Lupta Moldovei, ianuarie-martie 1947 (Anul 3, nr. 162-234)

1947-01-04 / nr. 162

4 IANUARIE 19» Anal 111 Nr. 162 Lai SOO m^imrn ,o Al PENTRU L D O Va A L P C * Mergem cu hotărîre pe căile refacerii economice a țării (din discursul d-lui Dr. P. Groza cu prilejul Anului Nou) IMPORTANTE LEGI ECONOMICE vor fi supuse aprobării Parlamentului ■Astăzi» consiliu de miniștri. — Consfătuire economică Tătărescu-Gheorghiu.Pei jlexandrini.-N Noua conducere a Băncii Naționale- Parlamentul se deschide la 13 ianuar Chiar din prima zi a noului an strădania principală a conducătorilor țării a început să se îndrepte înspre rezolvarea problemelor economice. De altfel mesagiile de Anul Nou ale M. S. Regelui și ale dlui Prim-ministru Dr. Petre Groza au subliniat primatul economicului. M. S. Regele a spus răspicat în cuvântarea ținută la Radio: „Pătrunși cu toții de împrejurările grele prin care trecem va trebui pe viitor să intensificăm munca noastră pentru ca producția să sporească cât mai mult spre a putea umple golurile și vindeca cu un ceas mai devreme rănile râsboiului". Pe de o parte se iau ultimele măsuri pentru trecerea in fapt a legiuirilor economice votate de Parlament, pe de altă parte se perfectează noile proecte de legi. Un lucru este ca pe acum indiscutabil. Speculanții și sabotorii „istorici“ au suferit o grea lovitură pringiri economice votate acum zece zile. Cursul medaliei n’a reușit să se mai ridice cu toate eforturile făcute de marii bănci (in special Banca Românească) de a lovi în moneda națională. Se acordă o mare importanță în Capitală întrevederii dintre toț dl Gh. Gheorghiu Dej și d-nii Gh. Tătărescu și Al. Alexandrini, întrevedere in care cercurile politice văd o confirmare a colaborării perfecte între toate forțele politice care compun guvernul. In același timp în lagărul reacțiunii se observă stagnare și indispoziție. Declarațiile optimiste ale d-lor Bevin și Byrnes au spulberat odata mai mult speranțele „istoricilor“ intr’un conflict între marile puteri. Cercurile liberale nu si-au revenit încă în urma loviturii primite prin etatizarea Băncii Naționale, iar maniștii au început să crâcnească împotriva politicii dlui Iuliu Maniu care i-a dus din eșec în eșec. Se pare ca la discuțiile care vor avea loc în Comitetul executiv manist cu privire la noul statut al partidului, un grup numeros va incerca să introducă anumite dispozițiuni care să limiteze autoritatea absolută a „șefului“. Două congrese politice vor avea loc în curând: congresul social-democrat care va discuta în special punerea în practică a rezoluției Comitetului Central de Front Unic Muncitoresc, congresul țărânesc-democrat (lupist) care va ratifica fuziunea cu Frontul Plugarilor. Dela corespondentul nostru din București— Astăzi Vineri dimineață va avea loc obișnuitul Consiliu de Miniștri. In cadrul acestui consiliu, guvernul va lua probabil în discuție legile economice ce urmează să fie supuse aprobării Parlamentului, fixânduse totodată și ordinea prezentării lor de către miniștrii de resort. Consiliu de Miniștri va examina totodată și măsurile urgente pentru aprovizionarea populației. Consfătuire economică Consiliul de Miniștri de astăzi a fost precedat de o consfătuire care a avut loc în ultima zi a anului ce s-a scurs, la Ministerul de Externe. La această conferință, la care au participat domnul Gherghe Tătărescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și Ministru de Externe, tov. Gh. Gheorghiu-Dej, Ministrul Economiei Naționale și dl. Al. Alexandrini, Ministrul Finanțelor, sa examinat situația generală în urma ultimelor legiuiri economice, precum și planul general de lucru în sectorul economic. După cum reiese din declarațiile d-lui Prim Ministru Dr. P. Groza, ca și din recentele consfătuiri politice, Parlamentul va păși in mod hotarît in legiferarea masurilor pentru asauarea și redresarea economică a țării. Dată fiind importanța și urgența legilor economice ce vor fi supuse spre aprobare, se dă ca sigură data de 13 ianuarie pentru deschiderea lucrărilor corpului legislativ. Noua conducere a Băncii Naționale Numirea noii conduceri a Băncii Naționale a României, etatizată prin hotărîrea Parlamentului la 21 Decembrie, preocupă cercurile politice,până cum partidele din Blocul Partidelor Democrate au căzut la o înțelegere asupra repartizării locurilor, în sensul că celor 4 mari partide li se vor rezerva câte două locuri, iar P. N. Ț. Alexandrescu și P. N. P. câte un loc.iPănă acum s’au atribuit în mod cert postul de guvernator și un administrator P.N.L. Tătărescu, postul de viceguvernator și un administrator Partidului Comunist Român, câte două locuri de administrator Partidelor Social Democrat și Frontul Plugarilor, iar