Lumea, iulie-septembrie 1926 (Anul 9, nr. 2355-2432)

1926-07-22 / nr. 2373

Cum € [UNK] c £ s) presă, noul Ziarele franceze reproduc declarația facutâ de noul ministru de finanțe De Marzie: »Guvernul nu va cere o nouă inflație“. Ziarele arată că noul ministru nu va avea nici o putere în cazul când nu i se va acorda o anumită latitudine și libertate. Simultan cu votul de încredere, guvernul va cere mijloacele pentru a putea proceda în mod liber în chestiunea financiara. De Marzie a condiționat participarea în guvern acordarei deplinei libertăți, asemănătoare cu puterile speciale reclamate de guvernul precedent, având insa de data aceasta un caracter pur constituțional. * „Petit Parisien“ ocupându-se de modul cum a fost constituit noul guvern, prevede că va avea de suportat atacuri vehemente. „Echo de Paris“ crede a ști ca Herriot, imediat după ce va obține încrederea, va închide Parlamentul. „Gaulois“ susține ca guvernul Herriot este o sfidare adusă țarei. Suveranul la Paris Regele Ferdinand al României însoțit de d-nii Hioiu și dr. Romalo a sosit ori cu un tren special la Milano. In grijă a fost întâmpinat de consulul român, prefectul politiei, funcționarii căilor ferate, președintele Camerei de Comerț italo-romane. Regele a fost viu ac’alms pe tot parcursul drumului de un grup de studenți români. Regele Ferdinand a sosit astăzi dimineață la orele 10.15 la Paris. Mâine .Suveranul își va continua călătoria la Bagnolle de l’Orfe. Guvernul italian și vizita d-lui țcien. Averescu i» Italia Oficioasele italiene publică la loc de funte sub titlul „Momentul internațional și Itala“, următoarele : „Câte un ziar englez insistă din nou și în zilele acestea asupra unei presupuse funcțiuni de mediatoare pe ereitaia și-ar fi asumat-o între România și Rusia cu privire la spinoasa chestiune a Basarabiei. Se pune, în legătură cu aest zvon și cear&tă știre dezmintim și ea de atâtea oi, despre o călătorie apropiată a lui Ceerin în Italia. Ete inexplicabilă această săruință a ziarelor străine de a atribui o valoare disproporționată și scopuri prea complicate operei desfășurată de Italia în orientul Europei și Balcani. „Italia ține desigur să păstreze relațiile cele mai bune cu Românie,la consolidarea cărora va contribui și apopiata vizită la Roma a președinelui consiliului, generalul Averesei", vizită care a fost fără renru Septembrie. 2 „Pe de altă pare guvernul ifelian care a fost cel dintăi care a restabilit relațiile diplomatice cu Moscova, dorește ca ele să rămâe cordiale. De aceea el ar vedea cu ori buna o reapropiere între cele două țari și ar fi foarte bucuros de a putea contribui chiar și i.direc la o soluție amicală a problemei basarabene. DB iill PAfoa UZI : privit guvern francez Sfatele* Raltkey-T țsrochetfai in Eiravci colectiv însă ele Rusia La Reval a avut loc întrunirea miniștrilor de externe ai Letoniei, Estoniei și Finlandei, care va fi de o mie îiseninătate pentru vitorul politic al statelor baltice. Centul deliberărilor au fost negocierile cu Rusia, in vederea încheerei unui pact de garanție. S-a hotărât ca cele trei state să remită Rusiei un răspuns identic la propunerile sale. Se afirmă că Polonia se va asocia și ea la răspunsul comun al statelor baltice. Starea prof. dr. Joan Cantacuasino Ministerul nostru de externe a primit astăzi următoarea telegenia din partea legației române din Fern : „Starea profesorului Cantacuzino deși gravă, având ambele gamba fracturete, pare a nu fi îngritoare. După ultimile șirii D-sa va trebui să rămână în spitalul din Brick două luni. Dl. dr. Ionescu—M.hăeșli, care-l insoțește, nu-l va părăsi pe probesa acuz no pănă când complicațiie vor fi înlăturate. O dezmințire a guvernului Oficiosul grvrnului dezminte știrea publicata de ziare despre eventuala convocare a unei noui conferințe a Micei Antante, care ar urma să se ocupe de incidentele de la frontiera Dobrogei și de îmrpumutul destinat „refugiaților bulgari“. Bursă de m&gffLagî la Botoșani Pe ziua de 1 Iulie s’a înființat la Botoșani o Bursă de mărfuri. Acordul franco-britanic în Camera Comunelor Londra 21.