Lupta Moldovei, iulie-septembrie 1947 (Anul 3, nr. 306-383)

1947-07-01 / nr. 306

Lista persoanelor care urmează a ridica în cursul zilei de azi pachete sosite din străinătate Fischer Aronstein str. Petru Rareș, Leiterovici Haim Ipsilante 7 bis, Maly Kaufman Cupidonio, A. Callfman Cuza Vodă 7 (2 pachete), Otto Schechter Haralambie 5, Maria Leibovici Aron Vodă 28 (2 pachete), Raisa Rozenbaum Căpitan Păun 9, Bercovici Zeilic Palat 6, Sura Feldman Moldovei 20 (2 pachete), Marcu Weinstein Nicolina 134, Moise Marcovici Apeciuc 41, Maica Marcu Descălecătoare 35, Maria Leibovici Boiteanu 12, Ana Bercovici Cucului 53, Janeta Gutman pentru Schwartz Socola 16 I 32, Ghelber Iosif Ștefan cel Mare, Tina Gherus Leibovici Lozonschi 12, Zissa David Marta 5, A. Eisenstein Sf. Lazăr 50, Morgenstein Palat 45, Heia Dines la Farmacia Reines Costache Negri 66, Iosif Morghenstein Palat 25, Aron Leibovici Cuza Vodă 3, Bernhard Linker Cuza Vodă 37, A. N. Nusentzwaig Lozonschi 12 (2 pachete), Lerman Rece 15 Herman Dodingher Muzelor 9, Denișenschi Mendel Col. Langa 5, Sendla Levensohn Sft. Lazăr 30, Lupu Elin Lascar Catargi 54, Ana Cibotaru Mare 34, Isidor Ancei Vântu 42, Iosub T ?^er>. Mare 42, Ițic David Leibovici Sărărieno, Bety Kieper Cucu 19, Sofia Vighean Labirint 7, Solo Vaiss Mare 19. Destinatarii trebuesc să aștepe acasă avizul pe care-l aduce factorul poștal în cursul acestei dimineți. Fără aviz nu se eliberează coletele. Marți 1 Iulie 1947 Proletari din toate țările uniți ră! ZIAR PENTRU MOLDOVA AL PARTIDULUI COMUNIST .ROMAN REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA IAȘI, STRADA CUZA-VODĂ. 2# Anul III Nr. 306 Lei 5000 TeleL: Redacția și Administrația 1806 Tipografia 1805 Punctul de vedere sovietic la Conferința tripartită de la Paris PARIS 30 — Corespondentul Agenției Reuter transmite : Se admite în general la Paris că „vacanța“ de Duminică când nu s’a ținut nicio reuniune tripartită, a fos decisă pentru a se da putință d-lor Bevin și 3idhault să examineze în tihnă sugestiile sovietice în eegătură cu propusul ajutor lordamerican. Se află că aceste sugestii au fost făcute după ce Molotov a primit instrucțiuni de la Moscova. Punctul de vedere sovietic în legătură cu planul Marshall a fost redat de corespondentul din Paris al Agenției de presă sovietică oficia e TASS într’o știre )abicată la Moscova, care s pune : „Delegația sovietică cred c că este de dorit să se instruie comitete apropiate compuse din cele trei țări și să ■ se invite reprezentanții caloriate state europene. Este deasemeni necesar să se examneze chestiunea reacțiilor ce urmează a fi stabilite cu coma sa economică europeană a ONU-ului. Corespondentul Agenției TASS adaugă că nevoile țărilor ce au fost ocupate trebue să se bucure de o atenție specială. Se află acum că Molotov a ridicat problema de a cere Statelor Unite să de o oarecare definiție a viitorului ajutor nord-american și asigurarea că Congresul va aproba un asemenea ajutor dacă un plan european asupra căruia se va fi căzut de acord va fi trasat înainte de a se trece la vot, — transmite un corespondent diplomatic de la Paris. Anglia și Franța s’au opus acestei atitudini în această fază considerând-o ca o greșeală de tactică și ca nefiind de natură să-și atingă țelul Observatorii de aci sunt de părere că, în vreme ce molotov la a cărui sugestie s’a hotărit „vacanța“ de Duminică, va ave timpul necesar să-și desăvârșească pregătirile pentru reuniunea fixată Luni, la ora 15, însuși guvernul din Moscova va avea timp suficient pentru a examina raportul lui Molotov și a comunica ministrului său de externe noui instrucțiuni. Vast complot descoperit în Franței Șeful jandarmeriei implicat. Amestecul grupării lui De Gaulle. Se încerca instaurarea dictaturii fascisto-militare r PARIS 30 — Autoritățile Printre primii arestați personalități