P.N. Ț- Alexandrescu și P.N.P. vor desemna câte un administrator. Se pare că în postul de guvernator va fi numit d. Tiberiu Moșoiu iar în cel de viceguvernator tov. Aurel Vijdi, deputat de Ărad. Partidele din R. P. D. poartă actualmente discuții asupra atribuirii celui de al noulea loc de administrator și a repartizării posturilor de cenzori la B. N. R. Imediat după stabilirea definitivă a conducerii B. N. R., d. ministru Alexandrini va supune aprobării Consiliului de Miniștri numirea conducătorilor cari vor trebui să facă din instituția de emisiune „pârghia cea mai importantă a vieții economice și financiare românești" așa cum glăsuește Platforma Program a B. P. D-ului. Zilnic începând de astăzi „ Lupta Moldovei“ apare zilnic Ziarul I P. C. R. Regionale Iași va oglindi năzuințele și interesele masselor largi populare. Zilnic, el va sta cu fața spre nevoile muncitorilor, țăranilor și a cărturarilor. In paginile lui se vor vedea eforturile depuse de muncitorime, întrecerile patriotice pentru mărirea producției, fără de care nu putem ieși din greutățile economice prin care trecem. 2- Țăranii vor vedea lupta dusă de Parlamentul și Guvernul țării, pentru cât mai multe unelte și mașini agricole, creditele pe termen lung pntru agricultură, pentru o viață mai bună a celor ce râscolesc pământul și hrănesc poporul. In fața tuturor problemelor economice politice și sociale „Lupta“ va avea o atitudine hotărâtă, redresarea economică a țării, combaterea speculei, lupta înpotriva reacției manistebrătinistă ce a luat forme concrete legionaro-fasciste , o politică națională sănătoasă trasată de la 6 Martie 1945 de Guvernul Dr. Petru Groza. Astăzi, când cârma statului este în mâna unui guvern cu o bază largă de concentrare democratică, când avem un Parlament cu adevărat ales prin libera exprimare a poporului în alegerile din 19 Noembrie 1946, datoria fiecărui bun cetățean este să facă zid în jurul forțelor democrate în marea bătălie de mărirea producției printr’o muncă disciplinată în toate compartimentele vieții economice. In slujba acestei bătălii va sta zilnic „Lupta“ 1 D. MIHALACHE din Comitetul Regional P. C. R. Când se redeschid școlile BUCUREȘTI 2.—Ministerul Educației Naționale anunță că școlile de toate gradele din întreaga țară își redeschid cursurile Miercuri 8 Ianuarie 1947. nara teroristă descoperită Srt Bulgaria . SOFIA 2 (Agerpress)— Corespondentul Agenției Tass transmite : Tribunalul Regional din Sofia a început instrucția în afacerea organizației conspirative a „Ofițerilor Nemți". La interogatoriu toți acuzații și-au recunoscut vinovăția, arătând că regretă faptele. Maestrul George Enescu, deputat de Dorohoi, obține răsunătoare succese la New York. Marele nostru muzician și-a anunțat revenirea în țară pentru luna Aprilie a Noului An începe judecarea procesului masacrelor din Iași — Alcătuirea completului de judecată — BUCUREȘTI 2 (Agerpres). Parchetul general al Înaltei Curți de Casație și Justiție Militară a întocmit un referat prin care se cere prmutarea procesului implicaților în masacrele săvârșite la Iași, Sculeni și Bălți, de la Curtea Marțială Iași la București. Referatul a fost înaintat Inspectoratului Justiției Militare din Ministerul de Război, iar d. general Stănescu directorul Justiției l-a prezentat în cursul dimineții de eri d-lui Ministru de Război. Dl. general Racovitză procurorul general special însărcinat cu Instrucția acestei afaceri a întocmit referatul introductiv de trimitere în judecată punând sub acuzare 97 de inculpați, 1 de judecată care va judeca Se lucrează actualmente la Curtea Marțială Bucura întocmirea completului Ivești acest proces. Tova Ana Pauker felicitată de Comitetul Antifascist al femeilor sovietice cu ocazia Anulul Kon MOSCOVA 2 (Agerpres). Corespondentul Agenției Tass transmite: Comitetul Antifascist al Femeilor Sovietice a trimis cu prilejul Noului An telegrame de urări organizațiilor femenine sovietice din Statele Unite, Anglia, Franța, Iugoslavia, România, Bulgaria, Polonia ș. a. Pe lângă acestea, d-na Nina Popova președinta comitetului a trimis telegrame d-nei Eugenia Cotton președinta Federației Democratice Internaționale a Femeilor, Vicepreședintelor Federației Dolores Ibaruri și Jeane Weitfisch, D-nei Ana Pauker și altor reprezentante de seamă ale Mișcării Democratice femenine. Proletari din foaie târ se unifi vä I M. S.Re a primit pe Dl. Dr. Petru Grosu București 2 (Agerpres). D. Dr. Petru Groza, președintele Consiliului de Miniștri și d. Gh. Tătărescu, vicepreședintele Consiliului de Miniștri au fost eri la Sinaia unde au prezentat în numele guvernului M. S. Regelui urări cu prilejul Anului Nou, fiind apoi reținuți la dejun de Suveran. Aseară