Lumea, ianuarie-martie 1927 (Anul 10, nr. 2511-2585)

1927-01-14 / nr. 2520

< 'V T i -V i \ Anul X No. 2520 Biblioteca Universității _Jul 3 lei ■J? BUCUIG^Tl Redacția, Administrața, Biuroul de f*-1 iațiuni și Conitat. Victoria Etat II Telei. 5 U din tară] saprIAȘI ^ed. și Administrați^ atr. Stefan cal Mars) Atelierele tipografica str. Uzinei No. 33 - IAȘI -ABONAMENTUL •*pe un an 850 lei pe jumn 440 pe 3 luni 230 „ 3 LEI NUMĂRUL Ziar Independent dinert 14 ianuarie 1927 Irak-UMA ORA și străinătate »earn - Spf*,» 'Consfătuirea Maniu.Mihalache-Stere Consfătuirea care a avut loc dri dimineață între d-nii Maniu, Mihalache și Stere e semnificativă. Deși d. Maniu a fost chemat telegrafic la București de către partizanii junui acord cu guvernul, totuși, prima întâlnire, președintele partidului național- tarist a avut-o cu adversarii fuziune!. D-nii Mihalache și Stere sunt pentru o colaborare cu guvernul, insă ei cer dizolvarea Parlamentului. Guvernul nu înțelege însă să umeze tratativele pe această bază. Dl. Maniu e pentru continuarea tratativelor, sperând să convingă în cele din urmă guvernul de necesitatea crearei unui front anti-liberal, cu prefid oricăror sacrificii. întrevederea Mihalache- Maniu * *~ Astăzi dimineață a avut loc la locuința d-lui Maniu o lungă confătuire cu d. Mihalache. S’a luat în discuție unele suggerări scrise transmise de acei membrii ai partidului național-țărănist, foști conservatori, cari s'au întrunit la locuința d-lui Mișu Cantacuzino. Aceste fugerări conchide la o înțelegere cu partidul poporului în cazul când conducerea acestui partid va admite punctul devedere programatic și condițiunile formulate de partidul național-jaranist. Toți cei reuniți acasă la d. Mișu Cantacuzino afirmă că au asigurări din partea d-lui general Averescu că piedicile ce ar exista actualmente în calea unei înțelegeri între ambele partide, le va putea ușor înlătura. Acțiunea d-lui Grig. Filipescu . In cercurile partidului national arănist se afirmă că ac 'iunea începută de d. Grigore Filipescu câștigă noul partizani. Mai mulți deputați naționali din Ardeal au aderat la mișcare. Se așteaptă acum o ac tune hotărâtă pe lângă d. Maniu, pentru a-l determina să-și fixeze punctul de vedere în această chestiune. Dacă pănă la deschiderea Parlamentului nu se va ejuge la fixarea unei atitudini. Inițiatorii acțiunei în vedereacolaborării cu guvernul, cred că, pe culoarele Parlamentului zilnicul contact între deputații gamelor partide va înlesni colaborarea între guvern și partidul national. Englezii cumpără carne de vita din România Un consorțiu englez, a început pe piața Capitalei tratative cumpărarea unui milion khilograme carne de vacă. Condițiile pe care le pune consorțiul englez, sunt: o calitate superioară de carne, care să fie predată tăiată și sărată în butoae, pentru a fi expediată în Anglia cu vapoarele. Consorțiul refuză să cumpere p eile și grăsimile vitelor tăiate. Inaugurarea prelegerilor g-lui lorga $ la sorbona * E^i a avut loc prima prelegere din seria ce vaine d. profesor lorga la Sorbona. Sala a fost arh.p mnă. In afară de studenți români, a participat un foarte mare număr de francezi. A asistat și fotul print Carol. O telegrama a mareșalului Badoglio către d. general Rășcanu Mareșalul Badoglio a adresat d-lui general Rășcanu următoarea depeșă: „Mulțumesc Excelentei Voastre deosebit de călduros pentru urările ce-mi adresați și pe care vi le întorc din toată inima. Cu acest prilej fac cele mai sincera și vii urări pentru înalta misiune la care ați fost chemat. Urez Excelentei Voastre și neuitatei Voastre (ări, toate fericirile“. Hotărârea Tribunalotul din Paris tu chestia optanților unguri Ministerul de externe a primit știrea că Tribunalul arbitrar din Paris a dat ori sentința cu privire la problema optanților unguri, proces care sa judecă de câteva săptămâni. Punctul de vedere al statului român susțțnut de d. Al. Millerand, fostul președinte al republicei, Poliția și Rosenthal, e următorul : 1) Acordul de la Bruxelles între România și Ungaria, acord recunoscut in 1925 de către Consiliul Societăței Națiunilor în urma pledoariilor d-lui Titulescu să fie recunoscut valabil, exproprierea neputând fi considerată ca o lichidare, căci altfel s’ar impieta asupra suveranităței statului nostru. 