—In Camera Comunelor a avut loc o mare dezbatere asupra acordului francobritanic, care a fost aspru criticat. . In numele guvernului, ministrul de Lwanje Churchill a declarat că acest aranjament va fi un factor favorabil pentru refacerea generală a Europei. Ar fi absurd, a declarat el, dacă am crede că angajamentul francoenglez trebue să corespundă exact cu arajamenuul înlăcuit între Franța și Statele Unite. Omorâți de explozie Paris 21. La Saint Jenfin s-a produs o violentă explozie într-o fabrică din acel oraș. 6 lucrători au fost omo âți, alți 13 grav rânji. O afacere senzațională in faija Trimnaiolai In fața Tribunalului de vacanță, Camera de consiliu, a venit ori spre reconfirmare mandatu de arestare al funcționarului covnrcial Șapsa Av. Jloi?e din Socola. Tânărul, a fost arestat și se află în cercetarea cab. II instrneje, fiind autorul unei interesante excrocherii. Făcând cunoștință cu o d-ră D. Ne croitoreasă din s r. Brătianu 104, i-a propus s-o ia în căsătorie. Logodindu-se, conform obiceiului 1! evrei, logodnica ia încredințat dota—60.000 lei. Odată în posesia banilor nu i-a mai plăcut fata și sub pretextul că pleacă la Galați pentru o afacere, a cheltuit toți bani. Logodnica prinzând de vestea a făcut demersuri la justiție și astfel tânărul a putut fi adus în localitate. Intre timp, familia tânărului și-a luat obligația de a restitui suma cheltuită, plăind în fiecare lună câte 5ooo lei. Iar ca garanție au oferit două polițe în alb a câte 36ooo lei. Timpul trecând și familia neținându-și obligațiile, fata a reclamat cazul Parchetului, care a dispus arestarea tânărului. « Tribunalul a fost compus din d-nii V. Iorga și Agricola Ionescu. Ca reprezentant al Parchetului de procuror Panu iar apărarea a fost reprezentată prin d-nii Zane și E. Grimberg. Tribunalul a infirmat mandatul de arestare. Parchetul a făcut apel in jurul bandei de hodan Nicotină — Reconfirmarea mandatelor de arestare — Tribunalul de vacanță, cercetând ori mandatele de arestare emise ,n contra bandei de hoți din str. Nicolinei, care a operat peste 20 furturi în oraș, a reconfirmat mandatele de arestare ale lui Marin Primac unul din complici și a Alatasiei Ivanova, concubina șefului bandei, care după cum se știe a reușit să evadeze de sub paza santinelei. Tribunalul a infirmat mandatul de arestare a Elenei Cosoțcaia, gazda bandei. 2§ milioane datorii pe piață — Costagioglu a plecat spre Turcia — Buc. 21. Am anunțat în numărul de eri dispariția din Galați a marelui comerciant Constangioglu. El a lăsat pe piață datorii de 20 milioane lei. Autoritățle au putut afla în ultimul moment că Costagioglu s-ar fi îmbarcat pe un vapor cu destinația Pyreu, având intenția de a trece apoi în Turcia. Comercianții din Galați cari au avut de suferit mari pierderi de pe urma lui Costagioglu s-au adresat consulului elen, cerându-i să intervină la Athena pentru arestarea și trimiterea lui în România. UN DEMERS COMUN -------— : . ífís remins-iuaoslav !a Sofia Buc. 11.—Se știe că guvernele român și iugoslav au căzut de acord să trimită o comisie unită de anchetă în Bulgaria, pentru a constata la fața locului cum s’au produs mo denele de la granța Dobrogei. Intre timp însă, guvernel bulgar a dat un comunicat fals, în care arată că nu comilogii bulgari au atacat posturile noastre de la frontieră, ci o bombă ar fi exploadat în mâna unui plutonier român. Ca răspuns la acest comunicat, guvernul român a făcut cunoscut guvernului din Sofia că renunță la ancheta proeciată. Eri a avut loc la ministerul de externe o nouă întrevedere între d. Mitilineu și ministrul Iugoslaviei la București în vederea unei acțiuni comune româno-jugoslave față de Bulgaria, Lista noului guvern — francez il.