marcante din franceze au descoperit un se află generalul Villadeus partidul lui De Gaulle, vast complot al organizat comandant șef al jandar- Organizațiile complotiste ținor de dreapta franceze, memei franceze, fostul șef erau ramificate în mai toată Complotul, sub conduceal caguiarzilor, precum și Franța și Africa de Nord.rea unor importanți gene- Vilpoint, președintele așaîntrucât cercetările sunt rari, urmărea răsturnarea ciației foștilor combatanți în curs nu se dau (reocumguvernului, înstaurarea die din Bretagne, dată amănunte, latorii militare, abrogarea După unele Indicii ale Se anunță totuși că în COnf.H i 61 desființarea poliției în complot sunt curând se vor face cu noipartidelor, amestecați colaboratori și câte lucruri surprinzătoare. PARIS 30. Cei trei miniștri de externe ai Franței, Angliei și Uniunei Sovietice s’au reunit ori din nou într’o ședință secretă pentru a treia oară. înainte de începerea ședinței, guvernul francez a publicat o declarație în legătură cu punctul de vedere sovietic expus de agenția Tass, cu privire la oferta americană. Guvernul francez recunoaște că guvernul Statelor Unite nu a făcut propuneri precise in legătură cu acest ajutor și găsește necesar ca toate țările europene cu excepția Spaniei, să publice liste de mărfurile care au nevoie precum și să indice deficitle bugetare eventuale în vederea unei ajutorări reciproce între toate țările europene. Guvernul sovietic, prin Dr. Molotov găsește că publicarea unor astfel de liste precum și a lipsurilor din buget nu este necesară pentru o ajutorare reciprocă, cu atât mai mul cu cât ea are aspectul unei ingerințe in afacerile interne ale acestor țări. D-l Molotov gășește că uuicuivul vituieiuțu de la Paris este examinarea primirii ajutorului american și nu posibilitățile de ajutorare reciprocă și în consecință propune ca toate statele europene să prezinte Statelor Unite liste de mărfurile care o avea nevoie, urmând ca acestea să fie distribuite pe bază de credite in dolari. Este interesant faptul că de eri, presa de dreapta franceză a deslănțuit o extraordinară campanie antisovietică Aceste ziare caută să ascundă devierea intenționată de la primul obiectiv al discuțiilor de la Paris, sub masca calomniilor la adresa politicii sovietice. Absolut toate informațiile date de aceste ziare sunt tendențioase și lipsite de temei. Conferința dela haris Discuțiile între delegațiile ovietice și franceze cu privire la planul Marshall / Director: CONSTANTIN RUSU Comitetul de direcție: D. MIHALACHE CONST. RUSU ION NICULI C. CONSTANTINIU Redactor responsabil: SORIN PAVEL STRUJAN O desmințire maghiară BUDAPESTA 30. (Agerpres) — D. Mihalffy ministrul informațiilor a desmințit știrea care circulă în străinătate după care ziariștii străini sunt amenințați în Ungaria cu pedeapsa cu moartea dacă publică știri împotriva regimului și a intereselor țării. Ministrul a mai adăugat că ziariștii străini sunt salutați cu căldură în Ungaria și că guvernul le acordă tot sprijinul. Noi alegeri in Ungaria DEBREȚIN, 30. — Cores» pondentul agenției „France Presse" transmite * Viitoarele alegeri maghiare vor avea loc „probabil înainte de culesul viilor", adică în cursul lunei Septembrie, — după cum a anunța primul ministru, d. Dumiess, la „Sărbătoarea pâinii", organizată la Debrețin de partidul micilor agrarieni. El a regretat necesitatea unor noui alegeri „impuse de evenimente" și a adăugat: „Cele cinci partide ale fostului Front al Independenței — mici agrarieni, comuniștii, social-democrațîi, național-țărăniștii și democrații maghiari — se vor abține de la orice polemică unul împotriva altuia, luptând împotriva reacțiunii și a corupției“. D. Dymiess a adăugat că populația germană care a mai rămas în Ungaria și care urmează a fi expulzată nu va lua parte la vot. El a precizat că prezența unor observatori