2) In Ucazul când Tribunalul arbitrar nu va recunoaște punctul acesta de vedere, el se poate declara incompetent. O telegramă a d-rului Titulescu sosită la ministerul nostru de externe arată că Tribunalul arbitrar s-a declarat totuși competent. Se pare că România va refuză a recunoaște acest punct de vedere, ceea ce va da desigur o turnură nouă procesului, care deși juridic în formă, nu e în fond decât un proces politic între România și Ungaria. Primul ministru la Suveran Suveranul a primit astăzi într-o lungă audiență pe d. general Averescu, președintele Consiliului. Primul ministru a cerut Suveranului agrementul asupra proectului de jurnal, cuprinzând atribuțiile d-lui general Ion Râșcanu. Consiliul de miniștri se va întruni probabil mâine, pentru a semna jurnalul privitor la funcționarea comisarului superior al guvernului pentru Basarabia și Bucovina. Un socialist, președinte al Camerei franceze Deputatul socialist Fernand Bouisson care la primul scrutin întrunise cel mai mare număr de voturi din tot cartelul stângei și reușise în balotaj cu d. Meginot, candidatul Dreptei, a beneficiat la al doilea scrutin de sufragiile unanime ale stângei și a fost ales președinte al Camerei cu 284 voturi contra 196 Întrunite de d. Meginot. întreaga presă franceză comentând că această alegere e în acord de a sublinia frumoasele calități tehnice ale noului președinte, care adesea ca vicepreședinte a condus lucrările Camerei în mod magistral- Permisele pe C. F. R. pentru ziariști Președinții societăților de presă din Capitală au primit următoarea adresă din partea președinției Consiliului de miniștri, în chestia de liberă circulație pe căile ferate. ,Avem onoarea a vă informa că dl. președinte al Consiliului de miniștri a pus pe memoriul D-voastră, privitor la acordarea permiselor de liberă circulație pentru ziariști, următoarea rezoluție : M’am ln|eles ca dl. ministru al comunicațiilor ca chestiunea să fie reluată in studiu de comisiunea care a întocmit primul proect,in find de data aceastaeama de punctul de vedere al ministrului. Proectele de legi cari vor fi depuse in Parlament Astăzi după amiază a avut loc acasă la d. general Coandă o consfătuire mai restrânsă la care au luat parte mai mulți miniștri, sub președinția d-lui general Averescu. S’au discutat cu acest prilej importante chestiuni politice, schtimbăindu-se păreri asupra proectului de lege care urmează să fie prezentate cele birourile Parlamentului,dintâi pe Nouile legi militare Consiliul superior al armatei a fost convocat pe ziua de 17 ianuarie la ministerul de războiu. Ședința va fi prezidată de d. general Mircescu, ministru de războiu. Se vor lua în discuție unele ante-proecte de legi militare întocmite de ministerul de războiu. Se va propune și ordinea urgenței în care nouăle proecte urmează să fie depuse în Parlament. Vor participa la ședințele Consiliului superior al armatei, șeful Marelui Stat Major și inspectorii de armată. Principiile ce se vor aduce In discuție sunt: Modificarea zonelor de recrutare, durata serviciului militar, o nouă pensiune a ofițerilor, legea soldelor, reducerea termenului cât un ofițer urmează să rămână îa grad, pensionarea invalizilor. Consiliul de miniștri va stabili data depunere a acestor proecte în Parlament. Comitetul inspectorilor de armată se va mai ocupa și de lucrările curente privitoare la înaintări și mutări de ofițeri. D. general Iovanovici, secretarul general al ministerului de război centralizează acum lucrările privitoare la trecerea oficiului I. O. V. la ministerul de război precum și noua pensionare. Criza de guvern din Germania Comitetul executiv al partidului centrului german a decis să ceară fracțiune parlamentare să formuleze o hotărâre definitivă față de propunerile d-lui dr. Curtius, noul cancelar. Membrii comitetului s-au declarat cu toții împotriva normelor propuse de d. dr. Curtus la formarea cabinetului, întrucât