Lumina Satelor, 1935 (Anul 14, nr. 1-52)

1935-09-15 / nr. 38

Pag. 4 Aviz important. Pentru cei ce s’au anunţat spre a merge la Maglavit, aducem tuturor la cunoştinţă pentru ultima dată, că plecarea va fi Vineri, 13 Septemvrie, ora 4 după masă cu UN VAGON SPECIAL, care ne duce şi ne aduce, întrucât s’au anunţat mulţi, a trebuit să renunţăm la autobuz şi să mergem cu trenul, angajând un vagon întreg de persoane. Taxa rămâne aceeaşi: 300 Lei de persoană. Cel care ar dori să mai meargă, să se anunţe până Vineri la amiazi. La revedere la Redacţia Joii, Vineri, 13 Sept, ora 3 după masă. Slăvit să fie Domnul. LUMINA SATELOR Ştiri din lume şi ţară. Voevodul Mihai se întoarce In fari. Voevodul Mihai, care a vizitat pe Mama Sa in Elveţia, este aşteptat să se întoarcă zilele acestea in ţară, căci se începe şcoala. Locomotivele româneşti au trecut podul peste Nistru. In ziua de 4 Septemvrie s’a făcut încercarea tăriei podului peste Nistru dela Tighina. S’a încercat numai jumătatea de pod construită de Statul român. întâi s’a făcut trecerea cu o locomotivă uşoară, apoi cu 2 locomotive grele. Podul s’a dovedit a fi tare. In curând vor face şi bolşevicii încercarea jumătăţii din partea lor şi apoi va începe trecerea trenurilor de călători. Bunătatea răposatei regine a Belgiei. Nu de mult, regina Astrid a Belgiei, primise o scrisoare de la o belgiană, care-i scria următoarele : »Bărbatul meu este şomer şi nu mai are ce să îmbrace. Fiindcă are cam aceiaşi statură cu M. Sa Regele, cred că ar putea să întrebuinţeze hainele mai vechi ale M. Sale". Se spune că Regina a împlinit dorinţa belgiene, cu multă bunăvoinţă. O bravură a paraşutistei Smaranda Brăescu. Reprezentantul României la Londra Ii tot punea piedeci aviatoarei noastre Smaranda Brăescu, care dorea să-şl ieie odată In stăpânire avionul pe care şi-l tocmise In Anglia. Sătulă de atâta aşteptare, Intr’o bună zi, aviatoarea şi-a răpit haiduceşte avionul şi nu s’a oprit din zbor până la Paris. Aflând de această bravură a curagioasei noastre aviatoare, toate gazetele au lăudat-o. In curând aviatoarea va sosi în ţară, 12 persoane muşcate de un câine turbat. Un câine turbat a muşcat pe 12 locuitori ai comunei Pustiniş, judeţul Timiş- Torontal. In drum spre spitalul din Cluj, unul dintre cei muşcaţi a murit. Ne maipomenit ! Soţia unui muncitor chinez a născut 8 gemeni, şapte băieţi şi o fată. Medicii spun că asta nu s’a mai pomenit. Omul care sboară. Un aviator german a reuşit să sboare 200 metri, cu o maşină de sburat, pusă In mişcare numai prin puterea braţelor. E drept că nu s’a putut ridica Insă mai sus de un metru deasupra pământului. Tot din „procopselile* civilizaţiei. Cu prilejul »sărbătoare! muncii", s’au întâmplat In New York mai multe nenorociri de automobil. Intr’o singură zi au fost astfel omorâte 200 persoane, iar alte 200 persoane s’au ales cu diferite răni. Intre Buela şi America. Bolşevicii din Rusia trimit mereu oameni de ai lor ca să facă propagandă comunistă In America, pregătind astfel revoluţia. Guvernul Statelor Unite a trimis Insă la Moscova o scrisoare, cerându-le bolşevicilor să nu se mai amestece in treburile Americii. Se crede că prietenia dintre Rusia şi America se va rupe. Cum merg încasările statulei ? Dările către stat se plătesc destul de bine. In luna August a. c. statul a încasat 1 miliard 451 milioane 909 mii şi 432 Lei, iar pentru fondul Apărării Naţionale s’au încasat 157 milioane şi 739 mii Lei. Astfel încasările din luna August sunt mai mari cu 690 milioane Lei faţă de încasările din August 1934 Gramofon«] sperietoare de păsări. Spre a speria păsările, moşierii italieni întind deasupra lanurilor o reţea de sârmă foarte deasă, care este pusă în legătură cu un gramofon. Dacă se aşează vre-o pasăre pe sârmă, atunci gramofonul scoate un sunet înspăimântător care sileşte pasărea să sboare în grabă şi să nu se mai înapoieze niciodată. PUBLICAŢIUNE. Conform ord. Nr. 1098/1935 al Ministerului Muncii, Sănătăţii şi Ocrot. Sociale, referitor la preschimbarea carnetelor C. F. R. cu 75*/. reducere pentru