străini pentru controlarea nouilor alegeri ar fi inutilă când vor avea loc aceste alegeri, dar, toți cei ce vor să vină să se convingă personal de situația politică din țară „pot veni la fața locului". Trecând apoi la problema alegerii nouilor candidați, d. Dimiess a spus între altele: „Partidul nostru acordă o mare importanță faptului ca să prezentăm candidați ai poporului și nu persoane simpatizate de vreun membru al comitetului de direcție al partidului, cum au fost cazuri în trecut“. "i' 1 Miniștrii plenipotențiari români comprimați Azi a apărut decizia potrivit căreia încetează de a mai face parte din personalul ministerului afacerilor străine din motive de economie, următorii : Bossy Raul, Jurascu Dimitrie, Buzdugan Dimitrie, miniștri plenipotențiari ; Pâclișeanu Zenovie, Brdurescu Grigore, Cantemir Dinu, Demetrescu Camil, Vlodescu Olt Cătălin, Secăreanu Ion, Totescu Alexandru, consilieri de legație și secretari de legație. Violente ciocniri între teroriști și englezi lângă Tel Aviv IERUSALIM 30 (Agerpres) Teroriștii evrei au continuat în tot cursul zilei de Duminică acțiunea lor de represalii împotriva forțelor britanice din cauza condamnării la moarte a unui pușcaș în vârstă de 16 ani. O știre din Tel Aviv arată că un grup de evrei au atacat o tabără a lovit un ofițer în cap și au împușcat un altul, în acelaș timp alții au deschis focul rănind 3 soldați între care unul mai grav, atentatorii s’au retras apoi sub acoperirea unei bombe fumigene. Mai târziu s’a anunțat în mod oficial că atacul dat cu focuri de armă a fost executat cu arme care fuseseră furate din această tabără în castelaope amiezii. Autoritățile militare despint știrea că ar fi avut loc represalii oficiale sub forma de percheziții în cursul nopții de Sâmbătă spre Duminică în urma asasinării a patru funcționari britanici. Se spune că această asasinare a fost comisă de către membri ai grupării Stern ca represalii împotriva morții unui membru al grupării Stern în vârstă de 16 ani anume Alexandru Rudowitz. Guvern tr hulii in Franța ? PARIS 30. (Agerpres). — Corespondentul Agenției Tass transmite : Mișcarea greviștilor în Franța se întinde. Greva minerilor s-a răspândit în mod practic la toate bazinele carbonifere din țară. Funcționarii de bancă au declarat de asemenea grevă și comitetul de grevă al acestora a decis să suspende toate plățile, inclusiv cele ale salariilor. Muncitorii de la uzinele de automobile Citroyen precum și de la alte instituții industriale își continuă greva. Greva minerilor primejduește întreaga industrie din nordul Franței, în timp ce greva funcționarilor de bancă zădărnicește funcționarea normală a întreprinderilor comerciale și a organizațiilor de stat In cursul zilei de ieri ministrul Industriei, Lacoste, a primit pe reprezentanții minerilor și se pare că se va fi ajuns la un acord satisfăcător pentru aceștia. Totuși, chiar în ultima clipă guvernul francez a refuzat să dea satisfacție cererilor minerilor. Avându-se în vedere situația încordată din Franța, guvernul francez a ținut ședință în ziua de 27 iunie din primele ore ale dimineții până noaptea târziu cu scurte întreruperi. S’au ridicat deosebiri de vederi chiar în sânul guvernului însuși. Săptămâna viitoare, atunci când Adunarea Națională va lua în discuție interpelarea făcută asupra politicei economice a guvernului, se va pune chestiunea votului de încredere în guvernul Ramadier. Ziarul „Liberation“, anticipând o eventuală schimbare în compoziția actualului Cabinet, scrie că vice-președintele Consiliului de miniștri d. Tellgen (Mișcarea Republicană populară) împărtășește opinia care favorizează lărgirea guvernului în scopul de a se stabili ordinea cu privire la cererile muncitorilor și pentru a acorda guvernului autoritatea indiscutabilă este mai bine ca toate „ partidele politice să fie reprezentate în