Lumea, iulie-septembrie 1926 (Anul 9, nr. 2355-2432)

1926-09-15 / nr. 2420

din farál ori puia. aasl (București 13 Telefonate) Acord perfect Kafre O lojie pe ritrul construcție de șosele Dl. Meissner, ministrul lucrărilor publice, a declarat astăzi ziarului „Politica“ că, pentru înfiptuirea reformei transporturilor trebue neapărat să se repare șoselele existente, făcându-le proprii circulației automobilelor. In limita mijloacelor financiare trebuesc construite șosele noui. Pentru nouile construcții , de drumuri se va întruni zilele acestea o comisiune sub președinția d-lui Ionescu-Româniceanu, secretar general al ministerului lucrărilor publice, care va prezenta la toamnă legile de lucrări publice, care urmează a fi votate în sesiunea de toamă. Iorghiștii se agită iorghitii din Capitală 32 agi ășii,cer șefia partidului fuzionat pentru d. N. Iorga. Remanierea ministerieia Se afirmă în cercurile politice că la o apropiată remaniere ministerială, în care d. Goldiș ar părăsi departamentul cultelor și artelor, d. Rădulescu Motru va fi numt ministru al acestui departament. In această eventualitate, d. Zeletin va fi numit secretar general al ministerului cultelor și artelor. Dl general Averescu la Geneva Vineri, d. general Averescu a luat dejunul la d. Austain Chamberlain la Geneva. Seara a luat masa cu delegația italiană, Duminică, d. general Averescu a luat dejunul cu d Briand și delegația franceza. Presa străină despre cazul Tcacenko „Corriere della Serra" reproduce după ziarele din Budapesta știrea că, Tcacenko a fost găsit asasinat în celula în care era defimit în închisoare. El avea capul spart și, deoarece se afla singur în celulă—scrie ziarul- se crede că a fost asasinat de paznicii închisorii. Când ceilalți deținuți au aflat aceasta, au provocat un mare scandal, astfel încât a fost nevoe de intervenția jandarmilor. Cum își petrece timpul ex-Regele George Ex-Regele George al Greciei se află împreună cu fmilia sa în Anglia. El este invitatul Lordului Birkanhead. Fostul Suveran își petrece timpul ca fermier. Ex-Regina Elisabeta îngrijește de fiori și se ocupă cu creșterea vitelor și administrarea fermei. In legătură cu recentele evenimente din Geole, Ex-Regele Geoge a fost vizitat de mai multi inalfi demnitari greci, intre cari de unul care a participat în revoluția contra lui Pangalos. Și Sovietele protestează la Peking Cian-Tso-Lin, comandantul Mukdenului, a rechizionat mai multe clădiri, aparținând căilor ferate ale statului sovietic. Din această cauză guvernul din Moscova este hotărât să întreprindă o energică acțiune diplomatică pe lângă guvernul din Pekng pentru apriji saispa cuvenită. ^ ( Chamberlain-Stresseman-Briand Agenția „Hawas" anunță că la Chamonix a avut loc o importantă conferință în urma căreia a intervenit un perfect acord între d-nii Chamberlain, Stresman și Briand. Mussolini amenința? Intreaga presă engleză relevă cuvintele amenințătoare cuprinse în discursul rostit de Mussolini imediat după coniferea atentatului neizbutit, asupra persoanei sale. Presa franceză protestează Guvernul francez ca felicitat pe Mussolini pentru faptul că a scăpat neatins cu prilejul atentatului încercat asupra sa. Presa franceză protestează în acelaș timp contra articolelor xenofobe apărute cu la acest priej în presa italiană. Buletinul fuziunei Delegația permanentă a partidului Țărănesc a fost convocată pentru ziua de 20 Septembrie în Capitală. [Comitetul executiv al partidului țărănist a fost convocat pentru ziua de 26 Septembrie. Se afrmă că în ultimul moment s-ar fi realizat un acord perfect între șefii ambelor partide în vederea fuziunei. D. dr. Lupu ar fi fost câștigat acestei idei. Americanii obțin concesiuni petrolifiere în Rusia Ziarele germane află că negocierile armate între guvernul sovietic și grupul american Harryman ar fi luat sfârșit, acesta din urmă obținând imporante concesiuni petrolifere. Starea răniților fn concursul automobilistic, Buc. 14.