d-nii Groza și Gh. Tătărescu s’au înapoiat în Capitală. Unificarea zonelor anglo-americane din Germania nu folosesc decât reacționarilor o declarație a partidului socialist unificat BERLIN 2. Ziarul Neues Deutschland publică o declarație a Partidului socialist unificat german în care se spune că poporul german a aflat cu surprindere despre declarația anglo-americană cu privire la unificarea celor două zone din Germania. Această unificare nu corespunde nici năzuințelor poporului german, nici necesitâților economice. Singura consecință a acestei unificări este creșterea cursului acțiunilor marilor societăț industriale și întărirea reacțiunii. Un fruntaș creștin-democrat a avut sinceritatea să declare că speră că unificarea va întări rezistența împotriva exproprierii posesiunilor criminalilor de război. Partidul soialist unificat dorește unitatea întregii Germanii dar endecă orice hotărîre viitoae trebue să se bucure și de asentimentul poporului german. Pe străzile Triestu u* Suilliun Muftin dedat la acte de banditism împotriva bărbaților și femeilor — Profesii* sindicatelor din Triest —  BELGRAD 2 (Agerpres).— Corespondentul Agenției Tass transmit: Presa anunță că Comitetul Sindicatelor Unite din Triest a înaintat un protest împotriva ultragiilor comise de soldații britanici și americani în timpul Crăciunului. „Cetățeni ai Triestului, spune protestul, orașul nostru este de un timp îndelungat arena unor acțiuni desgustătoare din partea soldaților anglo-americani care par a fi uitat cele mai elementare reguli ale civilizației. Ei fac abuzuri împotriva cetățenilor pașnici, bărbați sau femei pe care îi întâlnesc pe stradă seara sau în cursul nopții. Lucrurile acestea rănesc adânc demnitatea umană și mândria unui popor liber. Comitetul a subliniat apoi că ultragiile din partea soldaților americani și britanici au fost mai frecvente în special în ultimile zile ale Crăciunului. Soldații din trupele de ocupație aduc ofense familiei și sentimentelor religioase ale cetățenilor. Ei au spart vitrinele magazinelor și au distrus mărfurile din mai multe magazine, au comis mai multe furturi și prin spargeri au furat o mare sumă de bani de la un șofer. Cetățeni ai Triestului, spune mai departe protestul, noi nu mai putem tolera să fim considerați ca o populație a unui teritoriu inamic ocupat. Noi refuzăm a ne supune unei dominații coloniale și în viitor. In numele cetățenilor din Triest comitetul protestează cu energie împotriva unor astfel de purtări care aduc o insultă demnității lor și calcă în picioare libertatea lor și drepturile sacrosancte ale omului. Poliția olandeza în mânile fasciștilor HAGA 2 (Agerpres). Corespondentul Agenției Tass transmite: După cum anunță ziarele, toate posturile importante ale poliției olandeze continuă să fie ocupate de fasciști și trădători. Se știe că comisarul Poliției Secrete din Haga a trădat în timpul ocupației naziste a Olandei pe mulți combatanți ai Mișcării de Rezistență. El a luat parte cu un grup de polițiști la o razie care a dus la arestarea a 200 inși pentru sabotaj și i-a predat comandamentului german. Ziarul „Neue Schourant scrie: „Deși poate să pară ciudat totuși este un fapt. Polițiștii și comisarii care au participat la asasinarea a mai mult de 200 patrioți continuă să rămână la locurile lor. Ei au vărsat sângele luptătorilor. Astăzi acest sânge cere răzbunare și dreptate. Ziarul „De Vaarheit“ cere epurarea imediată a poliției, pedepsirea severă a comisarului Poliției din Haga și a colaboratorilor săi. Fostul prefect al județului Roman consul la Hallfa r, avocat Saul Herșcovici, prefectul județului Roman și-a prezentat Ministerul Afacerilor Interne demisia din postul pe care-l deține de la eliberarea pămăntului țării noastre. Domnia sa urmează să primeacă o importantă misiune în străinătate—postul de consul al României la Haiffa. Răspunsul organizației evreiești .Irgun Zweilemul" la propunerea trimisului președintelui Truman IERUSALIM 3.—Organizația „Irgun Zwei Leuei" a adresat prin posturile sale de radio un comunicat prin care anunță că nu acceptă propunerea d-lui Baldwin, trimisul Președintelui Truman de a înceta lupta până d-sa va examina situația din Palestina. „Nu putem aștepta — spune comunicatul—după cum nici miile de evrei din Europa nu pot aștepta amânarea soluționării problemei evreiești. Partizanii greci înfrâna trupele guvernamentale BELGRAD 2 (Agerpres).Acțiunile ofensive ale partizanilor Greci se desfășoară cu un succes crescând, înfrângând rezistența trupelor guvernamentale ei au reușit să cucerească localitatea Bardia, să încercuiască satul Eucampia și să amenințe Terkpionul. La Lamis o companie din armata guvernului s-a predat partizanilor.