I. O. V., se aduce la cunoştinţa celor interesaţi, că cererile pentru preschimbarea carnetelor însoţite cu cite o fotografie — 4X4 cm. — şi cu acte doveditoare, se vor înainta la Primăria Municipiului Sibiu, Secţia Militară şi I. O. V., camera Nr. 21, începând dela apărarea prezentei publicaţiuni — unde se vor da şi relaţiuni mai aproape. Primăria Municipiului. S’au întors din Rusia. La regimentul Pontonieri, din Brăila, s’au Înfăţişat 30 soldaţi, cari au luptat In războiul cel mare şi cari au ajuns apoi prizonieri In Rusia. Cei 20 de ani de şedere In Rusia i-au petrecut In lagurile din Siberia. Nu li s’a îngăduit întoarcerea In ţară decât acum de curând. Vindem onft In Spania. In ziua de 1 Septemvrie a plecat din Constanţa un vapor Încărcat cu ouă româneşti, vândute Spaniei. In curând vor urma şi alte transporturi. Pentrucă nu şi-au păşit copilul. Copilul Iosif Doboş, din Nistru, judeţul Satu Mare, a căzut Intr’o groapă cu apă şi s’a înecat, In timp ce se juca în grădină. Jandarmii au făcut cercetări şi au trimis In judecată pe părinţii copilului, pentrucă nu l-au purtat de grije. Mari frământări politice In Grecia. Armata din Grecia doreşte reintronarea cât mai grabnică a fostului rege George. Dacă politicienii greci vor întârzia să afle care este voinţa poporului printr’un vot al tututuror cetăţenilor greci, armata ameninţă sâ deie o lovitură da stat Nordul Ardealului va primi lumină electrică. Se fac planurile întinderii unei reţele de fire electrice, care vor servi la luminarea electrică a întregei regiuni din partea de miazănoapte a Ardealului. Deocamdată s’a hotărlt numai conducerea curentului electric dela Cluj la Turda şi împrejurimi. Pentru locuitorii din jurul Sibiului. Se aduce la cunoştinţă publică, că regimentele din Brigada 18 Artilerie vor executa In zilele de 18 şi 21 Septemvrie a. c., dela orele 8—14 trageri cu tunul pe câmpul de exerciţiu de la Poplaca, cuprins Intre şoseaua Sibiu- Poplaca, calea ferată Sibiu-Oriat şi drumul judeţan Poplaca-Oriat. In aceste zile şi ore, este cu desăvârşire interzisă trecerea locuitorilor şi vitelor pe acel teren, înconjurat cu tunari călări. De se vor afla proiectile neexplodate, să nu se atingă de ele, ci să le anunţe la primărie. Ce face beţia. Un autocamion, care se htorcea dela Maglavit cu peste 100 de pelerini, s’a răsturnat In şanţ lângă comuna Giubega Două femei au fost omorâte, iar 28 pelerini s’au ales cu răni primejdioase. Vina nenorocirii acesteia o poartă şoferul Şerban Dumitru, care se insbătase In comuna Ganaca Mare. Acesta a fost arestat. Deschiderea adunării Ligii Naţiunilor. In afară de Consiliul Ligii Naţiunilor, care s’a adunat la 4 Septemvrie, s’a deschis In 9 Septemvrie şi adunarea cea mare a Ligii Naţiunilor. S’au adunat 400 de reprezentanţi ai diferitelor state europene. Anglia are 33 reprezentanţi. Preşedinte al adunării a fost ales dl Beneş, ministrul de externe al Cehoslovaciei. Desgroparea unor oseminte omeneşti. Cu prilejul unor săpături ce se fac In apropiere de Băneasa, s’au găsit 35 schelete omeneşti. Unele cu dinţi de aur, precum şi inele In oscioarele degetelor. S’au găsit şi monede străine. Multe din aceste schelete au fost găsite în picioare. Se fac cercetări spre a se afla de unde pot fi aceste oseminte şi care este vechimea lor. Iar s’am arătat bandeli de combagii bulgari. In seara zilei de 4 Septemvrie a. c., o bandă de comitagii (bandiţi) bulgari s’au arătat In apropiere de comuna Denislev. Bandiţii au fost simţiţi din vreme şi locuitorii au fost înştiinţaţi prin dangătele clopotelor. Comiragii s’au retras In Bulgaria fără a da vre-un atac. Gloanţe de tun sub podul de peste Argeş. Nişte copii au găsit într’o groapă de sub podul Argeşului, din Piteşti, 6 obuze şi alte materii explozibile. Au fost anunţaţi jandarmii. Se crede că materialul de războiu ar fi rămas dela germani din timpul războiului. Nr. 38 Judecătoria rurală Mercurea. Nr. G. 1774/1935 1-1 Nr. 28 Port. 1935 (77J? Publications de licitație. Subsemnatul portărel de pe lângă judecătoria rurală Mercurea Sibiului prin aceasta