® Starea iMu George Brătianu s’a ameliorat simțitor, Pacientul merge spre vindecare Nu mai este nici o teamă de ivire a vre-unei complicații. Deasemenea se afiună din P. Neam că și starea d-lui Scarlat Russett se ameliorează. Oraș distrus de uragian Londra 13. Un violent uragan a devastat orașul Kiro- Shiwa (Japonia) 20.000 case au fost inundate de valurile Oceanului. Sunt 30 morți, 20 răniți, 20 persoane au dispărut. M. S. Regele a sosit la Sinaia Buc. 1$.. Sugerarul a sosit Duminical dicttmedia la orele 10 jum. la Sinaia. La gară a fost întâmpinat de M. S. Regina, miniștrii și reprezenanții autorităților. Regele, îmbrăcat civil, s-a imbrățișat cu Regina, după care a dat mâna cu minștri și persoanele prezente, importul manualelor didactice Buc. 14. Ministerul de interne a luat dispoziția ca, pentru toate cărțile străine destinate a servi ca manuale didactice în școlile publice sau particulare, importatorii vor trebui să aibă aprobarea ministerului Insrucțiunei publice, fără de care ministerul de interne nu va da autorizația de intrare în țară. Grecii nu au voe să discute reforma electorală Atena 13. Ministerul de război al Greciei a dispus interzicerea meetingurilor care au de scop să discute reforma electorală pentru sau contra sistemului proportional. Meetingurile nu vor fi admise decât atunci când partidele ar opta pentru un sistem unic. D-l N. Buțureanuu aclamă ideia d-lui Iorga de a reînființa partidul naționalist democrat De eri se află în localitate d. N. Buțureanu, fruntașul raționalist din Dorohoi—unul dinre intimii din „vechea gardă“ a apostolului dela Vălenii de Munte. Întrebat de un redactor al nostru, dacă este exact zvonul răspândit că s’a decis să se retragă din viața politică, d-sa ne-a lămurit. — „E drept că mă gândesc să mă retrag din politica, pentru a mă consacra numai luminării și ajutorării cu modestele mele puteri a popor eț unei din care îmi trag obârșia. „Nu doresc să mă mai amestec în fuziuni și confuziuni politice. M’a ostenit proza din ultimii ani. Reînființarea partidului naționalist democrat „Dacă s’ar întâmpla cumva, ca șeful meu N sculai Iorga să facă gestul mântuitor și să ridice steagul de odinioară al partidului nostru, naționalist democrat,— atunci... alunei, întinerit, voi îmbrățișa, printre cei dintâi, pe pattriarhul idealismului nostru bolitic. „Am credința că toți »ai Roșri de odinioară“ sunt însuflețiți de acelaș gând. „Totul stă în mâna șefului nostru. Ei m-a anunțat începerea, în curând, a vizitărei „vechilor gări” din toate orașele. In curând, nădăjduesc să-l avem în Dorohoiu. După decisiunile pe care le va lua depinde retragerea sau reîntoarcerea mea în politica cea adevărată a lui Neculai Iorga, al nostru, de acum 20 de ani în urmă. „Ce are de gând să facă d. lorga, exact nu știu, căci nimănui încă n'a spus precis nimic. D. Iorga dispus să înceapă lupta „Știu atât că astăzi șeful nostru e mai decis la luptă și muncă de cum a fost în ziua ultimei fuziuni. „Am credința că N. Iorga e indicat să joace un mare rol binefăcător în acțunea de regenerare a vieței noastre politice. Cred că momentul e mai apropiat de cum îl presimt oamenii noștri politici. A. M. O grevă internațională *£ a cărbunilor ? Londra 13.