~ :..7 Paris 20.—Cabinetul francez a fost astfel constituit : Herriot, președinte de Consilu și ministrul afacerilor externe, Co’raf, justiția Chautemps, internele De Monzie, finanțele Painleve, războiul Reneuld, marina Loucheur, comerțul Daladier, înstrucția publică Hesse, lucrări publice Queuille, agricultura Pasquet, munca Bonnet, pensiile Dariac, colonii Subsecretari de stat au fost numiți: Milbaui la afacerile externe quet, tezaurul Morel, bugetul Dumesni , războiul Maikre, regiunile liberale Basile, învățământul tehnic Malarme, marina comercială Robaglie, aeronautica Levasseur va păstră înaltul comisariaî al locuințelor. Lambert va fi numit înal comisar al naționalzărilor și imigrărilor.• Paris 20.—Noul cabinet cuprinde 13 miniștri, 8 subsecretari de stat și doi înalți comisari dintre cari trei senatori aparținând grupului stângei democrate radical socialiste și 20 deputat, dintre care 11 fac parte din gupul radical-socialist, 2 din stânga radicală, 3 din grupul republcansocialist, unul din stânga independentă, 2 republicani de stânga, și unul care nu face pare din nici una din grupările politice. • Paris 20.—Ieșind de'a „Qua d’Orsay“, Harriot a declarat reprezentanților presei: „Țelul urmărit de noul guvern este uniunea republicană și apărarea francului în afară de orice sprit de partid. „POLITICA“ CEREȚI arestat în Chișinău Chișinău 21. — Industriașul Ștrul Davidovici din Iași, se află arestat la poliția judiciară din localitate. Numitul este acuzat că a cumpărat marfă luată de la banda Liliac din Iași, pe care apoi a revândut-o. La cercetările făcute, Davidovici a mărturisit faptul. Ravagiile Un indusfurtunilor triaș ieșan in America. New York 21. — Mari furtuni bântite în vestul Statelor Unite. Se înregistrează 9 morți și pagube de câteva sute de mii de dolari. Antisemitismul din inusia Moscova 20.—Președintele comitetului executiv central M. Kalining a publicat zilele acestea în „Izvestia“ din Moscova un amănunțit artcol în care se ocupă cu chestiunea evreească. Acest articol a fost prilejuit de numeroasele scrisori antisemite pe care le-au primit acasă și la întruniri. Măsura în care chestiunea evreească preocupă astăzi populația Rusiei Sovietice poate fi rcnos din cuvintele lui M. Kalinin, sare în articolul său scrie : „Am tridit foarte multe scrisori și bilețele cu iscălituri și fără care se interesează de chestiunea evreească și în special de colonizările din Crimeea. Unele din aceste scrisori sunt extrem de reacționare și antisemite, altele caută cu sinceritate să clarifice pentru ce guvernul sovietic se conduce așa și nu altfel. După cuvintele lui Kalinin este greu de aflat care sunt cauzele principale din care ar izvorî antisemitismul. Kalinin presupune că activismul evreilor, cari în luptă pentru existență sunt mai apți decât cei din jurul lor, n’ar juca un mic rol în acest antisemitism. Activismul evreilor se poate explica pin condițiunile istorice ale vieții lor. In articolul său Kalinin arată ca guvernul sovietic luptă contra antisemitismului. învinuirile, spune Kalinin, ce se induc guvernului sovietic, că ar fi un guvern de evrei, sunt neadevărate. Cu evreii bogați guvernul sovietic s’a purtat ca și cu ceilalți capitaliști. Noi, care suntem numiți de către antisemiți apărătorii evreilor, am distrus în primul rând capitalul evreesc. 33 Este caracteristic că adesea am fost nevoit, ca președinte al comietului executiv central al întregii Rusii, să lupt contra tineretului evreesc, care după exemplul tineretului rus, a încercat să ocupe sinagogile și să le preschimbe în cluburi comuniste“. Noul guvern grec Ashera 20.