publică, că în baza deciziei Nr. 10.338.1932 a judecătoriei mixte rurale Sibiu în favorul reclamantului Dr. I. Dordea pentru încasarea creanţei de 6000 Lei şi acc. se fixează termen de licitaţie pe ziua de 16 Sept. 1935 ora 17:30 la faţa locului în comuna Doştat unde se vor vinde prin licitaţiune publică judiciară 2 vaci bălţate circa 3 ani, 200 ferdele porumb sfărâmat în valoare de 10.000 Lei. In caz de nevoie şi sub preţul de estimare. Pretensiunea care e de încasat face 6000 Lei cap. dobânzi cu 7e/0 socotind din 1 Iulie 1931 iar spesele până acum stabilite de 3546 Lei. întrucât mobilele cari ajung la licitaţie ar fi fost sechestrate şi de alţii şi aceştia şi-ar fi câştigat dreptul de acoperire, licitaţia prezentă este ordonată şi în favorul acestora în sensul art. XLI 1908 § 20. Mercurea Sibiului, la 3 Sept. 1935. ______Judecătoria rurală Sălişte. Nr. 6. 1047/1935. (75) 11 Publicaţie de licitaţie. Subsemnatul portărel delegat al Judecătoriei rurale Sălişte aduc la cunoştinţă publică, că in urma cererei urmăritorului Dr. Ioan Dordea, adv. Sibiu în cauza de execuţie pentru 1086 Lei cap», şi acces, execuţie ordonată prin Încheierea Nr. 10835/927 a Judecătoriei Sibiu în baza art. 102 din Legea LX 1881, şi a delegaţiei primite, fixez termen de licitaţie pentru ziua de 18 Septemvrie 1935, ora 15 la faţa locului în corn. Săcel 228. Se vor vinde prin licitaţie publică 2000 kg. f&n evaluat la 1200 Lei. Cei cari doresc a lua parte la această licitaţie urmează a cunoaşte că lucrurile mobile de mai sus vor fi vândute celui care dă mai mult pe lângă plătirea cu bani gata, iar in caz de lipsă se vor vinde şi sun preţul de strigare (art. 107, 108 Legea LX 1881), întrucât lucrurile mobile de mai sus au fost sechestrate şi de alţii şi aceştia şi-ar fi câştigat dreptul de acoperire, licitaţia prezentă se va ţine şi în favorul acestora conform art. 20 Legea LXI 1908. Sălişte, la 31 August 1935. Portărel-delegat: grefier: Indescifrabil. Judecătoria rurală Sălişte. Nr. O. 1092/1985. (74) 1—1 Publicaţie de licitaţie Subsemnatul portărel delegat al Judecătoriei rurale Sălişte aduc la cunoştinţă publică, că în urma cererei urmăritorului Dumitru Lăpădat reprezentat prin advocatul Dr. Ioan Dordea din Sibiu în cauza de execuţie pentru 470 Lei cap. şi acces, execuţie ordonată prin încheierea Nr. O. 71/934 a Judecătoriei Sălişte în baza art. 102 din Legea LX 1881 şi a delegaţiei primite, fixez termen de licitaţie pentru ziua de 19 Septemvrie 1935, ora 15 la faţa locului în comuna Cara- Riului 216. Se vor vinde prin licitaţie publică 1 ladă de haine, 22 scânduri, 1 cuvertură, 4 ştergare toate evaluate la 742 Lei. Cei care doresc a lua parte la această licitaţie urmează a cunoaşte că lucrurile mobile de mai sus vor fi vândute celui care dă mai mult pe lângă plătirea cu bani gata, iar în caz de lipsă se vor vinde şi sub preţul de strigare (art. 107, 108 Legea LX 1881). întrucât lucrurile mobile de mai sus au fost sechestrate şi de alţii şi aceştia şi-ar fi crâştigat dreptul de acoperire, licitaţia prezentă se va ţine şi în favorul acestora conform art. 20 Legea LXI 1909. Săliște, la 31 August 1935. Portărel-delegat: Grefier: Indescifrabil. î BEŢIA ! Î Cine voeşte a scăpa de patina ■ aceasta midoasă să întrebuinţeze X „Antibeţinul Vertet* scatii legal, 8 preparat de nalt încercat cart dics- È f gustă beţivul de beuturi spirtuoait. X W Fiind fără gust si poate da păţi- 8 g naşului fără ştirea sa. Mii şi nil g E scrisori de recunoştinţă. 2 falcoante . 300 Lei plus spesele postale laFam. 8 . VULTURUL ALB Lugoj, str. Reg. 11 Ferd. Nr. 27, Lugoj. (i) îsg Primria comunei Sebeşul de jos. Nr. 670/7935 (781 1—1 Publicaţiune. Primăria comunei Sebeşul de jos arendează prin licitaţie publică moara comunală In ziua de 6 Octomvrie 1935 ora 14 la primăria comunei pe timpul dela 1 Ianuarie 1936 până la 31 Decemvrie 1938. Prețul de strigare 14.000 Lei anual. Primăria comunali.. e factor responsabili Preotul GH. SSGA. Red. fi Adm. Sibiu str. Mitropoliei 45. Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, Sibiu.