—Comitetul executiv al federațiilor miiiere a hotărât să consulte organizațiile diferitelor țări, pentru a examina oportunitatea grevei internaționale a Cărbunilor, ORA ia $.s Red. și Administrația ^str. Stefan ca Mare 3 Atelierele tipografice etr. Uzinaj No. 33* - IAȘI.BONAMENTUL pe un an 650 lei pe jum. H 350 „ n străinătate •....... f •" Miming dis i - Peste 150 case distruse de flăcări.Focul alimentat de vânt continuă să ardă — Huși 14.— Duminică noaptea, un puternic incendiu s-a declarat în localitate, pe platoul Dric. Au fost cuprinse de flăcări mai multe barăci în care se aflau diferite mărfuri. Focul alimentat de un vânt puternic, s’a întins cu repeziciune asupra caselor alăturate, distrugându-le. Pompierii fiind înșființați au venit imediat la fața locului, dar cu toată munca depusă, n’au reușit să împiedice întinderea dezastrului. La locul sinistrului au sosit reprezentanții autorităților, cari auuat măsurile necesare. • Panica printe locuitori era de nedescris. Mulți își evacuau avutul mei de preț, transportându-l în străzile din centrul orașului, unde părea că focul nu se va intind La orele 12 z’ua, flăcările s’au întins asupra căei Basarabia, cuprinzând întreaga stradă. Au fost chemați telefonic pompierii din Iași, Bârlad,și Vaslui, cari au fosi însă târziu noaptea din cauza distanței mari pe care o aveau de parcurs. Totul a fost în zadar. Au fost distruse complect casele de pe calea Basarabia, de asemenea de pe străzile Poșta Veche și Chisacof, până la platoul Dric. Până în momentul când închidem ziarul au fost mistuite de flăcări un număr de aproape 150 case. Din cauza vântului puternic focul continuă să ardă cu violenă. Pagubele sunt considerabile. Piva ar fi tare Starai Căpitanul G. Bănciulescu și pilotul prav rănit Praga 13.a Avionul român care făcea raidul Paris București fără escală, pe când zbura deasupra orașului Praga, s-a prăbușit astăzi după amiază lângă Stara, districtul Rimarod, provincia Maehrem. Căpitanul G Bănciulescu și pilotul sunt grav răniți. Ei au fost transportați la spitalul din Amarod. Atașatul militar al României la Praga, d. Dimitriu a plecat în anchetă la fața locului. Paris-București Ilii1H Di Diffu? lin pact de neutralitate oferit Japoniei Varșovia 13. — Ziarele polneze anunță că guvernul din Moscova ar fi oferit Japoniei încăperea unui pact de garanție și neutralitate reciprocă și că sunt in curs tratative pentru semnarea grabnică a acestui pact. Pare adevărată intenția că Rusia vrea să și asigure spatele în cazul unui conflct cu putere ocidentale, conflict pe care șefi bolșevici îl consideră inevitabil. Lupte navale . . pe coastele Chinei . ■ — Distrugatoarele americane ripostează cu focuri de tur» — Paris 13.—„Le Journal" află din Shangai din sursă engleza că generalul Yank- Sen ar fi ordonat trupelor să nu tragă decât în vapoarele engleze. „Journal“ mai află din Washington că trei distrugătoare americane, care exportau mai multe vapoare de comerț fiind atacate de chinezi, au răspuns cu focuri de tun. Doi soldați americani au fost răniți. Departamentul marinei americane a ordonat escadrei din Asia să fie gata pentru orice eventualitate. * Londra 13 .— Situația în China este foarte confuză. După ultimile știri, luptele între forțele cantoneze și ale generalului Yank-Tse au loc în apropiere de Hang-Kou. Vasele strânse in special acele de război au fost atacate cu focuri de armă de trupele chineze. Aceste atacuri sunt atribuite unor părți din trupele dezordonate și iresponsabile. Până acum vasele de război strâine nu au răspuns cu represalii la aceste atacuri. Mai multe comunități străine din provincia Ste-Huan a a cerut să fie îmbarcate pe vasele de patrulare engleze, americane și japoneze. * sus: In legătură cu cele de mai „Times“ atacă Rusia Sovietică, acuzând guvernul din Moscova că ar fi întreținut aceste mișcări războinice și de a fi încurajat la rebelune pe generalul Feug. MIȘCĂRI revoluționare II» Cehoslovacia ? Paris 13.