guvern“. Ziarul „l’Humanité“, semnalând lipsa de unitate în sânul guvernului scrie următoarele: „Singurul lucru care mai rămâne este de a se crea un guvern democratic bazat pe alianța socialiștilor, co-muniștilor și republicanilor, pe care partidul comunist a susținut-o în tot decursul ultimilor doi ani“. Mici orile io Eoul CAIRO 30 (Agerpres) - Corespondentul agenție Tass transmite: Se anunță că directorul general al departamentului securității publici Abdel Rahman Ommar, a avut o lungă întrevedere cu ministrul Apărării, obiectulcestei conferințe fiind stabiirea unei strânse colaborăr între armată și poliție în scopul de a menține ordinea publică în țară. In conformitate cu știrile apărute în presă guvernul egiptean intenționează în prezent să elaboreze un proect pentru sporirea forțelor polițienești cu încă 4000 oameni. Se afirmă că parlamentul a aprobat creditele necesare pentru realizarea acestui proect. Ministrul Afacerilor Interne intenționează să înarmeze poliția sa cu cele mai noui arme și pentru această chestiune s’a întreținut cu ministrul Apărării. CAIRO 30 (Agerpres) — Corespondentul agenției Tass transmite după cum anunță ziarul Al Balag, ministrul Afacerilor Interne al Egiptului a interzis plecarea reprezentanților tineretului egiptean la festivalul internațional al tineretului care va avea loc la Praga. Se știe că atunci când reprezentantul Egiptului la Federația Mondială a Tineretului Democratic a încercat să se urce pe bordul unui avion în ziua de 27 Iunie i s-a luat cu forța pașaportul de către autoritățile polițienești. Două aerodromuri americane în Spania PARIS, 30. (Rador). —Co la Strassbourg, a declarat că respondentul agenției Reuter generalul Franco a autorizat transmite Statele Unite să construiască D-na Dolores lbaruri, „La două mari aerodromuri în Passionaria“, secretară gene- Spania. In felul acesta, nordială a partidului comunist americanii, nu numai că și au spaniol, luând cuvântul Sam a stabilit un cap de pod în tabătă la congresul partidului ropa, dar și-a format și o comunist francez, care are loc bază strategică în Med Herana "Ridicarea Episcopiei Timișoara la rangul de Arhiepiscopie BUC. 30 In cadrul unei solemnități deosebite a avut loc la Timișoara solemnitatea ridicării episcopiei la rangul de arhiepiscopie iar a I. P. S. Vasile Lăzărescu la rangul de arhiepiscop. LA ÎNCHIDEREA EDIȚIEI M— MBBfl MBMMBBBBHMNMHNIMiffflMlIllllMIMWTIllTWIMIlHMHMNMMMP Deszastrul economic al Sarei Britanii LONDRA 30. — Azi au avut loc în Camera Comunelor desbateri furtunoase cu privire la situația economică. D-l Dalton n’a ținut să ascundă situația dezastruoasă în care se află Anglia, dar și-a exprimat speranța că există posibilități de ameliorare. D-l Eden, din partea opoziției a arătat că situația este cu mult mai gravă decât o arată d. Dalton și că nu crede că în momentul de față să se poată vorbi de redresare. Un deputat laburist a cerut să se prezinte cifre edificatoare și să prevină opinia publică asupra situației dezastruoase care amenința Anglia. D»1 Dalton a răspuns că va prezenta cifrele cerute și a cerut să nu se exagereze prea mult. LONDRA 30. —• Rația de carne a fost redusă la o optime în urma pierderilor de vite din ultimul an. Situația guvernului francez se decide azi PARIS 30. In cadrul unui meeting la care au participat 10.000 funcționari din bănci, s’a hotărît continuarea grevei. Consiliul de miniștri întrunit într’o ședință extraordinara, examinează situația. Astăzi se va decide definitiv poziția guvernului față de situația internă. Grevele și șomajul iau extindere în Statele Unite NEW YORK 3au încă 55.000 muncitori din regiunea Pitsburg au depus astăzi lucrul. Sunt de așteptat noi extinderi ale grevei. Pe de altă parte reconcedierile se țin lanț. In Industria automobilistică au mai fost concediați ori 86,000 muncitori.