Lumea, iulie-septembrie 1929 (Anul 12, nr. 3294-3372)

1929-07-22 / nr. 3312

4 K > Vt Í A $ I Red. și Administrația •tr. Ștefan cel Mare. Atelier le tipografice atr. Uzinal No. 33 — I A Șl — Anul AH Mo. 231 Lum 22 Iulie 1929 Politică și socială —Ziar independent ABONAMENTUL pe un an 830 le pe luni, „ 440 , pe 3 luni 233 * din țară ULTIMA ORA De ori până azi Parastasul de la Curtea de Argeș Eri dimineață s’a oficiat la Curtea de Argeș un parastas cu prilejul împlinirii a doi ani de la moartea regelui Ferdinand. Au asistat la trista ceremonie: A. S. R. Principele Regent Nicolae, Regentul Buzdugan, regina Maria, prințesa Ileana, princesa Elina, ex-regina Elisabeta a Greciei, membrii guvernului în frunte cu d. Maniu, d. general Prezan. S’a oficiat un serviciu divin de un sobor de preo|i, apoi s’a dat o masă pentru 500 săteni in curtea bisericii. • In Capitală s’a oficiat un ser* vîciu divin la Patriarhie în prezența Patriarhului Regent Miron, a d-lui Vlad, ministrul cultelor și a reprezentanților autorităților civile și militare. Servicii divine s’au oficiat deasemenea în toate orașele tării. Pe Stere se apără In urma incidentului petrecut Vineri seara la Serai (pe care „Lumea* l-a relatat eri) d. C. Stere a acordat un interview unui ziar din Capitală, iată ce spune D-sa: „Odată ce mi s’a refuzat judecata, mi-am impus norma de a nu răspunde la acuzațiile ce mi se fac. „Cu prilejul validării mele în 1920, am spus tot ce aveam de spus. Acuzatorii n’au putut să*mi atribue nici un rând pe care nu l*aș putea iscăli și astăzi. Con* știința mea nu*mi reproșează nimic. „Un singur om îmi putea cere socoteala, în numele armatei, cu mai mult drept decât d. general Prezan, regele Ferdinand, l-am dat seama de toate„actele mele. „Ca răspuns, m’a onorat mai departe cu încrederea sa și a făcut apel mai târziu la realitatea mea în clipele grele pentru el, ca rege și ca om. Și mai ales, față de voința lui de a se închide acest proces în locul altor toruri, îmi impunea datoria de a nu discuta rechizitorii de ocazie*, fie organ lasarea ministerelor înalta Regență a semnat ori dimineață decretele pentru depunerea în Parlament a proectelor de legi pentru reorganizarea ministerelor și a noului tarif vamal. NVouile monezi metalice Suntem informai că zilele acestea, ministerul de finanțe va semna cu grupul englez convenția pentru baterea de nouă monede metalice. Desființarea direcțiilor generale. Prin noua lege de reorganizare a ministerelor se suprimă posturile de directori generali de ministere. Actualii directori vor păstra titlul dar vor fi directori de serviciu, la ieșirea lor la pensie, posturile vor fi desființate, ne mai fiind înscrise îa buget. P. Stere va rămâne creștintat D. general Prezan a plecat eri la Roman. D-sa nu va mai lua parte la ședințele Senatului, chiar dacă d. Stere nu va lua parte la ședințe. Suntem informați însă că d. C. Stere va continua să rămână mai departe în Cameră deputat de Soroca, fără a uza de titlul de senator de drept. Amânarea achitării datoriilor interne Achitarea datoriilor interne infestanță care urma să înceapă luni dimineață, a fost amânată cu câteva zile; în acest timp ministerul de finanțe va întocmi tabloul datoriilor interne în sumă de trei miliarde lei, care vor fi plătite din fondul de 6 miliarde lei pe care ministerul de finanțe îl are la Banca Națională din împrumutul extern.} Furtul de bijuterii de la dl. Dan Bădărău Un îndrăzneț furt de bijuterii a fost descoperit acum două zile la locuința d-lui Dan Bădărău din str. Păcurari 36. De vre’o lună, d-na și d. Dan Bădărău s’au stabilit la conacul moșiei dela Copou. Locuința d-lor din str. Păcurari a fost închisă. Reintorcându-se acasă spre a lua unele bjuterii ce le avea într’o casetă, d-na Bădărău, cu surprindere a constelat lipsa acestora. Cazul a fost adus imediat la cunoștința poliției, care a început cercetările. Bijutierii localnici au fost întrebați dacă nu li s’au prezentat spre vânzare juvaerurile descrise într-un tablou de păgubași. După probabilități, furtul a fost comis mai de mult, deoarece locuința solilor Bădărău a fost intact găsită. Personalul de serviciu al d-nei și d-lui Dan Bădărău este cercetat