— Cabinetul grec a fost definitiv constituit sub preșidenția lui Eutaxias, cu Rufos la externe, Spiridonos la interne și Seru’is la războiu. Noul guvern e înzestrat cu puteri dictatoriale în chestiunea financiară, pentru care Pangaios i-a acordat puteri legislative și executive. Chestiunea reîntoarcerei la Athena a foștilor prim-miniștri deportați pe insula Naxos, va forma obiectul unei imediate discutând între Pangaios și Eutaxias. Dizolvarea Camerei agricole din Hotin Buc. 21. Camera agricolă a județului Hotin a fost dizolvată. Marea contrabandă de matase din stația turtle Buc. 21. Autoritățile din Arad continuă cercetările cu privire la marea contrabandă de matase, zaharină și stupefiante descoperită în vagonul salon destinat Regelui Bulgariei. Contrabanda, se știe că a fost descoperită în stația de frontieră Curtici, însoțitorul vagonului care fusese arestat la primele cercetări a fost pus în libertate. Autoritățile vamale caută actualmente să descopere pe adevăratul vinovat, pentru a-i impune la o amendă de 25 milioane lei. Spre aplanarea conflictului minier din Athylica Londra 21.— Conflict minier din Anglia e pe cale de aplanare. Intre primul ar,iîslu și delegația minierilor au îneput noul tratative, care se crede că vor duce la un rezultat satisfăcător. , ,-----_ -*> Declarația ministerială Paris 21. Consiliul de miniștrii a ascultat astăzi expozeul financiar al d-lui De Monzie și a întocmit declarația ministeriala, care va fi fixată la Cameră în ședința de Mercuri, cum și proectul financiar care va fi depus imediat. Taxa pe consumație Buc. 21. Ministerul de fnanțe a hotărât prelungirea termenului pentru depunerea taxei pe consumație pănă la 23 Iule inclusiv Arestarea comercianților fraudatori din Galați Galați 20. Eri după amează direcțiunea vămei Galați a comdamnat firma „Gherson și Demetrescu“ precum și pe comercianții implicați în contrabande descoperită recent, iar suma de trei milioane lei daune către stat. Ei sunt contravenienți la legea declaratilor vamale. De altă parte ei vor fi traduși in fața tribunalului, find acuzați de excrocherie, căci în afară de condamentele false, ar fi făcut și note false către comercianți. ELIBERAREA foștilor privan-miniștrii greci Athena 20.— Foștii președinți de consliu Mihalacopulos, Cafandaris, Papandreu au fost arestați și exilați pe insula Raxos. Ei vor rămâne sub supraveghere, bucurându-se de toată libertatea. Fostul prim-ministru Papanastasius, a carui arestare a fost ordonată de Președintele Republicei, nu a putut fi găsit până în prezent. Pangaios a adresat un Mesaj către poporul elen prin care justifică măsurile energice luate contra unora din conducătorii statului. Mesajul mai arată că va continua opera de reconstituire a țării. Campania anti-românească dezlânțuită In Bulgaria Buc. 21. In întreaga Bulgarie a început o aprigă câmpeni anti-românească, susținută pe cale oficială de guvern. Aproape în toate orașele Bulgariei au avut loc Duminecă mari întruniri de protestare contra României. Ziua de 18 Iulie a fost proclamată zi de doliu în întreaga Bulgarie. Moartea lui I. Atanasiu Buc. 21. — Eri a încetat din viață I. Atanasiu, fostul Rector al Universităței din București. Informații — Eri fiind sărbătoarea Sf Sile, grupul I de aviație din localitate și-a serbat patronul, printr-o masă comună a ofițerilor și trupei. D. Ii. col. Ștefănescu, a ținut o cuvântare ocazională. S-a ridicat toasturi pentru Familia Regală și anuală. , ^ — in apropierea comunei Usafov, 7 vereste de Odessa, comisunea muzeului istorico—arheologic, după lungi și minuțioase cercetări, a descoperit un oraș preistoric. Au fost găsite n :Ue obiecte de o mare valoare stilistcă-