 la sută față de decembrie 2002. Pensia medie a agricultorilor va fi, în luna decembrie, de 413.412 lei Și pensiile militarilor, IOVA, indemnizațiile lunare pentru persoanele persecutate politic, pensiile acordate potrivit Legi 189/2000, invalizilor, veteranilor sau văduvelor de război vor beneficia de aceeași indexare de 3,1 la sută. Se prelungește termenul de depunere a cererilor pentru ajutoarele de încălzire Termenul pentru depunerea cererilor de ajutor pentru încălzire se va prelungi până la sfârșitul lună decembrie, a anunțat vineri premierul Adrian Năstase, în cadrul videoconferinței săptămânale cu prefecții. Primul ministru a precizat că în perioada următoare va fi declanșată o campanie de mediatizare a procedurii care trebuie parcursă de fiecare persoană îndreptățită în vederea obținerii ajutorului pentru încălzire, astfel încât toate persoanele cu venituri mici să afle că pot beneficia de acest drept Linie telefonică pentru asistența contribuabililor Direcția Generală a Finanțelor Publice Sălaj aduce la cunoștința tuturor contribuabililor persoane fizice și juridice că începând cu data de 1 noiembrie 2003 sa pus în funcțiune o linie telefonică Port line permanentă destinată asistenței contribuabililor la care se pot adresa pentru primirea operativă a unor răspunsuri la întrebări privind aplicarea legislației fiscale. Numărul de telefon care se apelează este 661117, persoanele de contact fiind Taloș Viorel, Aghireșan Gabriela și Gordea Dorina. Un test important pentru Finanțe De la 1 ianuarie 2004 toate contribuțiile angajatorilor către bugetul consolidat al statului vor fi preluate de direcțiile generale ale finanțelor publice din județe. Directorul DGFP Sălaj, Laurențiu Butiri, a declarat sâmbătă că această preluare este „un test” pentru instituția care o conduce, dar că speră ca după două-trei luni activitatea să intre în normal. Până în prezent, DGFP Sălaj a preluat de la CJAS, Casa Județeană de Pensă și AJOFM 7 persoane care erau încadrate pe linie de control. 239 de miliarde din certificate de trezorerie Vânzările de certificate de trezorerie în anul 2003 a însumat 239 de miliarde de lei, a estimat sâmbătă în conferința de presă a DGFP Sălaj, directorul Veronica Șandor, în creștere față de anul trecut Actualmente, sunt puse în vânzare certificate de trezorerie cu o dobândă de 15,5 la sută la 180 de zăe și 15 la sută la 90 de zile. nedumerirea zilei Oare câți maghiari mai condamnă tratatul de la Trianon? editorial Ce-ați făcut de 1 Decembrie? Felicitări într-un manual de clasa a X-a, de „istorie universală, modernă și contemporană”, la „capitolul” Desăvârșirea unității statale a poporului român, se scrie, citez: „Consiliul Național Român din Transilvania a convocat la Alba Iulia pentru 1 Decembrie 1918 Adunarea reprezentanților populației române. Pe lângă cei 1.228 delegați aleși din toate cătunele, satele și orașele Transilvaniei, la Alba Iulia sau adunat peste 100.000 de oameni, dând deciziilor luate un caracter plebiscitar, în entuziasmul extraordinar al masei de participanți, la 1 Decembrie 1918 a fost decisă și proclamată Unirea Transilvaniei cu România. Se împlinea astfel dezideratul de veacuri al poporului român, care-și realiza prin efortul propriu și îndelungat statul național unitar”. El, nu a fost chiar numai efortul propriu, dar, în genere, la nivelul mentalului colectiv data de 1 Decembrie 1918 este înțeleasă ca data Marii Uniri, de genul „unirea națiunea a făcuto” șa. Și asta datorită sau din cauza propagandei care se face acestei zile. Firească, până la un punct Acela în care se bate câmpii într-o veselie fără seamăn, totuși pentru un public restrâns, luândime doar după puținii români care ies în stradă de 1 Decembrie sau cel puțin arborează drapelul tricolor la casele sau apartamentele în care locuiesc. Cu riscul de a provoca un nou val de injurii la adresa mea, 1 Decembrie nu seamănă a sărbătoare națională, din considerentul amintit mai sus, cel al slabei „percutări” a populației, dar mai ales din cauza unor personaje - la nivel național - care nu știu altceva, de ani buni, decât să se bată cu pumnul în piept și săși afișeze falsul lor patriotism, înainte de trece la partea cea mai „dură” a materialului de astăzi, precizez că pentru mine 1 Decembrie este Ziua Națională a României, dar după o declarație năroadă a președintelui Iliescu sper să nu fiu acuzat de atentat la mai știu cu ce) cum că firmele care au lucrat în 1 decembrie nu au urmărit decât propriul interes economic (asta înseamnă că noi nu trebuia să lucrăm de 1 Decembrie pentru a edita numărul de astăzi), mai că îmi vine să mă exilez într-un paradis fiscal pentru totdeauna... și să las deoparte toată mimarea asta imbecilă a capitalismului... Dar, o să mai am ocazia, cu siguranță, să scriu pe această temă, în încheiere, pentru toți superpatrioții care se bat cu marea lor iubire de țară în piept, un test, căzut de majoritatea elevilor, pentru bac: „identificați noțiunile istorice corespunzătoare definițiilor următoare: hotărâre luată în urma unei dezbateri colective; organul central al luptei românilor pentru unire; organ provizoriu constituit după Unirea Transilvaniei cu România. Datați și ordonați cronologic evenimentele următoare: Manifestul „către popoarele mele credincioase”, Adunarea Națională de la Alba Iulia; Tratative între Consiliul Național și guvernul Tila; Comitetul Central săsesc a recunosct unirea; Unirea Basarabiei cu Bucovina” sa. Succes! Până la 1 Decembrie viitor! Daniel SĂUCA