prezenta obiecțiuni grave politicei externe și interne. D. dr. Curtius a avut astăzi consfătuiri cu reprezentanții tuturor sindicatelor cărora le-a expus programul său de politică socială. Pact de neagresiune cu Sovietele! Guvernul leton va începe în curând negocieri în vederea încheerei unui pact de neagresiune cu Rusia Sovietică. DE ERI PANA AZI Stadiul tratativelor —-------de fuziune ===== sento will „Ut iwr ------lângă Isaccea : Buc. 13. Vaporul , Vasile Lupu* ?’a scufundat ori după amiaza in apropiere de Isaccea. Vasul avea numeroși pasageri și conținea poșta, cekuri in valoare de un milion jumătate. D-nii inspectori Simionescu și Ionescu au plecat cu vaporul ?Cuza-Voda* pentru a face ancheta. Toți pasagerii au fost salvați. Faptul a produs o mare panica in portul Galați. Rebeliunea Relatările oficiale.—Ancheta de la Sculeni.—Ce declară Țurcanu de la Sculeni In numărul de ori am relatat că tânărul Țurcanu, a fost internat în spitalul SS Spiridon, prezentând o rană gravă la picior. Am arătat de asemenea, că Țurcanu a fost Împușcat de un jandarm la Sculeni. • încă In seara internărei In spital, <n procuror general Coroi, însoțit de d. prim-procuror Cazieh! și d. Corjescu, prefectul politiei, s’au prezentat la spital, luăndu-i un interogatoriu. Dri dimineață, în urma dispozițiilor luate, au plecat la Sculeni, cu automobilul Prefecturei județ ului, d-nii jude instructor Pavicii, procuror MisihSnescu și pretor Caslen. Ancheta a continuat toată ziua Țurcanu care se află infernal în secția chirurgicală a d-lui prof. dr. N. Hortolomei, prezintă 2 răni. Una de minimă importantă, ia gât și o rană gravă, produsă de un glonte care a intrat prin șold, a străbătut beșica și a eșit prin abdomen. * Din declarațiile consemnele reese, Țurcanu a venit cu trenul până la Buciumeni, 3 km. de Sculeni-Ruși. Distanța aceasta a străbătut-o pe jos. In piața Sculenilor s’a întâlnit cu niște săteni din Corniceni, satul lui natal. Le-a ținut o cuvântare. In piață a întâlnit pe evreul Josub Leibovici din Țiginași, pe care l-a bătut, spfrigându-i capul cu bastonul. Un fiu al evreului, a cerut ajutorul notabilităților târgului. Țăranii încurajați de discursul lui Țurceni, au pornit spre târg. Pe drum s-au întâlnit cu șefii autorităților. Erau primarul, notarul și jandarmii plutonieri Coșar și Puiu. La somaia autorităților de a se retrage, Țurcanu ar fi lovit pe notar. Autoritățile au reușit să-l doboare pentru a-l lega. Născându-se o învălmășală, Țurcanu a reușit să se sustragă din mâinele autorităților și a rup-o de fugă spre Sculenii- Români, urmărit fiind de autorități, întâlnind o sanie si a aruncat în ea luând-o spre Prut. Autoritățile după el. Intre timp Comandantul Divizionului de Artilerie fiind înștiințat a eșit înainte cu câțiva soldați. Văzându-se înconjurat, Țurcanu a sărit în mijlocul Prutului din sanie, vroind să se arunce în apă. Somat de jandarmi să se predea, Țurcanu a rupt-o de fugă spre păduricea din Sculeni. Jandarmii au tras un foc de armă în aer, și văzând că nu se oprește, au tras asupra lui Țurcanu alte două focuri. Un glonte l’a atins la ceafă, iar celălalt, ia intrat un șol d eșind prin abdomen. * A fost dus la spitalul din Sculeni, unde i s’a dat ajutoarele imediate. Rana fiind insă gravă a fost transportat la Iași și internat în secția chirurgicală, a d-lui prof. dr. Hortolomei, L. In jurul crimei din Capitală Buc. 13. Eli a continuat instrucția în jurul crimei comise de judecătorul Cristu Anastasiu asupra studentului Tălangescu. Au fost ascultați mai mulți martori cari au depus favorabil magistratului. Procesul magistratului Davidoglu Buc. 13.— In fa|a Consiliului de disciplină a înaltei Curți de Casație a venit în continuare ori după amen ă, procesul d-lui Lascar Davidoglu, care și-a susținut singur apărarea. Procesul s-a amânat în continuare pe azi, când se speră că se va da și hotărârea. Consfătuirea Rectorilor universitari Buc. 13.