de poliție. Bijuteriile furate valorează aproximativ 100.000 lei. • In legătură cu acest furt, au fost arestați indivizii Ion Vancoveanu și Ion Potcoavă, bănuiți a fi autorii acestei furt. lin tânăr reclamat Parchetului pentru o serie de violuri Parchetul local a înregistrat o senzațională reclamare. D-na Maria Anton din Tg. Frumos, a reclamat pe funcționarul P. T. T. Victor Constantinescu. Acesta este acuzat de viol. Deși e însurat, el a trăgea în casa lui tinere copile, se logodea cu ele, după care-și batea joc de dânsele. Astfel și-a bătut joc de fata reclamantei care la vârsta de 16 ani e gravidă in luna 6-a. S'a dispus o anchetă. ___ Arestările de comuniști de la Paris Paris 21.— Cercetările contra lui „Humanité“ și contra partidului comunist au continuat. Poliția știa mai de mult că „Humanil* aduna material asupra lucrului în arsenalele franceze, asupra industriei armatei franceze precum și asupra construcției de vase de război franceze. Printre documentele confiscate se găsește ultimul plan de mobilzare al ministerului de război. Intre timp au fost pornite cercetări contra tuturor persoanelor cari au condus biroul militar al partidului comunist înaintea redactorior arestați ,de la „Humanite”. Se crede că cercetările se vor întinde și asupra centrului partidului comunist. * Epilogul complotului fascist Ejc. 21.— Cu instrucția afacerii complotului fascist descoperit în Capitală se știe că a fost însărcinat Parchetul militar al Consiliului de război al Corpului II armată. După lungi conciliabule s-a ajuns la convingerea că nu poate fi vorba de a se face proces inculpaților, întrucât complotul a fost o acțiune foarte puțin serioasă, neputând da loc unei acțiuni judicare. Ministerul de războiu, a hotărât trimiterea ofițerilor activi implicați în complot, în fața consiliului de reformă ; printre aceștia se află d-nil: Colonel Manolescu și căpitan Comandor Brezu. Se mai află arestat d-nii: Sterea Costescu, fost prefect de Putna, colonelul Stoica și fiul lui, inginerul Coroiu. Ministerul a decis trimiterea acestora în fața Consiliului de Războiu pentru a fi șterși din controalele armatei. In ce privește pe ceilalți arestați, vor fi îndepârtați din serviciile pe care le ocupau, pe baza statutului funcționarilor publici. Și cu aceasta complotul se consideră lichidat. România comandă 100 locomotive Buc. 21. Eni dimineață a avut loc licitate la căile ferate pentru cumpărarea a 80 locomotive pentru trenuri de marfă și 20 locomotive pentru trenuri de călători. S’au prezentat 10 mari uzine din străinătate. Din cauza urgenții, adjudecarea comenzi se va face în cursul săptămânii viitoare, după ce și va da avizul și consiliul de administrație al căilor ferate. O comună în luptă cu Bandiții Chișinău 21. Un îndrăzneț atac banditesc s'a produs noaptea trecută în comuna Turbureni (jud. Hotin). 8 bandiți înarmați cu revolvere și carabine au atacat locuința comerciantului Vanderhoven, împresurând-o. Comerciantul s'a urcat în pod, de unde a dat alarma. Popoulația comunei s’a adunat în grabă ; bandiții au deschis un foc viu asupra populației, lupta durând mai mult de o oră. Bandiții nu s’au lăsat intimi deji; 4 au rămas afară susținând lupte, iar ceilalți patru după ce T au maltratat sălbatec pe comerciant, au jefuit întreaga casă, încărcând lucrurile de prețîn căruțe după care au dispărut. 37 comuniști arestați la Chișinău Chișinău 20.—Eri pe la oral 1, pe când un mare număr de comuniști țineau o întrunire sub cerul liber la Visterniceni, pentrru a pregăti manifestare cu prilejul zilei de 1 August, au fost arestați 37 de comuniști. Asupra lor s-au gest manifeste prin care se îndemna populația să facă revoluție pentru a impune guvernului acordarea amnistiei generale. Noui arestări de ruși în China Pik'ng 20. Autoritățile chineze au făcut nouă perchezițiuni la Banca Dali din Charbin și au arestat pe directorul Băncei. Deasemenea a fost confiscat un însemnat material. Poliția chineză susține că aceasta Bancă a finanțat mișcarea comunistă din extremul orient. Mareșalul Chang-Suc-Lion a fost numit comandant suprem al armatelor chineze din nordul Manciuriei. Maria In Sul a miilor senzitori de drept SENATUL