—Ministrul de externe declară ca n’a primit până acum nici o’știre cu privire la oarecare mișcări revoluționare în Cehoslovacia. Excese bulgare contra grecilor Salonic. In ziua de 29 August un torpilor bulgar a sosit în portul Sozopol. Ofițerii torpilorului, odată debarcați, au început să atace magazinele comercianțlor greci și să le devasteze, torturând totodată și pe comercianți. Ofițerii spuneau grecilor că bat ca un aviz spre a părăsi Bulgaria, care trebue curățită de greci. Misterul din Armenskaia — O întreagă stradă terorizată de necunoscuți. Alarma autorităților — Chișinău 14. In str. Armeanskaia, de câteva nopți în șir, locuitorii sunt înspăimântați de faptul că necunoscuți aruncă cu pietre și bolovani, spărgându-iei geamurile. Poliția find sesizată ai trimis agenți care să cerceteze veracitatea faptului. Dar, în momentul în care agenții forței publice își făceau apariția în stradă, loviturile cu pietre încetau; cum se depărtau egenții, pietrele reîncepeau să cadă cu violență. Autoritățilelarmate de aceasta, au ordonat ca o partilă de jandarmi să circule prin partea locului, dar de data aceasta au fost loviți cu pietre. Vestea aceasta a provocat mare senzație în întregul oraș. Auoritățile sunt preocupate serios de această afacere, al cărei moster nu-1 pot explica. Numeroși locatari din strada Armeanskaia își evacuează locuințele de teama atacărilor nocturne. Gravă ciocnire pe linia Ghergani- Titu București — Eri dimineață la ora 8,50, o gravă ciocnire s’a produs pe linia Pitești între stațiile Ghergani și Titu. Trenul personal 132 dinspre Curtea de Argeș intrând în stația Conțești, n’a putut fi frânat și a trecut mai departe pe linia întâia. In fața acceleratului 101 București—Temișoara. Acceleratul venea cu mare viteză. Mecanicul, observând nenorocirea, a frânat brusc, dar ciocnirea nu a putut fi evitată. Ambele locomotive au intrat una în alta, distrugându-se. Au fost sfărâmate trei vagone de clasă, unul de siguranță și vagonul poștal al acceleratului. Sunt 7 morți, 5 grav răniți, q^ntre cari 2 sunt în agonie, 26 persoane au fost mai ușor rănite. „ ■ *■ Imediat după nenorocire, mecanicul Neculai Rădulescu al trenului 1^2 a dispărut. Au sosit fața unul procureste locului priDâmbovița, Coama Petrescu, prefectul Anăstasescu, inspectorii c. f. r. Constantinescu și Iusescu, col. Schefer, comandantul jandarmilor etc. ’ Ancheta a stabilit vinovăția mecanicului Rădulescu, care n’a oprit fresul Infteție și n’a dat semnalele de intrare. Dar din cercetări particulare se constată că frânele [erau defecte și mecanicul [n'a putut opri Renul, cu toate sforțările pe cere le-a depus. De altfel, în gara Titu mecanicul a atras atenția că frânele nu funcționează, dar nu s'a luat nici o măsură. Bursa București Paris 595. Londra 973, New York 201 Zürich 38.95. Milano 7.33. Bruxeles — Praga 5.98. Viena 28.40. Marca aur 48.00. Informații — Duminică a avut loc la „Sfatul Negustoresc" ,o consfătuire la care n’au lut parte decât comercianții care au primit invitațiuni personale. Dl. Iancu Botez, președintele „Sfatului Negustoresc“, deschizând ședința, en meră o seamă de calomnii ce se fac pe socoteala Camerei de Comerț. Dr. Mendelsohn face apel la unirea comercianților pentru a păstră prestigiul instituției lor profesionale. Mai vorbesc d-nii Adace, Zavilovici, covici, etc.Dobrovici, Isac Mos-