—La ministerul Instrucției publice, a avut loc consfătuirea rectorilor celor patru Universități.1 S'a înlăturat din capul locului orice discuție asupra lui numerus clausus și numerus nullus. S’a hotărât a se cere comunităților evreești să trimează la disecție cadavrele evreești care n’au rude până la al patrulea grad. S’a hotărât că dacă vor înceta orice fel de agitații, să se ridice pedepsele studenilor Dănulescu și Atanasiu din București, Sava și Sârbu din Iași, Tincoca din Cluj. Absolvenții școlilor comerciale superioare și ei seminariilor pot urma la Universitate dacă dau un examen de diferență. Chestia concursului asistenților și preparatorilor se va discuta de către consiliile facultăților respective, iar rezultatul va fi comunicat ministerului. R’a declarat definitiv a închis cazul dlui profesor Reiner. • S’a discutat apoi chestiunea eventualei reintegrări a profesorilor suspendați (Stere, Arion, Barnoschi). Rectorii s’au opus la orice reintegrare a celor acuzați că ar fi pactizat cu Inamicul, Bursa București Paris 771. Londra 932, Newr York 1911,2 Zürich 37.25 Milano 8.25, Bruxeles 26 85.5 belgiene (monedă nouă) Praga 5.70, Viena 27.15, Marca aur 45.80, Expresul de Iași atacat cu pietre Trenul expres No. 61 București—Iași, a fost atacat cu bolovani între stațiunile Zorleni și Banca. Mai multe geamuri ca la vagonul restaurant au fost sparte. Informații — Buc. 15. Ministerul instrucțiunei a dispus anularea concursului pentru ocuparea catedrei de drept roman (licenă) vacantă la Fac. de drept din leșt. —Buc. 13. Astăzi la orele 11 dim. se va întruni la ministerul de industrie delegația economică a guvernului. ii— Buc. 13. 10. profesor universitar David a fost delegat să îndeplinească postul de admiistrator delegat al Universități din Iași. — Buc. 13. Încasările statului pe luna Decembrie 1926 sunt de 2.136.935.296 lei. — Buc. 13. D. procuror Zamfirescu a dat rechizitor de bancrută simplă contra dlui Aron Schuller. Cabinetul 11 de instrucție continuă cercetările în această afacere. — Belgrad 12. Se afirmă că tratatul de amicie nero-ungar a fost încheiat. Călătoria contelui Bethlen la Roma este o simpla formalitate. Faptul produce o vie agitație în toată Iugoslavia. Se constată eșecul complect al politicei externe a d-lui Ntncici. Aseară a avut loc sub preșidenția d-lui senator Enășescu, ședința comitetului ofițerilor de rezervă. S'a discutat organizarea congresului ofițerilor de rezervă din toată țara care va avea loc la Iași în zilele de 24 și 25 Ianuarie. S’a stabilit definitiv ca benchetul oferit congresiștilor de către municipiul Iași să aibă loc seara zilei de 25 Ianuarie.—banîn chei la botul calului, a spus d. dr. Enășescu. Apoi d. dr. Enășescu a preconizat constituirea tuturor ofițerilor de rezervă împroprietăriți in societăți, putând astfel obține eventual de la Banca Națională împrumuturi in conditiuni foarte avantajoase, pe bază de ipotecă. D. Gr. Gorgos, consilier la secția 11 a Curții de Apel din Iași a fost numit membru în comisiunea examenului de capacitate a magistraților, în locul d-lui George Plastaru, profesor Fac. Juridică din Capitală, demisasionat. — Tribunalul secția II a confirmat eri mandatul de arestare al săteanului Gh. Gheorghiu, zis Hârtop din satul Plugari, acuzat de a fi dat foc unei mari cantități de fân al vecinului său. — Senatul universitar unit cu plenul consiliului profesoral al Fac. de Medicină din Iași a fost convocat pentru aseară la ora 6 p. m., pentru a se pronunța asupra cererii de transferare a d-lui Prof. dr. V. Râșcanu, de la Fac. de Medicină din Iași, la Fac. Veterinară din Capitală. Membrii Senatului nefiind un număr,—ședința s'a amânat sini bine. Manifestații comuniste Berlin 12. Câteva grupuri de tineri comuniști au incercat aseară la Berlin o demonstrație în fața delegației Lituane, în semn de protestare împotriva executării mai multor comercianți la Kovno. Manifestanții au fost împrăștiați de poliție fără incidente, la Berlin] Alta revoluție , tn Mexic La frontiera dintre Mexic și Statele Unite s-a produs o nouă răscoală. Agrarienii au decis să susțină politica președintelui Calles. Organizațiile agrariene au primit ordinul să coopereze cu trupele guvernului la urmărirea rebelilor. Citeți confr.51† La Ultima Oră to pag, W