Prezidează dl. Traian Bratu. Dl. general Popovici, luând cuvânturea sumarul ședinței precedente, spune că d-sa a semnat în 1918 actul de trimitere in judecată a d-lui C. Stere. Dl. general Văitoianu declară că nu va participa la nici o ședință la care va lua parte dl. C. Stere. Se asociază la declarațiile făcute de dl. general Prezan. D-nii generali Popovici și Vâitoianu părăsesc incinta. Se votează proectele pentru crearea casei autonome a porturilor și căilor de comunicație de apa. DL Gioroceanu a citit raportul pentru reducerea numărului funcțonar al Senatului. La 6 ședința era ridicată CAMERA Prezidează dl. Ciceo Pop. Se votează statutul jandarmeriei amendat de Senat. Se continuă discuția asupra procetului de reformă administrativă, Dl. Omer Vahlei, în numele turcilor din Dobrogea declară că votează proectul. Dl. Emil Fagure face unele considerații principale în legătură cu retragerea liberărilor din Parlament. Se începe apoi discuția pe articole a proectului. La art. 32 preotul Man propune un amendament în sensul ca pretorul să nu mai fie anunțat când se ia ședințele consiliului. Dl. Mirto a cerut adunării să respingă amendamentul. Camera a admis totuși amendamentul. Dl. Mirto depune proectul de lege al burselor. Se continuă apoi discuția pe articole a reformei administrative. Pensii viagere Buc. 21—Din inițiativă parlamentară s’a depus pe biroul Camerii proectul de lege prin care se acordă pensii viagere doamnelor Maria Braniște și Aurelia Albîni , văduvele marilor români Valeriu Braniște și Septimin Albini. 30 case distruse de foc Băli 20.—Un violent incendiu a distrus pănă acum 30 de case în comuna Secureni (Bălți). Incerdul continuă. Pagubele se urcă pănă acum la 5 milioane lei. ULTIMILE ȘTIRI — Buc 21.— La institutul sanitar medical din Capitală s’au descoperit fraude în sumă de 6 milioane lei. Sunt implicați mai mulți oieri superiori, printre cari trei coloneii medici. — In ședința de ori dimineață a Camerii, d. Landau a arătat că prin modificarea legii cultelor se crează mari nemulțumiri populației evreești. D. ministru Vlad: Cui nu-i place ce facem, n’are decât să iasă din partid. (Majoritățile protetează vehement, mai mulți deputați cer cuvântul). D. Vlad, enervat repetă: „Cui nu-i place, să iasă din partid*. D. dr. Bulău. Ne amenințați cu excluderea ? (Se naște un scandal enorm, ceea ce l-a determinat pe președinte să suspende ședința). D. Landau a mai declarat că prin votarea proectului pentru modificarea legii cultelor, partidul național-țărănist își înlătură întreaga simpatie a populației evreești. D. Haase, în numele partidului german, declară că nu va vota proectul. — D. av. Lapteș epitrop al Casei Sft. Spiridon, a fost delegat cu conducerea Eforiei, în lipsa d-lui prof. Tănăsescu. — Eri după amiază, a avut loc înmormântarea ciclistului Lica Hausner, victima nenorocitului accident dela podul Siretului. Carul funebru a fost condus de mai toți sportmanii din Iași. Luni 22 Iulie se deschide la Varșovia congresul international de chirurgie. La acest congres, din partea Iașului, ia parte d. prof. dr. Gh. Tănăsescu, epitrop al Casei Sft. Spiridon. Congresul va ține 5 zile după care congresiștii vor face excursii prin toată Polonia. — Tribunalul secția III a confirmat mandatul de arestare al pungașului Ion Cocolea care în tovărășie cu alți doi pungași a jefuit pe un sătean din Sinești de 17.000 lei prețul unor , doi vânduți în iarmarocul din Tg. Frumos. Cocolea se află în cercetarea Cab. II Instrucție. — D. Gh. Grigoriu din Șorogari, funcționar ceferist, a reclamat Parchetului pe indivizii Vasile Gh. Oprescu din strada Râpei 2, D. Simionescu din str. Dochia și Ilie Lazăr din str. Țicăul de mijloc, că s’ar fi introdus în casa lui și după ce i-au bătut nevasta și copii, i-au furat numeroase lucruri de preț. S’a ordonat o anchetă. — Suntem informați că în vederea ocupării diferitelor funcțiuni în poliția administrativă, la Ministerul de Interne, d. D. R. Ioanițescu a primit aproape dooo cereri din partea licențiaților în drept din toate orașele țării. Se știe că prin noua lege de organizare a poliției, tiraii vor fi preferați în posturile vacante. Dar deocamdată locurile, sunt ocupate de vechii slujbași. Pe cale particulară aflăm că Minsterul de Domenii a dispus o serie de anchete la unele mănăstiri din jud. Neamț, cărora li s-a acordat semn de construcții în condiții extrem de avantajoase. D. deputat de Neamț Gh. Popescu, a informat pe d. ministru Mihalache, că parte din lemnul destinat mănăstirilor, ar fi fost vândut unor persoane particulare. — In ce privește repauzul Duminical la cârciume, se afirmă că după punerea în aplicare a nouei legi administrative, în vechiul regat cârciumele vor fi închise Duminica și sărbătorile numai până la ora 12 a. m. — Londra 21.—Starea regelui Angliei, continuă a fi satisfăcătoare. — Praga 21. — Sovietele au început să rechiziționeze grâul de la țărani, în vederea aprovizionării armatei. — Deoarece numeroși polițiști au intervenit prin parlamentari— deplasându-se la București — în vederea încadrării în actuala lege a poliției, d. Maniu, a dat o circulară tuturor polițiilor, prin care se arată că orice funcționar polițienesc, se va deplasa în Capitală fără interes de serviciu va fi destituit imediat. De asemenea, nu se vor acorda concedii până la terminarea încadrărilor. «”— Buc. 21. Prin noua lege de înaintare și încadrare in armată se prevede desființarea examenului de general. Candidații vor face exerciții de specializare pe teren, Spre aplanarea conflictului ruso-chinez Londra 21. Se anunță din O* saka (Japonie) că trupele rusești au luat ofensiva, reușnd să cape două orășele situate în apropierea frontierei Mendciuriei* * Guvernul din Washington atras atenția Rusiei și Chinei că a sunt semnatare ale pactului Keilog, în consecință să nu încerce un nou războiu. De altă perie d. Briand a primit pe ministrul Chinei la Paris și pe ambasadorul Rusiei, recomandându-le multă modestie pentru înlăturarea unui conflict armat între ambele state. Peking 21. Guvernul chinez a hotărât aseară să primească mediațiunea Statelor Unite pentru aplanarea conflictului rusochinez , cu următoarele cordi« tinal: China să confiște în schimbul unei sume de bani caile ferate estice, guvernul sovietic să-și ia obligaia să distrugă bandele comuniste de pe teritoriul chinez, iar măsurile de războiu să fie suspendate pe tot timpul efit vor dura tratativele. Guvernul englez s-a asociat la demersul Statelor Unite și al Franței. Guvernele rus și chinez au acceptat mediațiunea Statelor Unite. — Citiți în pagina 3-a: Minunea rabinului din str. Procopie, sau cum poți scăpa din iad dacă ești deștept , iar în pagina 4-a i Printre „Corbiv* — D. Vuluiea din acest oraș str. [Lascar Catargi, a reclamat astănoapte poliției că venind cu trenul din Chișinău, între Ungheni—Iași, a fost victima unui hoț, care i-a sustras portofelul în care avea polițe în valoare de 75.000 lei și 4000 lei numerar. — Autoritățile ceferiste au fost înștiințate ca nu se mai pot face rețineri din salar personalului pentru furnizori în afară de sumele ce ei le datoresc pentru uniforme. — Serviciul cadastrului din localitate și-a întrerupt în parte lucrările. Aceasta în urma unor dispoziții a Ministerului că nu mai sunt fonduri. Ministerul a revenit apoi asupra primului ordin, continuânduse lucrările începute. Lucrările pentru parcelarea loturilor comunale, vor fi făcute în cursul anului viitor. — Buc. 21. Inaltul Regent Gh. Buzdugan va pleca în ziua de 28 Iulie în străinătate, pentru a-și face cura obișnuită.Patriarhul Damianos al Erusalimului, care a vizitat România acum câțiva ani, a avut un al doilea atac de eplozie care i-a paralizat mâna și piciorul drept. Dacă starea lui s-ar agrava, Sinodul se va întruni spre a alege un locțiitor provizoriu. — Buc. 21. — Eri a avut loc o consfătuire între d. ministru Virgil Madgearu și expertul francez d. Leverre. Această consfătuire a avut loc în vederea chestiunei ordonanțelor C. F. R. care nu au putut fi achitate până azi, și în general situația financiară de la calea ferată. D. Leverre, care a plecat la Paris, va reveni în țară la începutul lunei lui Septembrie, u urmând ca până atunci să se execute câteva din lucrările de refacere ale cefereului, lucrări cu al căror control după cum se știe, este însărcinat expertul france» Cereți azi 6 pagini